تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806844470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيش نويس توافقنامه امنيتي- 3بي توجهي آمريكا به قوانين مالي عراق


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پيش نويس توافقنامه امنيتي- 3بي توجهي آمريكا به قوانين مالي عراق
خبرگزاري مهر- گروه بين الملل: بر اساس بندهاي پاياني پيش نويس توافقنامه امنيتي بغداد- واشنگتن نظاميان آمريكايي در امور مالي مستقل از دولت عراق عمل مي كنند كه اين بي توجهي به حاكميت عراق است.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، بخش پاياني پيش نويس توافقنامه امنيتي به شرح ذيل است:

بند بيستم- ارز و سفته خارجي

1- نيروهاي آمريكايي فقط در جهت اهداف اين توافقنامه حق استفاده از هر ميزان پول را به صورت ارز آمريكا يا اوراق مالي مشخص را كه از ارزش آن به اندازه ارز آمريكا است را دارند و استفاده از ارز عراق و بانك هاي ويژه نيروهاي آمريكايي براساس قوانين عراقي مي باشد.

2- نيروهاي آمريكايي مي توانند بين نيروها و غيرنظاميان و پيمانكاراني كه با آمريكا فعاليت مي كنند و كارمنداني كه با اين پيمانكاران همكاري مي كنند، تقسيم شوند يا اينكه ارز و يا اوراق هاي مالي آنان به منظور انجام سفرهاي مجوز داده شده و حتي سفرهايي كه در زمان مرخصي انجام شود، تغيير كند.

-نيروهاي آمريكايي، ارز عراق را از عراق خارج نمي كنند و همچنين بايد تدابير تضميني اتخاذ كنند كه مانع از خروج ارز عراق از خاك اين كشور از طريق نيروهاي آمريكايي يا غير نظاميان و پيمانكاران آمريكايي يا كساني كه با آنان همكاري مي كنند، شود.

بند بيست و يكم- مطالبات

1- به جز مطالبات برخاسته از قراردادهايي كه دو طرف از حق مطالبه طرف ديگر از طريق جبران هر ضرر و زياني كه براي افراد مسلح يا غيرنظاميان دو طرف وارد شده است و به هنگام اداي وظايف رسمي شان در عراق بوده است.

2- نيروهاي آمريكايي غرامت هاي عادلانه و منطقي و معقول براي صاف كردن مطالبات استحقاقي طرف سوم را پرداخت مي كنند كه در پي فعاليت ها يا اهمال كاري نيروها يا برخي غير نظاميان به هنگام انجام ماموريت هاي رسمي شان يا در پي وقوع حوادثي به وقوع پيوسته كه ناشي از فعاليت هاي غير جنگي نيروهاي آمريكايي بوده است و نيروهاي آمريكايي اجازه مي يابند كه مطالبات استحقاقي را كه خارج از وظايف رسمي شان است را تسويه كنند و بايد در اين مطالبات و تسويه كردن آنان از سوي نيروهاي آمريكايي براساس قوانين و لوائح آمريكا سرعت به خرج داده شود و به هنگام تسويه مطالبات نيروهاي آمريكايي بايد به هر گزارشي از تحقيقات انجام شده يا هر نظري از يك مسئول يا ميزان ضررهايي كه مقامات عراقي تهيه كردند، توجه كنند.

3- كميته مشترك مسئوليت بررسي مسائل مرتبط با مطالبات برخاسته از دو بند 1 و 2 را به گونه اي برعهده مي گيرند كه با قوانين عراق و آمريكا مناسبت داشته باشد.

بند بيست و دوم- بازداشت ها

1- بايد عمليات بازداشت و دستگيري كه براساس اين توافقنامه به اجرا در مي آيد به قوانين عراق ازجمله قانون اساسي، حاكميت عراق و منافع ملي كه دولت عراق آن را طبق قوانين موثر بين المللي مشخص مي كند، احترام بگذارد.

2- بايد اشخاصي كه نيروهاي آمريكايي آنان را به هنگام عمليات دستگير كردند، خلال 24 ساعت به نيروهاي ويژه عراقي تحويل داده شوند.

3- بازداشت ممكن نيست مگر به موجب صدور دستوري از سوي نيروهاي ويژه عراقي كه نبايد اين دستور با قانون عراق هم در تعارض باشد.

4 - نيروهاي عراقي مي توانند به هنگام بازداشت، از نيروهاي آمريكايي درخواست كمك كنند.

5 - بازداشت افراد ازسوي نيروهاي عراقي بايد در اماكني كه براي اين منظور آماده شده و تحت نظارت اين نيروها و سيطره محض آنان است، صورت بگيرد.

6- تا زماني كه عمليات جنگي نباشد و هماهنگي با نيروهاي ويژه عراقي صورت نگرفته باشد، نيروهاي آمريكايي اجازه ندارند كه خانه ها و اماكن تجاري ديگر را مگر با در دست داشتن مجوز قضائي تفتيش كنند.

بند بيست و سوم- اجراي اين توافقنامه با كشورهاي ديگر

1- عراق حق دارد تا با كشورهايي كه در ضمن نيروهاي چند مليتي در عراق حضور دارند، براي كمك به منظور محقق شدن امنيت و ثبات در عراق به توافقاتي دست يابد.

2- درعين اينكه دولت عراق مي تواند به توافقي دست يابد كه تضمين كننده احكام وارده در اين توافقنامه امنيتي با هر كشور يا با هر سازمان ديگري براي دريافت كمك به منظور برقراري امنيت و ثبات در عراق باشد.

بند بيست و چهارم- اجرايي كردن

اجراي توافقنامه و حل و فصل اختلافات برخاسته از تفسير و تحليل آن و مطابقت آن را با كميته هيئت هاي زير محول مي شود؛

1- كميته وزارتي مشترك از دو طرف تشكيل مي شود و درباره مسائل مهم كه ضرورت تفسير درباره اجراي اين توافقنامه را بحث و تبادل نظر مي كند.

2- كميته وزارتي مشترك كه متشكل از نمايندگان دو طرف است، كميته مشتركي را به منظور هماهنگي تشكيل مي دهد و رياست اين كميته عمليات مشترك بين دو طرف را هماهنگ مي كند.

3- كميته مشتركي كه دو طرف تشكيل دادند، از نمايندگاني است كه خود برگزيدند و اين نمايندگان با همه مسائل مربوط با اين توافقنامه برخورد دارند مسائلي كه وارد حوزه اختصاصي اين كميته مشترك براي هماهنگي عمليات نظامي نمي شود، و رياست اين كميته بين دو طرف مشترك است.

4 - كميته هاي فرعي اي كه كميته مشترك آنان را براي بررسي مسائل برخاسته از تفسير و مطابقت توافقنامه بر حسب تخصص تشكيل داده اند.

بند بيست و پنجم - تدابير اجرايي

* طرفين(آمريكا و عراق) براي اجراي احكام اين توافقنامه وارد تدابير اجرايي مي شوند .

بند بيست و ششم- اهداف زماني

* اهداف زماني دريافت كامل مسئوليتهاي امنيتي از سوي نيروهاي امنيتي عراق و عقب نشيني نظاميان آمريكايي از عراق

پيشنهاد عراق : هيئت عراقي عنوان ديگري براي اين بند به شكل زير پيشنهاد داد :

انتقال مسئوليت امنيتي به مقامهاي عراقي و عقب نشيني نظاميان آمريكايي از عراق

پيشنهاد آمريكا: هئيت آمريكا اينگونه پيشنهاد داد :

عنوان، عقب نشيني نظاميان آمريكايي از عراق است.

1- نظاميان جنگجوي ايالات متحده آمريكا به طور كامل از خاك عراق تا تاريخ كه فراتر از .... نرود،عقب نشيني مي كنند.

2- نيروهاي جنگجوي ايالات متحده از تمام شهرها و روستاها تا تاريخي كه فراتر از 30 ژوئن 2009 نشود، عقب نشيني مي كنند، مگر آنكه عراق درخواستي غير از آن داشته باشد.

پيشنهاد آمريكا : هيئت آمريكايي پيشنهاد ادغام بندهاي 1 و 2 فوق الذكر را پيشنهاد كرد كه به صورت زير است :

1- طرفين درباره اهداف زماني بعدي براي تحويل مسئوليت كامل امنيتي به نيروهاي عراقي و عقب نشيني نظاميان آمريكايي از عراق توافق كردند به اينكه :

الف : نيروهاي جنگجوي ايالات متحده به طور كامل از خاك عراق تا تاريخي كه فراتر از ... نرود، عقب نشيني مي كنند.

ب) نظاميان جنگجوي ايالات متحده آمريكا از تمام شهرها و روستاها در تاريخي كه فراتر از تحويل مسئوليت امنيتي آن به نيروهاي امنيتي عراق نرود،عقب نشيني مي كنند و اينكه اين عقب حداكثر تا 30 ژوئن 2009 انجام شود، مگر آنكه مقامهاي عراقي درخواستي غير از آن داشته باشند.

ملاحظه : رئيس هيئت آمريكايي، موافقت با عنوان جديد و مدت زمان پيشنهادي از سوي خود را به عنوان يك معامله واحد به هم ربط داد.

3- تمام نظاميان جنگجوي ايالات متحده باقي مانده در تاسيسات و اماكن مورد توافق،در خارج از شهرها و روستاها پس از تاريخ ذكر شده در بند (2) بالا مستقر مي شوند.

4- با پايان عقب نشيني تمام نيروهاي جنگجوي ايالات متحده همانگونه كه در بند(1) اين ماده آمده است؛ حضور نيروهاي باقي مانده بر اساس اين توافقنامه بنا به درخواست دولت عراق خواهد بود و كميته مشترك،عمليات و كار هماهنگي ماموريتها و سطح اين نيروها را كه بر آموزش و پشتيباني نيروهاي امنيتي عراق متمركز خواهد بود، مشخص خواهد كرد.

5- طرفين به شكل دوره اي، پيشرفت حاصله در جهت تحقق تاريخهاي مشخص اين ماده و شرايطي كه ممكن است به هر طرف اجازه دهد از طرف ديگر بخواهد بندهاي مشخص در قسمتهاي (1 و 2) اين ماده را كاهش يا تمديد كند،ارزيابي مي كنند كه اين كاهش يا تمديد و مدت آن منوط به موافقت طرفين است.

6- نظاميان جنگجوي ايالات متحده مي توانند در تاريخهايي قبل از تاريخ مشخص شده در اين ماده بنا به درخواست هر يك از طرفين عقب نشيني كنند. طرفين بر حق حاكميتي دولت عراق براي اينكه خواستار خروج نظاميان آمريكايي در هر زماني شود، تاكيد مي كنند.

بند بيست و هفتم- مدت اعتبار

1- اين توافقنامه براي مدت(زمان بعدا مشخص مي شود) چند سال قابليت اجرايي پيدا مي كند در صورتي كه فعاليت زودتر از آن تاريخ، از سوي هيچ يك از طرفين پايان نيابد يا با موافقت طرفين تمديد شود.

2- تعديل اين توافقنامه با موافقت كتبي طرفين و بر اساس تدابير قانوني مرسوم در دو كشور امكان پذير است.

3- فعاليت بر اساس اين توافقنامه پس از گذشت يك سال از آنكه طرف ديگر، اخطار كتبي درباره آن دريافت كرد، پايان مي يابد.

4- اين توافقنامه از تاريخ مبادله يادداشت هاي ديپلماتيك تاييد كننده تكميل تدابير لازم از سوي طرفين قابليت اجرايي پيدا مي كند تا توافقنامه بر اساس تدابير قانوني مورد اجرا در دو كشور اجرايي شود.

5- مبادله آن يادداشتها پيش از پايان كار بنا به قطعنامه 1790 شوراي امنيت تا حداكثر 31 دسامبر 2008 انجام مي شود.

* از دولت جمهوري عراق

* از دولت ايالات متحده آمريكا
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن