تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815587409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

3 خطر زمستان برای سالمندان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: از جمله خطرهاي رايجي که سالمندان در فصل سرما با آن مواجه‌اند‌، مي‌توان به هيپوترمي (کاهش درجه حرارت بدن)، سرمازدگي و خطر سقوط اشاره کرد...



1.هيپوترمي

سالمندان مستعد دچار شدن به هيپوترمي، يا کاهش خطرناک درجه حرارت بدن، هستند که تا حدي به علت اين است که سوخت و ساز در بدن افراد سالمند، آهسته‌تر صورت مي‌گيرد،‌ و در نتيجه نسبت به افراد جوان، حرارت کمتري توليد مي‌کند. به اين ترتيب توانايي بدن به تحمل کردن سرما با افزايش سن افراد کاهش پيدا مي‌کند‌. به علاوه تغييرات جسمي در سنين بالا باعث مي‌شود که توانايي سالمندان براي تشخيص اينکه درجه حرارت بيرون چقدر پايين است، دچار اشکال شود. برخي از بيماري‌ها و سبک زندگي بي‌حرکت ممکن است سالمندان را در معرض آسيب‌پذيري بيشتر حتي در سرماي خفيف قرار دهد.

براي جلوگيري از هيپوترمي بايد اين نکات را رعايت کنيد:

هنگامي که هواي سرد و توفاني است، در خانه بمانيد.

هنگامي که بيرون مي‌رويد، براي مدت طولاني در سرما يا باد نمانيد. به جاي يک لايه لباس ضخيم،‌ دو يا سه لايه لباس‌هاي شل نازک‌‌تر بپوشيد، که گرماي بيشتري فراهم مي‌کند. همچنين از کت،‌ کلاه و دستکش، چکمه و روسري براي پوشاندن بيني و دهان‌تان و محافظت از ريه‌هاي‌تان از هواي بسيار سرد استفاده کنيد.

مراقب باشيد که خيس نشويد، زيرا باعث مي‌شود که به سرعت لرز کنيد. اگر دچار لرز شديد، فورا به درون خانه برويد؛ لرز ممکن است نشانه‌ هشداردهنده هيپوترمي باشد.

هنگامي که درون خانه هستيد، زير لباس‌هاي‌تان، لباس زير بلندي به همراه جوراب و دمپايي بپوشيد. از يک پتو يا پوستين براي گرم نگهداشتن پاها يا شانه‌هاي‌تان استفاده کنيد. در صورت لزوم درون خانه از کلاه استفاده کنيد.

درجه حرارت خانه را دست کم در حد 20 درجه سانتي‌گراد نگهداريد. حتي دماي در حد 18 تا 20 درجه سانتي‌گراد ممکن است در افراد سالمند به هيپوترمي بينجامد.

با دکترتان در مورد داروهاي‌ مصرفي‌تان مشورت کنيد -داروها چه با نسخه و چه بي‌نسخه- ممکن است خطر ابتلا به هيپوترمي را افزايش دهند.

افراد مبتلا به هيپوترمي ممکن است اندکي سردرگم، کند و خواب‌آلوده به نظر رسند، دچار لکنت يا کندي زبان باشند و ممکن است بلرزند يا عضلات اندام‌هاي‌شان سفت شود.

اگر گمان مي‌کنيد که شخصي دچار هيپوترمي شده است،‌ درجه حرارت بدن او را اندازه بگيريد، و اگر اين درجه حرارت از 5/35 درجه پايين‌تر آمده بود، به اورژانس زنگ بزنيد.



2.سرمازدگي

يک خطر ديگر سرماي شديد، سرمازدگي است. سرمازدگي معمولا بيني، گوش‌ها، گونه‌ها، چانه، انگشتان دست و پا. افراد دچار بيماري قلبي و ساير مشکلات گردش خون، با احتمال بيشتري ممکن است دچار سرمازدگي شوند.

براي محافظت در برابر سرمازدگي اين نکات را رعايت کنيد:

همه بخش‌هاي بدن‌تان را هنگامي که بيرون مي‌رويد، بپوشانيد.

هنگامي پوست‌تان قرمز يا کبود مي‌شود يا احساس سوزش مي‌‌کنيد، به درون خانه برويد.

به نشانه‌هاي سرمازدگي توجه داشته باشد: از جمله سفيد، خاکستري، يا خاکستري- زرد شدن پوست، سفت يا مومي‌‌شدن پوست؛ و کرختي.

اگر فکر مي‌کنيد خودتان يا اطرافيان‌تان دچار سرمازدگي شده است، فورا با اورژانس تماس بگيريد.



3.افتادن

افتادن يک خطر ديگر در زمستان براي سالمندان است. براي کاهش خطر سقوط به اين نکات توجه داشته باشيد:

به دقت مسيرهاي جلوي خانه‌تان را پارو کنيد، يا کسي را وا داريد که آنها را براي شما پارو کند.

در پياده‌روهاي يخ‌زده يا پربرف راه نرويد. از مسيرهايي حرکت کنيد که خشک هستند و پاک شده‌اند.

چکمه‌هاي عاج‌دار بپوشيد. اگر از عصا استفاده مي‌کنيد، نوک لاستيکي آن را پيش از آنکه فرسوده شود، عوض کنيد. ممکن است استفاده از نوک‌هاي يخ‌شکن که روي انتهاي عصا نصب مي‌شود، مفيد باشد.

سالمندان همچنين بايد در هنگام پارو کردن برف محتاط باشند. هواي سرد فشاري اضافي را بر روي قلب وارد مي‌کند، و فشار پارو کردن هم مي‌تواند به فشار وارد بر قلب را افزايش دهد، ‌به‌خصوص اگر از قبل هم بيماري قلبي داشته باشيد. پارو کردن براي افراد دچار پوکي استخوان هم خطرناک است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن