تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814650541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انحلال سازمان مديريت در دولت مطرح نشد


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: انحلال سازمان مديريت در دولت مطرح نشد
وزير كار در پاسخ به اين سوال كه چه كساني براي تدوين طرح تحول اقتصادي كار كارشناسي انجام دادند، گفت: «مجموعه طرح تحول اقتصادي ضرورت هايي است كه در مباحث دولت هاي گذشته و در مباحث برنامه اي مي توان آن را پيدا كرد. در برنامه هم خيلي از سرفصل هاي طرح تحول ديده مي شود. در برنامه نكات مهمي در مورد بهره وري، مسائل گمركي، بيمه و ماليات وجود دارد.» بخشي از گفت وگوي فارس با محمد جهرمي وزير كار در ادامه مي آيد.

¦
كدام يك از طرح هاي اقتصادي از خودتان بود؟ در طرح بنگاه هاي زودبازده در طرح تحول اقتصادي، چه نقشي داشتيد؟ آيا طرح تحول اقتصادي مشخصاً از سوي شما مطرح شد؟
طرح تحول اقتصادي مربوط به من نبود. در طرح كاهش نرخ سود بانكي هم من اظهارنظر كردم ولي نه اينكه تئوري از اول از من بوده باشد.
تئوري و طرح هاي اقتصادي دولت احمدي نژاد را چه كساني تهيه مي كنند؟
تيم اقتصادي هر دولتي مشخص است. بانك مركزي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي.
منظور معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي است ؟
از اول چون سازمان مديريت و برنامه ريزي را قبول داشتم همان اسم را مي گويم.
يعني انحلال سازمان مديريت را قبول نداشتيد؟
اجازه دهيد خيلي در اين بحث ها ريز نشويم.
تصميماتي همچون انحلال سازمان مديريت و تعيين نرخ سود بانكي در دولت هم مطرح شد؟ به نظر مي رسد آقاي احمدي نژاد شخصاً اين تصميمات را گرفته و بر انجام آن مصر بوده؟
انحلال سازمان مديريت در شوراي عالي اداري مطرح شد.
انحلال سازمان مديريت پيشنهاد چه كسي بود؟
فكر مي كنم پيشنهاد خود آقاي احمدي نژاد بود. من در مباحث تخصصي شوراي عالي اداري نبودم ولي در نهايت مي دانستم چنين چيزي قرار است اتفاق افتد.
دولت بررسي كرده كه نتيجه تصميم انحلال سازمان مديريت، مثبت بوده يا منفي؟
من نظر خودم را مي گويم. در دولت اين امر بررسي نشده است.
شما موافق ادغام بانك ها بوديد؟
من موافق نبودم. من احساس مي كنم هر چه به سمت تخصصي تر شدن بانك ها پيش برويم بهتر است.
مبناي اختلاف شما با آقاي دانش جعفري و مظاهري چيست؟
بعضي از حرف هاي آقاي مظاهري را من هم قبول دارم كه بايد پول به جاي خودش خرج شود. اصلاً من تئوري بنگاه هاي زودبازده را بر اين اساس چيدم. يعني تكيه من بر اين است. بهره وري را من چندين بار در دولت اشاره كردم كه بايد افزايش يابد. بخشي از بهره وري مربوط به سرمايه است. چگونه بهره وري سرمايه حاصل مي شود. بخشي ديگر مربوط به اين است كه پول به ميزان و به زمان خرج شود. همين الان يكي از مشكلات اقتصادي كشور تاخير هاي بي اندازه بنگاه هاي اقتصادي است. كارخانه سيماني كه مي توانست 80 ميليارد تومان تمام شود الان به 130 ميليارد تومان رسيده و هنوز تمام نشده. زماني كه علت اين مساله را هم بررسي مي كنيم تا حدودي مربوط به اين است كه حساب ذخيره ارزي به موقع ارز در اختيار آن نگذاشته و بانك هم به موقع ريال در اختيار آن قرار نداده لذا همين عوامل باعث شده است پنج سال تاخير در يك پروژه اي ايجاد شود.
تاكنون بنگاه هاي زودبازده چه ميزان تسهيلات دريافت كرده اند؟
در اطلاعات جديد بانك مركزي در خصوص ميزان كل تسهيلات پرداختي در سال گذشته اين رقم به طور كلي حدود 131 هزار ميليارد تومان اعلام شد. البته ارقام متفاوتي از 90 تا 130 ميليارد تومان در باره تسهيلات پرداختي در سال 86 ذكر شده كه من همان حداقل را ملاك قرار مي دهم. دقت كنيد كه اين رقم مربوط به تسهيلات جديد است نه مانده تسهيلات. حال خوب است بدانيد كه از اين رقم تنها هشت هزار و 200 ميليارد تومان به بنگاه هاي زودبازده داده شده است. به عبارتي حدود 9 درصد از كل تسهيلات اعطايي سهم بنگاه هاي زودبازده بوده است. حال اگر 130 ميليارد تومان را در نظر بگيريم اين سهم پايين تر مي آيد. بالاخره هشت هزار و 200 ميليارد تومان كه مورد پذيرش وزارت كار و بانك مركزي است. تازه از اين رقم نيز 50 درصد به بنگاه هاي بزرگ و متوسط به منظور تكميل طرح هاي نيمه كاره و توسعه اي و نيز سرمايه در گردش واحدهاي بزرگ داده شده است. اين كار نيز وظيفه خود بانك ها بوده و بايد اقساط خودشان را به موقع بدهند و چون ندادند ما گفتيم از اين محل پرداخت شود. اگر بخواهيم بگوييم كه در مجموع چقدر به بنگاه هاي كوچك و زودبازده تسهيلات داده شده بايد بگوييم كه اين رقم چيزي معادل چهار هزار ميليارد تومان بوده است. بنابراين اگر كسي اين مساله را به عنوان عاملي براي تورم ذكر كرده باشد نظر اشتباهي است، همان رشد نقدينگي كه در سال گذشته به خاطر افزايش ذخاير ارزي بانك مركزي اتفاق افتاد حدود 30 درصد بود. 30 درصد 140 هزار ميليارد تومان حدود 43 ميليارد تومان مي شود كه بعد با جابه جايي كه صورت گرفت باعث رشد 27 هزار ميليارد توماني نقدينگي شد. اين چه ربطي دارد به چهار هزار ميليارد توماني كه به بنگاه ها داده اند.
يا در مورد بدهي بانك ها به بانك مركزي؛ به قول آقاي مظاهري كه مي گفت با آمدن بنده اين رقم شش هزار ميليارد تومان بود و الان شده 13 هزار ميليارد تومان. فكر مي كنم اگر منتقدان سياسي صحبت نكنند و اظهارات خود را با آمار و ارقام ارائه دهند انتقادشان وارد نيست. براي اينكه مجموعاً 18 هزار ميليارد تومان در عرض سه سال به بنگاه هاي اقتصادي زودبازده پرداخت شده كه بيش از 50 درصد آنها بنگاه هاي بزرگ و متوسط است. اين ظلم است. مسائل مختلفي را كه ناشي از عدم مديريت و ساختارهاي بيمار سيستم بانكي است به يك طرح بسيار موثر كه در دنياي امروز به عنوان طرح روز مطرح است، ربط دهيم.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن