تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813142250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برنامه‌هاي جذاب قرآني براي كودكان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: برنامه‌هاي جذاب قرآني براي كودكان


بخش كودك شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن با بهره‌گيري از فعاليت‌هاي متنوع فرهنگي و هنري سعي دارد تا از طريق برپايي كارگاه‌هاي مختلف و ارائه برنامه‌هاي قرآني جذاب، ساعات مفيدي را براي كودكان فراهم مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران، بخش كودك شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در فضايي به وسعت 630 متر مربع واقع در شبستان مصلي بزرگ تهران استقرار يافته است.

در اين بخش بيش از 45 متخصص، كارشناس و مربي در قالب كارگاه‌ها و فعاليت‌هايي نظير نمايش سايه‌اي، نمايش فيلم، قصه‌گويي، نقاشي روميزي، نقاشي ديواري، نقش برجسته و كتيبه‌نويسي بر روي گل خام، رنگ‌آميزي تصاوير، خوشنويسي، كاغذبري، سنجش معلومات قرآني، مسابقات رايانه‌اي و حل جداول قرآني، مشغول ارائه خدمات به مخاطبان خود هستند.

فضاي بخش كودك به گونه‌اي طراحي شده كه بيننده و مخاطب در اولين نگاه و با جلوه‌هايي از معماري سرزمين ايران و عناصر ملي و اسلامي روبرو مي‌شود، غرفه‌آرايي اين بخش در عين سادگي و دور بودن از پيچيدگي‌هاي غير ضروري، كودك را در محيطي آرام و دل‌نشين قرار مي‌دهد تا ضمن لذت بردن از فضاي آراسته در اوج آرامش بتواند از هنرهاي مرتبط با قرآن كريم بهره برده و به فعاليت‌هاي مورد علاقه خود بپردازد. يكي از ويژگي‌هاي برجسته و قابل توجه بخش كودك نورپردازي خاص آن است كه در طراحي مورد توجه قرار گرفته است، نورپردازي بسيار ظريف محوطه بخش كودك به گونه‌اي اجرا شده است كه مخاطب در نگاه نخست، آسمان درخشان و پرستاره شب را پيش روي ديدگان خود احساس مي‌كند بدين‌ترتيب كودكان خود را در فضايي مشغول به فعاليت‌هاي قرآني مي‌بينند كه آسمان پرستاره بالاي سر آنان قرار دارد.

هم‌خواني رنگ‌ها و طرح‌هاي ارائه شده در اين قسمت با معماري نمايشگاه قرآن و ارتباط آن با عناصر و معماري داخل شبستان از جمله نكات قابل توجه در بخش كودك به شمار مي‌رود كه در طراحي ورودي اين بخش نيز از نقاشي ايراني و نقاشي كودكان الهام گرفته شده است.

كودكان در اين بخش زير نظر يكي ازمربيان روحاني، اين امكان را دارند تا آياتي از قرآن كريم را با تلفظ صحيح تلاوت كنند، آشنايي با آيات و كلمات نوراني قرآن مجيد در كنار ديگر كودكان همسن و سال و پاسخگويي به پرسش‌هاي شيرين و جذاب قرآني براي مخاطبان بسيار جالب و جذاب است و حاضران در اين فضا با سوره‌هاي مختلف آشنا مي‌شوند و بر دانسته‌هاي قرآني آنان افزوده مي‌شود.

سنجش معلومات قرآني

كودكان در طول دوران زندگي خود و در مقاطع مختلف، به صورت‌هاي مستقيم يا غيرمستقيم به اطلاعات قرآني گوناگون دسترسي پيدا مي‌كنند و هر بار بر دامنة آگاهي و دانسته‌هاي آنان افزوده مي‌شود، اين غرفه فرصت مناسبي را به آنان مي‌دهد تا ميزان دانش خود را در اين زمينه مورد سنجش قرار دهند و در كنار آن نيز به اطلاعات تازه‌اي دسترسي پيدا مي‌كنند.

رقابت در كنار ديگر هم‌سن و سالان، شور و هيجان خاصي را در محيط ايجاد مي‌كند و بچه‌ها بدين‌واسطه درصدد محك زدن بيشتر اطلاعات خود بر مي‌آيند، ارائه سؤالات متنوع قرآني به كودكان، نه تنها براي اين گروه از مخاطبان، بلكه گاه براي والدين و همراهان آنان نيز جذاب و جالب توجه است.

در اين قسمت روي هر سيستم رايانه‌اي يك بانك سؤالات متنوع قرآني قرار دارد كه كودك در هر بار اجراي مسابقه با 20 سؤال چهار گزينه‌اي روبرو مي‌شود، مخاطب با توجه به برنامه‌اي كه به سيستم داده مي‌شود در يك زمان مشخص بايد به پرسش‌ها پاسخ بدهد، پس از اتمام مهلت تعيين شده، سيستم به كاربر نشان مي‌دهد كه از ميان سؤالات مطرح شده به چه تعداد پاسخ صحيح داده شده است، در پايان نيز به برگزيدگان هدايايي به رسم يادبود نمايشگاه قرآن تقديم مي‌شود.

* نمايش سايه‌اي

نمايش سايه‌اي همراه با قصه‌گويي يكي از برنامه‌هاي متنوع و جذاب اين بخش به شمار مي‌رود كه هر روز به اجرا درمي‌آيد «كشتي نوح» و «نهنگ يونس» عنوان دو قصه جذاب قرآني است كه در قالب نمايش براي كودكان به اجرا درمي‌آيد. همچنين اين نمايش‌ها، روزانه چهار نوبت در قبل و بعد از افطار توسط يك گروه از هنرمندان به شيوة خلاق اجرا مي‌شود، نمايش سايه‌اي از خيال‌انگيزي و فضاي بصري و تصويري شبيه به نقاشي متحرك و پويانمايي بهره مي‌گيرد و در تهيه و توليد اين نمايش‌ها، جمعي از طراحان، عروسك‌سازان، گردانندگان عروسك، عوامل فني و قصه‌گويان همراهي و همكاري دارند.

قسمتي از فضاي بخش كودك نيز اختصاص به نمايش فيلم‌هاي قرآني دارد، در سالن نمايش فيلم، كودكان در فواصل مختلف اين امكان را دارند تا به تماشاي فيلم‌هاي انيميشن با موضوعات جذاب قرآني بنشينند.

كودكان همواره به قصه توجه داشته و از اين هنر ارزشمند نهايت استفاده را مي‌كنند. در قرآن كريم، قصه‌هاي آموزنده فراواني وجود دارد كه در اين غرفه، كودكان بازديدكننده مي‌توانند شنونده تعدادي از آموزه‌هاي قرآني باشند و از اين طريق با جلوه‌هايي از آيات الهي بيشتر آشنا شوند.

نگارش آيات و كلمات قرآني با خط خوش، همواره ديدگان افراد مشتاق و علاقمند را مجذوب خود مي‌كند، كودكان نيز علاقه دارند اين واژگان دلنشين الهي و معاني آنها را به سهم خود خوشنويسي كنند، اين فرصت براي آنان مهيا شده تا در غرفه خوشنويسي و زير نظر مربيان هنري به اين مهم بپردازند.

* نقاشي با مضامين قرآني

كودكان با نقاشي همواره انس و الفت دارند و ذهنيات خود را از طريق اين هنر دلنشين، آشكار مي‌كند، آشنايي با داستان‌ها و قصص قرآني و ساير آموزه‌هاي مرتبط با اين كتاب آسماني‌، وقتي روي كاغذ مي‌آيد، نه تنها تصوير آن براي خود كودك بلكه گاه براي والدين و ساير بزرگترها نيز جالب و جذاب به نظر مي‌رسد، در اين غرفه كه بخش مركزي سالن كودك را به خود اختصاص داده است، كودكان اين امكان را دارند تا با استفاده از ابزار مختلف نظير مداد رنگي‌، آب رنگ، گواش و غيره تصاوير مورد علاقه خود را بر روي كاغذ به ثبت برسانند. كودكان در غرفه نقاشي ديواري نيز همچون غرفه نقاشي، زير نظر مربيان فعاليت كرده و تصاوير مورد علاقه خود را بر روي مقوا به ثبت مي‌رسانند، تنوع در اجراي نقاشي براي مخاطبان جذاب بوده و آنان را سرشوق مي‌آورد تا نوع ديگري از هنر نقاشي و رنگ‌آميزي را تجربه كنند، از آنجا كه كودكان ما كمتر فرصت نقاشي روي ديوار در فضاهاي خانه يا مدرسه را پيدا مي‌كنند، دراين بخش، چنين امكاني در اختيارشان گذاشته شده تا به جاي رنگ‌آميزي سطوح ديوارها، تصاوير مورد علاقه خود را بر روي كاغذها و مقواهاي بزرگ به عرصه ظهور برسانند.

* دبستان حافظان وحي

موسسه حفظ قرآن كوثر درنمايشگاه امسال اقدام به تاسيس دبستان حافظان وحي كرده است. در اين دبستان پسرانه، كودكان 4 تا 5 سال پس از گذراندن دوره مقدماتي و سپري كردن مقطع پيش دبستاني وارد دبستان شده و در كنار دروس مصوب آموزش و پرورش تا مقطع پنجم ابتدايي حافظ كل قرآن بصورت موضوعي و ترتيبي با استفاده از روش‌هاي جديد خواهند شد.

كارگاه‌هاي هنري، كلاس‌هاي ورزشي و نجوم، مركز مشاوره، بازديدهاي علمي و اردوهاي تفريحي، آزمايشگاه علمي و اتاق بازي از ديگر فعاليتهاي اين موسسه است.

طرح ملي در محضر قرآن ويژه فرهنگيان هم غرفه آموزش و پرورش نمايشگاه قرآن كريم در حال اجرا است. اين طرح با هدف احياي سنت اسلامي قرائت روزانه قرآن كريم، ايجاد بستر مناسب براي انس و ارتباط دائمي با قرآن، رشد تربيت قرآني از راه توسعه سواد قرآني و تقويت نقش معلمان دوره ابتدايي در تحقق اهداف تعليم و تربيت اسلامي اجرا مي‌شود. آموزگاران، دبيران، كاركنان، كارشناسان و مديران آموزش و پرورش مخاطبان اصلي طرح ملي در محضر قرآن هستند. مسابقه شفاهي ويژه كودكان با نام راز صندوقچه سبز نيز هر شب ساعت 21:30 در بخش خانواده نمايشگاه قرآن برگزار مي‌شود.

در اين مسابقه، مجري با روايت داستان و ايجاد روحيه همزادپنداري بين كودكان و شخصيت‌هاي داستان سعي مي‌كند تا مطالب ديني و آموزنده را به زباني ساده براي كودكان ارائه كند.

* برپايي كارگاه‌هاي آموزشي مهد قرآن

كارگاه‌هاي آموزش قرآن موسسه مهد قرآن تا پايان ماه مبارك رمضان در بخش آموزش بزرگسالان شانزدهمين دوره نمايشگاه بين المللي قرآن كريم درحال برپايي است.

«محمود كريمي» معاون آموزش موسسه مهد قرآن در گفتگو با خبرگزاري قرآني ايران با اعلام اين خبر گفت: در اين كارگاه‌ها حفظ، قرائت و تجويد قرآن كريم و قرائت صحيح نماز آموزش داده مي‌شود.

وي در ادامه افزود: اين كارگاه آموزشي بعدازظهر روزهاي ماه مبارك رمضان براي عموم علاقه مندان درحال برگزاري است.

كريمي يادآور شد: مربيان و قرآن‌آموزان كانون‌هاي مهد قرآن استان تهران در اين كارگاه‌ها به ارائه برنامه‌ها و موضوعات مهم آموزشي خود مي‌پردازند و كارشناسان حاضر در كارگاه برنامه‌هاي آموزشي كانون شركت‌كننده را ارزيابي مي‌كنند.

وي در ادامه گفت: اين دوره‌هاي آموزشي با هدف ايجاد فضايي مناسب براي قرآن آموزان جهت رفع اشكالات قرآني، توسعه و ترويج فرهنگ و مفاهيم قرآني در جامعه برگزار مي‌شود.

همچنين كانون‌هاي موسسه مهدقرآن در سال جاري به 170 كانون در شهرهاي مختلف كشور رسيده كه در دو بخش حفظ و مفاهيم قرآن كريم در حال فعاليت هستند.




 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن