تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815267967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گاو ها از نوعي “قطب نما” برخوردارند


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: گاو ها از نوعي “قطب نما” برخوردارند
خبرگزاري آريا- محققان مي گويند بررسي تصاوير ماهواره اي از هزاران گاو در نقاط مختلف جهان نشان مي دهد كه گاو ها مي دانند چگونه جهت هاي شمال و جنوب را پيدا كنند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري آريا ، گروهي متشكل از محققان آلماني و چك در شماره جديد نشريه آكادمي ملي علوم گزارش دادند اكثر گاوهايي كه سرگرم چرا و يا استراحت هستند، بيشتر تمايل دارند كه بدنشان را در جهت شمالي جنوبي قرار دهند و اين موضوع در مورد همه قاره ها صدق مي كند.

دانشمندان دانشكده زيست شناسي دويسبورگ-اسن آلمان معتقدند كه ميدان مغناطيسي زمين را بايد يكي از دلايل اين امر دانست.

محققان در بررسي هشت هزار و 510 گاو در 308 چراگاه مختلف جهان دريافتند كه 60تا 70درصد گاو ها در جهت شمالي جنوبي قرار مي گيرند كه اين درصد به مراتب بيشتر از آنست كه يك توزيع اتفاقي تلقي شود.

يكي از دلايل اين رفتار گاو ها مي تواند تلاش آنها براي خنك شدن باشد.

محققان مي گويند دماي بدن گاوها نزديك به 30درجه سانتيگراد است و آنها عملا يك كت چرمي سياه رنگ برتن دارند و اگر چرخش به سمت جهت شمالي جنوبي، آنها را اندكي خنك تر كند آنها در اين جهت قرار مي گيرند.

آنها دريافتند در هواي بسيار طوفاني و پر باد، گاو ها معمولا روبه باد مي ايستند و از قديم مشخص بوده است كه آنها در روزهاي سرد به دنبال خورشيد مي گردند. اما يك نكته مهم در اين تحقيق آنست كه پژوهشگران توانسته اند با تجزيه و تحليل عواملي مانند موقعيت خورشيد از طريق مطالعه سايه گاوها، اثر هوا را در انتخاب جهت استقرار آنها حذف كنند.

يك استاد زيست شناسي دانشگاه كاروليناي شمالي اين موضوع را كشفي شگفت انگيز خواند و گفت كه تاكنون هرگز چنين خاصيتي در گاو و يا هيچ حيوان بزرگ ديگري ديده نشده بود.

اما او كه در اين تحقيق شركت نداشت، گفت اين مطالعه كلا بر اساس قراين و ارتباط ها استوار است و براي آنكه قاطعانه نتيجه بگيريم كه گاوها يك حس مغناطيسي دارند نهايتا اين موضوع را بايد در شرايطي ساخته دست خود آزمايش و تجربه كنيم.

جهت يابي حيوانات بر اساس ميدانهاي مغناطيسي در زنبور عسل و موريانه ها گزارش شده است و جانور بايد نوعي سيستم حسي ويژه داشته باشد تا بتواند ميدان مغناطيسي را رديابي كند.

يك پژوهشگر دانشگاه كليولند گفت اگر شواهدي يافت شده باشد كه پستانداران هم براي جهت يابي و حركاتشان از ميدان مغناطيسي استفاده مي كنند، اين كشف بسيار جالبي است.

او گفت مدت زيادي نيست كه شروع به درك سازو كاري كرده ايم كه پرندگان و حيوانات كوچك با استفاده از آن با تكيه بر ميدان مغناطيسي جهت يابي مي كنند.

در سال گذشته اين پرسش مطرح شد كه آيا حيوانات بزرگ هم ميدان مغناطيسي زمين را حس مي كنند يا نه. اما بديهي است كه آزمايش اين موضوع در شرايط آزمايشگاهي ممكن نبود. در نتيجه اين فكر پيش آمد كه با استفاده از تصاوير ماهواره اي كه در “گوگل ارث” يافت مي شود گله هاي گاو را پيدا كرد و از آنها اطلاعات به دست آورد.

تصاوير ماهواره اي مي توانند جهت شمال -جنوبي حيوانات را نشان دهند اما براي روشن شدن اين كه يك راس گاو رو به شمال قرار دارد يا به جنوب، مي بايست تصاوير نزديكتري را مشاهده كرد.

اكنون محققان در صدد مطالعه روي گله هاي گوسفند، بز، اسب، گراز و چند نوع آهو هستند.

بر اساس اين گزارش علمي، روشن شده كه گوزن سرخ نيز هنگام چريدن و لميدن در جهت شمالي جنوبي مستقر مي شود اما برخلاف مطالعه مربوط به گاو ها كه جهاني بود، مطالعه مربوط به گوزن ها فقط در جمهوري چك انجام شده است.
 جمعه 22 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن