واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ملكيان: «المنقذ من الضلال» كتابي اخلاقباور است خبرگزاري فارس: مصطفي ملكيان گفت: كتاب «المنقذ من الضلال» غزالي در حقيقت كتابي اخلاق باور است و سراسر اين كتاب ما را به اخلاق سوق ميدهد. به گزارش خبرنگار آيين انديشه باشگاه خبري فارس «توانا»، مصطفي ملكيان در همايش بزرگداشت امام محمد غزالي با نگاهي دوباره به كتاب «المنقذ من الضلال» غزالي گفت: من اين كتاب را با شش اثر ديگر از جمله «اعترافات» قديس، «تاملات» دكارت، «انديشههاي» پاسگال، «اعترافات» ژانژاك روسو، «اعترافات من» تولستوي و «گزارش خاك يونان» نيكولاس شبيح و همخانواده ميدانم و اين هفت اثر از چهار لحاظ كه چه ميگويند، براي كه ميگويند، چرا ميگويند و چگونه ميگويند مورد برسي قرا دادهام. وي در ادامه با اشاره به اينكه «المنقذ من الضلال» را چگونه كتابي ميتوان تلقي كرد تصريح كرد: برخي آن را اتوبيوگرافي فكري ميگويند، بعضي آن را رسالهاي در رياضيات و كلام و برخي آن را كتابي در معرفت شناسي در گذر شك به علم ميدانند اما به عقيده من غزالي در «المنقذ من الضلال» مطلقاً نميگويد كه چگونه از شك به يقين رفتم و فقط به حالاتي كه از آسمان به وي رسيده و حالات شك را از او بيرون برده است اشاره ميكند. اين پژوهشگر با اشاره به اينكه «المنقذ من الضلال» در حقيقت كتابي اخلاق باور است و سراسر آن ما را به اخلاق سوق ميدهد، تصريح كرد: از جمله اين اخلاقيات مذمت تقليد است كه سخن هيچ كس را نبايد بدون چون و چرا قبول كرد و علت اينكه باطنيه هيچ گاه به حقيقت نميرسد را تقليد آنها ميداند. وي در ادامه به برخي ديگر از خصوصيات كتاب از جمله اينكه حق را با رجال و مردان نميشود شناخت، و اينكه از گوينده به گفته نقب و راهي نيست اشاره كرد. ملكيان اظهار داشت: غزالي در اين كتاب به مجاورت حق و باطل نيز اشاره ميكند كه اين دو در كنار هم چيزي كسب نميكنند و چيزي هم از ديگري كم نميكند پس در هر نوشتهاي ممكن است جزئي از آن حق و جزئي از آن باطل باشد. ملكيان در پايان به بخش ديگري از كتاب «المنقذ من الضلال» كه درباره حق و باطل است اشاره كرد و گفت: غزالي معتقد است تنها ملاك حق و باطل را «دليل» ميداند و معتقد است كه هيچ عمل حق يا باطلي را نبايد بدون دليل قبول يا رد كند. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]