تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815293695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاندار در گفت و گوي اختصاصي با كيهان: طرحهاي زيربنايي دولت زمينه ساز توسعه در كرمانشاه است


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: استاندار در گفت و گوي اختصاصي با كيهان: طرحهاي زيربنايي دولت زمينه ساز توسعه در كرمانشاه است
گفت و گو از: سيد سياوش حسيني
به مناسبت سومين سال خدمات رساني دولت نهم فرصت مغتنمي رخ داد تا گفت و گويي صميمي با مهندس مجيد غفوري استاندار كرمانشاه به عمل آوريم تا وي اعم خدمات دولت را در زمينه توزيع عادلانه ثروت، ميزان فعاليتهاي عمراني و زيرساختهاي به عمل آمده، سياستهاي كلان اصل 44 قانون اساسي، ميزان توليدات محصولات كشاورزي، صنعتي و اقتصادي، ميزان افزايش سرانه فضاهاي آموزشي و فرهنگي مذهبي و در نهايت تاثيرات كمي و كيفي بنگاههاي اقتصادي كوچك و زودبازده در استان كرمانشاه را بازگو كند.
¤ شاخصه هاي رشد و توليد ثروت و حمايتهاي دولت نهم را در استان كرمانشاه بيان كنيد؟
- در خصوص شاخصهاي رشد و توليد ثروت و حمايتهاي دولت نهم در استان، خوشبختانه تمامي شاخص ها در استان حكايت از رشد و توسعه مناسبي دارند.
از جمله ماليات بر مشاغل استان 35.7 درصد، ماليات بر حقوق كاركنان خصوصي 49.9 درصد و ماليات بر شركت هاي غيردولتي 24.8 درصد افزايش پيدا كرده كه همگي اينها حاكي از توسعه اين بخشها است. درصد تغييرات اعتبارات عمراني استان در سالهاي گذشته 8.4 درصد رشد داشته است. منابع داخلي بانكها ا ز 318 ميليارد تومان به 894 ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است كه همه ناشي از رشد و توسعه است و در مجموع 25 درصد توليد ناخالص داخلي استان رشد داشته است.
درآمدهاي عمومي استان از 750 ميليارد ريال در سال 1385 به حدود هزار ميليارد ريال در سال 1386 افزايش يافته كه از رشدي معادل 33 درصد برخوردار بوده است.
در شاخصهاي برنامه توسعه از 202 شاخص مورد ارزيابي در 156 شاخص جلوتر از برنامه بوده ايم كه حدود 177 درصد پيشرفت را نشان مي دهد و تنها در 46 شاخص يا معادل برنامه يا مقداري از آن عقب تر هستيم و در ميانگين 20 درصد از برنامه عقب تر هستيم كه اميدواريم جبران شود.
¤ ميزان سرمايه گذاري دولت طي سه سال گذشته در استان را در مقايسه با سنوات قبل بيان كنيد؟
-سرمايه گذاري انجام شده در استان شامل اعتبارات عمراني استاني در سال 1385 مبلغ 178 ميليارد تومان بوده كه در سال 1386 به 192 ميليارد تومان رسيده است كه درصد تغييرات آن 8.4 درصد است. اعتبارات ملي استاني در سال 1385 مبلغ 130 ميليارد تومان بوده كه در سال 1386 به 80 ميليارد رسيده است كه درصد تغييرات آن 38 است.
تسهيلات بنگاههاي اقتصادي زود بازده (مصوب كارگروه اشتغال) در سال 1386 مبلغ 890 ميليارد تومان
بوده است. و همچنين منابع داخلي بانكها (سرمايه گذاري ثابت) در سال 1385 مبلغ 518 ميليارد تومان بوده كه در سال 1386 مبلغ 894 ميليارد تومان رسيده است كه درصد تغييرات آن نيز 72 درصد است و جمع كل سرمايه گذاري انجام شده در استان 1175 ميليارد تومان در سال 1385 و در سال 1386 مبلغ 2407 ميليارد تومان بوده است.
¤ طرحهاي عمراني در استان كرمانشاه طي سه سال گذشته چه ميزان رشد داشته است؟
-طرحهاي عمراني استان طي سه سال گذشته از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است كه همگي زمينه ساز توسعه بيش از پيش استان است. اگر بخواهم آماري دقيق ازآن ارائه دهم 7.5 برابر دوره قبل تلفن همراه واگذار شده كه افزايش ضريب نفوذ تلفن همراه از 4 به 31 درصد رسيده است.
همچنين 808 كيلومتر راه روستايي آسفالت شده كه در نسبت با حجم كاري تا سال 1383، 70 درصد افزايش را نشان مي دهد.
¤ در سفر هيئت دولت به استان كرمانشاه 150 طرح به تصويب رسيد، ميزان پيشرفت اين طرحها را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-در خصوص مصوبات هيئت دولت و ميزان پيشرفت فيزيكي و ميزان سرمايه گذاري طرحها: با توجه به فرمولي كه در سطح كشور براي پيشرفت مصوبات درنظر گرفته شد، در استان هم تلاش ويژه اي صورت گرفت تا مصوبات در نهايت دقت دنبال و پيگيري شود و هم ا كنون 80 درصد مصوبات اجرايي شده كه برخي از آنها به اتمام رسيده و برخي نيز در حال اجراء است.
¤ در خصوص سياستهاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي و امكان مشاركت مردم در استان هم توضيحاتي بفرمائيد؟
- در خصوص سياستهاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي و امكان مشاركت مردم بايد اين مطلب را ذكر كرد كه تمامي پروژه هاي در دست اقدام دولت نهم در استان با مشاركت مردم در حال انجام است و طرحي دولتي به ندرت در حال انجام است و تمامي طرحها با مشاركت مردم از جمله طرحهاي بنگاههاي اقتصادي زود بازده كه با اين حجم وسيع فقط با حضور مردم صورت گرفت، انجام مي شود و يا يكي ازمهمترين نمادهاي مشاركت مردم در توسعه كشور پتروشيمي كرمانشاه است كه با مشاركت 60 درصد مردم انجام گرفت.
¤ ميزان توليدات محصولات كشاورزي طي سه سال گذشته چقدر رشد داشته است؟
- رشد ارزش افزوده بخش كشاورزي 25.1 درصد كه دلايل ايجاد رشد فوق به شرح زير است:
سطح زيركشت اراضي آبي از44 هزار هكتار در سال 1385 به 252 هزار هكتار در سال 1386 افزايش يافته است كه نسبت به برنامه داراي 98.5 درصد تحقق است.
سطح زيركشت اراضي باغات استان از 45 هزار هكتار به 48 هزار هكتار افزايش يافته است.
افزايش توليدات آبزيان از 2 هزار تن به 3400 هزار تن و افزايش اراضي تحت پوشش سيستم هاي نوين آبياري از 16.4 هزار هكتار به 18.4 هزار هكتار رسيده است.
همچنين توليد ذرت دانه اي از 372 هزار تن به 424 هزار تن در سال 1386 افزايش يافته كه با رقم برنامه مطابقت دارد. تامين و انتقال آب طرحهاي كوچك از 142.7 ميليون مترمكعب سال 1385 به 157.7 ميليون مترمكعب در سال 1386 رسيده است كه نسبت به برنامه 100 درصد تحقق يافته است.
¤ لطفا بفرمائيد تاكنون چه تعدادي از واجدين شرايط تحت پوشش سهام عدالت قرار گرفتند؟
- تاكنون 218 هزار نفر تاييد شده و حدود 190 هزار نفر برگ سهام را دريافت كرده اند.
از 218 هزار نفر تاييد شده فوق 31 هزار نفر از مددجويان بهزيستي، 145 هزار نفر از افراد تحت پوشش كميته امداد و 42 هزار نفر بسيجي بوده اند. براين اساس طي سال 1386 حدود 169 هزار نفر سود سهام عدالت را دريافت كرده اند.
- مشمولين مرحله دوم واگذاري سهام عدالت مجموعاً 176 هزار نفر است كه شامل: 30 درصد روستاييان و عشاير بخشهاي محروم كه براي 136 هزار نفر دعوتنامه از تهران ارسال شده است و مشمولين مرحله سوم شامل شاغلين رسمي و پيماني و قراردادي كليه دستگاهها و بازنشستگان هستند.
¤ سرانه فضاهاي آموزشي، فرهنگي و مذهبي طي سه سال فعاليت دولت نهم را به اختصار بفرماييد؟
- سرانه زيربناي كلاسهاي فيزيكي دوره ابتدايي به 1.44 مترمربع رسيده است كه در مقايسه با برنامه (1.14 مترمربع) داراي تحققي به ميزان 126.3 درصد است.
در سال 1386 توجه ويژه اي به مساجد شده است به طوري كه در طي سال مذكور در حدود 50 مسجد احداث و 426 مسجد تعمير و تكميل شده اند كه به ترتيب نسبت به برنامه داراي 250 درصد و 304 درصد تحقق است و از نظر اعتبار اختصاص داده شده به مساجد رتبه اول كشور را دارا هستيم.
- در حوزه فرهنگي و احداث فضاي فرهنگي طي سه سال گذشته، هم اكنون استان جزو 5 استان برتر كشور در زمينه توسعه فضاي كتابخانه اي قرار دارد و ان شاءالله با آغاز عمليات اجرايي كتابخانه مركزي كرمانشاه طبق برآوردهاي انجام شده استان در رديف استانهاي اول كشور قرار خواهد گرفت.
استان در زمينه ساخت مساجد براساس تدابيري كه انديشيده شد رتبه اول را كسب كرد.
درصد قبولي دانش آموزان در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي از 17.8 درصد در سال 1383 به 34.8 درصد در حال حاضر رسيده است.
از معضلات استان در سالهاي گذشته عدم يادگيري مهارتهاي فني بود كه آموزش ديدگان مراكز فني و حرفه اي از 19 هزار نفر در سال 1383 به 30 هزار نفر رسيده و در زمينه تامين اجتماعي 200 هزار نفر به افراد تحت پوشش استان اضافه شده است.
نرخ باسوادي استان 88.4 درصد است كه نسبت به برنامه پيش بيني شده 107 درصد رشد داشته ايم و سرانه زيربناي فيزيكي كلاسهاي دوره ابتدايي 1.44 مترمربع رسيده كه 126 درصد برنامه تحقق يافته و در دوره متوسطه 105 درصد برنامه محقق شده است.
همچنين سرانه فضاي ورزشي سرپوشيده در استان از 0.5 مترمربع به 0.7 متر مربع افزايش يافته كه 40 درصد رشد را نشان مي دهد.
¤ همانطور كه مستحضريد طرحهاي اقتصادي زود بازده يكي از افتخارات دولت نهم بوده است، تعداد و ميزان سرمايه گذاري در اين طرحها را بيان كنيد؟
-در خصوص طرحهاي زود بازده اقتصادي 28 هزار طرح سرمايه گذاري از محل بنگاههاي اقتصادي زود بازده با رقم تسهيلاتي حدود 900 ميليارد تومان در كار گروه اشتغال تصويب شده كه 25 هزار تعداد آن با رقم معادلي 750 ميليارد تومان منجر به انعقاد قرارداد شده و تاكنون مبلغي حدود 650 ميليارد تومان از اين تسهيلات به متقاضيان پرداخت شده كه با بهره برداري كامل ازاين طرحها 56 هزار شغل از محل اين تسهيلات محقق خواهد شد.
¤ وضعيت امنيتي استان كرمانشاه را در سه سال گذشته بيان كنيد؟
-در خصوص وضعيت امنيتي كرمانشاه همانطوري كه مستحضر هستيد با وجود مذاهب و قوميت هاي مختلف خوشبختانه استان از امن ترين استانهاي كشور است كه رتبه هفتم كشور را به خود اختصاص داده كه اين نشان دهنده قابليتهاي مهم امنيتي در استان است.
¤ در مورد وضعيت كمي و كيفي و همچنين توسعه فضاهاي مراكز آموزش فني و حرفه اي به اختصار توضيح دهيد؟
-286 رشته به رشته هاي فني و حرفه اي اضافه شده و آموزش ديدگان فني و حرفه اي از 19 هزار نفر به 30 هزار نفر افزايش پيدا كرده اند. هم اكنون 5 مركز در استان در حال ساخت است يك مركز در سال گذشته و يك مركز هم در هفته دولت افتتاح شد .
¤ در بخش گردشگري طي سه سال گذشته استان كرمانشاه در چه جايگاهي قرار گرفته است؟
-تعداد گردشگران خارجي از 817 نفر به 12 هزار و 192 نفر افزايش پيدا كرده است و تختهاي اقامتي استان از 1734 تخت به 1999 تخت افزايش پيدا كرده است، خوشبختانه سرمايه گذاريهاي خيلي خوبي در بخش گردشگري صورت گرفته و يكي از محورهاي توسعه در استان كه توسط مديريت ارشد استان طراحي شده همين بحث گردشگري استان است.
¤ برنامه ها و چشم انداز دولت نهم را در استان طي سالهاي آينده چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-خوشبختانه با تصويب وزارت كشاورزي استان كرمانشاه قطب كشاورزي كشور شد و با راه اندازي پتروشيمي سوم نيز اميدواريم كه استان به عنوان قطب پتروشيمي كشور نيز انتخاب شود و همچنين با بهره برداري از پالايشگاه نفت آناهيتا و صنايع جنبي آن و احداث كارخانه هاي سيمان تحولي شگرف در عرصه پيشرفت و توسعه استان حاصل شد. همچنين اميدواريم در سالهاي آتي همانطور كه استان به عنوان قطب كشاورزي شناخته شد، به عنوان قطب صنعتي كشور نيز شناخته شود و مسير ترقي خود را با همت مردم و تلاشهاي مسئولان و پشتيباني هاي مديران كشور با سرعت هرچه بيشتر در جبران عقب ماندگي هاي قبلي بپيمايد تا ان شاءالله به توسعه و پيشرفتي كه در شان مردم شريف اين استان است برسيم.
در خاتمه ضمن تشكر از حضرتعالي كه وقتتان را دراختيار ما گذاشتيد، آرزومند هستيم كه دولت محترم جناب آقاي احمدي نژاد به آن اهداف عاليه كه همان خدمات رساني به مردم شريف ايران اسلامي است نائل شود.
 پنجشنبه 14 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن