تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815603224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رياست‌جمهوري پاكستان براي همسر بي‌نظير بوتو اشراف‌زاده متهم به فساد مالي جانشين پرويز مشرف شد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: رياست‌جمهوري پاكستان براي همسر بي‌نظير بوتو اشراف‌زاده متهم به فساد مالي جانشين پرويز مشرف شد
با پيروزي زرداري در انتخاباتخلأ قدرت در پاكستان به پايان رسيدگروه بين‌الملل – نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري پاكستان كه در مجلس ملي، سنا و مجالس ايالتي اين كشور و همزمان با انفجار بمب‌هايي كه يكي 65نفر و ديگري 12نفر را به قتل رساند، به پايان رسيد.


از تاييد همه پيش‌بيني‌ها و پيروزي آصف علي‌زرداري همسر بي‌نظير بوتوي ترور شده با كسب 90درصد آرا حكايت دارد.بدين‌ترتيب يك اشراف‌زاده عاشق اسب كه به گفته همسر متوفاي خود هيچ علاقه‌اي به سياست حزبي نداشته است، جانشين ژنرال پرويز مشرف مي‌شود كه پس از 9 سال حكومت، ماه گذشته از قدرت كناره‌گيري كرد.
زرداري كه پس از فوت همسرش به عنوان رهبر حزب مردم انتخاب شد و پس از پيروزي حزبش در انتخابات پارلماني هدايت ائتلاف مخالف پرويز مشرف را برعهده گرفت، توانست با تهديد وي به استيضاح، ماه گذشته او را مجبور به استعفا كند.
زرداري 11سال از عمر خود را به اتهام فساد مالي در دوران حكومت بي‌نظير بوتو در دهه 90ميلادي، در زندان گذراند. هرچند اتهامات عليه وي هيچ‌گاه ثابت نشد، اما او تا سال‌ها براي فرار از اين اتهامات به كشور وارد نمي‌شد و پس از ورودش با وجود روي كار آمدن در حزب حاكم هنوز قضات پاكستان اعلام كرده‌اند كه پرونده فساد مالي وي بسته نشده است. برخي گمانه‌زني‌ها نيز حاكي از بروز اختلالات جسمي در او بر اثر اسارت در زندان است. در اين رقابت زرداري 53ساله در راي‌گيري سنا و مجلس ملي و چهار مجمع استاني توانست دو رقيب ديگر خود يعني «مشاهد حسين» مشاور مشرف و سناتور حزب حامي مشرف و «سعيد الزمان صديقي» قاضي بازنشسته طرفدار نواز شريف را مغلوب سازد.
هفته گذشته نخست‌وزير سابق، نواز شريف حزب خود را از ائتلاف حاكم خارج كرد.
اين اقدام او اعتراضي بود به محدوده اختيارات رييس‌جمهوري. وي در توضيح اين اقدام خود گفته بود كه خواهان محدود شدن اختيارات رييس‌جمهوري است چون زرداري قول‌هاي مهم خود را زير پا گذارده است.
بسياري از افراد در پاكستان بيم آن را دارند كه كشور با سياست‌هايي به سبك قديمي مواجه شود؛ آن هم در زماني كه كشور نياز به عملكردي فوري براي بهبود اوضاع اقتصادي و مقابله با شورشيان دارد. گفته مي‌شود زرداري طرفدار غرب است و از حاميان برنامه جنگ عليه تروريسم واشنگتن است. پيش‌بيني مي‌شود با روي كارآمدن وي ارتش قدرتمند تحت كنترل درآيد و جو ضد آمريكايي در كشور از بين برود و اين همان كاري است كه مشرف قرار بود انجام دهد و نتوانست. هرچند برخي اميدوارند كه آصف‌علي زرداري بتواند در اين اقدام موفق شود، اما واقعيت اين است كه پيشينه اين فرد چندان اميدي نمي‌دهد.
علت عمده اين است كه وي رهبري تازه كار است كه به واسطه ازدواج با بي‌نظير بوتو به شهرت رسيد و با ترور او قدرت گرفت. اما با انتشار نتايج انتخابات زرداري به يكي از قدرتمندترين رهبران غيرنظامي پاكستان در طول تاريخ 61ساله استقلال اين كشور بدل شد.
يك هزار و صدوهفتاد نماينده از شش مجلس (مجالس ملي، سنا و چهار مجلس ايالتي) در انتخابات حق راي داشتند كه براساس قانون اساسي اين كشور هفتصد و دو راي را تشكيل مي‌دادند. زرداري توانست از 168 راي مجمع استاني 162 راي را به خود اختصاص دهد. در مجلس ايالتي بلوچستان از 65 راي 59 راي به زرداري تعلق داشت.
در مجلس استان سرحد شمال غربي نيز زرداري از مجموع 124 راي 107 راي را از آن خود كرد. اين دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري پاكستان بود. پرويز مشرف در انتخابات دور يازدهم از مجموع 685 راي نمايندگان مجالس ملي، سنا و چهار ايالت، با 653 راي توانسته بود 32/95 درصد آرا را كسب كند.
زرداري در شرايطي روي كار مي‌آيد كه تورم بي‌سابقه و قطع مكرر برق نارضايتي مردم مسلمان پاكستان را در ماه رمضان به دنبال داشته است. نرخ تورم واقعي در اين كشور 150درصد است در حالي كه نرخ رسمي 30درصد اعلام شده است. به نظر مي‌رسد اين اشراف‌زاده طرفدار غرب گذشته از انفجارهاي مكرر و مخالفان بسيار در كشور راه سختي را در حل مشكلات اقتصادي در پيش داشته باشد.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن