واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خلاقيت در آموزش موسيقي ايران وجود ندارد خبرگزاري فارس: در دومين نشست جشنواره موسيقي فجر عنوان شد:در ايران رپرتوار براي آموزش موسيقي بسته است و به دنبال آن خلاقيت در موسيقي ايران تقريبا نزديك به صفر است. به گزارش خبرنگار موسيقي فارس، در دومين نشست بخش سخنراني بيست و چهارمين جشنواره بينالمللي موسيقي فجر كه عصر ديروز با حضور تقي ضرابي، مصطفي كمال پورتراب و هومان اسعدي در خانه هنرمندان ايران برگزار شد مصطفي كمال پورتراب در خصوص شيوههاي جديد آموزش در ايران گفت: تا قبل از ورود علي نقي وزيري، موسيقي در ايران تنها به سبك كلاسيك تدريس ميشد و مدرسان از آموزش موسيقي سنتي در هنرستانها منع شده بودند اما وزيري بواسطه علم و دانش و تسلطش بر موسيقي، شيوه آموزش موسيقي در هنرستان را تغيير داد. وي در خصوص صحيح بودن شيوههاي آموزش ادامه داد:پايه و اساس همه پديدههاي موجود در جهان علم است و همين علم است كه به بشر كمك كرده تا متوجه شود شيوهاي كه در پيش گرفته درست و يا غلط است. پورتراب بيان داشت:به عقيده من هر دو شيوه آموزش موسيقي يعني هم سنتي و هم آكادميك بايد باشد تا اين دو بتوانند مكمل همديگر باشند از طرفي نت نويسي بايد وجود داشته باشد تا ماندگاري اثر بيشتر شود. در ادامه اين نشست تقي ضرابي آهنگساز و مدرس هنرستان در خصوص شيوه هاي آموزش موسيقي در دانشگاهها گفت: اصولا يكي از وظايف مراكز علمي و آكادميك در هر رشتهاي كشف استعدادهاي بالقوه دانشجويان و هنرجويان و بالفعل كردن آنهاست تا از اين طريق راه ورود به عرصه حرفهاي برايشان باز شود. وي افزود :در مرحله اول بهترين و نزديك ترين راه براي كشف استعدادها خود هنرجويان هستند كه معمولا به علت كم سن و سال بودن اين اتفاق كمتر ميافتد. داور جشنواره موسيقي ادامه داد: يك مدير فرهنگي و يا متولي امور فرهنگي وظيفه كشف اين استعدادها را دارد كه اگر ابزارهاي اين كار مهيا باشد با يك برنامه ريزي دقيق ميتوان اين كار را انجام داد. اما اگر پس از سيسال هنوز نتوانستيم يك متخصص كه مسئول امور فرهنگي و در مقام تصميم گيري است، داشته باشيم به علت تناقض گويي هايي است كه هنرمندان را دچار اغتشاش و بيحوصلگي ميكند و همين بيتفاوتيها ممكن است به هنرجو منتقل شود بنابراين نتيجه مطلوب را براي هنرجو به همراه ندارد. بنابراين گزارش، هومان اسعدي مدرس دانشگاه كه ديگر سخنران اين جلسه بود در خصوصات موضوعات مطرح شده در اين نشست گفت: در گذشتههاي نه چندان دور موسيقي نزد استادان به شيوه سنتي سينه به سينه آموزش داده ميشد ولي از زماني كه موسيقي غربي وارد ايران شد و همچنين با شكلگيري شاخههاي ديگر، موسيقي ايران به شكل مدرن تدريس شد و اين شيوه آموزش خارج از قواعد وشيوههاي موسيقي سنتي بود و در همين زمان دو ديدگاه كاملا متفاوت شكل گرفت. وي افزود: اما با اين حال تعصب برخي از اساتيد موسيقي در آن زمان باعث شد كه موسيقي ايراني به شيوه علينقي وزيري نيز تدريس نشود اما از اواسط دهه 1340 با شكل گيري دانشكده موسيقي دردانشگاه تهران و مركز حفظ و اشاعه موسيقي ايراني به شكل سنتي وارد دانشگاهها شد. اسعدي در خاتمه خاطر نشان كرد: اگر شيوه آموزش موسيقي در ايران را با شيوه هاي آموزش موسيقي در تركيه و يا كشورهاي همسايه مقايسه كنيم متوجه ميشويم كه در آنجا انعطاف پذيري بيشتر است و با رپرتوارهاي باز موسيقي را آموزش مي دهند اما در ايران اين رپرتوار بسته است و خلاقيت در موسيقي ايران تقريبا نزديك به صفر است. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]