تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814693203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتحاديه اروپا مذاكرات براي طرح مشاركت با مسكو را متوقف كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اتحاديه اروپا مذاكرات براي طرح مشاركت با مسكو را متوقف كرد
تهران - اتحاديه اروپا در نشست فوق‌العاده روز دوشنبه خود در بروكسل كه به بررسي بحران روسيه و گرجستان اختصاص داشت ، به توقف مذاكرات جاري درباره طرح مشاركت راهبردي با مسكو تا زمان بازگشت نيروهاي روسي به مواضع قبلي راي داد.

بنا به گزارشهاي دريافتي ، نيكلا ساركوزي رييس جمهوري فرانسه كه كشورش رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را به عهده دارد، و نيز خوزه مانوئل باروسو رييس كميسيون اروپا و خاوير سولانا رييس سياست خارجي اين اتحاديه در پايان نشست يادشده اعلام كردند دوشنبه آتي به منظور تلاش براي تسريع در عقب نشيني نيروهاي روسي از اراضي متعلق به گرجستان ، به مسكو و تفليس سفرخواهند كرد.

هدف از مذاكرات درباره مشاركت راهبردي با مسكو كه ماه ژوييه آغازشد و قرار بود ‪ ۱۵‬سپتامبر (‪ ۲۵‬شهريور) در بروكسل ادامه يابد، گسترش مناسبات دو طرف در زمينه‌هاي اقتصادي ، انرژي و سياسي بود كه از سال ‪۱۹۹۷‬ درچارچوب يك توافقنامه برقرارشده بود.

به گزارش خبرگزاري فرانسه ، در پيش نويس اوليه بيانيه پاياني نشست اتحاديه اروپا، اشاره‌اي به تعليق مذاكرات مربوط به مشاركت راهبردي با مسكو نشده بود اما به گفته ديپلماتها به نظرمي رسد به درخواست آلمان ، لهستان و انگليس اين مورد در بيانيه پاياني گنجانده شده است .

آنگلا مركل صدراعظم آلمان گفته است كه اين مذاكرات احتمالا پس از خروج نيروهاي روسي از شهرهاي پوتي و سناكي گرجستان ازسرگرفته خواهدشد.

در بيانيه پاياني نشست دوشنبه اتحاديه اروپا، آنچه واكنش نامتناسب روسيه دربرابر گرجستان و نيز تصميم غيرقابل قبول مسكو درباره به رسميت شناختن استقلال مناطق اوستياي جنوبي و آبخازيا خوانده شد، بارديگر محكوم شده است .

در اين بيانيه اتحاديه اروپا ازجمله متعهد شده است كه كنفرانس كمك كنندگان به بازسازي گرجستان را در اسرع وقت برگزاركند و در بلندمدت نيز مناسبات خود را با اين كشور ازجمله در زمينه برقراري تسهيلات براي صدور رواديد و ايجاد احتمالي يك منطقه آزاد تجاري گسترش دهد.

اما در اين بيانيه هيچ اشاره‌اي به زمان امكان عضويت احتمالي گرجستان در اتحاديه اروپا نشده و تنها خواست برقراري مشاركت با كشورهاي شرق اتحاديه اروپا ازجمله گرجستان و اوكراين ذكر شده است .

اتحاديه اروپا همچنين بر تعهد خود براي حمايت از تمام تلاشها به منظور دستيابي به يك راه حل مسالمت آميز و پايدار در منازعه گرجستان تاكيد ورزيده و در اين زمينه بخصوص به تشكيل يك هيات ناظر در منطقه اشاره كرده است .

در اين بيانيه در زمينه انرژي ، با اشاره به وابستگي متقابل روسيه و اتحاديه اروپا به يكديگر، آمده است بحران گرجستان ضرورت گسترش تلاش ها در زمينه تامين امنيت انرژي اروپا بويژه گوناگوني منابع و راههاي تامين آن را نمايان ساخته است .

آنچه اتحاديه اروپا به عنوان تدبير مرحله نخست عليه روسيه مطرح كرده است ، توقف مذاكرات براي مشاركت اين اتحاديه با روسيه است .

اين طرح براي گسترش مناسبات دو طرف و تضمين واردات گاز و نفت روسيه به اروپا تدوين شد.

روسيه در بين كشورهايي كه اتحاديه اروپا با آنها مناسبات پيگيرانه اي دارد، بيشترين ديدارهاي رسمي را با اعضاي اين اتحاديه داشته است .

مبادلات تجاري و سرمايه گذاريهاي روسيه با توجه به درآمد سرشار سالهاي اخير روبه فزوني بوده است بطوري كه اتحاديه اروپا با فاصله زياد از ساير طرفهاي تجاري مسكو، نخستين همكار بازرگاني روسيه عمدتا در بخش انرژي بوده است .

ازسوي ديگر، مناسبات دوجانبه اتحاديه اروپا و مسكو كه در سال ‪۲۰۰۴‬ با موج گسترش اين اتحاديه به سمت شرق اروپا و تلاشهاي ولاديمير پوتين رييس جمهوري وقت روسيه براي تاكيد بر قدرت اين كشور روبه رو شد، دوره اي بحراني را سپري كرد.

به دنبال بروز چند مورد اختلاف در زمينه انرژي بين مسكو و برخي همسايگان روسيه يعني اوكراين و ليتواني ، كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به وابستگي خود به روسيه در زمينه انرژي بيش از پيش واقف شدند. به همين علت اعضاي اين اتحاديه پس از ‪ ۱۸‬ماه بحث و مذاكرات درباره آغاز مذاكرات مربوط به مشاركت راهبردي به توافق رسيدند.

خبر آغاز مذاكرات مربوط به گسترش مناسبات اتحاديه و روسيه در زمينه هاي سياسي ، اقتصادي و بويژه انرژي بالاخره در روز ‪ ۴‬ژوييه (‪ ۱۴‬تير) اعلام شد. كشورهاي عضو اين اتحاديه انتظار دارند در نتيجه اين مذاكرات ، امكان تامين نفت و گاز روسيه و سرمايه گذاريهاي جديد در توليد روسيه فراهم شود.

اما از آنجا كه در نشست فوق‌العاده بروكسل توقف اين مذاكرات اعلام شد ، ولاديمير چيژوف سفير روسيه نزد اتحاديه اروپا اين تصميم را به خودزني تعبير كرد.
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن