تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815174976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلا ش براي حفظ اتحاد اروپا عليه روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: تلا ش براي حفظ اتحاد اروپا عليه روسيه
روز گذشته رهبران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي بحث درباره بحران قفقاز و اتخاذ موضعي يكپارچه در برابر روسيه، در بروكسل گرد هم آمدند. اين در حالي است كه تلاش شوراي امنيت براي حل بحران بي نتيجه مانده است.
نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه كه رياست ادواري شوراي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را برعهده دارد، در دعوتنامه مربوط به نشست فوق العاده در بروكسل تصريح كرده بود: «تمايل روسيه به همكاري و داشتن مناسباتي با ساير كشورهاي اروپا كه بر گفت وگو و تفاهم استوار باشد، زير سوال رفته است.»
به اعتقاد رئيس جمهور فرانسه، اتحاديه اروپا بايد به هر شكل ممكن، از خود يكپارچكي نشان دهد.
اگر چه در اين نشست فوق العاده سران 27 كشور عضو اتحاديه اروپا سعي بر آن است كه موضعي يكپارچه و متحد براي حل بحران قفقاز و چگونگي برخورد با روسيه اتخاذ شود، اما اعضاي اتحاديه اروپا آنقدر هم در شيوه رويارويي با مسكو هم نظر نيستند. در حالي كه كشورهاي بلوك شرق سابق خواستار برخوردي تند و قاطعانه در قبال روسيه هستند و حتي به تحريم مي انديشند، اعضاي قديمي اتحاديه اروپا از جمله فرانسه، آلمان، ايتاليا و كشورهاي بنلوكس موضعي ميانه روتر دارند.
مقامات روسي نيز به شكاف موجود در اتحاديه اروپا واقفند و مي كوشند، ارتباطات خود با جناح ميانه رو در اتحاديه اروپا را حفظ و تقويت كنند. براي نمونه سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در گفت وگويي تلفني با فرانك والتر اشتاين ماير، همتاي آلماني خود در اين رابطه هم نظر بودند كه بايد در راه كاستن تنش هاي موجود قدم برداشت.
علي رغم اين تحولات، بازار شايعات درباره وضع تحريم هايي عليه روسيه از يك سو و قصد روسيه براي كاهش صدور نفت و گاز به اروپا از سوي ديگر داغ است.
نشست هاي شوراي امنيت سازمان ملل در رابطه با بحران قفقاز بي نتيجه بودند.
پيش از برگزاري نشست فوق العاده در بروكسل، به نظر مي رسد كه همه طرف هاي بحث و درگيري با اظهارات و انتقادات تند خود به وخامت اوضاع كنوني شدت بخشيده اند. برخوردهاي لفظي، از جمله در نشست هاي شوراي امنيت سازمان ملل ديده مي شد; نشست هايي كه براي رفع بحران قفقاز بي حاصل بودند.
ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل، در نشست شوراي امنيت، ايالات متحده را مورد انتقاد قرار داد و از سياست يك بام و دو هواي آمريكا سخن گفت. او تصريح كرد: «آنكه خود براي نمونه در عراق، افغانستان و در منطقه بالكان به خشونت متوسل مي شود، نمي تواند عملكردي مشابه از سوي روسيه را مورد انتقاد قرار دهد.»
چوركين در نشست شوراي امنيت، نماينده آمريكا در سازمان ملل را خطاب قرار داد و در همين ارتباط با لحني كنايه آميز گفت: «مي خواستم از نماينده محترم ايالات متحده بپرسم كه آيا آمريكا سلاح هاي كشتار جمعي را پيدا كرده، يا همچنان در جستجوي اين سلاح هاست؟»
در مقابل، آمريكا اين گونه اظهارات را پوچ و بي معني خوانده و از روسيه خواسته است كه مسووليت خشونت و تهاجم عليه گرجستان را به گردن ديگران نگذارد.
روز چهارشنبه، 27 اوت تعدادي از ساكنان شهر گوري كه ناچار به ترك خانه هاي خود شده بودند، به محل سكونتشان باز گشتند ميخائيل ساكاشويلي، رئيس جمهور گرجستان حتي گامي فراتر رفته و بار ديگر تاكيد كرده كه روسيه قصد دارد با توسل به زور، نقشه اروپا را تغيير دهد. گرجستان كه روز جمعه گذشته (29 اوت) تمامي مناسبات ديپلماتيك خود با روسيه را قطع كرد، اميدوار است كه اتحاديه اروپا در نشست فوق العاده خود تحريم هايي عليه روسيه وضع كند.
مطرح شدن لفظ تحريم نه تنها در روسيه داغ تر شدن بحث و مناقشات در محافل سياسي را در پي داشته، بلكه به رسانه ها نيز سرايت كرده است. روزنامه بريتانيايي ديلي تلگراف با استناد به سخنان محافل بلندپايه اقتصادي روسيه گزارش داده است كه اين كشور، در صورت وضع تحريم هايي از جانب اتحاديه اروپا، صدور نفت و گاز خود به اروپا را كاهش خواهد داد.
تنها كسي كه در اين بحثها از خود خويشتنداري و ميانه روي نشان داده، توماس هاماربرگ، كميسر حقوق بشر اتحاديه اروپا است كه همه طرف هاي درگير را فراخوانده، در اين هياهو و همهمه سياسي، سرنوشت انسان هاي ساكن در مناطق بحران زده قفقاز را از ياد نبرند.
او ضمن اشاره به وضعيت وخيم و نگران كننده آوارگان و قربانيان مي گويد: «مشكل اينجاست كه هنوز هم بسياري از انسان ها مفقودالاثر هستند. هيچ كس نمي داند كه اين افراد جان خود را در جنگ از دست داده اند يا هنوز زنده اند و در جايي مخفي شده اند.
ما مي دانيم كه بسياري از كشته شدگان در باغها و مزارع دفن شده اند و احتمالا شمار قربانيان، بيشتر از تعدادي است كه براي نمونه سازمان ديده بان حقوق بشر ذكر كرده است.»
در همين حال روسيه بار ديگر به غرب نسبت به حمايت از رهبري گرجستان هشدار داد و خواستار تحريم تسليحاتي اين كشور منطقه قفقاز تا زمان تشكيل يك دولت جديد شد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه فدراسيون روسيه روز گذشته در آستانه برگزاري نشست اضطراري اتحاديه اروپا در مورد بحران قفقاز و اتخاذ موضع در اين رابطه اعلام كرد: مسكو مي خواهد ميخاييل ساكاشويلي، رييس جمهور گرجستان از قدرت كنار رود.
لاوروف عنوان كرد: تا زماني كه دولت جديد بر سر كار بيايد تفليس بايد تحريم تسليحاتي شود. وزير امور خارجه روسيه نيز گفت: ادامه حمايت آمريكا و هم پيمانانش از رژيم ساكاشويلي، اشتباهي با ابعاد تاريخي خواهد بود.
منبع: دويچه وله
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن