تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815499813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برنامه انسوي خبرهاي الجزيره درباره تصميم آمريكا به كاهش نيرو درعراق


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: برنامه انسوي خبرهاي الجزيره درباره تصميم آمريكا به كاهش نيرو درعراق
تهران / واحد مركزي خبر/ سياسي 20 /06 /87
00:02:34.09
شبكه تلويزيوني الجزيره برنامه آنسوي خبرهاي خود را به موضوع تصميم جرج بوش رئيس جمهور آمريكا براي كاهش نيروهاي اين كشور در عراق و اعزام نظاميان بيشتري به افغانستان اختصاص داد.
گوينده الجزيره در ابتداي اين برنامه گفت: آيا اين تصميم به معناي تغيير راهبرد آمريكا در جنگ واشنگتن با تروريسم است. آيا رئيس جمهور جديد پاكستان مانند همتاي قبلي خود از جنگ آمريكا حمايت كامل خواهد داشت.
نبيل الريحاني گزارشگر الجزيره درباره اين تصميم دولت جرج بوش گفت: هنوز زمان استراحت نظاميان آمريكايي فرا نرسيده است. كاخ سفيد هنوز به حضور شمار بيشتري از آنها در افغانستان نياز دارد. جرج بوش سه ماه پيش از پايان دوره رياست جمهوري خود با توصيه فرماندهان نظامي آمريكا موافقت كرد.
علت اين تصميم آمريكا پيش بيني ها درباره احتمال افزايش شديد شمار حملات طالبان در نيمه نخست سال دو هزار و نه است.
البته مقامات آمريكايي تاكيد دارند كه بر اساس راهبرد واشنگتن، عراق همچنان اصلي ترين ميدان مبارزه با تروريسم است. در حالي كه كاخ سفيد ادعا مي كند علت اين تصميم بهبود اوضاع امنيتي عراق است ناظران معتقدند علت واقعي اين تصميم، پيش بيني ناامني بيشتر در افغانستان است.
الجزيره در اين برنامه با دكتر منذر سليمان كارشناس مسايل راهبردي در واشنگتن و ژنرال طلعت مسعود كارشناس نظامي در اسلام آباد مصاحبه كرد.
منذر سليمان در مصاحبه با الجزيره گفت: تصميم دولت بوش به انتقال شماري از نظاميان آمريكايي از عراق به افغانستان اعتراف ديرهنگام كاخ سفيد به وخيم شدن اوضاع افغانستان است.
هدف دولت جرج بوش براي افزايش شمار نيروهايش در عراق ايجاد فضاي لازم براي توافق سياسي در اين كشور بود اما اين هدف محقق نشد و جرج بوش خود اذعان كرد كه توافق سياسي در عراق هنوز بايد پيگيري شود.
اين تصميم همچنين نشان مي دهد كه ارتش آمريكا نيروي اضافي براي اعزام به افغانستان در اختيار ندارد. البته همچنان صد و سي هزار نظامي آمريكايي در عراق حضور خواهند داشت در حالي كه مجموع نيروهاي ناتو در افغانستان كمتر از چهل هزار نفر است.
جرج بوش در سخنراني خود تاكيد كرد كه آمريكا اجازه نخواهد داد طالبان به قدرت در افغانستان بازگردند اين سخنان به معناي اعتراف ضمني واشنگتن به قدرت طالبان است.
قرباني شدن غيرنظاميان در حملات نيروهاي آمريكايي در افغانستان زمينه مناسبي را براي گسترش محبوبيت طالبان در بين افغانها و نيز در بين مردم پاكستان به وجود آورده است.
اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان مشكل اين كشور را حل نخواهد كرد زيرا راه حل مشكل اين كشور نظامي نيست.
تجربه شوروي سابق در افغانستان با وجود همسايه بودن اين دو كشور بايد درس خوبي براي آمريكا باشد. دولت بوش بايد بداند كه امكان حل مشكل افغانستان از راه نظامي وجود ندارد. واشنگتن فرصتهاي خوبي را در افغانستان براي بهبود اوضاع اين كشور با حمايت بين المللي از دست داد. اما به نظر من ديگر چنين فرصتي براي آمريكا در افغانستان وجود ندارد.
با وجودي كه تاكنون هفت ميليارد دلار براي تقويت ارتش افغانستان هزينه شده است هنوز از تامين امنيت ناتوان است. آمريكا بايد راهبرد و سياست خود در افغانستان را به طور ريشه اي تغيير دهد. واشنگتن بايد گزينه گفتگو با همه گروهها در افغانستان از جمله طالبان را انتخاب كند و از كشورهاي همسايه افغانستان براي بهبود اوضاع اين كشور كمك بگيرد. واشنگتن هم اكنون به دنبال روي كار بودن دولت دست نشانده خود در افغانستان است.
از سوي ديگر در عراق احتمال تشديد غيرمنتظره حملات عليه نظاميان آمريكايي وجود دارد. طلعت مسعود هم در اين برنامه گفت: به نظر من ارتش آمريكا توجه خود را به جاي عراق بر مرزهاي افغانستان و پاكستان متمركز خواهد كرد. جمهوريخواهان با گسترش عمليات در مناطق مرزي افغانستان و پاكستان به دنبال نشان دادن قدرت خود در حل مسايل امنيتي هستند. اين احتمال هم وجود دارد كه دولت جرج بوش در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريكا خبر از بازداشت اسامه بن لادن يا ايمن الظواهري بدهد. از سوي ديگر حملات هوايي نيروهاي آمريكايي به مناطقي از پاكستان ، دولت جديد را در وضع دشواري قرار داده است.
اين حملات همچنين باعث ضعيف شدن روحيه نظاميان پاكستاني مي شود.
وي افزود نيروهاي طالبان قدرت زيادي در سراسر افغانستان پيدا كرده است. آمريكاييها براي موفقيت در افغانستان بايد به دنبال به دست آوردن حمايت مردم اين كشور باشند. تصميم واشنگتن به اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان باعث جذب افراد مسلح بيشتري براي عمليات عليه نيروهاي آمريكايي خواهد شد و اوضاع را در اين كشور پيچيده تر خواهد كرد. 00:19:17.20
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن