تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814927823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت وگو با دكتر غلامحسين غفارپور، متخصص پوست و مو پوست سالم با روزه دارى


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گفت وگو با دكتر غلامحسين غفارپور، متخصص پوست و مو پوست سالم با روزه دارى
[ريحانه محمدى]
پوست به عنوان يكى از مهم ترين دستگاه هاى بدن همواره مورد توجه قرار دارد. حفظ سلامتى اين قشر وسيع باعث مى شود تا بدن در برابر ميكروب ها و عوامل خارجى مصون بماند. در مورد نقش روزه دارى به عنوان فريضه اى واجب در سلامت پوست و مو و ناخن ها با دكتر غلامحسين غفارپور - متخصص پوست و مو - به گفت وگو نشسته ايم. در اين گفت وگوى كوتاه مدير گروه بيمارى هاى پوست و مو دانشگاه علوم پزشكى ايران نقطه نظرات با اهميتى را متذكر شده است.
*** آيا روزه گرفتن موجب خشك شدن پوست نمى شود
روزه گرفتن هيچ نقشى در خشك شدن پوست ندارد و افرادى كه داراى پوست خشك و حساسى هستند با روزه گرفتن دچار هيچ مشكل يا بيمارى اى نمى شوند.
*** براى آبرسانى به پوست چه پيشنهادى داريد
پوست بايد ذاتاً توانايى حفظ رطوبت را داشته باشد و به اندازه كافى چربى مناسبى را در طبقات زيرين خود ساخته و در طبقات سطحى ذخيره كند تا مانع دفع آب از لايه هاى شاخى شده و سطحى پوست شود و به موقع ريزش كند تا طبقات سطحى جوان شده و با قدرت حفاظتى كافى جانشين لايه هاى سطحى و پير شود.
*** براى حفظ چربى سطح پوست چه بايد كرد
شست وشوى بيش از حد پوست با صابون ها و شامپوها و حتى با آب معمولى چربى هاى سطحى پوست را شسته و از بين مى برد در نتيجه در سطح پوست شكاف هاى ميكروسكوپيك ايجاد مى كند و موجب كاهش توان لايه هاى سطحى در حفظ رطوبت مى شود كه موجب مى شود پوست منظره اى كدر، خشن و زبر پيدا كرده و شادابى و طراوت خود را از دست بدهد.
*** آب هاى سنگين و املاح دار آيا باعث آسيب پوست مى شود
آب سنگين املاح دار به علت داشتن املاحى مثل آهن، كلسيم و منيزيم به پوست آسيب زيادى وارد مى كند.
*** براى رساندن رطوبت لازم به پوست، هر فرد چه كارهايى را مى تواند انجام دهد تا اگر احياناً ساختمان پوست ضعيفى دارد، به پوست خود كمك كند
پس از استحمام روزانه و خشك كردن بدن، پوست را با يك ماده چرب كننده و مرطوب كننده مثل وازلين طبى، لوسيون ها و كرم هاى بدن مرطوب نگه داشته و پس از هر شست وشوى دست و صورت بايد از يك كرم يا لوسيون مرطوب كننده استفاده كرد.
*** مشكلات پوستى زنان و مردان در دهه هاى مختلف زندگى چگونه به وجود مى آيد
مشكلات مختلفى كه در طول عمر هر فردى به وجود مى آيد و نمود پيدا مى كند به شرايط زندگى و ژنتيكى، بيمارى هاى قارچى و ميكروبى پوستى فرد بستگى دارند. بعضى از اين بيمارى ها در مناطق گرم و مرطوب شايع تر هستند و بعضى از بيمارى ها در مناطق شلوغ و پرجمعيت و محروم شايع تر است.
*** لكه هاى صورت آيا فقط در زنان ايجاد مى شود
اين لكه ها به لكه هاى حاملگى معروف هستند ولى انحصاراً به زنان مربوط نمى شود و در مردان مستعد به لك هم ديده مى شود.
*** بيشترين منطقه اى كه اين لك ها ظاهر مى شوند، كدام مناطق پوست است
لك صورت اغلب در پيشانى، بينى و گونه، لب بالا و چانه ظاهر مى شود.
*** چه تفاوتى ميان لك هاى حاملگى و اين لك ها وجود دارد
لك هاى حاملگى معمولاً شش ماه بعد از زايمان برطرف مى شود، هر چند كه در مواردى براى هميشه باقى مى ماند وبا درمان، مى شود آن را كنترل كرد. معمولاً لك ها به درمان جواب قطعى نمى دهند و تنها بايد آنها را كنترل كرد.
*** چه درمان هايى براى لك وجود دارد
درمان هاى رايج عبارتند از: اجتناب از برخورد آفتاب با پوست و در صورت قرار گرفتن در آفتاب استفاده از كرم هاى ضدآفتاب با قدرت حفاظتى
۱۵ تا ۲۵‎/ شخصى كه مستعد به لك است بايد در تمام طول سال حتى وقتى كه در خانه است از ضدآفتاب استفاده كند.
كرم حاوى هيدروكينون بهترين روشن كننده است كه بايد حتماً زير نظر متخصص پوست استفاده شود. ديگر كرم ها مثل اسيدهاى ميوه، اسيد كوجيك، تره تينوئين و آربوتين براى درمان لك مؤثر است.
*** آيا ليرز را براى از بين بردن لك حاملگى توصيه مى كنيد
استفاده از ليزر را براى لك حاملگى توصيه نمى كنم. حتى پيلينگ شيميايى هم مورد تأييد نيست چون باعث مى شود وضعيت لك ها بدتر شود.
*** شامپوها در ريزش مو يا تقويت آن مؤثر هستند
شامپوى استاندارد و با مجوز وزارت بهداشت را بايد استفاده كرد كه در ريزش يا تقويت ريشه مو نقشى ندارند و تنها بر حسب نوع پوست و نوع موى سر نقش تميزكنندگى دارند.
*** براى حفظ سلامت ناخن آيا راهى وجود دارد
ناخن خوب، موى خوب و پوست خوب در افرادى با ژن هاى خوب ديده مى شود. بنابراين فاكتورهاى ژنتيك در مورد پوست و ضمائم آن مانند مو و ناخن نقش اساسى دارد.
در مواردى كه ناخن ها شكننده هستند بايد از شست وشوى بيش از اندازه ناخن ها پرهيز كرد و پس از هر بار شست و شو بلافاصله آنها را خشك كرد و با يك ماده چرب كننده و نرم كننده و رطوبت دهنده مثل وازلين يا گليسيرين و پارافين آنها را چرب كرد.
ناخن ها را بايد بعد از استحمام كوتاه كرد و در همان زمان اگر لازم بود از ناخن ساب استفاده كرد چون ناخن ها در اين زمان نرم شده اند.
ناخن ها را بايد از يك انتها شروع به ساييدن كرد تا به انتهاى ديگر ختم شود يا اين كه از طرفين شروع كرده و سپس در خط وسط كار ساييدن آن را تمام كرد.
*** بطوركلى روزه دارى چه نقشى در سلامت پوست و مو دارد
امساك غذايى مى تواند موجب كمتر شدن چربى هاى پوستى در جوانان و افراد بالغ شود و ضايعات آكنه اى و شوره سر و بدن بهبودى نسبى پيدا مى كند و نيز آرامش روحى و روانى در شخص روزه دار مى تواند بسيارى از بيمارى هاى پوستى را مثل پسوريازيس و اگزماى آتوپيك و بيمارى هاى خارش دار را آرام تر كند.
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2052]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن