تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815552834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مذاكره سه روزه ايران و انگليس در لندن


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مذاكره سه روزه ايران و انگليس در لندن


سرمايه: معاون اروپاي وزارت امورخارجه ايران ديروز براي گفت وگوي سه روزه با مقامات انگليسي وارد لندن شد. مهدي صفري در حالي به اين كشور سفر كرد كه چندي پيش اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در جلسه اي فوق العاده با سفير ايران در لندن از آنچه نقش منفي بريتانيا در روابط با ايران خوانده شد، انتقاد كردند و خواستار كاهش سطح روابط دو كشور شدند.

در اين جلسه رسول موحديان عطار سفير جمهوري اسلامي در بريتانيا، با حضور در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گزارشي از وضعيت روابط ايران و بريتانيا و سياست هاي ايران در قبال اين كشور ارائه كرد.
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي پس از شنيدن گزارش سفير ايران، به نقش منفي انگليس در صدور قطعنامه هاي شوراي امنيت عليه جمهوري اسلامي ايران و اعمال تحريم هاي اتحاديه اروپا، اعلام حمايت از منافقين، افزايش چندين برابر مواد مخدر در افغانستان در شرايطي كه انگليس مسوول كنترل و مبارزه با مواد مخدر در اين كشور است و حمايت از طالبان، اعتراض و بر ضرورت بررسي مجدد روابط تهران با لندن تاكيد كرد.
كميسيون سياست خارجي مجلس اعلام كرده بود: «اگر قرار است نقش انگليس در رابطه با جمهوري اسلامي ايران به اين اندازه منفي باشد چه ضرورتي بر حفظ سطح روابط در حد سفير وجود دارد.»روابط ايران و بريتانيا در طول سه دهه اخير همواره مناسباتي شكننده و جنجالي بوده است. نزديك به 30 سالي كه از عمر جمهوري اسلامي مي گذرد روابط تهران و لندن تاكنون چندبار به سطح كاردار تنزل پيدا كرده است.
در سال 1998 پس از ديدار «رابين كوك» و «كمال خرازي» وزراي خارجه وقت بريتانيا و ايران در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل، روابط دو كشور كه به علت فتواي قتل سلمان رشدي نويسنده هندي الاصل بريتانيايي توسط امام خميني(ره) به سطح كاردار تنزل كرده بود دوباره ارتقا پيدا كرد و در دوره اصلاحات، مبادله سفير بين دو كشور صورت گرفت.
كمال خرازي وزير امور خارجه ايران در ژانويه 2000 (79) به لندن سفر كرد كه نخستين سفر يك وزير ايراني به بريتانيا از زمان پيروزي انقلاب اسلامي بود.
پس از آن در جريان طرح پرونده اتمي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد و صدور سه قطعنامه كه با حمايت لندن شكل گرفت برخي گروه ها در چندين تظاهرات اعتراض آميز در مقابل سفارت بريتانيا در تهران، خواستار اخراج سفير اين كشور از تهران شدند. بنابراين روابط دو كشور با وجود آنكه كاهش پيدا نكرد اما چندين بار تا سطح تيرگي روابط پيش رفت.
در آخرين مورد نيز پس از درخواست اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس براي كاهش سطح روابط، حسن قشقاوي سخنگوي وزارت خارجه در نشست هفتگي خود گفت: «تهران برنامه اي براي كاهش سطح روابط با انگليس ندارد.»در همين حال و در پي اين رويكرد و سياست دستگاه ديپلماسي ايران، مهدي صفري براي اقامت سه روزه به لندن رفت تا با وزير و تعدادي از مقامات ارشد وزارت خارجه انگليس، وزير دادگستري و معاون وزير كشور انگليس ديدار و گفت وگو كند.ديدار با مشاور سياسي نخست وزير، رئيس كميته روابط خارجي مجلس انگليس و «ويليام هيگ» وزيرخارجه سايه از حزب محافظه كار از ديگر برنامه هاي معاون وزيرخارجه ايران در لندن خواهد بود.
مسائل مربوط به روابط دوجانبه به ويژه اقدام سوال برانگيز حاكميت انگليس در خارج كردن نام گروهك تروريستي منافقين از فهرست گروه هاي ممنوعه و همچنين پرونده نصرت الله تاجيك ديپلمات سابق ايراني مقيم انگليس از جمله موضوعاتي خواهد بود كه هيات ايراني در مذاكرات خود با مقامات انگليسي مطرح خواهد كرد. مسائل مربوط به عراق و افغانستان نيز از ديگر محورهاي مورد گفت و گو در ملاقات هاي معاون وزيرخارجه ايران با مقامات انگليسي خواهد بود.
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن