تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815159257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيين‌هاي رمضان/ خوان ضيافت الهي در شهر ساحلي انزلي نيز گسترده شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آيين‌هاي رمضان/ خوان ضيافت الهي در شهر ساحلي انزلي نيز گسترده شد
داخلي. اجتماعي. مناسبتها. رمضان.

با فرارسيدن ماه مبارك رمضان، خوان ضيافت الهي در شهر ساحلي انزلي واقع در كرانه درياي پربركت خزر نيز همچون ساير نقاط كشورمان گسترده شد.

بانوان ساحل‌نشين از روزها پيش خانه رابراي حلول اين ماه مبارك و معنوي ازگرد وغبار و ناپاكي پيراسته و آذوقه مورد نياز براي اين ماه را خريداري كرده بودند.

آرد برنج، شكر ، خرما، چاي ، حبوبات كه از اجزاي اصلي خوراكهاي ويژه اين ماه است خريداري شده تا در افطار و سحر روزه‌داران با خوراكهاي تهيه شده از آن روزه بگشايند.

كهنسالان اين ديار هنوز به ياد دارند كه زماني در اين منطقه شليك تفنگ راهبان‌ها ودهبان‌ها زمان افطار و سحر را به مردم خبر مي‌داد.سپس سوت‌هاي نصب شده بر فرازحمام‌هاي شهركه‌معادل واژه روسي به‌آن سيستپ مي‌گفتند جايگزين آن شد.

پس از استقرار نيروي دريايي، مقر اين نيرو با شليك گلوله توپ ، خبر از حلول زمان‌افطارو سحر مي‌داد كه آن هم با فراگير شدن ساعت،راديو، تلويزيون به كار خود پايان داد.

مساجد و بقاع متبركه بي‌بي‌حوريه،آقاسيد محمد نجفي، امامزاده صالح كه قبل از ماه مبارك به دست مومنان غبارروبي شده بودند در روزها و شب‌هاي اين ماه شاهد حضور گسترده مومنان براي دعا و نيايش و برپايي نماز است.

صوت خوش اذان به مناسبت اين ماه‌از تمام مساجد شنيده مي‌شود.

در خانه‌ها نيز جلسات قرآن ، احكام و مساله گويي برپاست و مردم در اين ايام به يادگيري احكام و فروع دين و مسائل ديني همت بيشتري مي‌گمارند.

گيلانيان به افطاردهي به عنوان يك سنت حسنه اسلامي توجه خاص دارند و مردم به ويژه متمولين در اين ايام ضيافت افطاردهي برپا مي‌كنند.

حلواي ترك، شامي لپه،فرني، آش شله قلم‌كار، شيربرنج، شله زرد و آش رشته از خوراكي‌هايي است كه بيش از همه بر سفره‌هاي افطار و سحر نهاده مي‌شود.

گيلانيان و از جمله ساحل نشينان انزلي در اين ماه شيريني مخصوصي به نام "رشته خشكار" را سر سفره افطار و سحر تناول مي‌كنند كه بسيار خوش طعم و مقوي است.در ساخت اين شيريني ابتدا روكشي از آرد برنج به شكل توري تهيه و سپس درون آن با مغز گردو ، شكر و جوز سابيده شده و دارچين پر مي‌شود.

همچنين برخي بانوان كدبانو نوعي آش به‌نام آش ترش كه در آن علاوه بر سبزي و كمي برنج باقلاي مازندراني خشك و آلوچه سبز ريخته مي‌شود، مي‌پزند.

خانواده‌هايي كه دختران و پسرانشان راتازه عروس و داماد كرده‌اند در اين ماه حتما از خانواده مقابل براي صرف افطار دعوت مي‌كنند.

دعوت به افطار را در اصطلاح محلي" افطار واكوني " مي‌گفتند كه عاملي براي نزديكي بيشتر خانواده‌ها، دوري از كدورت در اين ماه مبارك بود.

نيكوكاران قبل از فرارسيدن ماه رمضان آذوقه اين ماه خانواده‌هاي نيازمند را تهيه مي‌كردند و پنهاني به در خانه‌هاي آنان مي‌فرستادند.

همسايگان نيز معمولا در شب‌هاي اين ماه از هرچه براي افطار تهيه كرده‌اند مانندآش،شيريني،حلوا،فرني و غيره ظرفي به خانه همسايگان پيشكش مي‌فرستند.

در قديم شب‌هاي رمضان كشتي گيله مردي درمحلات مختلف برگزار مي‌شد كه امروز جاي خود را به فوتسال رمضان داده است.

پدربزرگ‌ها نقل مي‌كنند كه در قديم فروشندگان دوره گرد در كوچه‌ها آش و عدسي و كشتا( نوعي نان محلي تهيه شده از آرد برنج )،سبزي محلي ، پنير سيامزگي ( نوعي پنير خشك محلي ) و برخي اقلام ديگر مي‌فروختند.

به گفته آنها در قديم كته و شكر سياه و كره محلي و ياكته و ماست محلي يكي از خوراك‌هاي ويژه سحر بود.

شب‌هاي رمضان خيابان‌هاي اين شهرساحلي حال و هواي خاصي دارد و مردم بعد از افطار براي رفتن به مساجد و يا ديد و بازديد و يا قدم زدن در بوستان ساحلي و تماشاي طبيعت زيباي خداوند از خانه خارج مي‌شوند.

رمضان با سنت‌هاي مختلف خود در جاي جاي كشور و ساير كشورهاي جهان ، ماه دعاو نيايش وپالايش زنگارهاي روح ، ماه محبت و دوستي و ماه معنويت است.ك/‪۴‬ ‪۶۷۵/۶۲۰‬
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن