واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: داوران مسابقه ايران جشنواره پويانمايي بيانيه دادند خبرگزاري فارس: هيأت داوران بخش مسابقه ايران ششمين جشنواره بينالمللي پويانماي تهران در مراسم پاياني جشنواره ضعفها و قوتهاي فضاي انيميشن را در بيانيه خود برشمردند. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، اين هيأت متشكل از نازنين سبحان سربندي، محمدعلي صفورا، وجيها... فردمقدم، ابوالفضل رازاني و احمد عرباني در اين بيانيه تأكيد كردند: سرمايه گذاريهاي چندين ساله اخير با وجود ضعفهاي موجود در مديريتهاي توليد و برخي از آثار، تأثير مثبت خود را آشكار ساخته و فعالان هنر پويانمايي و مخاطبين مشتاق را به آينده اين هنر، در رسيدن به استانداردهاي جهاني اميدوارتر كرده است. در اين بيانيه همچنين آمده است: موقعيتهاي تجاري و هنري گسترده در جهان پويانمايي، ما را بر آن ميدارد تا با پشتيباني فرهنگ ملي و ديني و با مديريت هاي آگاه و علاقمند، خود را براي حضوري فعال در عرصه هنري و اقتصادي اين هنر كه رشد خيره كنندهاي در دنيا داشته، مهيا سازيم. مسلماً رسيدن به اين موفقيتها كه در افق نزديكي سوسو ميزنند به كمك داشتن برنامه و چشم اندازي روشن و نيز به كمك شناخت آسيبهاي موجود محقق ميشود. هيأت داوران مسابقه ايران در بيانيه خود اعلام كرد كه پس از ديدن، بررسي و تدقيق در آثار انتخاب شده، در بخشهاي مختلف مسابقه ايران، وظيفه خود ميداند در كنار همه دست آوردهاي مهمي كه اين سينماي پويا در تمامي زمينههاي توليد، فني و زيبايي شناسانه تاكنون بدست آورده، به مواردي كه به نوعي آسيبشناسي سينماي پويانمايي ايران به شمار ميرود نيز اشاره كند. تا به دور از يك جانبه نگري، به ضعفهاي موجود در توليدات مختلف نيز اشاره شود. هيأت داوران درباره ضعفها و قوتهاي بخش دانشجويي نوشته است: در بخش فيلمهاي دانشجويي جشنواره، تلاش صادقانه آيندهسازان اين عرصه كاملاً مشهود است اما عدم توجه به توليد گروهي، جذب ايده اوليه شدن و غافل ماندن از خلق فيلمنامهاي منسجم و دراماتيك، توجه به يك يا چند عنصر و شتابزدگي در استفاده از ساير عناصر سازنده يك فيلم، به كليت برخي از اين آثار آسيب رسانده است. علاوه بر اين، در بخش آثار تجربي، هيأت داوران با قدرداني از آثار متفاوت و تأثيرگذار كه به نمايش درآمد، عنوان كرد: عدم خلق فضاهايي بكر به كمك خلق فرم بصري و شيوه روايتي تازه نبوده، تجربه گرايي در استفاده ار تنوع تكنيكي و يا تجربه در تكنيك و مواد به كار گرفته نشده، و نيز كمبود تجربهگرايي در استفاده از تمامي جنبهها و ظرفيتهاي بياني و گسترده انيميشن در آثار اين بخش مشهود است. در اين بخش، برخي از فيلمها مخاطب را گاه به آثاري مشابه و گاه به آثار پيشين همان فيلمساز ارجاع ميدهند. بر اين باوريم كه تكرار نكردن و تكرار نشدن رمز ماندگاري و حركت در سينماي تجربي به شمار ميرود. همچين در بيانيه درباره بخش تلويزيوني به كمبود ساختار و قصههاي پر كشش، استفاده اندك از عنصر طنز و فانتزي، عدم ايجاد فضاي شاد و مفرح و نيز عدم خلق شخصيتهاي جذاب براي كودكان و نوجوانان مواردي اشاره شده كه لازم است در توليدات آينده از سوي سازندگان، توجه عميق به آنها صورت پذيرد. هيأت داوران در پايان بيانيه خود آورده است: در بخش آثار بلند، با قدرداني از اقدامات صورت گرفته، اغلب موارد و آسيبهايي كه در بخشهاي ديگر برشمرده شد و ميتواند به شكلي مرتبط با آثار بلند باشد، در اين بخش نيز ديده ميشود. واضح است به دليل پيچيدگيهاي موجود در ساخت آثار بلند و سينمايي، براي تأثيرگذاري و جذب مخاطب، بهتر است نگاه عميقتري از سوي مديران فرهنگي و توليد كنندگان نسبت به توليد آثار صورت پذيرد، چرا كه در حال حاضر فاصله موجود تا رسيدن به استانداردها زياد است. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]