واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: غدير ، روز تبسم بر چهره اهل ايمان جام جم آنلاين: غدير خم نقطه اوج اسلام است، روز اكمال دين و اتمام نعمتهاي الهي برامت اسلامي و روزي كه خداي متعال بندگان خويش را براي استمرار حركت در مسير حق و حقيقت به ولايت عليبن ابي طالب (عليه السلام) و خاندان پاكش دعوت كرد. عظمت اين روز همواره مورد تأكيد پيشوايان دين و ائمه معصومين (عليه السلام) قرار گرفته و هر يك از امامان به فراخور حال در خصوص اين روز بزرگ بياناتي داشته اند كه از جمله آنها خطبهاي است كه از حضرت رضا (عليه السلام) در اين باره ايراد شده است. امام رضا عليه السلام در فرازهاي مختلف اين خطبه كه به «خطبه غديريه» شهرت يافته ويژگيها و اهميت اين روز بزرگ را بيان ميكند. اين خطبه در كتاب الاقبال الاعمال مرحوم سيدبن طاووس، فصل ششم، باب پنجم ذكر شده است. به دليل طولاني بودن خطبه تنها بخشهايي از آن در اين مقاله آمده كه در ادامه مرور ميكنيم. 1- حضرت در فرازي از ابتداي اين خطبه ميفرمايد: «انّ يوم الغدير بين الاضحي و الفطر و الجمعه كالقمر بين الكواكب و هو يوم الذي نجا فيه ابراهيم الخليل من النار.» همانا (برتري) روز غدير در ميان عيد قربان و فطر و جمعه مانند درخشندگي ماه است در بين ستارگان و آن روزي است كه ابراهيم خليل از آتش نمرود نجات يافت. عيد غدير بزرگترين عيد امت اسلام است چرا كه واقعه غدير مميز ميان حق و باطل و اسلام ناب و تحريف شده است و به واقع پذيرش ولايت عليع تسليم در برابر اسلام حقيقي است. 2- حضرت در ادامه ميفرمايد: «و هو اليوم الذي اكمل الله به الدين في اقامه النبي علياً امير المومنين عَلَماً و ابان فضيلته و وصايته» آن روزي است كه خداوند با منصوب كردن علي (عليهالسلام) به عنوان علم و شاخص هدايت و آشكار ساختن فضيلت و وصايت او توسط پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله وسلم) دين خود را كامل كرد. علي (عليه السلام) شاخص هدايت و ميزاني دقيق براي سنجش درجه ايمان و هدايت يافتگي هر مسلمان است. آنكه بر ولايت او و فرزندانش گردن نهد هدايت يافته و هر كه از اين ولايت سرپيچي كند در مسير ضلالت گام بر ميدارد. آنچنان كه در زيارت جامعه كبيره ميخوانيم «و هدي من اعتصم بكم» هر كس به ريسمان ولايت شما اهل بيت چنگ زد، هدايت شد و يا اينكه در جامعه كبيره از اهل بيت به عنوان پيشوايان هدايت ياد شده است. همچنانكه پيامبر اكرم نيز فرمودند: «هر كس دوست دارد كه به مانند من زندگي كند و همچون من بميرد و به آن بهشتي كه خداوند وعده داده وارد شود، پس بايد علي و اولادش را دوست بدارد، همانانكه پيشوايان هدايت و چراغهاي شب تار هستند، همانا آنان هيچ گاه شما را از مسير هدايت به سمت ضلالت و گمراهي سوق نخواهند داد.» (ينابيع الموده، سليمان بن ابراهيم حنفي، ج1، باب 43، ص 382.) در اين روز بود كه پيامبر اكرمص فضايل عليع را در اجتماع عمومي مسلمانان مورد تأكيد قرار داد و او را جانشين و وصي خود قرار داد، آنگونه كه فرمود: علي را ( از خود و ديگران) برتر بدانيد، همانا او بعد از من از هر مرد و زني شايستهتر است. و دوباره فرمود: علي بن ابيطالب برادر و وصي و جانشين و پيشواي بعد از من است. او براي من همانند هارون براي موسي است الا اينكه پس از من پيامبري نيست. (احتجاج طبرسي، ج 1 ص 126) خداوند اين روز را روز اكمال دين قرار داد. چرا كه تكليف امت اسلامي براي دوران بعد از پيامبر تا قيامت مشخص شدو براي آنانكه طالب سعادت هستند راه و مسير نيل به سعادت بوضوح ترسيم گرديد. 3- امام رضاع در ادامه خطبه ميفرمايد: «روز غدير، روز كمال و روز به خاك ماليدن بيني شيطان و روز قبولي اعمال شيعيان و محبان آل محمد ص است و آن روزي است كه خداي متعال تمام اعمال مخالفينش را ساقط كرده و نابود ميسازد.» غدير علاوه بر اينكه روز اكمال دين است، ميتواند روز كمال و تكامل هر مسلمان مؤمني باشد، چرا كه پذيرفتن ولايت عليع و اولادش گام نهادن در مسير كمال و تعالي است. شيطان نيز همواره اميدوار است كه از راهي بتواند انسانها را فريب داده و از مسير هدايت باز گرداند، در روز غدير كه تكليف هدايت مسلمانان پس از پيامبر روشن شد، بيني شيطان به خاك ماليده شد. از همين رو هر كه در مسير هدايت گام نهاده عبادتش مورد قبول است و كسي كه به بيراهه رفته است، عبادتي از او پذيرفته نميشود، آنچنان كه در روايت داريم: خداوند ايمان هيچ بندهاي را نميپذيرد مگر به ولايت علي و برائت از دشمنان او. (ينابيع الموده، جلد 1، ص365) 4- حضرت رضاع در ادامه ميفرمايد: «و آن روزي است كه خداوند متعال سعي و تلاش شيعيان را سپاس گزارده و گناهانشان را ميآمرزد و اعمال آنها را ميپذيرد.» در زيارت جامعه كبيره آمده است كه «بموالاتكم تقبل الطاعه المفترضه» به واسطه محبت ولايت شما اهل بيت، طاعات و عبادات بندگان كه از سوي خدا بر آنها واجب شده، پذيرفته ميشود. بنابراين پذيرش اعمال عبادي در گرو پذيرش ولايت معصومين (عليهم السلام) توسط بنده است. خداي متعال سعي و كوشش عبادي بندگاني را ميپذيرد كه در مسير صحيح قدم ميگذارند و گر نه تلاش در مسير غلط جز دوري از مقصود را به بار نميآورد. 5- در ادامه اين خطبه ميخوانيم: «روز غدير، روز پيش گرفتن در اعمال حسنه و خير و روزكثرت صلوات بر محمد و آل محمد (صلي الله عليه و آله وسلم) و روز خشنودي خداوند و ملائكه و انبياء و اولياء و روز عيد اهل بيت است.» بر شيعيان مومن است كه در اين روز به سوي اعمال نيكو و مستحبات پيشي بگيرند و شكر و سپاس اكمال دين خود را با عبادات و بندگي به جاي آورند و بدانند كه در اين روز امام زمان آنها نيز خشنود و شاد است. 6- در ادامه خطبه، حضرت ابراز ميدارد: «مثل افرادي كه ولايت امير المومنين علي ع را در روز غدير قبول نمودند، مثل ملائكهاي است كه بر آدم ابوالبشر سجده كردند و مثل كسانيكه در اين روز از قبول ولايت امير المومنين ع سرپيچي كردند مثل ابليس است» ابليس پس از هزاران سال عبادت به واسطه تمردي كه در جريان سجده بر آدم از او سرزد از درگاه الهي رانده شد و از درجه خود ساقط گرديد. كسي كه با علم به حقانيت علي ع از ولايت او سرپيچي كند از دايره بندگان مؤمن خارج شده و از درجه ايمان حقيقي ساقط ميگردد. همچنان كه پيامبر اسلام ص فرمودند: «حب علي ايمان و بغضه كفر» دوست داشتن و محبت علي ع ايمان و بغض و دشمني با او كفر است. (ينابيع الموده، ج 1 ص 173) وطاعت علي به مثابه طاعت خداوند متعال است آنجا كه پيامبر ص به عمار ميفرمايد: «يا عمار طاعه علي طاعتي و طاعتي طاعه الله» اي عمار، اطاعت از علي اطاعت از من، و اطاعت از من اطاعت از خداوند متعال است. (ينابيع الموده، ج1،ص 384) 7- حضرت رضا (عليه السلام) درباره ثواب اطعام روزه داران مؤمن در روز غدير ميفرمايد: «كسي كه مؤمن روزهداري را در اين روز اطعام نمايد مانند كسي است كه فئامي از مردم را اطعام كرده است حضرت تا 10 بار كلمه فئام» را تكرار و سپس از راوي سؤال كردند: آيا ميداني فئام چه تعداد افرادند؟ گفت: نه، حضرت فرمودند: «يكصد هزار نفر.» از مهمترين اعمال مستحبي كه در روز غدير وارد شده،روزه گرفتن است و اين مسأله را مرحوم شيخ عباس قمي در مفاتيحالجنان ذكر كرده است. اما امام رضا ع نيز در اين خطبه ضمن اشاره به استحباب روزه در عيد غدير و ثواب بسيار زياد آن از روزه گرفتن ابراهيم خليل به شكرانه نجات از آتش در روز غدير و روزه نبي مكرم اسلام به شكرانه اكمال دين در عيد غدير خبر ميدهد. آنجا كه درباره ابراهيم خليل ميفرمايد:«فصام شكراً لله»براي شكرگزاري خداوند روزه گرفت و درباره پيامبرص نيز فرمود:«فصام ذلك اليوم» پيامبر آن روز را امساك كرد و روزهدار بود. 8- غدير روز صله رحم و ديدار و ملاقات با مؤمنان و شادي و سرور است. آنچنان كه حضرت رضا در اين خطبه ميفرمايد:«روز غدير، روز تهنيت و تبريك گفتن بعضي از شما بر بعض ديگر است. هنگامي كه مؤمني، برادر ايماني خود را ملاقات ميكند، ميگويد: الحمدلله الذي جعلنا من المتمسكين بولايه امير المومنين و الائمه المعصومين، روز غدير، روز تبسم در چهره اهل ايمان است پس كسي كه به روي برادر ايماني خود تبسم كند خداوند تعالي فرداي قيامت نظر رحمت خود را معطوف به او خواهد كرد و...» توضيح: علاقهمندان براي مطالعه متن كامل اين خطبه ميتوانند به كتاب الاقبال الاعمال سيدبن طاووس مراجعه كنند. حامد علياكبرزاده نظرات خوانندگان (1 نظر)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 649]