تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820130188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«زادبوم» فقط طرح مسئله مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: «زادبوم» فقط طرح مسئله مي‌كند خبرگزاري فارس: ابوالحسن داوودي گفت: پايان فيلم «زادبوم» يك پايان خوش نيست و اتفاق خاصي نيز در آن، رخ نمي‌دهد. ما روندي را نشان مي‌دهيم و شايد گسست‌ها بعد از اين روند نيز ادامه پيدا كند. «زادبوم» فقط طرح مسئله مي‌كند. ● گزارش تصويري مرتبط ------------------------------- به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست فيلم سينمايي «زادبوم» پس از نمايش اين فيلم با حضور عوامل آن و با اجراي علي معلم در سينماي مطبوعات برگزار شد. در بخش ديگري از اين نشست،‌ «رويا تيموريان» بازيگر زن اين فيلم ضمن تشكر از مطبوعاتي براي ديدن اين فيلم، گفت: اين دومين كار من با «ابوالحسن داوودي» و از آنجا كه با خلق و خو و روش كار او آشنا بودم او نيز پس از گفت‌وگوهاي اوليه در مورد داستان مرا كاملا آزاد گذاشت و اين كمك بسياري به من در كارم كرد. سناريوي فيلم را بسيار دوست داشتم و حس مي‌كردم سال‌هاست جاي چنين چيزي در سينماي ما خالي است به همين خاطر، با لذت و اشتياق فراوان اين كار را قبول كردم و حتي براي فيلمبرداري بخش‌هايي كه در قشم گذشت، دو ماه كل زندگي‌ام را در تهران تعطيل كردم. «مسعود رايگان» با اين جمله «هرمان هسه» كه «وطن معنوي‌ترين واژه‌اي است كه مي‌تواند وجود داشته باشد»، سخنان خود را آغاز كرد و گفت: «زادبوم» نتيجه فعاليت و زحمت دوساله گروهي است كه خواستند اين فيلم را بسازند. من به همه گروه خسته نباشيد مي‌گويم اما در زمان ساخت فيلم، بسياري از اوقات قلب من مي‌لرزيد، مخصوصا زماني كه «فرج حيدري» سوار بر كايت غيراستاندارد، در حال فيلمبرداري از جزيره قشم براي نماهاي هوايي است. داوودي در مورد عنوان اين فيلم گفت: ‌اسم اول فيلم «لاك‌پشت‌ها» بود كه نخواستم اسمي كه قبلا هم در سينماي ايران استفاده شده در اين فيلم دوباره استفاده ‌شود و به همين خاطر، كلمه «زادبوم» را براي نام فيلم انتخاب كردم كه بار معنايي زيادي براي فيلم دارد، ضمن اين كه برخلاف نظر يكي از دوستان كه «زادبوم» را فيلمي فلسفي مي‌داند، من اين فيلم را فيلمي ساده و انساني مي‌دانم. وي در ادامه در پاسخ به سئوالي در مورد سياسي بودن اين فيلم گفت: ده سال پيش فيلمي به نام «مرد باراني» ساختم كه شايد مي‌توان به آن فيلم سياسي اطلاق كرد. انتخابي كه از فضاي سياسي در آن فيلم داشتم، نتيجه تصويري بود كه مشابهش را در مطبوعات و جريان‌هاي سياسي مي‌ديدم. در «زادبوم» خواستم اگر سياست موضوع مهمي است، انسان و هنر را فراتر از سياست ببينم و در واقع سياست در «زادبوم» اهميتي ندارد. حتي رجل سياسي كه قرار است مشاور رئيس جمهور شود، هيچ نشانه‌اي از جريان سياسي مشخصي ندارد و تمام شعارهاي سياسي جريان‌هاي مختلف را در پوسترش دارد و در كل «زادبوم» عليه جريان سياسي در اين كشور نيست. وي همچنين در پاسخ به سئوالي در مورد حاميان مالي‌اش يا نقش كمك‌هاي سازمان ملل در زمينه ساخت اين فيلم، گفت:‌ بنياد سينمايي فارابي و حوزه هنري حاميان ساخت اين فيلم بوده‌اند و متأسفانه بخش UNDP سازمان ملل متحد كه در تهران دفتري دارد و وظيفه آن حمايت از پروژه‌هاي غيرانتفاعي است هيچ‌گونه كمكي به ما نكرد و تلاش ما براي جلب حمايت اين دفتر بي‌پاسخ ماند. داوودي در ادامه در پاسخ به سئوالي در مورد عدم لزوم نمايش رابط افراد خانواده در نسل سوم، گفت: مهم‌ترين وجه فيلم روايت ازهم‌گسستگي چند نسل يك خانواده است. با اين تأكيد كه روايت انساني را از روايت تاريخي كه با غلوهايي همراه است، جدا كنيم. آدم‌هاي نسل اول فيلم همه بد نيستند و در بين آدم‌هاي نسل سوم فيلم هم تنها آدم‌هاي خوب نمي‌بينيم. شايد البته عده اي مخالف اين موضوع باشند اما من مي‌خواهم تفكيك انساني در اين ميان انجام دهم، جريان لاك پشت‌ها نيز در واقع يك مك‌گافين تا بر اساس آن، موضوع اصلي را بپروراند تا براي همه قابل قبول شود. داوودي در مورد موسيقي فيلم «زادبوم» گفت: اصرار زيادي داشتم با وجود اين كه اكثر بخش‌هاي فيلم در قشم مي‌گذرد و نواهاي بومي در اين ناحيه بسيار است فيلم موسيقي بومي نداشته باشد و انتخاب «كارن همايونفر» براي ساخت موسيقي اين فيلم به همين دليل بود. خواستم موسيقي حالتي بين‌المللي داشته باشد و فيلم به جاي اثري بومي، اثري بوم‌گرا باشد و شرايط و فضا را با احساس به خوبي منتقل كند. وقتي در ادامه مراسم دوباره در مورد طولاني بودن زمان فيلم صحبت شد و «فرج حيدري» هم توضيح داد كه فيلم، با سرعت 25 فريم در ثانيه گرفته شده، بهرام دهقاني گفت:‌ بايد در زمان تدوين و حجم فيلمنامه توجه داشته باشيم. حجم قصه‌هاي «زادبوم» بالا بود و نمي‌شد زمان آن را كم كرد. قصه‌اي پرحجم داريم كه بايد بدانيم در اجرا چگونه درمي‌آيد. ما در فيلم با ميزانسن‌هاي شلوغ طرف نيستيم. تدوين هم تابع همين مسائل است و من پيش‌بيني مي‌كردم كه در اكران عمومي فيلم چنين سرنوشتي داشته باشد. داوودي هم در پاسخ به سئوالي در مورد اين كه نشانه‌هاي فيلم با ديالوگ‌ها منطبق مي‌شود، گفت: من در اين فيلم از هيچ نشانه و تلفيقي استفاده نكرده‌ام و هيچ قصدي جز نمايش گسست در اين خانواده نداشتم. تيموريان نيز در ادامه افزود: «زادبوم» فيلمي از جنس خاص است و اصولا فيلم‌هايي كه در مورد انسان و روابط انساني ساخته مي‌شوند، فيلم‌هاي مهمي هستند و ريتم و حادثه بايد در تمپوي كار به وجود بيايد. در اين فيلم هم، آدم‌هاي فيلم خودشان را گم كرده‌اند و مي‌خواهند در كنار هم جمع شوند تا با هم حرف بزنند. فكر كنم زمان بالاي فيلم مشكلي براي آن ايجاد نكند. اين فيلم خارج از قواعد گيشه‌اي ساخته شده و فيلم خوبي است. اميدوارم بتوانيم در كنار شما اهالي مطبوعات تماشاگران را به خوب ديدن و خوب گوش كردن كه سال‌هاست، آن را از دست داده است، دوباره عادت دهيم. «مسعود رايگان» هم گفت: گسست روابط بين حرف نسل اين فيلم وجود دارد و در پايان مادر كه اين نسل‌ها را به هم وصل مي‌كند. عدم وجود ديالوگ بين آدم‌ها باعث شده تا آنها از هم دور بيفتند ولي وطن در نقش گردآورنده بزرگ كه تمام سليقه‌ها را در خود جاي مي‌دهد، در اين فيلم ظاهر مي‌شود. داوودي درپايان در پاسخ به سوالي در مورد پايان خوش فيلم گفت: پايان فيلم پاياني خوش نيست و اتفاق خاصي نيز در آن، رخ نمي‌دهد. تنها ما روندي را نشان مي‌دهيم و شايد گسست‌ها بعد از اين روند نيز ادامه پيدا كند. «زادبوم» فقط طرح مسئله مي‌كند. انتهاي پيام/ا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن