تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815592017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طراحي جديد براي ابرپل‌ها به كمك نانولوله‌هاي كربني


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: طراحي جديد براي ابرپل‌ها به كمك نانولوله‌هاي كربني
تهران-خبرگزاري ايسكانيوز: طبق يافته‌هاي اخير محققان ايتاليايي، مي‌توان از دسته‌هاي نانولوله كربني براي طولاني‌تر ساختنِ بخش‌هاي اصلي پل‌هاي معلق(تا سه برابر طول‌هاي كنوني) بهره گرفت.
به گزارش روز سه شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" محققان ايتاليايي نشان داده‌اند كه مي‌توان طول بخش اصلي پل مسينا را بيش از سه ‌برابر افزايش داد.
اين نتايج مي‌تواند به كاهش هزينة تمام‌شدة ابرپل‌ها كه در آينده ساخته خواهند شد، منجر گردد.
نيكولا پوگنو و آلبرتو كارپينتري از مؤسسه پلي‌تكنيك تورين در محاسبات خود نشان داده‌اند كه مي‌توان طول بخش اصلي پل معلق مسينا را از مقدار ممكن كنوني(دو كيلومتر) به بيش از شش كيلومتر ارتقا داد.
اين پل معلقِ در دست ساخت، يكي از صدها پل معلقي است كه با طول بخش اصلي بيش از يك كيلومتر، در دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
براي ساخت يك پل معلق به مادة مستحكمي نياز است كه قادر به تحمل كشش بالا باشد. گرچه دسته‌هاي نانولولة، از اين نظر، مواد ايده‌آلي هستند؛ اما از آنجايي كه اين مواد عيوب ساختاري بسياري دارند محققان از به‌كارگيري آنها در چنين كاربردهايي چشم پوشيده‌اند. به‌تازگي پوگنو و كارپينتري با محاسبات خود دريافته‌اند كه حتي دسته‌هاي نانولولة كربني داراي عيب هم مي‌تواند محدوديت كنوني در زمينه طول بخش اصلي پل معلق را حذف نمايد.
محاسبات نظري آنها حاكي از آن بود كه اين طول با يك ضريب ده افزايش خواهد يافت؛ اما اين محققان اعلام كرده‌اند كه مقدار افزايش طول، سه ‌برابر خواهد بود.
آنها كه براي دستيابي به نتايج خود، محاسبات مقاومت مكانيكي نانولوله كربني را با اصول مكانيك ساختماني پل ادغام كرده‌اند، پيشنهاد داده‌اند كه پل مسينا را كه طول بخش اصلي آن بايد در حدود 3.3 كيلومتر باشد، مي‌تواند در آينده از دسته‌هاي نانولولة كربني ساخت.
بنا به اظهارات پونگو، بر خلاف «بالابر فضايي» كه به دسته‌هاي نانولوله‌ي كربني با طول صد هزار كيلومتر و مقاومت مكانيكي صد گيگاپاسكال نياز دارد يك كابل پل معلق تنها به طولي معادل ده كيلومتر و مقاومتي معادل ده گيگاپاسكال نيازمند است.
هم‌اكنون فيبرهاي نانولولة كربني با چنين مقاومتي با قيمتي قابل‌قبول در دسترس هستند(۱۵۰ دلار در هر كيلوگرم براي حال و ۴۵ دلار بر كيلوگرم در آينده مطابق با پيش‌بيني‌ها).
به گزارش ايسكانيوز به نقل از نانو، با يك حساب مختصر مي‌توان ديد كه هزينة پل‌هاي معلق نانولوله‌اي حدود يك‌دهم هزينة پل‌هاي معلق معمولي خواهد بود.
علاوه بر پل مسينا، ساير پروژه‌هايي كه مي‌توانند از نانولوله‌هاي كربني بهره بگيرند، پل‌هاي قابل ساخت بر روي تنگه‌‌هاي باب‌المندب و گيبرالتار كه اسپانيا و مراكش را به هم متصل مي‌كند، هستند./د/184
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن