تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815446945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پس از تحريم خطوط كشتيراني ايران توسط واشنگتن صورت گرفت مخالفت روسيه با تحريم بيشتر ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: پس از تحريم خطوط كشتيراني ايران توسط واشنگتن صورت گرفت مخالفت روسيه با تحريم بيشتر ايران
گروه سياسي؛ اعمال تحريم هاي جديد امريكا در قبال ايران با مخالفت روسيه روبه رو شد. مخالفت روسيه با اعمال فشارهاي جديد بر ايران در حالي صورت مي گيرد كه امريكا روز پنجشنبه در ادامه تحريم هاي تهران خطوط كشتيراني ايران و 18 شركت وابسته به آن را تحريم كرد.واشنگتن بر اين نظر است كه خطوط كشتيراني ايران اقدام به حمل اسلحه و محموله هاي نظامي كرده و در كنار آن مدارك موجود را براي پنهان كردن محموله هايش دستكاري كرده است.به گزارش بي بي سي اقدام دولت امريكا به اين معنا است كه حساب هاي بانكي و دارايي هاي خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي در امريكا مسدود خواهد شد. همچنين شركت هاي امريكايي اجازه نخواهند داشت با خطوط كشتيراني ايران و شركت هاي همكارش ارتباطات تجاري داشته باشند.امريكا پيشتر نيز ايران را مورد تحريم هاي اقتصادي قرار داده بود اما تحريم خطوط كشتيراني ايران جديدترين اقدام واشنگتن در اين راستا محسوب مي شود.

در همين راستا بود كه كشتيراني ايران نيز به اين اقدام جديد امريكا واكنش نشان داد و با بيان اينكه «تحريم هاي تازه بي اثر خواهد بود» اعلام كرد؛«اين شركت هيچ معامله يي با شركت هاي امريكايي نداشته و هيچ حساب يا دارايي در امريكا ندارد.»

چند روز پيش از اين اقدام استوارت لوي معاون وزير خزانه داري امريكا در امور اطلاعات مالي و تروريسم گفته بود واشنگتن مشغول گفت وگو با متحدانش است تا ببيند براي افزايش فشار به ايران به خاطر برنامه هسته يي اش شركت هاي بيمه چگونه مي توانند تحريم هاي بيشتري را با شدت بيشتر بر ايران اعمال كنند. اما مخالفت روسيه با اين اقدام جديد واشنگتن در قبال ايران در حالي صورت گرفته است كه منوچهر متكي وزير امور خارجه روز جمعه در سفري غيرمنتظره راهي مسكو شد تا با مقامات اين كشور ديدار و گفت وگو كند.

هر چند مقامات ايران دليل سفر منوچهر متكي به روسيه را بحران قفقاز توصيف مي كنند اما اين نظر نيز وجود دارد كه وزير خارجه در راستاي متقاعد كردن مسكو جهت مخالفت با امريكا براي تحريم هاي جديدش در قبال ايران عازم روسيه شده است.

به عبارتي وزير خارجه ايران به بهانه حمايت از مسكو در جريان بحران قفقاز در قبال پرونده هسته يي اش راهي مسكو شد تا ايران در جريان امتيازگيري از موضوع گرجستان بي نصيب نماند؛ همچنان كه طي يك ماه اخير رئيس جمهوري ايران نيز به طور صريح حمايت خود را از روسيه در بحران قفقاز اعلام كرد تا از وراي اين جانبداري مخالفت خود را با اقدام امريكا نشان دهد. به هر حال نتيجه ديدار منوچهر متكي از روسيه نيز ظاهراً تاكنون مطابق خواسته ايران بوده است؛ چرا كه ديميتري مدودوف رئيس جمهوري روسيه روز جمعه در يك سخنراني ضمن غيرقابل قبول خواندن حمله نظامي به ايران با اعمال تحريم هاي جديد عليه تهران مخالفت كرد.

به گزارش بي بي سي به نقل از خبرگزاري «رويترز» ديميتري مدودوف اظهار داشت؛«ما در حال حاضر نبايد به دنبال وضع تحريم هاي بيشتري باشيم و نبايد گام هاي يكجانبه برداريم. يك سناريوي نظامي قابل قبول نيست و خطرناك است.»

وي افزود؛ روسيه از مذاكرات به رياست خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا حمايت مي كند؛ مذاكراتي كه ايران را تشويق كند در ازاي پذيرش بسته پيشنهادي گروه 1«5، از برنامه هسته يي خود دست بردارد.

در همين حال خبرگزاري «ايتارتاس» روسيه روز جمعه گزارش داد روسيه در نامه يي به كميته تحريم شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواستار آن شده است كه مشكل هسته يي ايران از طريق مذاكره و راه هاي ديپلماتيك حل و فصل شود.

در همين حال نظرات ديگري نيز وجود دارد؛ سرگئي ريابكوف معاون وزير امور خارجه روسيه، روز سه شنبه در گفت وگو با روزنامه «ورميا نووستي» چاپ مسكو اعلام كرد اين كشور و امريكا در مورد موضوع هسته يي ايران تنها داراي اختلافات تاكتيكي هستند، نه بيشتر.وي افزود؛ ما اختلافات عمده يي در اين مورد با طرف امريكايي نداريم. او البته اين را هم گفت كه هنوز زود است در مورد تحريم هاي جديد صحبت شود.

سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز در جلسه جداگانه يي اظهار داشت؛ ما تنها از تحريم هاي مناسب استفاده مي كنيم. اين تحريم ها افراد و سازمان هايي را هدف قرار خواهد داد كه در برنامه هسته يي ايران دخالت دارند. سرگئي لاوروف همچنين در مقاله يي در روزنامه گارنا وايبورژا چاپ لهستان تاكيد كرد ايران تهديدي براي غرب نيست و سيستم دفاع موشكي پيشنهادي امريكا براي استقرار در اروپا، فقط روسيه را هدف مي گيرد. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري «پرس تي وي» لاوروف افزود؛ همه كارشناسان منصف درك مي كنند كه موشك هاي ايران هيچ تهديدي براي اروپا و حتي براي امريكا نيست.

گفت وگوي رايس و لاوروف درباره ايران

به هر حال به نظر مي رسد بحران گرجستان كه موجب شكاف ميان امريكا و روسيه شده است بر ائتلاف اين دو كشور در قبال پرونده هسته يي ايران بي تاثير نبوده است، همچنان كه به گزارش روزنامه نيويورك تايمز زلماي خليل زاد سفير امريكا در سازمان ملل روز پنجشنبه گفت به نظر مي رسد تنش بر سر گرجستان بر ساير مسائل تاثير گذاشته است. اشاره او شايد به بحث ميان نمايندگان روسيه و امريكا در سازمان ملل درباره تحريم هاي جديد عليه ايران و تحريم بانك هاي ايراني باشد.

گفته مي شود مقامات روس گفته اند در صورتي كه كشورهاي غربي براي تنبيه مسكو همكاري خود را با روسيه در زمينه هاي مختلف قطع كنند مسكو نيز در زمينه برخورد با برنامه هسته يي ايران آنها را تنها خواهد گذاشت و حمايت خود را در اين زمينه قطع خواهد كرد. با اين وجود كاندوليزا رايس وزير خارجه امريكا و سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز جمعه درباره برنامه هسته يي ايران با يكديگر گفت وگو كرده اند.

به گزارش ايسنا شان مك كورمك سخنگوي وزارت خارجه امريكا گفت ايران يكي از موضوعات گفت وگوي تلفني وزراي خارجه امريكا و روسيه بوده است.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مك كورمك افزود رايس در اين گفت وگوي تلفني از روسيه خواست از توافقنامه آتش بس در گرجستان پيروي كند. اما سفر يك روزه وزير خارجه ايران به روسيه ديدارهايي را براي وي به همراه داشته است. ديدار با وزير خارجه روسيه و گفت وگو درباره نيروگاه اتمي بوشهر نيز يكي ديگر از محورهاي مهم سفر متكي به مسكو به شمار مي رود.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن