تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815601218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تورم و بحران اقتصادي، چالش جديد منطقه يورواروپاي چند پاره


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: تورم و بحران اقتصادي، چالش جديد منطقه يورواروپاي چند پاره


گروه اقتصادي ـ سيد فواد نبوي: در چند ماه اخير قاره اروپا نتوانسته است اتحاد هميشگي خود را حفظ كند و مي‌توان گفت خواب از چشم مقامات اروپايي پريده است. فرانسه كه روياي رياست آرامي را بر اتحاديه اروپا در سر مي‌پروراند در حال حاضر بحران‌هاي گوناگوني را تجربه مي‌كند. از بحران‌هاي سياسي مانند راي منفي مردم ايرلند به پيمان ليسبون گرفته تا بحران گرجستان و بحران تورم بي‌سابقه در كشورهاي اتحاديه اروپا.
مبارزه با تورم در اين قاره به علت تضاد ديدگاه‌ها و اختلا‌ف نظر اعضاي اتحاديه اروپا بزرگترين چالش اقتصادي چند سال اخير به شمار مي‌رود. در پايان ماه‌جولا‌ي نرخ تورم به رقم بي‌سابقه 4/4 در انگليس رسيد و رئيس بانك مركزي انگليس هشدار داد نرخ تورم سير صعودي خود را ادامه خواهد داد، آلمان به عنوان گل صنعت اروپا نيز تورم و ركود اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كند. هلند نيز اعلا‌م كرده كه رشد اقتصادي اين كشور در 3 ماهه دوم امسال به صفر رسيد. ايتاليا نيز سالهاست با تورم روبه روست و اسپانيا هم حال و روز اقتصادي خوبي را ندارد. منطقه يورو براي اولين بار شاهد انقباض اقتصادي بوده است: اما اوضاع در شرق اروپا برعكس است.
كشورهاي شرقي در قاره سبز و به خصوص لهستان و روماني پس از پيوستن به اروپاي متحد جهش اقتصادي خوبي را تجربه مي‌كنند.
هر چند كه اين جهش در حد 1 درصد اعلا‌م شده است ولي تحليلگران اقتصادي اين رقم را بسيار اميدوار كننده مي‌دانند در اين ميان جمهوري چك بيشترين سرمايه‌گذاري را در توسعه زير ساخت‌هاي اقتصادي شاهد بوده است. سرمايه‌گذاران در بخش ماشين آلا‌ت سنگين صنعت بيشترين سرمايه‌گذاري را انجام داده‌اند و شكوفايي اقتصادي در شرق اروپا دور از انتظار نيست.
اما نقش فرانسه در اين ميان قابل توجه است زيرا اين كشور همواره در آرزوي رياست بر اروپا بوده است و در ماه‌هاي اخير مي‌بينيم كه سران اين كشور به طور مشخص نيكولا‌ساركوزي رئيس‌جمهوري اين كشور در تلا‌ش است تا يكپارچگي سياسي و اقتصادي را به اروپا باز گرداند و تاكنون نيز از نظر سياسي نسبتا موفق بوده است اما از نظر اقتصادي هنوز نتوانسته است ديدگاه‌هاي اقتصادي اين كشورها را به هم نزديك كند و هر روز شاهد تشديد بحران تورم در اغلب كشورهاي غرب اروپا هستيم و اين مسئله بي‌شك باعث گسترده‌تر شدن شكاف اقتصادي قاره سبز خواهد شد.
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن