تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806729609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به واقعه سرنوشت ساز هفدهم شهريور ‪۱۳۵۷‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به واقعه سرنوشت ساز هفدهم شهريور ‪۱۳۵۷‬
داخلي. اجتماعي. مناسبت . ‪ ۱۷‬شهريور.

فردا هفدهم شهريور است، روز يادآوري حماسه پرشور و سرنوشت ساز مردم قهرمان تهران در تاريخ انقلاب اسلامي ايران.

برخي كارشناسان و محققان تاريخ در ساوه مي‌گويند: حماسه پر افتخار و به ياد ماندني ‪ ۱۷‬شهريور ‪ ۵۷‬نقطه عطفي در حركت اسلامي ملت فهيم و مبارز ايران بود و ريشه در وقايع و حوادث روزها و ماه‌هاي قبل داشت.

استاد دانشگاه و كارشناس مسايل تاريخي در ساوه مي‌گويد: بعد از سركوب نهضت خونين ‪ ۱۵‬خرداد سال ‪ ،۴۲‬امام خميني (ره) به تركيه و پس از آن به عراق تبعيد شد.

"علي كرامت " افزود: رژيم منحط پهلوي با تكيه بر حمايت‌هاي قدرتهاي استكباري پنداشت بر اوضاع مسلط است و هيچ خطر جدي حيات سياسي و حكومت ننگين استبدادي او را تهديد نمي‌كند.

وي اظهار داشت: غافل از اينكه در جريان قيام ‪ ۱۵‬خرداد، جرقه انقلاب زده شد و خشم و نفرت عمومي مردم از مستبدين و سركوبگران رژيم ستمشاهي به‌مثابه آتش زير خاكستر بود كه با مختصر بهانه و استفاده از فرصت مناسب، شعله‌ورشد و موجوديت استبداد حاكم و منافع استعمارگران خارجي را به مخاطره انداخت.

يك محقق در ساوه مي‌گويد: شهادت حاج آقا مصطفي خميني (ره) و ارسال سيل تلگرام‌هاي تسليت به سمت نجف و ابراز ارادت نسبت به امام راحل و اهانت دستگاه حاكم به روحانيت، اقشار مختلف مردم با تظاهرات خشم و نفرت خويش را عليه رژيم حاكم اظهار داشته و وفاداري خود را به اهداف مقدس امام (ره) اعلام كردند.

"علي ساجدي" افزود: رژيم وابسته شاه با هدايت‌ها و جهت دادن‌هاي سازمان جاسوسي ‪ CIA‬تصميم گرفت دربرابر اراده ملي‌دست به رفرم و اصلاحات سطحي بزند.

وي اظهارداشت: با بركناري دولت اميرعباس هويدا و روي كارآوردن دولت جمشيد آموزگار و با تقويت سازمان‌هاي امنيتي، سعي داشت بحران موجود را پشت سر گذارد و موجوديت خويش را حفظ كندولي هرگز نتوانست در برابر اراده مردم و امواج توفنده انقلاب اسلامي مقاومت كند.

وي بيان كرد: در روز ‪ ۱۶‬شهريور، حركت از مسجد قبا در قيطريه آغاز شد و به سمت ميدان ژاله (شهدا) ادامه يافت و خيل عظيم تظاهركنندگان در آن راهپيمايي با حمل عكس‌هايي از امام خميني (ره) و سر دادن شعارهاي انقلابي مامورين رژيم را تحت تاثير قرار دادند.

اين محقق ، گفت: در روز حادثه انبوه جمعيت معترض، به مركز ثقل جمعيت (ميدان ژاله) مي‌رسيدند كه ناگهان مامورين مسلح در يك اقدام شتابزده و مذبوحانه كه نشان از اوج ترس و شدت وحشت شان بود، از زمين و هوا، انبوه جمعيت تظاهركننده را با بي‌رحمي، هدف رگبار مسلسل خويش قرار دادند و جمع زيادي از مردم را به خاك و خون كشيدند.

ساجدي افزود:شدت قصاوت و سركوب به حدي بود كه تا نزديكي‌هاي ظهر، ميدان ژاله به ميدان جنگي چندش‌آور و به واقع به ميدان شهدا تبديل شده بود.

وي اظهارداشت: روز ‪ ۱۷‬شهريور يكي از بزرگترين فجايع تاريخ انقلاب اسلامي ايران به شمار مي‌رود و نقطه عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي و مقدمه حركت‌هاي سرنوشت‌ساز بعدي عليه رژيم مستبدشاه، حاميان انگليسي، آمريكايي وصهيونيستي او بود.

ديگر كارشناس مسايل تاريخي انقلاب اسلامي مي‌گويد: رژيم منحوس پهلوي هرگز فكر نمي‌كرد با كشتار وحشيانه و حجم وسيع جنايت در واقعه ‪ ۱۷‬شهريور، ملت عقب نشيني نكند و نهضت ادامه يابد.

"مريم خداشناس" افزود: آنان تصور نمي‌كردند با اين رويداد تومار حيات ننگين ‪ ۲۵۰۰‬ساله شاهنشاهي در ايران تا حدودي خاتمه يابد و دست غارتگران بين‌المللي از منابع زيرزميني و ذخاير نفتي قطع شود.

وي بيان‌كرد: ‪ ۱۷‬شهريور عزت، استقلال و آزادي براي مردم ايران به ارمغان آورد و الگوي موفقي براي ساير ملل مسلمان و آزادانديشان دنيا شد.

امام جمعه ساوه در اين خصوص مي‌گويد: قيام ‪ ۱۷‬شهريور يكي از رخدادهاي مهم انقلاب اسلامي است.

حجت‌الاسلام "حسين تقوي" افزود: نسل جوان امروزي بايد در جريان رخدادهاي انقلاب اسلامي قرار گيرند.

وي ، ادامه داد: اين مهم بيشتر از همه وظيفه مسوولان و متوليان فرهنگي جامعه اسلامي بوده و بايد رخدادهاي انقلاب را براي نسل جوان تبيين كنند.

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ساوه نيز با اشاره به كشتار جمعي از مردم بي‌گناه در ‪ ۱۷‬شهريور سال ‪ ۵۷‬در ميدان لاله تهران گفت: اين روزها درس‌هاي آموزنده و بزرگي براي دشمنان و زورگويان است.

"حسين محمودي فر" افزود: كساني كه خيال مي‌كنند با مردم مومن و انقلابي ايران مي‌توانند مبارزه كنند بايد اين قيام‌ها و روزهاي مبارزه را به ياد بياورند و از آن عبرت بگيرند.

درود به روان مطهر شهداي ‪ ۱۷‬شهريور و امام شهيدان ، ياد و خاطره و حماسه‌هاي ايثار و از خود گذشتگي آنان گرامي باد. ك/‪۴‬
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن