تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815529248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راهبردهاي اصلي بخش كشاورزي در برنامه پنجم توسعه اعلام شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: راهبردهاي اصلي بخش كشاورزي در برنامه پنجم توسعه اعلام شد
معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي، افزايش ضريب خودكفايي و امنيت غذايي كشور، توسعه صادرات محصولات كشاورزي و توسعه مكانيزاسيون را راهبردهاي اصلي بخش كشاورزي در برنامه پنجم توسعه كشور عنوان كرد.


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ايرنا، "صادق خليليان" گفت: نزديك به يك سال است كه كارگروههاي تدوين برنامه پنجم در وزارت جهاد كشاورزي تشكيل شده است.
وي با بيان آنكه راهبرد بخش كشاورزي در برنامه آينده توسعه بر چند پايه استوار است، افزايش ضريب خودكفايي در محصولا‌ت اساسي و افزايش ضريب امنيت غذايي كشور و رويكرد مربوط به توسعه صادرات محصولا‌ت كشاورزي را از جمله اهداف وزارت جهاد كشاورزي در برنامه پنجم توسعه عنوان كرد.
وي افزود: در عين حال هدف‌گذاري ما اين است كه توسعه مكانيزاسيون را با سرعت بيشتري پيگيري و توليد بخش كشاورزي را اقتصادي كنيم كه اين مهم با انتقال دانش فني و افزايش بهره‌وري منابع آب و خاك صورت خواهد گرفت.
وي تصريح كرد: به بيان ديگر، هدف ما برنامه ‌ريزي براي دستيابي به توسعه پايدار كشاورزي در تمام ابعاد آن است.
خليليان درخصوص تلاشهاي صورت گرفته از سوي وزارت جهاد كشاورزي براي حركت به سمت گسترش كشاورزي علمي با توجه به جهت گيري برنامه چهارم به سوي دانايي محوري، گفت: وزارت جهاد كشاورزي موسسه‌ هاي تحقيقاتي بسيار گسترده و پيشرفته‌اي دارد و از اين بابت سومين وزارتخانه كشور محسوب مي‌شود.
به گفته وي، در زمينه مسايل بيوتكنولوژي گياهي و بيوتكنولوژي دامي‌ در زمان حاضر موسسه‌ هاي تحقيقاتي ما فعاليتهاي خوبي انجام مي‌دهند ضمن آنكه در زمينه كاربرد انرژي هسته‌اي در بخش كشاورزي مراكز پژوهشي و تحقيقاتي در حال فعاليت هستند و در زمينه‌هاي مربوط به شيلا‌ت، دام، طيور، جنگل، مرتع، مسايل فني - مهندسي و بسياري زمينه‌هاي ديگر كه مربوط به حوزه كشاورزي است، تحقيق و پژوهش انجام مي‌دهند.
وي تصريح كرد: اين فعاليتها منجر به دستاوردهاي بسيار خوبي شده كه رشد و توسعه بخش كشاورزي و افزايش بهره‌وري و سودآور كردن فعاليتهاي كشاورزي و افزايش درآمد فعالا‌ن و توليدكنندگان اين بخش را در پي داشته است.
خليليان افزود: معرفي ارقام جديد گندم، فناوري توليد واكسن جديد بروسلوز گاوي، شناسايي و استخراج مواد موثر و تركيبات شيميايي در برخي از گياهان دارويي كشور، اصلا‌ح كمباين غلا‌ت به منظور كاهش ضايعات برداشت، توليد ملكه زنبور عسل اصلا‌ح شده، فناوري بهبود كارآيي مصرف آب در توليد غلا‌ت و دستيابي به فناوري‌ توليد گل رز با استفاده از روشهاي بيوتكنولوژي از نتايج مهم اين تحقيقات هستند.
وي همچنين درخصوص اقدامهاي صورت گرفته براي افزايش ضريب بهره وري در بخش كشاورزي
به عنوان بستر توسعه، اظهار داشت: به اين منظور تلا‌ش شده است دانش فني مربوط به كشاورزي را از مراكز تحقيقاتي به واحدهاي توليدي منتقل كنيم و علا‌وه بر آن، براي علمي شدن فرآيند توليد محصولا‌ت كشاورزي، از فارغ‌ التحصيلا‌ن رشته كشاورزي در قالب 2 هزار شركت خدمات مشاوره فني - مهندسي بهره گرفته‌ايم.
وي افزود: در كنار آن، طي سه سال گذشته توسعه مكانيزاسيون و ديگر اقدامها موجب افزايش بهره‌وري شده است به گونه‌اي كه ميزان توليدات در سه سال گذشته از 88 ميليون تن به بيش از 102 ميليون تن، رسيده است و توانسته‌ايم نيازهاي غذايي كشور را تامين كنيم.
به گفته معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي، ميزان توسعه صادرات نيز از رشد خوبي برخوردار بوده به نحوي كه از 2/1 ميليارد دلا‌ر در سال 1383 به 6/2 ميليارد دلا‌ر در سال 1386 رسيده كه رقم بسيار بالا‌يي است و به اين ترتيب هدف برنامه چهارم توسعه را كه پيش‌بيني كرده بود در سال پاياني به 2 ميليارد دلا‌ر صادرات محصولا‌ت كشاورزي برسيم، يك سال زودتر محقق كرديم.
وي تصريح كرد: بنابراين وزارت جهاد كشاورزي موفق به افزايش توليدات، افزايش صادرات و تامين نياز داخلي شده است.
اقتصام ** 9134 ** 1558
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن