تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814912107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با قطع مذاكرات راهبردي روسيه و اروپا بحران قفقاز بالا گرفت ساركوزي و سولانا در راه كرملين


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: با قطع مذاكرات راهبردي روسيه و اروپا بحران قفقاز بالا گرفت ساركوزي و سولانا در راه كرملين
بحران قفقاز در پي قطع مذاكرات راهبردي اتحاديه اروپا با روسيه در اجلاس بروكسل بالاگرفت.
اتحاديه اروپا مذاكرات خود را با مسكو درباره امضاي پيمان مشاركت راهبردي به حالت تعليق درآورد.
اتحاديه اروپا در نشست فوق العاده خود در بروكسل به توقف مذاكرات جاري درباره طرح مشاركت راهبردي اين اتحاديه با مسكو تا زمان بازگشت نيروهاي روسي به مواضع قبلي خود رأي داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را به عهده دارد، «خوزه مانوئل» با «روسو» رئيس كميسيون اروپا و «خاوير سولانا» رئيس سياست خارجي اين اتحاديه در پايان نشست روز دوشنبه خود در بروكسل اعلام كردند كه دوشنبه آينده به منظور تلاش براي تسريع در عقب نشيني نيروهاي روسي از اراضي متعلق به گرجستان، به مسكو و تفليس سفر خواهند كرد.
هدف از مذاكرات درباره مشاركت راهبردي با مسكو كه ماه ژوييه آغاز شد و قرار بود 15 سپتامبر (25 شهريور) در بروكسل ادامه يابد، گسترش مناسبات دوطرف در زمينه هاي اقتصادي، انرژي و سياسي بود كه از سال 1997 در چارچوب يك توافقنامه برقرار شده بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در پيش نويس اوليه بيانيه پاياني نشست اتحاديه اروپا اشاره اي به تعليق مذاكرات مربوط به مشاركت راهبردي با روسيه نشده بود. اما به گفته ديپلمات ها به نظر مي رسد به درخواست آلمان، لهستان و انگليس اين مورد در بيانيه پاياني گنجانده شده است.
«آنگلا مركل» صدراعظم آلمان گفته است كه اين مذاكرات احتمالا پس از خروج نيروهاي روسي از شهرهاي پوتي و سناكي گرجستان از سرگرفته خواهد شد.
در بيانيه پاياني نشست دوشنبه اتحاديه اروپا، آنچه واكنش نامتناسب روسيه در برابر گرجستان و نيز تصميم غيرقابل قبول مسكو درباره به رسميت شناختن استقلال مناطق اوستياي جنوبي و آبخازيا خوانده شد، بار ديگر محكوم شده است. در اين بيانيه اتحاديه اروپا از جمله متعهد شده است كه كنفرانس كمك كنندگان به بازسازي گرجستان را در اسرع وقت برگزار كند و در بلندمدت نيز مناسبات خود را با اين كشور از جمله در زمينه برقراري تسهيلات براي صدور رواديد و ايجاد احتمالي يك منطقه آزاد تجاري گسترش دهد.
سفير روسيه در اتحاديه اروپا در واكنش به بيانيه پاياني اين اتحاديه اعلام كرد: «اتحاديه اروپا در برآورد و ارزيابي اوضاع موجود در گرجستان دچار اشتباه شده است، چرا كه روسيه پيشتر تمام نيروهاي خود را از گرجستان خارج كرده است.»
همچنين يك مقام آگاه در وزارت امور خارجه روسيه از توقف مذاكرات كشورش و اتحاديه اروپا براي امضاي توافقنامه پيمان اصولي مشاركت و همكاري به شدت ابراز تأسف كرد.
به گزارش خبرگزاري اينترفاكس، اين مقام ديپلماتيك گفت: «علاقه مندي كشورهاي اروپايي نسبت به همكاري با روسيه، كمتر از علاقه ما براي توسعه همكاري ها با اتحاديه اروپا نيست. ولي ما علاقه مندي خود براي ادامه اين همكاري ها را ثابت مي كنيم. چرا كه اتحاديه اروپا بزرگترين شريك سياسي و اقتصادي روسيه محسوب مي شود.»
با وجود اين، مسكو طي بيانيه اي از موضع اتحاديه اروپا در تحريم نكردن روسيه استقبال كرد.
روزنامه هاي مسكو نيز در شماره روز گذشته خود، حاصل نشست روز دوشنبه اتحاديه اروپا را يك «پيروزي» براي روسيه خواندند.
روزنامه كامرسانت نوشت: «اين نشست براي ديپلماسي روسيه يك پيروزي بود.»
ايزوستيا ديگر روزنامه روس نيز نوشت: «نتيجه اصلي نشست بروكسل اين است كه بيشتر اروپـايي ها خواهان يك دعواي جدي و طولاني با مسكو نيستند.»
روزنامه وزگلاد نوشت: «همان طور كه انتظار مي رفت، در نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل هيچ تحريمي عليه روسيه درنظر گرفته نشد. در بيانيه پاياني نه صحبتي از تحريم ها و نه تيره شدن روابط با مسكو شده است.»
با بالا گرفتن بحران قفقاز، ژاپن رزمايش مشترك با روسيه را به بعد موكول كرد. يك منبع ژاپني روز گذشته اعلام كرد كه توكيو تصميم گرفته است رزمايش مشترك دريايي با روسيه را در پي تحولات اخير در قفقاز و تنش ها ميان مسكو و غرب به تعويق انداخت.
به گزارش ريانووستي، مسكو و توكيو قرار بود دهمين رزمايش مشترك دريايي خود را نهم سپتامبر در نزديكي پايگاه دريايي ژاپن در ساسبو برگزار كنند.
از استراليا نيز خبر مي رسد، سفير روسيه در كانبرا نسبت به هرگونه تصميم استراليا براي خودداري از فروش اورانيوم به روسيه در اعتراض به مسئله گرجستان هشدار داد.
وي يك روز پس از آن صحبت مي كرد كه وزير امور خارجه استراليا گفت كه كانبرا درخصوص اينكه آيا توافق فروش كيك زرد به مسكو را پس از وقايع گرجستان به تصويب برساند يا خير، تجديدنظر مي كند.
تشديد مناقشات ميان اروپا و روسيه باعث شده است كه احتمال قطع صدور گاز روسيه به كشورهاي اروپايي قوت گيرد. به عقيده كارشناسان تعليق موقت صدور گاز روسيه به آلمان و لهستان كه روز دوشنبه با صدور بيانيه اي از سوي شركت گازپروم اعلام شد، مي تواند يك هشدار باشد.
به دنبال توقف مذاكرات راهبردي روسيه و اروپا، واشنگتن از تصميم اتحاديه اروپا براي توقف اين مذاكرات استقبال كرد و حمايت خود را از اين اقدام اروپايي ها اعلام داشت. هفته نامه فرانسوي لوموند در تحليلي از وقايع قفقاز به جنگ سرد و رقابت آمريكا و روسيه اشاره كرد و نوشت: اين احتمال وجود دارد كه جنگ سرد ميان آمريكا و روسيه از سر گرفته شود.
لوموند مي افزايد: در چنين شرايطي چه ايرادي مي توان به رهبران روسيه گرفت؟ وقتي آنها ناظر كمك هاي غرب به انقلاب هاي رنگين در اوكراين و گرجستان يا جذب متحدانشان به ناتو و استقرار موشك هاي آمريكايي در خاك لهستان هستند. همه اينها بخشي از يك استراتژي براي تضعيف روسيه و بازگشت به دوران جنگ سرد است.
زبيگنيو برژينسكي اخيرا از بخش ديگري از نقشه آمريكايي ها پرده برداشت كه «گرجستان براي ما دسترسي به نفت و به زودي به گاز جمهوري آذربايجان، درياي خزر و آسياي مركزي را ميسر مي سازد، در اين چارچوب اين كشور اهميتي استراتژيك دارد.»
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن