تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804910367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرعامل‌دخانيات‌ درگفت‌وگوباايسنا: پاسخگوي تبعات نصب‌ هشدارهاي ‌بهداشتي نيستيم يك ريال هم به وزارت‌ بهداشت بدهي نداريم سال قبل62ميلياردتومان سودخالص داشتيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديرعامل‌دخانيات‌ درگفت‌وگوباايسنا: پاسخگوي تبعات نصب‌ هشدارهاي ‌بهداشتي نيستيم يك ريال هم به وزارت‌ بهداشت بدهي نداريم سال قبل62ميلياردتومان سودخالص داشتيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنعت و معدن

پس از تغيير و تحولات اخير در شركت دخانيات ايران، سوالات زيادي درباره آينده اين شركت ايجاد شده است.

شركتي با سابقه بيش از 70 سال فعاليت در عرصه توليد و واردات محصولات دخاني، ابتدا در سال جاري شاهد ابقاي مديرعامل خود بود، اما به فاصله تنها چند ماه به يك‌باره مديرعامل آن تغيير كرده و سيد محمود ابطحي - عضو سابق كميسيون صنايع و معادن - جايگزين طه طاهري در يكي از سودآورترين شركت‌هاي دولتي ايران شد.

ابطحي با انتقاد تلويحي از نحوه عملكرد مديران پيشين شركت دخانيات اظهار مي‌كند كه از پتانسيل‌هاي شركت دخانيات تا پيش از دولت فعلي استفاده چنداني نشده و اغلب شاخص‌ها در اين شركت پويا و فعال نبوده‌اند.

وي سابقه كار در سازمان صنايع دفاع، بانك صنعت و معدن، وزارت صنايع و معادن و مجلس شوراي اسلامي را در كارنامه خود دارد.

در همين راستا خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت‌وگويي را با مديرعامل جديد شركت دخانيات ايران انجام داده است كه مشروح اين پرسش و پاسخ چالشي در پي مي‌آيد.

جايگزيني توليد داخل با قاچاق در كوتاه‌مدت امكان‌پذير نيست

نصب باركد روي هولگرام محصولات دخاني در حال انجام است

همه محصولات موجود در بازار داخلي برچسب هولگرام دارند

در برنامه‌هايتان اعلام كرده بوديد كه قصد داريد سهم قاچاق سيگار را به كشور از حدود 8.5 ميليارد نخ در سال گذشته به حدود 3.72 ميليارد نخ در سال جاري برسانيد. اما هيچ‌گونه راهكاري را براي كاهش قاچاق سيگار به كشور ارايه نكرديد؟

ابطحي: قبول دارم كه كاهش ميزان قاچاق سيگار به كشور آن هم به ميزان حدود 5 ميليارد نخ طي يك سال كار بسيار مشكلي است. زماني كه در مجلس بودم، روي موضوع قانونمند كردن واردات كالاهاي دخاني بحث‌هاي زيادي انجام شد. در همان زمان عده‌اي اين امر را نشدني عنوان مي‌كردند و معتقد بودند كه قاچاقچيان حاضر نيستند، از راه‌هاي قانوني اقدام به واردات محصولات دخاني كنند، اما بعدا ثابت شد كه اين شيوه امكان‌پذير است. به دنبال برخوردهاي مكانيكي در مبارزه با قاچاق سيگار نيستيم، زيرا اگر قرار بود اين نوع رفتارها جواب دهد، تاكنون همه مشكلات حل شده بود.

قاچاق در حال حاضر در بسياري از كشورها مشكل‌زا شده است و به همين دليل بايد به شكل علمي و منطقي با آن رفتار كرد. البته انجام گشت، بازرسي و حضور سرزده توسط نيروهاي انتظامي نيز در كاهش ميزان قاچاق سيگار به كشور موثر است.

در حال حاضر در بحث قاچاق محصولات دخاني استان‌هاي كشور به سه دسته تقسيم شده‌اند؛ استان‌هاي مرزي كه عمده واردات قاچاق از اين مناطق انجام مي‌شود، استان‌هايي كه فقط مصرف‌كننده هستند و استان‌هايي كه هم مصرف‌كننده بوده و هم قاچاق محصولات دخاني در آن‌ها رواج دارد. علاوه بر اين، مناطق خارج از مرزها نيز به دو دسته تقسيم‌بندي شده‌اند؛ كشورهاي همسايه مانند افغانستان و پاكستان كه قاچاق مواد مخدر از اين كشورها به ايران رايج است و كشورهاي دورتر از ايران كه بعضا حتي برندهاي داخلي ايران را توليد كرده و به بازار ايران مي‌فرستند.

در حال حاضر فقط به كالاهايي اجازه واردات مي‌دهيم كه در بازار ايران سهمي داشته باشند. در هر صورت قطع ناگهاني واردات و يا قاچاق امكان‌پذير نيست، زيرا سال‌ها طول مي‌كشد كه به تكنولوژي ساخت سس و اسانس يك نوع محصول كه در بازار داخل طرفداران زيادي نيز دارد، دست پيدا كنيم؛ بنابراين جايگزيني توليد داخل با قاچاق در كوتاه‌مدت چندان امكان‌پذير نيست.

هم‌اكنون بحث نصب هولگرام روي سيگارهاي توليد داخل و وارداتي كاملا جا افتاده و ادعا مي‌كنم كه در حال حاضر همه محصولات موجود در بازار داخلي اعم از توليد داخلي و محصولات وارداتي داراي مجوز برچسب هولگرام دارند. علاوه بر اين بحث نصب باركد روي هولگرام محصولات دخاني در حال انجام است كه با اين كار همه محصولات مجاز دخاني در بازار قابل رديابي مي‌شوند. حتي قصد داريم بعد از مدتي باركدهاي نصب شده روي محصولات دخاني را با سيستم ايران كد هماهنگ كنيم.

ليزري كردن باركدها نيز در دستور كار قرار گرفته است. البته هنوز همه محصولات داخل بازار باركد ندارند. هم‌اكنون يك واحد توليد باركد توسط بخش خصوصي در حال فعاليت است.

احكام صادره در محاكم قضايي براي قاچاقچيان سيگار روال يكساني ندارد

گزارشي به رياست قوه قضاييه براي تشديد برخورد با قاچاقچيان ارسال مي‌شود

وزارت بازرگاني نظارت بيشتري روي فروش سيگار در مغازه‌ها داشته باشد

گفته مي‌شود كه يكي از مشكلات فعلي، مربوط به صدور احكام متفاوت در خصوص قاچاقچيان محصولات دخاني است كه همين امر مبارزه با قاچاق سيگار را دشوار كرده است. آيا اين موضوع را قبول داريد؟

تاكنون همكاري قوه قضاييه، نيروي انتظامي و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با شركت دخانيات ايران مناسب بوده، البته مشكلاتي نيز در اين بين وجود دارد. برخي از احكامي كه در محاكم قضايي در خصوص قاچاقچيان سيگار و محصولات دخاني صادر مي‌شود، از روال يكساني برخوردار نبوده و براي حل اين مشكل در صدد تهيه گزارشي براي ارسال به رياست قوه قضاييه هستيم تا علاوه بر تشديد مجازات عاملات قاچاقچيان، برخوردهاي قضايي نيز با قاچاقچيان يك‌دست شوند. متاسفانه در حال حاضر از قانون برداشت‌هاي متفاوتي شده و جرايم قاچاقچيان نيز در بسياري از موارد سبك است.

در هر صورت اگر قاچاقچيان متوجه شوند كه احكام قضايي در مورد قاچاق سيگار سبك‌تر از احكام قضايي در خصوص قاچاق ترياك، هروئين و ديگر انواع مواد مخدر است، به دليل سودآوري بيشتر قاچاق سيگار و در عين حال كم‌خطر بودن اين نوع قاچاق به سمت قاچاق محصولات دخاني به ويژه سيگار تغيير رويه مي‌دهند. بايد گفت كه حاشيه سود برخي از محصولات دخاني به بيش از 67 درصد نيز مي‌رسد. هم‌اكنون در حال جمع‌آوري گزارش‌هاي استاني هستيم و اميدواريم تا قبل از اتمام ماه مبارك رمضان، گزارش مربوطه براي رياست قوه قضاييه ارسال شود.

از سوي ديگر وزارت بازرگاني مسوول كنترل فعاليت‌هاي واحدهاي صنفي است. گاهي اوقات شركت دخانيات تا درب مغازه نيز محصولات دخاني را تحت كنترل دارد، اما متاسفانه داخل مغازه كالاي قاچاق توسط مغازه‌دار فروخته مي‌شود كه در اين زمينه وزارت بازرگاني بايد كنترل بيشتري انجام دهد.

براي يك لحظه هم كه شده بازار را آرام نمي‌گذاريم

از اين پس سيگارهاي باريك براي تامين نياز داخلي توليد يا وارد مي‌شوند

مديريت بازار ايجاد تعادل بين ذائقه مردم و واردات و توليد محصولات دخاني است

طي چند وقت اخير به دليل عدم كنترل بازار از سوي شركت دخانيات ايران، بازار محصولات دخاني دچار نوسانات شديدي شده است. نظر شما چيست؟

ما بازار را براي يك لحظه هم كه شده آرام نمي‌گذاريم. در حال حاضر واحد مطالعه بازار در شركت دخانيات به صورت روزانه گزارش وضعيت بازار را مي‌دهد. پيش از اين ممنوعيت واردات روي برخي از سيگارهاي Slim يا باريك در جهت مبارزه به مصرف اين نوع محصولات به دليل جاذبه آن‌ها وضع شد.

عمده قاچاق فعلي مربوط به سيگارهاي Slim است كه در قانون يادشده واردات و توزيع آن ممنوع شده بود. به همين دليل هفته گذشته تصميم گرفتيم كه روي بحث واردات Slim كار كرده و مقاديري را وارد كنيم تا حجم قاچاق كاهش يابد. برنامه داريم تا نياز silm بازار را تامين كنيم و به همين منظور با مشاركت شركت GTI در رشت ماشين‌آلات توليد سيگارهاي Slim نصب شده و اين كارخانه در حال توليد است كه مي‌تواند بخش عمده نياز كشور به اين نوع از سيگارها را تامين كند. در مجموع مديريت بازار در واقع ايجاد تعادل بين ذائقه مردم و واردات و توليد محصولات دخاني است.

در حال حاضر هر كجا سخنراني دارم، از مضرات سيگار براي مردم صحبت مي‌كنم. از سوي ديگر بايد نياز بازار را به طور طبيعي تامين كنيم تا قاچاق بازار كشور را پر نكند. من مانند مديران عامل شركت‌هاي دخاني چندمليتي جهان نيستم كه به دنبال تبليغات و افزايش سود شركت خود هستند.

براي نصب هشدارهاي بهداشتي روي محصولات دخاني با شركت‌هاي خارجي مذاكره مي‌كنيم

پاسخگوي تبعات اجراي چنين برنامه‌اي نخواهيم بود!

طراحي هشدارهاي بهداشتي در كميته‌هاي مربوطه مورد تاييد قرار گرفته است

شركت دخانيات ايران اعلام كرده است كه نصب هشدارهاي بهداشتي روي محصولات دخاني توجيه اقتصادي نداشته و قاچاق محصولات دخاني را به كشور افزايش مي‌دهد. آيا اين موضوع نوعي كم‌كاري از سوي اين شركت محسوب نمي‌شود؟

هم‌اكنون روي اين موضوع كار مي‌كنيم و تا دي ماه سال جاري نيز براي اجراي اين برنامه فرصت داريم. بايد در نظر داشت كه شركت‌هاي خارجي از اين واهمه دارند كه بازار ايران دچار عدم كشش شود و به همين دليل ممكن است اين شركت‌ها به قاچاق مصحولات خود به ايران به جاي واردات قانوني ترغيب ‌شوند. جلساتي با شركت‌هاي خارجي برگزار كرده و به آن‌ها توضيحاتي درباره اجراي طرح نصب هشدارهاي بهداشتي روي محصولات دخاني ارايه كرديم و قصد داريم آن‌ها را به توليد مشترك و واردات قانوني ترغيب كنيم.

به هرحال نصب هشدارهاي بهداشتي روي محصولات دخاني را در مورد توليدات داخلي قطعا اجرا مي‌كنيم، اما در خصوص شركت‌هاي خارجي در حال كار هستيم. ما درهر صورت اين برنامه را اجرا مي‌كنيم، اما پاسخگوي تبعات اجراي چنين برنامه‌اي مانند افزايش قاچاق سيگار به كشور نخواهيم بود!

همچنين طراحي هشدارهاي بهداشتي انجام شده و در كميته‌هاي مربوطه نيز مورد تاييد قرار گرفته، اما هنوز به تصويب نهايي نرسيده است.

مبارزه با دخانيات با تهديد توليد داخلي دو مساله جدا از يكديگر است

رابطه شركت دخانيات ايران با جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات چگونه است؟ اين تشكل تاكنون از شركت دخانيات ايران انتقادات شديدي را كرده است و به نحوه عملكرد شركت در مسائلي مانند نصب بيلبورد در سطح شهر تهران و همچنين موضوع نصب هشدارهاي بهداشتي روي محصولات دخاني اعتراض زيادي داشته است.

كميته كاهش مصرف دخانيات در شركت دخانيات ايران تشكيل شده و از مسوولان و نمايندگان جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات نيز دعوت مي‌كنيم كه با حضور در اين كميته نظرات خود را ارايه كنند.

البته مبارزه با دخانيات با تهديد توليد دو مساله جدا از يكديگر است. اگر بدون توجه به بازار داخلي، توليد داخل محدود شود، بازار مناسبي براي شركت‌هاي خارجي و قاچاقچيان به وجود مي‌آيد.

در صورت ارايه طرح قابل اجرا، بودجه موردنياز را تامين مي‌كنيم

آيا بودجه‌اي را نيز براي حمايت از فعاليت‌هاي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات در نظر گرفته‌ايد؟

در صورتي كه مسوولان و نمايندگان جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات در كميته كاهش مصرف طرحي ارايه دهند كه قابليت اجرا داشته باشد، حاضريم بودجه موردنياز را براي اجراي نظرات آن‌ها تامين كنيم.

روي اعطاي عامليت‌هاي مجاز واردات و توليد كنترل انجام مي‌شود

يكي از دغدغه‌هاي فعلي دادن عامليت‌هاي مجاز به افراد و متقاضيان است. آيا در اين زمينه كنترل‌هاي لازم توسط شركت دخانيات ايران انجام مي‌شود؟ حتي گفته مي‌شود كه مافياي سيگار در بين برخي از همين عامليت‌هاي مجاز حضور دارند!

روي اعطاي عامليت‌هاي مجاز واردات و توليد به شدت كنترل انجام مي‌شود. در ابتدا توانمندي‌هاي متقاضي عامليت صنعتي بررسي شده و گزارش توجيه فني اقتصادي نيز در اين زمينه ارايه مي‌شود. در نهايت پس از اعطاي مجوز شركت به متقاضي، افراد براي كسب مجوزهاي توليد به وزارت صنايع و معادن ارجاع داده مي‌شوند و براي دريافت اعتبارات بانكي نيز به متقاضيان كمك مي‌كنيم.

يك ريال هم به وزارت بهداشت بدهكار نيستيم

با سازمان تربيت بدني هيچ مشكلي نداريم

بر اساس اظهارات مسوولان شركت دخانيات ايران در دادن سهم وزارت بهداشت و سازمان تربيت بدني تعلل مي‌كند. نظر شما در اين باره چيست؟

تمام اين سهم به موقع پرداخت شده و حتي يك ريال نيز به وزارت بهداشت بدهكار نيستيم. در مورد سازمان تربيت بدني نيز مشكلي وجود نداشته و بخشي از درآمد دخانيات صرف امور ورزشي كاركنان شركت شده و بخشي ديگر نيز به سازمان تربيت بدني پرداخت شده است.

سال گذشته 62 ميليارد تومان سود خالص كسب كرديم

وضعيت مالي، درآمد، فروش و سود شركت در سال گذشته چطور بود؟

گردش مالي شركت در سال به بيش از 940 ميليارد تومان مي‌رسد. رقم پيش‌بيني سود خالص در سال گذشته حدود 62 ميليارد تومان بود كه اين مبلغ را به مجمع ارايه مي‌كنيم و مجمع در اين باره تصميم‌گيري مي‌كند.

كليه حق كشفيات به موقع پرداخت شده است

اگر حقي پرداخته نشده، اعلام كنند، مي‌پردازيم

آيا حق كشفيات به موقع توسط شركت دخانيات ايران پرداخت شده است؟

براي اين‌كه كليه نيروهاي كاشف محصولات دخاني اطمينان پيدا كنند كه حق كشف آن‌ها به موقع پرداخت مي‌شود، تاكنون تمام حق كشفيات را به موقع پرداخت كرده‌ايم. در هر صورت اگر نيروي انتظامي احساس مي‌كند كه رقمي پرداخت نشده است، به ما اعلام كند تا پرداخت كنيم.

معاونت تحقيق و توسعه شركت احيا مي‌شود

شنيده شده است كه معاونت تحقيق و توسعه شركت دخانيات ايران پس از اين‌كه در زمان مديريت اسبق اين شركت منحل شد، مجددا در حال احيا است؟

كيفيت محصولات و فرمول در توليد محصولات دخاني اهميت بالايي دارد. به همين منظور معاونت تحقيق و توسعه شركت دخانيات ايران در حال احيا بوده و اميدواريم تا قبل از پايان ماه رمضان فرد مناسب اين پست را نيز پيدا كنيم.

وضعيت دانشگاه علمي - كاربردي دخان چطور است؟ گفته مي‌شود كه اين دانشگاه تعطيل شده است!

ترجيح مي‌دهم، در اين زمينه پس از كسب اطلاعات لازم، اظهارنظر كنم.

نصب بيلبورها تجربه اولمان بود

تجربه اول خالي از اشكال نبود

نصب بيلبوردهاي شركت دخانيات ايران در سطح شهر تهران با اعتراض شديد كارشناسان و جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات روبرو شد. نظر شما در اين زمينه چيست؟

ابطحي: يكي از وظايف شركت دخانيت كار روي كاهش مصرف دخانيات در كشور است. در مورد نصب بيلبوردها از كارشناسان مختلف از جمله كارشناسان آموزش و پرورش دعوت كرديم. بحث اصلي بيشتر در مورد ذكر عنوان شركت دخانيت در پايين بيلبوردها بود كه به اعتقاد برخي اين كار نوعي تبليغات بود.

در هر صورت نصب اين بيلبوردها تجربه اول شركت دخانيات ايران بود و اميدواريم در كارهاي بعدي طوري عمل كنيم كه قانون رعايت شود.

دفعات بعدي، بيلبوردها را با كمترين شبهه نصب مي‌كنيم

يعني تجربه به اول شما غيرقانوني بود؟

اين اقدام در مجموع نقاط مثبت و منفي داشت، اما در حال حاضر نمي‌توانم درباره اقدامات مسوولان پيشين شركت اظهارنظر كنم. بهرحال سعي مي‌كنيم، در دفعات بعدي چنين اقداماتي با كمترين شبهه انجام شود.

افزايش بي‌رويه قيمت‌ها به سود قاچاقچيان است

نظر شما درباره‌ اجراي قانون ماليات به ارزش افزوده در كشور چيست؟ اين قانون چه تاثيري روي محصولات دخاني دارد؟

اگر قيمت كالايي بدون تجزيه و تحليل بازار افزايش يابد، به قاچاق آن كالا دامن مي‌زند. در اين صورت شركت‌هاي خارجي ترسيده و از كانال‌هاي رسمي اقدام به واردات نمي‌كنند. در قانون ماليات به ارزش افزوده نيز اگر قيمت‌ها بي‌رويه افزايش يابد، اين امر به سود قاچاقچيان خواهد بود.

كارگران دخانيات وضعيت ايده‌آلي دارند

گفته مي‌شود، كارگران شركت دخانيت وضعيت چندان مناسبي ندارند. آيا اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟

با تعريف ايده‌آل در زمينه وضعيت كارگران فاصله داريم، اما به جرات ادعا مي‌كنم كه كارگران شركت دخانيت نسبت به كارخانه‌هاي همجوار و ديگر شركت‌ها وضعيت بسيار ايده‌آلي دارند. حتي دعوا بر سر اين است كه افراد از ديگر كارخانه‌ها وارد شركت دخانيات شوند.

در مديريت دخانيات بايد كاملا مراقب و مواظب بود

اطلاع داشتيد كه حدود 70 درصد از مديران اسبق شركت دخانيات ايران به دليل مفاسد مالي دستگير شده‌اند؟

در هر صورت شركت دخانيات بنگاه مهم و حساسي بوده و حاشيه‌هاي زيادي نيز دارد كه ممكن است مديران آن‌را گرفتار كند. به همين دليل بايد در مديريت چنين شركتي كاملا مراقب و مواظب بود.

انتهاي پيام
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن