تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818948555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مختصري از زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
[تصویر: H.jpg]

تاریخچه شهر زنجان

زنجان شهرمقاومت وشهرانسانهاي فرهيخته وباهوش ومهمان نواز است. شهري با چشم انداز زيبـا و موقعيت اقليمي ويژه وبالاخره شهرديدنيها و هنرمندان. وسعت شهرستان زنجـان 13848 كيلومتر مربع و جمعيت آن 511294 نفر ميباشد. شهرستان زنجان تا قبل از انقلاب اسلامي ، تنها دربخش كشاورزي فعال بود وپس از آن احداث كارخانجات صنعتي و دانشگاهها ،بافت و هويت اجتماعي واشتغال را به كشاورزي ـ صنعتي تغيير داده وبه لحاظ ساختار اجتماعي عبوراز وضعيت سنتي به مدرنيسم را تسهيل كرده است.

اماکن تاریخی و توریستی استان زنجان

عمارت ذوالفقاری:

مجموعه تاريخي عمارت ذوالفقاري، در مركز بافت قديمي شهر زنجان واقع شده است. اين مجموعه شامل ساختمان هاي اندروني و بيروني است و پيش از احداث خيابان ذوالفقاري از طريق شبكه ارتباطي, طبقه همكف و زيرزمين آن به همديگر راه داشت. اين عمارت كه از بناهاي تاريخي و با ارزش شهر زنجان است، به سبك بناهاي اواخر دوران قاجار ساخته شده است


[تصویر: zolfaghari001.jpg]


بناي تاريخي رختشويخانه زنجان :

اين بنا در مركز بافت تاريخي شهر و درمحلي معروف به باباجامال چوقوري ( گودال باباجمال ) ساخته شده است و از طريق كوچه فرهنگ به خيابان سعدي زنجان كه به فاصله يكصدمتر، و از سمت غربي آن مي گذرد راه دارد. درحال حاضر، اين اثر منحصر به فرد تاريخي به موزه باستان شناسي و مردم شناسي تبديل شده است و هر روز مورد بازديد مراجعه كنندگان قرار مي گيرد. دراين محل، لباس هاي محلي و سنتي مردم مناطق مختلف ايران، هنرهاي دستي و سنتي استان شامل چاروق، مليله دوزي، معرق، ساخته هاي چوبي، فرش گليم، چاقو، نمونه هايي از توليدات كارگاه هاي كاشي سنتي، آجر وسفال سلطانيه، اشياي تاريخي و يافته هاي باستاني و ميراث فرهنگي استان به معرض تماشاي عموم گذاشته شده است.


[تصویر: rakhtshuykhane001.jpg]



[تصویر: rakhtshuykhane002.JPG]




گنبد سلطانيه:

گنبد سلطانيه در شهر سلطانيه و در 35كيلومتري شهر زنجان واقـع شده و بناي آن بدستورسلطان محمدخدابنده ازسال704هجري قمري شروع و در مدت 9سـال در تاريخ 713 هجري قمـري پايان يافته است. اين گنبد با5/48 متر ارتفاع و6/25متر قطر دهانه پس از كليساي كاتورال سانتاماريا فلورانس ايتاليا و مسجد صوفياي تركيه ، سومين بناي عظيم آجري تاريخي جهان است.


[تصویر: soltanieh001.jpg]



[تصویر: soltanieh002.jpg]




پل مير بهاء الدين:

اين پل برروي رودخانه زنجان رود در دوره قاجاريه ساخته شده است.


[تصویر: mirbaha001.jpg]


بقعه حضرت قيدار نبي (ع):

حضرت قيدار نبي(ع) منسوب به قيدار بن اسماعيل (ع) ابن ابراهيم (ع) بوده و نسبتشان با 26 واسطه به پيامبر اسلام (ص) برمي گردد. بقعه حضرت قيدار نبي(ع) در قسمت غربي شهر خدابنده و درسمت غربي خيابان امام، خيابان شهيدرجائي غربي واقع شده است . بازسازي اين بنا درسال719 هجري قمري بنا به دستور بلغان خاتون ، همسر خازان خان مغول صورت پذيرفت . در حال حاضر اين بقعه يكي از آثار تاريخي ملي تضمين شده است و همه روزه به خصوص شبهاي جمعه زوار فراواني از اطراف جهت زيارت و نذر و نياز در اين مكان جمع مي شوند


[تصویر: gheydarnabi.jpg]


بقعه ملا حسن كاشي:

در فاصله 2.5 كيلومتري جنوب شهر سلطانيه فعلي مقبره زيباي ملا حسن كاشي قرار گرفته است. اين بقعه زيبا از بيرون داراي پلان هشت ضلعي و در داخل با تركيب و تلفيق ايوانهـاي جانبي به مربـع تبديل شده است. ايوانهاي چهارگانه در طبقه اول با دهليز زيبائي به يكديگر مرتبط است. حاصل اين ارتباط گنبد زيبائي است كه در سال 973هجري قمري يعني اواخر دوران شاه طهماسب بنا شده و درمجموع با گنبد “لله لله” مقبره شيخ صفي الدين ارديبلي قابل مقايسه است.


[تصویر: mola_hasankashi.jpg]


مسجد سيد:

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سيد، درقلب بافت تاريخي و قديمي شهر قرار گرفته است. اين مسجد از ضلع غربي با بازار قيصريه, از ضلع شرقي از راه كوچه مسجد سيد و از سمت شمال با خيابان شاه و سبزه ميدان در ارتباط است. مجموعه مسجد و مدرسه سيد توسط عبدالله ميرزا دارا، پسر يازدهم فتحعلي شاه قاجار، در هنگام حكمراني در زنجان و به سال 1242 هجري قمري احداث گرديده است. مجموعه مسجد و مدرسه سيد توسط عبداله ميرزا دارا پسر يازدهم فتحعـلي شـاه قاجـار ، در هنگام حكمـراني در زنجــان و به سـال 1342هجـري قمـري احداث گرديده است .اين مجموعه تاريخي يكي از بنـاهاي ارزشمنــد است كه برا سـاس طرح مساجد چهــار ايوانـي ساخته شده است.


[تصویر: seyed.JPG]


مرد نمكي:

پيكره اي كه بخشي از گوشت ، پوست و مو و پوشاك و ساير لوازم آن سالم باقي مانده بود ، در سال 1372در معدن نمك چهره آباد پيدا شد. اين پيكره كه متعلق به زماني حدود 1700سال پيش بوده بدليل تجزيه آزمايشگاهي وآگاهي ازوضعيت تمدني واوضاع اجتماعي آن زمان ، داراي اهميت جهانـي است . هم اينك بخش تاريكـي از شرايط زندگي نياكان ما درقبل از تاريخ ، با بررسي و كنكاش بر روي اين مرد نمكي امكان هويدائي و وضوح يافته است
[تصویر: mardenamaki001.jpg]


غار كتله خور:

غار كتله خور كه يكي از پديده هاي طبيعي بسيار زيباي ايران محسوب مي شود ، در 140 كيلومتري جنوب باختري زنجان در بخش گرماب قرار گرفته است.


[تصویر: katalakhor001.jpg]


مجموعه بازار زنجان:

احداث اين مجموعه در دوران آقا محمد خان قاجار آغاز و در سال 1216 هجري قمري در زمان فتحعلي شاه خاتمه يافته و مساجـد و سراها و گرمابه ها در سال 1324 به آن اضافه شده است. مجموعه بازار قديمـي بصورت يك خط مستقيـم با عنوان بازار بالا و پايين به دوقسمت شرقي و غربي تقسيم شده است.


[تصویر: bazarzanjan001.jpg]


كاروانسرا سنگي:

اين كاروانسرا در منتهي عليه جنوب شرقي شهر در زمان شـاه عباس دوم احداث و هم اكنون قسمت اعظم آن از بين رفته است.نوع سقف آن از نوع پنج و هفت است. در سال 1377 اين مكان به سفره خانه سنتي تبديل گرديده ،بطوريكه علاوه برارائه امكانات پذيرائي در صبح و عصر با غذاهاي سنتي در بعضي از حجره ها به معرفي و فروش صنايع دستي استان اقدام ميشود.


[تصویر: sangi001.JPG]
بازگشت

صنایع دستی استان زنجان:

دراستان زنجان رشته های مختلف صنايع دستی رواج دارد. از آن جمله گليم بافی در ابهر, قيدار و زنجان روستاهای آن گيوه دوزی ابريشمی و نخی در انگوران و زنجان, چاروق دوزی در شهر زنجان, رنگرزی در ابهر, زنجان, قيدار, سفالگری در روستای قلثوق, مليله کاری شامل سينی, سرويس بشقاب کاسه و وسايل مصرفی در شهر زنجان, ساخت انواع چاقو و کارد و قندشکن در زنجان, جاجيم بافی نواری در طارم عليا و ماه نشان, انگوران, کيسه بافی حمامی, نواری در انگوران, ماه نشان, قيدار و حکاکی روی مس در شهر زنجان را می توان نام برد. ضمن آنکه بايد گفت قالی بافی از جمله هنرها و حرفی است که در اکثر شهرها و روستاهای استان زنجان رونق و رواج دارد. اما شهر زنجان با آثار فلزی و بويژه چاقوهای زيبا و تنوع آن مشخص می شود و نام زنجان, اينگونه آثار هنری را به ذهن متبادرمی سازد.

چاقوسازی:

از جمله صنايع دستی رايج و بسيار مهم در شهر زنجان است. اين صنعت از دوره صفويه به بعد رونق چشمگيری داشته و تا امروزه نيز با دگرگونی های فراوان در زنجان ادامه دارد. مشخصات مشترک چاقوهای زنجان عبارت است از: ظرافت, تناسب, هنرنمايی در فن آبکاری و قدرت برش آن. هر چاقو شامل قطعات تيغه, فنر (در چاقوی ضامن دار دو فنر وجود دارد به نام فنر بزرگ و فنر کوچک), آستری (دو تکه است و همه قطعات چاقو روی آن سوار می شود), روکش دسته, باربند (قسمتی برنجی که روی آستری است و لولای تيغه در آن قرار دارد). انواع چاقوها عبارتند از: چاقوی ساده, ضامن دار, چاقوی ميوه خوری, چاقوهای مرکب, کاردهای شکاری, کاردهای قمه ای, کاردهای کمری, کاردهای آشپزی و قلم تراش. از نکات جالب توجه آن که در هنر چاقوسازی به علت احتياج به نيروی بدنی, اکثر استادکاران جوان بوده و استادکاران قديمی فقط به کار آموزش مشغول هستند.


[تصویر: chaghoo001.JPG]


مليله سازی:

مليله سازی از جمله ظريف ترين رشته های فلزکاری و يکی از برجسته ترين صنايع فلزی ايران است. قديمی ترين مليله ايران به روايت اکثر محققان مربوط به سالهای 550 تا 330 ق.م. (دوره هخامنشی) است. متأسفانه به دليل آن که اکثر اشياء مليله به منظور استفاده مجدد ذوب شده اند, نمونه های زيادی در دسترس نيست و تنها از دوره قاجاريه مقداری سرقليان, گيره استکان و سينی در اندازه های مختلف باقی مانده است. مليله سازی در زنجان بيش از 100 سال سابقه دارد و از اواخر دوره فتحعلی شاه قاجار شخصی به نام حاج اسداله طرح برگ فرنگ را در مليله ابداع و سبک خاصی را شروع کرد. نقوش رايج در مليله کاری زنجان عبارتند از: دندانه, تابيده, جقه, يا بته ترمه, ريزه جقه, برگ فرنگ, برگ, غنچه, پيچ, پيچک, سه چشمه و يک چشم مليله. توليدات مليله زنجان شامل گيره شربت خوری, گلاب پاش, قاب عکس, جاسيگاری, بشقاب, شکلات خوری, شيرينی خوری, زنجير (که به آن کلافه ای می گويند) گل سينه, گوشواره و قاب عکس است. مليله سازی زنجان در سطح کشور نيز شناخته شده بوده و دارای اعتبار خاصی است.


[تصویر: malileh001.jpg]



[تصویر: malileh002.jpg]



[تصویر: malileh003.jpg]


چاروق دوزی:

چاروقی که هم اکنون در زنجان عرضه می شود, به صورت يک صنعت دستی ظريف و تزئينی کاربرد دارد و به کلی با چاروق های قديمی متفاوت است. چاروق قديمی زنجان, نوعی پای پوش بوده است که از چرم خام ساخته شده و در روستاها بيشتر مورد استفاده چوپانان قرار می گرفت و اغلب بدون پاشنه بوده و با تسمه هايی به ساق پا پيچيده می شد. در سالهای اخير در زنجان نوعی چاروق ساخته می شد که رويه آن چرم قرمز رنگی (که دباغان زنجان تهيه می کردند) است و معمولاً هم بدون بند و تسمه بوده و نوکی عقابی و برگشته دارد. اين نوع چاروق که توليد آن از حدود 30 سال پيش نيز رواج داشت, اينک کمتر توليد می شود. چاروق کنونی زنجان فرم و شکل خاص و ظريفی دارد و دارای حالتی زينتی بوده و بيشتر برای راه رفتن روی قالی مورد استفاده قرار می گيرد. اين نوع چاروق بيشتر به شکل نعلين و به صورت پاشنه دار ساخته می شود و فقط کف آن از چرم بوده و رويه اش از نخ های ابريشم و گلابتون به رنگ های مختلف بافته و تزئين می شود. از استادان معروف چاروق ساز زنجان, استاد "اصغر خطيبی" است که برای اولين بار اقدام به پاشنه گذاری جهت چاروق کرده است. از استادکاران معروف استان زنجان می توان از خانم روح انگيز محمدی استادکار گليم, آقای حسين فرجيان استاد چاقوسازی, آقای غلامعلی رضايی استاد چاقوسازی, آقای مظفر محمدی استادکار فرش, آقای منصور کاظميان مقدم استاد کار مليله, آقای نجف علی حاجيلو استادکار گيوه دوزی, آقای کريم ابطحی استادکار مليله, آقای رحيم بهشتی استاد چاقوسازی, آقای محمد رسولی استادکار معرق و آقای علی چراغی استاد پيکره تراشی نام برد.


[تصویر: charoq001.jpg]


[تصویر: charoq002.jpg]
بازگشت

مشاهیر استان :

شيخ شهاب الدين ابوالفتوح يحيي سهروردي:

معروف به «شيخ اشراق»، شهاب مقتول و شيخ مقتول، «مؤسس حكمت اشراق» و از حكماي بزرگ اسلام در قرن 6 ميلادي (587 هـ.ق) است. وی در دهکده سهرورد از توابع زنجان به دنیا آمد. شيخ اشراق، حكمت و اصول فقه را در مراغه نزد مجدالدين جيلي، كه استاد امام فخر رازي نيز بود، فرا گرفت و در حكمت تبحر و احاطة تمام يافت سپس به تفكّر و رياضت پرداخت، و چند سالي را در عراق و شام به سياحت و مطالعه گذرانيد،‌ چنانكه مشهور است در علوم غريبه نيز تبحر بهم رسانيد.


[تصویر: sohravardi.JPG]


امیر اعلم غضنفریان فرزند نابغه زنجان :

مرحوم دکتر امیر اعلم غضنفریان دکترای مهندسی الکترونیک از دانشگاه استانفورد آمریکا دانشجوی ممتاز و برجسته دانشگاه های آمریکا در سال 1998 امیر اولین دانش آموز ایرانی بود که موفق به دریافت مدال نقره در المپیاد جهانی سال 1988 میلادی استرالیا شد و دانشجوی رتبه اول در مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف بود که در مدت کمتر از چهار سال موفق به دریافت درجه کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه استنفورد شد او در مدت ۵/ ۳ سال دوره کارشناسی برق را با معد ل۰۵ / ۱۹به پایان رساند و بعنوان برترین دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف شناخته شد . دوره کارشناسی ارشد را نیز با معدل۲۰/ ۱۹ ( که تا امروزبالاترین معدل دوره ی کارشناسی ارشد است ) در مدت سه ترم در گرایش الکترونیک دانشگاه شریف به پایان رساند .


[تصویر: amiralam.jpg]


پروفسور يوسف ثبوتي :

متولد : 1311/6/1 زنجان
تحصيلات :
ديپلم متوسطه در1329 زنجان - کارشناسي فيزيک در 1332 دانشگاه تهران - کارشناسي ارشد فيزيک در 1339 دانشگاه تورنتو کانادا - دکتراي تخصصي (PHD) نجوم و اختر فيزيک در 1342 دانشگاه شيکاگو آمريکا
الف) فعاليتهاي آموزشي:
استاديار بخش رياضي، دانشگاه نيوكاسل، انگلستان، 43-1342
دانشيار بخش فيزيك، دانشگاه شيراز، 50-1343
دانشيار مدعو بخش نجوم، دانشگاه پنسيلوانيا، امريكا، 48-1347
استاد فيزيك، دانشگاه شيراز، 1350
محقق ارشد انستيتوي نجوم و اختر فيزيك، دانشگاه آمستردام، هلند، 54-1353
محقق مدعو مركز نجوم و اختر فيزيك، دانشگاه شيكاگو، امريكا، 64-1363
استاد مدعو بخش فيزيك، دانشگاه نورث ايسترن، بوستون، امريكا، 71-1370
عضو وابسته مركز بين‌المللي فيزيك نظري (تريست ايتاليا)، 72-1366
ب) فعاليتهاي پژوهشي:
بيش از 60 مقاله تحقيقي در مجلات بين‌المللي، اكثرا" در استروفيزيكال جورنال امريكا و مجله استرونومي و استروفيزيك اروپا، ترجمه دو كتاب تحول ستارگان، انتشارات دنا (1363) و فيزيك گرما، نشر دانشگاهي (1372)



[تصویر: profSobuti.jpg]


پروفسور جواد پرويزي زنجاني :

دارای مدرک دکترای ارتوپدی از دانشگاه توماس جفرسون آمریکا دارنده چندین جایزه بین المللی . از جمله چهار نفر فوق تخصص آمریکا در علم تعویض لگن میباشد علمی که در دنیا کمتر کسی دارد .


[تصویر: javadparvizi.jpg]


استاد عباسعلی عمید زنجانی :

در تاریخ دهم فروردین 1316 در شهرستان زنجان ، ایران بدنیا آمدند. ایشان استاد عضو گروه آموزشی حقوق خصوصی و اسلامی و عضو وابسته گروه آموزشی حقوق عمومی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران می باشند. استاد عمید زنجانی همچنین یک روحانی عالیرتبه و در علوم حوزوی دارای تخصص و درجه اجتهاد و از صاحب نظران به شمار می آیند و در دو دوره قانونگذاری بعنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز خدمت نموده و عضویت هیات امنای دانشگاههای علوم پزشکی زنجان و دانشگاه تهران و همچنین ریاست آنجا را بر عهده داشته اند. استاد عمید زنجانی سابقه پنجاه سال تدریس و تالیف بیش ا ز چهل جلد کتاب و هفتاد مقاله علمی را دارند


[تصویر: amid.JPG]






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن