تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806877798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فيلم و سريال‌هاي ماورايي و مذهبي به پختگي و عقلانيت مي‌رسند... گفت‌وگوبا حجت‌الاسلام جواد گلي: مشاور مذهبي به معناي يك بازبين جهت سانسور بخشي از فيلم نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: فيلم و سريال‌هاي ماورايي و مذهبي به پختگي و عقلانيت مي‌رسند... گفت‌وگوبا حجت‌الاسلام جواد گلي: مشاور مذهبي به معناي يك بازبين جهت سانسور بخشي از فيلم نيست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

حجت‌الاسلام جواد گلي ضمن تاكيد بر لزوم ادامه‌ي ساخت فيلم و سريال‌هاي مذهبي معناگرا در تلويزيون گفت: هرچند سال‌هاي كوتاهي است كه ساخت اين سريال‌ها در تلويزيون آغاز شده است، اكنون دارد به پختگي وعقلانيت مي‌رسد.

اين كارشناس مذهبي ادامه داد: به‌گونه‌يي كه در اين فيلم و سريال‌ها هم جذابيت و تكنيك حرفه‌يي رعايت مي‌شود و هم محتوا و درون‌مايه‌ي ديني با پختگي بيشتر به چشم مي‌خورد.

***

حجت‌الاسلام گلي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي ضرورت تداوم ساخت سريال‌هاي مذهبي معناگرا كه به مفاهيم ماورايي اشاره دارند مانند «اغماء» يا «او يك فرشته بود» و غيره گفت: طبيعي است ساختن مجموعه‌هاي تلويزيوني مبتني بر آموزه‌هاي ديني آيين اسلام از ضرورت‌ها و تكاليف رسانه ملي جمهوري اسلامي ايران است.

وي با اشاره به اين‌كه بنيانگذار انقلاب‌اسلامي، رسانه‌ي ملي ما را دانشگاه عمومي معرفي كردند، اظهار كرد: از اين نامگذاري بايد متوجه شويم كه تعليم و تربيت و انتقال پيام از جمله اهداف اصلي رسانه‌ي ملي ماست و از جمله تاثير‌گذارترين بخش‌ها در تلويزيون آثار نمايش است. يعني فيلم‌ها و سريال‌هايي كه از جذابيت و مخاطب قابل توجهي برخوردارند و نسبت به ساير گونه‌ها تاثير‌گذاري بيشتري دارند.

حجت‌الاسلام گلي با تاكيد بر اين‌كه انتقال پيام‌هاي ديني خود را با شيوه‌ي نمايشي و از طريق ژانرهاي مذهبي بايد در دستور كار خودمان قرار دهيم، گفت: از سال‌هاي گذشته تلويزيون اين وظيفه را به دوش كشيده است و سعي كرده است با ساختن سريال‌هاي مناسبتي درماه محرم و رمضان برخي از مفاهيم ديني را از طريق يك سريال تلويزيوني و در ژانر مفهومي و ماورايي به مخاطب خود منتقل كند.

وي ادامه داد: اگرچه سال‌هاي كوتاهي است كه اين اتفاق در تلويزيون افتاده است، ولي با سرعت خوبي پيش رفته است و امروز دارد به پختگي عقلا‌نيتي مي‌رسد. هرسال كه مي‌گذرد در ماه رمضان و محرم سريال‌هايي مشاهده مي‌كنيم كه درآن‌ها هم جذابيت و تكنيك حرفه‌يي يك محصول نمايشي، رعايت مي‌شود و هم درون مايه‌ي ديني با پختگي بيشتري به چشم مي‌خورد.

***

وي درباره‌ي چگونگي غنابخشيدن به اين سريال‌ها به گونه‌اي كه هم به خوبي پيام را منتقل كند و هم براي مخاطب جذابيت داشته باشد، گفت: براي اين‌كه يك سريال تلويزيوني خوب را مشاهده كنيم نيازمند دوعامل اساسي هستيم، اول محتواي غني كه در واقع منبعث از فيلم‌نامه است و نيازمند متن محكم و قابل اعتنايي است، اين متن در واقع محصول تلاش يك نويسنده و مشاوراني است كه بتوانند مفاهيم را به خوبي در سناريو قرار دهند. دوم تكنيك‌هاي كارگرداني و توليد است كه بايد در استاندارد يك سريال ديده شود.

حجت‌الاسلام گلي ادامه داد: آن چه مسلم است اين است كه امروز تلويزيون ما از استاندارهاي خوبي در برنامه‌سازي در بخش حرفه‌يي، كارگرداني و ساز‌وكار توليد برخوردار است، حجم مخاطبي كه تلويزيون از آن برخوردار است گواه اين است كه عوامل حرفه‌يي در ساخت را دراختيار داشته است.

وي گفت: در سال‌هاي اخير تلاش تلويزيون اين بوده است كه با به‌كارگيري نويسندگان توانمند و گروه‌هاي فكري كه بتوانند پيام را در قالب سناريو عرضه كنند، تلاش مي‌كند عرصه مهم انتقال پيام را دريك مجموع تلويزيوني فعال كند كه به كارگيري مشاوران مذهبي و ناظرين كيفي نيز به همين منظور بوده است.

اين كارشناس مذهبي رسانه افزود: امروز در صدا وسيما كميته‌ها، شوراهاي نظارتي و هماهنگي وجود دارد كه تلاش مي‌كند، اين فيلمنامه‌ها را به پختگي برساند و سپس آن را به اثر نمايشي تبديل كند.

***

حجت‌الاسلام گلي درباره‌ي اهميت شناخت و آگاهي كارشناسان و ناظران مذهبي به تكنيك‌ها و مفاهيم هنري و تاثيري كه اين امر در پيشرفت ساخت سريال‌هاي ماورايي دارد، اظهار كرد: ما براي اين‌كه يك مشكل را حل كنيم نبايد چند مشكل جديد ايجاد كنيم؛ براي اين‌كه سريال‌هاي نمايشي داشته باشيم كه موضوعات مذهبي را به‌خوبي مبتني‌بر روش‌هايي كه دين توصيه كرده است به مخاطبان منتقل كند، نيازمند اطلاعات و آگاهي‌هاي مذهبي درتيم توليد هستيم. ولي اين به معناي آن نيست كه با خلق مشاور مذهبي دركنار فيلم‌ها فقط يك بازبين مذهبي جهت سانسور يا گرفتن بخشي از فيلم‌ها داشته باشيم.

مشاور مدير شبكه اول سيما تصريح كرد: كارشناس مذهبي كسي است كه با شناخت از دوساخت موضوعات ديني و رسانه، گام‌به‌گام تلاش كند موضوعات ديني به خوبي در فيلمنامه بنشيند نه اين‌كه فقط يك مجموعه موضوعات را از فيلمنامه‌نويس طلب كند.

وي ادامه داد: ما در اين خصوص نيازمند افرادي هستيم كه هم فيلمنامه و فيلمنامه‌نويسي را خوب بشناسند و از ويژگي‌هاي يك اثر نمايشي و آيتم‌هايي كه در رسانه مورد توجه است به‌طور حرفه‌يي اطلاعات داشته باشند و هم اين‌كه كارشناسي متن را از نظر مذهبي انجام دهد.

مشاور مدير شبكه‌ي اول سيما تاكيد كرد: دراين زمينه بسيار بايد دقت شود تا مانند برخي تجربه‌هايي كه تاكنون اتفاق افتاده است، منجر به شكست نشوند.

***

وي در پاسخ به اين پرسش كه هميشه اين نگراني در پخش سريال‌ها وجود داشته است كه مخاطب آن را پيگيري نكند و به همين دليل پيام مورد نظر را دريافت نكند، بنابراين فكر نمي‌كنيد اين پيام‌ها و مفاهمي ديني در يك فيلم 60 يا 90 دقيقه‌اي سريع‌تر و بهتر منتقل مي‌شوند، گفت: در سال‌هاي گذشته تلويزيون به سمت محصولات 90 دقيقه‌اي هم رفته است و اكنون به نسبت سال‌هاي گذشته تلويزيون چندين برابر فيلم توليد كرده است؛ درسال بيش از صد فيلم تلويزيوني مي‌سازيم بنابراين ما به اين نكته نيز توجه نكرده‌ايم كه از طريق فيلم‌هاي تلويزيوني مي‌توانند تاثير‌گذار باشند و فقط در سريال‌ها به دنبال انتقال پيام نباشيم.

اين كارشناس مذهبي با تاكيد بر اين كه «ابتدا ضائقه‌ي نمايشي مردم ايران را بايد مورد توجه قرار داد،» افزود: چرا كه ما داريم براي مخاطبي فيلم مي‌سازيم كه تعريف مشخصي دارد و ذائقه‌ي نمايشي او در سال‌هاي گذشته اين‌گونه شده است كه مردم ايران با سريال‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني بهتر ارتباط برقرار مي‌كنند و اساسا ذائقه‌ي مردم ما در پيوستگي پيگيري موضوعات نمايشي است. لذا شما مي‌بينيد كه سريال‌هاي تلويزيوني به شدت پرمخاطب‌تر از فيلم‌هاي تلويزيوني‌اند.

حجت‌الاسلام گلي در پايان با بيان اين‌كه تفاوت مخاطب در سريال‌ها با فيلم‌هاي تلويزيوني معنادار است، اظهار كرد: برخي از مفاهمي و پيام‌ها براي اين‌كه دچار شعارزدگي نشود بايد دريك بستر زماني مناسب منتقل شود، شما در انتقال يك پيام شفاهي هم اين‌كار را مي‌كنيد به جاي اين‌كه بگوييد «دروغ بد است» مثال مي‌آوريد يا داستاني را بيان مي‌كنيد تا تاثير خودش را در مخاطب بگذارد؛ يك فيلم 90 دقيقه‌اي ممكن است زمان كافي نداشته باشيم براي اين‌كه پيامي را به طور كامل و بدون شعارزندگي منتقل كنيم.

انتهاي پيام
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن