واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: كارنامه چند ماه گذشته شبكه 4 سيما در پخش تلهتئاترها، باعث شده است تماشاگران بيشتري پاي نمايشهاي تلويزيوني بنشينند. در حالي كه ميانگين آمار تماشاگران هر اجراي صحنهاي در تالارها حدود 300 نفر است و مجموع بينندگان تمام اجراهاي يك نمايش بندرت از مرز 10 هزار نفر مي گذرد، تلويزيون اين امكان را فراهم كرده است كه هر اثر تئاتري با صدها هزار مخاطب ارتباط برقرار كند. اگرچه شبكه 4 سيما، رسانهاي است كه برنامههاي آن بيشتر براي بينندگان فرهيخته تهيه و پخش ميشود، اما نبايد از نظر دور داشت كه اين شبكه، وظيفه ارتقاي سطح ذائقه و توقع بينندگان انبوه شبكههاي تلويزيوني را نيز بهعهده دارد. بر همين اساس، عملكرد اين شبكه در حوزه توليد و پخش نمايشهاي تلويزيوني توانسته است بخش بيشتري از مخاطبان عادي تلويزيون را پاي تماشاي تلهتئاترها بنشاند؛ امري كه به يقين آشتي مردم با تالارهاي نمايشي و هنر تئاتر را نيز به دنبال خواهد داشت. با وجود اين، بين نمايش صفحهاي و تلهتئاتر تفاوتهايي وجود دارد كه شناسايي آنها ميتواند در موفقيت بيشتر نمايشهاي تلويزيوني موثر باشد. از صحنه تئاتر تا صحنه تلويزيون هادي مرزبان، كارگردان تئاتر درباره تفاوت نمايشهاي صحنهاي و تلويزيوني ميگويد: تله تئاتر بيشتر به فيلم نزديك است تا هنر نمايش. يكي از ويژگيهاي مهم اجراي صحنهاي، زنده بودن اجراي آن است كه در تله تئاتر وجود ندارد. علياصغر آزادان، تهيهكننده سيما هم با اشاره به اين كه نمايشنامه تنها وجه تشابه اجراي صحنهاي و تلويزيون يك اثر تئاتري است، ميافزايد: وقتي ما متني نمايشي را براي توليد تله تئاتر به دست ميگيريم، بايد آن را با توجه به ويژگيهاي رسانهاي چون تلويزيون بسازيم. تهيهكننده تله تئاترهايي چون خرده جنايتهاي زن و شوهري و ملودي شهر باراني، ادامه ميدهد: در ساخت يك تله تئاتر بايد بازيها، دكور، صحنه و ميزانسن دوباره براي رسانه تلويزيون تنظيم شود. مسعود فروتن نيز كه كارگرداني تلويزيوني بيش از 100 تله تئاتر را در كارنامه خود دارد، دراينباره توضيح ميدهد: تماشاگر صحنه تئاتر خودش دست به انتخاب ميزند تا بر كدام حركت يا ديالوگي متمركز شود، اما در نمايش تلويزيوني اين كارگردان است كه به مخاطب كمك ميكند به كدام قسمت و اتفاق بيشتر توجه كند. تئاتر را به خانهها ميبريم با اين صحبت مسعود فروتن، بحث مخاطبان تلهتئاتر گشوده ميشود؛ تماشاگراني كه تعداد آنان ميتواند به ميليونها نفر برسد. اين كارگردان تلويزيوني درباره راههاي جذب مخاطب بيشتر براي نمايشهاي تلويزيوني ميگويد: به نظر من، براي جلب مخاطبان بيشتر بايد سراغ متنهاي واقعگرا برويم و در ساخت دكور، بازي و... هم به واقعيت نزديكتر شويم تا همه چيز باورپذيرتر شود. مهرداد راياني مخصوص، قائممقام گروه فيلم و تئاتر شبكه 4 سيما نيز در اين باره با تاكيد بر استفاده بيشتر از متون داخلي ميگويد: ما هرچه به سمت فرهنگ خودي و ايراني حركت كنيم، در جذب مخاطب بيشتر هم موفقتر خواهيم بود. از اين رو، فكر ميكنم ذائقه تماشاگران عادي تلويزيون با نمايشنامههاي ايراني همخوانتر است. و يدر پاسخ به اين پرسش كه چرا در توليد نمايشهاي تلويزيوني بيشتر متون خارجي به كار ميرود، توضيح ميدهد: فرآيند توليد دست ما را در اين مورد ميبندد. ما با توجه به كمبود بودجه اختصاص يافته به توليد تلهتئاتر، بيشتر سراغ متنهايي ميرويم كه بتوان آنها را در يك قسمت به نمايش درآورد، تعداد پرسوناژهاي آنها كم و با سياستهاي پخش صدا و سيما هم همخوان باشد. به همين دليل برخلاف ميل و علاقه خودمان، بسياري از اوقات مجبور به استفاده از متون خارجي ميشويم. هادي مرزبان، كارگردان هنري تلهتئاتر ملودي شهر باراني كه در حال حاضر از شبكه 4 سيما پخش ميشود، در ارتباط با جذب مخاطب بيشتر براي نمايشهاي تلويزيوني ميگويد: وقتي ما تئاتر را به خانهها ميبريم، چه بهتر كه ذائقه مردم را بشناسيم و خودمان را با آن همراه كنيم. از ياد نبريم كه در رسانه تلويزيون، ما با استادان و دانشجويان تئاتر روبهرو نيستيم، بلكه تماشاگران ما كساني هستند كه شايد حتي يك بار هم به تالارهاي تئاتر مراجعه نكرده باشند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 557]