تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815664757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صادق خرازي: *همه بايد راه امام را ادامه دهند *دست دوستي را بايد با عزت دراز كنيم *نبايد بهانه‌اي براي معامله آمريكا با روسيه بشويم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: صادق خرازي: *همه بايد راه امام را ادامه دهند *دست دوستي را بايد با عزت دراز كنيم *نبايد بهانه‌اي براي معامله آمريكا با روسيه بشويم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

خرازي با بيان اين كه ظرفيت ايران يك ظرفيت استثنايي است كه به همت مجاهدت و مبارزات مردم، خون شهدا و جوانان به دست آمده است، گفت: تفاوتي نمي‌كند كه چه دولتي در اين نظام سر كار باشد؛ چرا كه همه بايد راه امام(ره) را ادامه دهند؛ از اين رو بايد شرايط را تحمل كرد.

آرمان‌گرايي، دفاع مقدس، جنگ و استبدادستيزي از واقعيات دوران انقلاب تا جنگ بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صادق خرازي در نشست تشكيلاتي، فرهنگي و سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران كه در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد در بيان وضعيت سياست خارجي كشور در دوران انقلاب تا جنگ، گفت: آرمان‌گرايي، دفاع مقدس، جنگ و استبدادستيزي از واقعيات آن دوران بود. اين مفاهيم در اين دوره مشخصه‌هاي خاص خود را در سياست خارجي داشت.

وي ادامه داد: در دوره‌ي انقلاب تا جنگ تقابل با ايالات متحده آمريكا، اسرائيل، نظام‌هاي عرب در منطقه، و شعار نه شرقي، نه غربي از جمله سياست‌هاي خارجي به شمار مي‌آمد. اين دوره دوره‌ي شور و هيجان انقلاب بود، البته اين دوره قابل بررسي است و از جنبه‌هاي مختلف مي‌تواند مورد داوري قرار گيرد.

خرازي گفت: در اين مقطع بين نيروهاي چپ انقلابي و راست سنتي ديدگاه‌هاي مختلفي وجود داشت. صدور انقلاب، مبارزه با استكبار و قدرت‌هاي خارجي در منطقه و حمايت از نهضت‌هاي آزادي‌بخش شعارهاي نيروهاي چپ انقلابي بود. البته جناح راست سنتي نيز چنين شعارهايي را قبول داشت اما بيشتر به دنبال آرام‌سازي بود.

مانع بزرگ سياست خارجي دوران سازندگي نحوه روان‌سازي رابطه با غرب بود

خرازي ادامه داد: پس از اين دوران تحولي در كشور رخ داد؛ به گونه‌اي كه در انتخابات سال 76 و روي كار آمدن دولت خاتمي سياست خارجي واقع‌بينانه‌اي خودنمايي مي‌كرد.

سياست خارجي دوره‌ خاتمي ايران را در موقعيت فعال قرار داد

وي افزود: سياست خارجي دوره‌ي خاتمي به گونه‌اي بود كه فضاي جديدي را مطرح كرد و ايران را در موقعيت فعال قرار داد. محورهاي سياست خارجي اين دولت بر مبناي تنش‌زدايي، اعتمادسازي، گفت‌وگو و تعامل قرار داشت.

معاون سابق وزارت امورخارجه ايران، در ادامه توضيح داد: در اين زمان به مقطعي رسيديم كه منافع اقتصادي و استراتژيك مردم ايران به گونه‌اي ديگر ترسيم شده بود. براي اولين بار پس از انقلاب در اين دوره تحريم‌ها يكي پس از ديگري برداشته مي‌شد و روان‌سازي و عادي‌سازي انجام مي‌شد؛ به گونه‌اي كه با مديريت روند اقتصاد خارجي بحران‌ها به حاشيه رانده شد و روان‌سازي سرمايه‌گذاري خارجي در ايران و اعتمادسازي با اروپا از نتايج اين نوع سياست‌ها بود.

وي با بيان اين كه به دليل موقعيت ژئوپلتيك و ژئواستراتژيك ايران در دولت خاتمي سياست خارجي ايران از اوج انزوا درآمد و به عنوان بازيگر مهم منطقه‌اي و بين‌المللي نقش‌آفريني كرد، افزود: بدان گونه كه ايران در صلح تاجيكستان، بحران افغانستان، بوسني و هرزگوين، روند مبارزه با تروريسم و پايان حركت شورشي در افغانستان و بالاخره سقوط رژيم صدام در عراق و احقاق حقوق مردم لبنان در پيروزي حزب‌الله توانست به ايفاي نقش بپردازد كه اين واقعيت‌هاي دوره‌ي سياست خارجي دولت خاتمي هستند.

خرازي در ادامه خاطرنشان كرد: شايد در بيان واقعيات آن قدر دچار تعلل شده‌ايم كه نتوانسته‌ايم مسائل مختلف را مطرح كنيم كه بر اين اساس خود دچار يك نوع سرخوردگي شده كه بايد بازگويي و بازخواني مجددي صورت گيرد.

وي با بيان اينكه موقعيت ايران در آن دوران در ماجراي هسته‌يي در مقطعي قابل ستايش و در مقطعي ديگر برخي نافرجامي‌ها را دچار شد كه قابل پرسش است، گفت: در اين زمينه پاسخ برخي سوالات در اختيار دولت و كشور نيست و به منطقه و رابطه‌ي جهاني مرتبط است.

وي در ادامه توضيح داد: پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و وقوع اتفاقات جديد جريان‌هاي پيچيده‌اي در غرب رخ داد و غرب را دچار بحران سياسي كرد كه همچنان نيز گرفتار آن است؛ از اين رو بعد از جنگ سرد هنوز مشخص نيست كه آينده‌ي جهان چگونه خواهد بود.

خرازي، در رابطه با روند سياست خارجي دولت نهم با بيان اين كه اين دولت با راي مردم سر كار آمده و شعار سياست خارجي آن شعار بازدارندگي در صحنه‌ي سياست خارجي است، معتقد است اين شعار سياستي بازنشده است و هنوز تشخيص نمي‌دهيم سياست خارجي تهاجمي و يا استقبال از ماجراجوئي در اين دولت لحاظ مي‌شود؛ از اين رو نمي‌توان درباره سياست خارجي دولت نهم و موفقيت‌ها و ناكامي‌هاي آن داوري دقيق كرد.

وي افزود:در دولت فعلي همكاري بين‌المللي ايران و فعاليت‌هاي سياسي و موقعيت منطقه‌اي ايران و همكاري‌هاي دو جانبه به گونه‌اي تحت‌الشعاع قرار گرفته كه ميزان مانور را كمتر كرده است.

به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به پرسشي درباره روند پرونده‌ي هسته‌يي، گفت: در ابتدا بايد ديد روزي كه ما پرونده‌ي هسته‌يي را تحويل گرفتيم كجا بوديم و امروز كجا هستيم و به كجا مي‌رويم. اين سه پرسش اصلي روبروي ماست. روزي كه ما پرونده‌ي هسته‌يي را تحويل گرفتيم روزي بود كه آمريكا نظام سياسي عراق را شكست داد و نظام سياسي ديگري را در آنجا حكم‌فرما كرده بود. در آن دوران آمريكايي‌ها در افغانستان پيروز شده بودند و توانستند رژيم صدام را ساقط كنند. در آن دوران آمريكايي‌ها خود را حتي وامدار هيچ دولت غربي نمي‌دانستند. در اين شرايط ما پرونده‌ي هسته‌يي را تحويل گرفتيم؛ پرونده‌اي كه نزديك به 19 سال كشور درگير آن بود.

كارهاي زيربنايي در بحث هسته‌يي در دوره‌ي خاتمي انجام شد

وي با بيان اين كه اوج فعاليت‌ها و كارهاي زيربنايي در بحث هسته‌يي در دوره‌ي خاتمي انجام شد، گفت: در اين دوره ابعاد صنعتي و تحقيقاتي به اوج فعاليت‌هاي خود رسيد؛ به گونه‌اي كه توفيقات امروز در تكنولوژي هسته‌يي ريشه‌ در آن دوران دارد. در آن زمان استراتژي نظام بر آن بود كه پرونده‌ي ايران وارد شوراي امنيت نشود؛ چرا كه در صورت ورود معلوم نبود كه سرنوشت كشور بعد از آن چه خواهد شد.

خرازي، ادامه داد: در آن شرايط كار را با اروپايي‌ها شروع كرديم و علي‌رغم تمام خلف وعده‌هايي كه دولت‌هاي اروپايي در پرونده‌ي هسته‌يي انجام دادند توانستيم اين پرونده را از ابعاد نظامي و امنيتي تبديل به سه قسمت حقوقي، سياسي و تكنيكي كنيم. در بحث حقوقي و تكنيكي پيشرفت‌هايي داشته و توانستيم نگاه اروپايي‌ها را به نگاه همكاري محور برسانيم و بر اين اساس به مقدمه‌ي تفاهم با اروپايي‌ها دست پيدا كرديم.

خرازي در ادامه تاكيد كرد كه سياست خارجي دولت خاتمي در بحث هسته‌يي مبتني بر غني‌سازي و دست‌يابي به انرژي هسته‌يي بود، اما در اين راه بايد تضمين‌هايي را به دست مي‌آورد.

از سياست هسته‌يي نظام دفاع مي‌كنيم

خرازي با تأكيد براينكه از سياست هسته‌يي نظام دفاع مي‌كنيم، گفت: سياست هسته‌يي درمقاطع مختلف در كشور تفاوت نكرده بلكه روش‌ها تغيير كرده و دچار نوساناتي شده است.

سياست خارجي كشور بر مبناي آرمان‌هاي انقلاب است

وي در رابطه به اين موضوع كه سياست خارجي كشور بر چه پايه‌اي استوار است، اظهار كرد: سياست خارجي كشور ايدئولوژيك و بر مبناي آرمان‌هاي انقلاب است و بر اين اساس هيچ‌گاه منافع شيعي و اسلامي خود را ناديده نمي‌گيرد؛ از اين‌رو همواره در تلاش است كه فراتر از مرزهاي جغرافيايي سياسي كشور حركت كرده و بتواند به جغرافياي فرهنگي در دنيا دست پيدا كند؛ بنابراين اكنون با اين واقعيت روبرو هستيم كه فرهنگ ايران و مسائل تشيع در عميق‌ترين لايه‌ها در سياست خارجي دارد.

سفير سابق ايران در فرانسه، در ادامه توضيح داد: در اين رابطه دو نظريه وجود دارد؛ برخي معتقدند بايد آرمان‌گرايي را رها و تنها به قلمرو جغرافيايي و منافع ملي ايران محدود شود و نظريه‌ي ديگري بر اين مبناست كه بايد با آرمان‌گرايي حضور فعالي در كشورهاي ديگر داشت.

اگر وظيفه خود در برابر اسلام را فراموش كنيم مردم به سمت افراط و تفريط مي‌روند

وي در ادامه تاكيد كرد: ما در برابر كشور و مردم رسالت و مسووليتي به عهده داريم. اگر وظيفه‌ي خود را در برابر اسلام فراموش كنيم آنگاه مردم به سمت افراط و تفريط حركت مي‌كنند و يا آنكه دچار راديكاليزم مي‌شوند.

خرازي با تاكيد بر اينكه ماهيت انقلاب اسلامي بر مبناي تاثيرگذاري در دنياي اسلام و حمايت از محرومان و مستضعفان و همچنين رويكرد عقلانيت به جاي حركات احساسي است، گفت: يكي از مشكلات جامعه‌ي غرب با ما در آن است كه غرب هراس دارد كه ايران محور و مدار توسعه‌يافتگي حكومت دموكراتيك در دنياي اسلام باشد. بر اين اساس بسياري با روند دموكراتيك در ايران در هر چارچوبي بحث دارند و نمي‌خواهند ايران در جهان الگو باشد؛ چرا كه اين موضوع به ضرر منافع غرب است.

خرازي، در ارزيابي وضعيت كنوني منطقه، گفت: در پاكستان با يك نظام نيمه كه بروكراسي انگليسي در آن حاكم است روبرو هستيم. پاكستان در سه دهه‌ي گذشته انتقال قدرت را با كودتا به دست آورده و نيروهاي امنيتي و ارتشي در پاكستان قدرتمند هستند.

وي ادامه داد: از سوي ديگر در پاكستان مباني فكري و نهضت‌هاي سياسي عليه جبهه‌ي غرب شكل گرفته است. بر اين اساس پيچيدگي وضعيت پاكستان بالاست.

بزرگ‌ترين اشتباه سياسي مشرف تخطئه روند دموكراسي در پاكستان است

وي ادامه داد: با وجودي كه مشرف مورد حمايت آمريكا بود و در مقطعي كه سر كار آمد از يك طرف مبارزه با القاعده و طالبان را در پيش گرفت و از طرف ديگر در صدد كسب منافع پاكستان بود، اما بزرگ‌ترين اشتباه سياسي ژنرال مشرف آن بود كه با حضور در قدرت به تخطئه روند دموكراسي در پاكستان پرداخت كه بر اين اساس نظام بروكراسي انگليسي در پاكستان توانست شرايط را به گونه‌اي جلو ببرد كه همان طرفداران مشرف در مجلس وي را استيضاح و بالاخره مجبور به استعفاء كردند.

خرازي پاكستان را از نقاط فوق‌العاده مبهم و پيچيده‌ي منطقه به دليل نفوذ نيروهاي سلفي خواند و اظهار كرد: امروز پاكستان گرفتار درگيري‌هاي قبيله‌اي و مذهبي و همچنين تقابل سنت و تجدد است و در مقابل چالش‌هاي جدي ريشه‌دار با افغانستان دارد. از سوي ديگر پاكستان دچار بحران جدي با هند است. از اينرو ما نه تنها در حال حاضر بلكه در آينده نيز با پاكستان پيچيده‌اي روبرو هستيم.

بايد روسيه را شناخت

سفير سابق ايران در فرانسه در رابطه با تحولات روسيه، اظهار كرد: در حال حاضر درگيري‌هاي روسيه را با گرجستان و اوستياي استقلال يافته و آتلانتيك و ناتو در صحنه‌ي بين‌المللي شاهد هستيم كه اين نشان مي‌دهد روسيه‌ي تحت مديريت و فرمان پوتين توانسته يك بازگشت به واقعيت روسيه‌ي قدرت‌مدار و نه ادغام شده در قدرت غرب داشته باشد.

وي ادامه داد: در رابطه با تحولات روسيه بايد اين كشور را شناخت. اينكه كجا بوده، كجا هست و به كجا مي‌خواهد برود تاريخ و جغرافياي روسيه در اين رهگذر نقش بسيار مؤثري دارند. درگيري‌هاي روسيه با گرجستان و واقعياتي كه ناتو، غرب و آمريكا دنبال مي‌كنند نشان از تقسيم‌بندي‌هاي جديد در نظام بين‌المللي است.

خرازي ادامه داد: پيش از انقلاب‌هاي مخملي دولت‌هاي ضعيف كه با فساد همراه بودند نتوانستند آراي مردم را با خود داشته باشند. از سوي ديگر بعد از جنگ سرد جهان نتوانست منطق و فلسفه‌اي را در نظام بين‌المللي پياده كند. بر اين اساس در حال حاضر نظام بين‌المللي به سرعت در حال مشخص كردن مرزبندي‌هايي است.

خرازي افزود: هنگامي كه پوتين روسيه را در دست گرفت 200 ميليارد دلار بدهكار بود و با بحران امنيت روبرو بود. همچنين آمريكايي‌ها توانسته بودند تا عميق‌ترين لايه‌هاي اجتماعي آن نفوذ كرده و نوعي خودباختگي در روسيه وجود داشت، اما امروز كه پوتين رياست جمهوري را تحويل داد 810 ميليارد ذخيره‌ي ارزي دارد و با حجم سرمايه‌گذاري به عنوان سومين كشور در صحنه‌ي سرمايه‌گذاري خارجي مطرح است و اعتماد به نفس داخلي بالايي نيز دارد. اين اعتماد به نفس داخلي در قلمروهاي پيرامون روسيه تاثير خود را گذاشت.

بايد بازي قدرت در جهان را به خوبي بشناسيم

سفير سابق ايران در فرانسه، افزود: در زمستان سال گذشته به دليل نزديكي اكراين با ناتو روسيه شير گاز اكراين را بست و اين كشور را دچار بحران ملي كرد. از اينرو ما بايد بازي قدرت را در جهان به خوبي بشناسيم.

نبايد بهانه‌اي براي معامله آمريكا با روسيه شويم

حضور پوتين در ايران نشان‌دهنده‌ي نياز آنها به ماست

وي درباره حضور پوتين در ايران با بيان اين كه نبايد از حضور پوتين در ايران تحليل احساسي مبني بر اين كه سياست خارجي آن قدر موفق عمل كرده كه پوتين در ايران حاضر شده است، داشت، حضور پوتين در ايران را نشان‌دهنده‌ي نياز آنها به ما عنوان كرد و گفت: اگر نياز روس‌ها به ايران وجود نداشت امكان نداشت كه آنها به ايران بيايند. روسيه قصد داشت نشان دهد كه نه تنها به اعتماد به نفس رسيده؛ بلكه اين موضوع را به آمريكا نشان دهد. در اين رابطه هنر ما اين است كه از شرايط استفاده كنيم نه آنكه بهانه‌اي براي معامله‌ي آمريكا با روسيه شويم.

بايد مراقب باشيم گليم را از زير پاي ما نكشند

خرازي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر آنكه با وجودي كه ايران پيشينه‌ي خوبي از فعاليت‌هاي روسيه نديده است، اگر روسيه بخواهد پايگاه نظامي و هسته‌يي براي مقابله با آمريكا در ايران مستقر كند رويكرد ايران چه خواهد بود؟ گفت: ما نه دوست دائمي و نه دشمن دائمي داريم؛ بلكه بايد به گونه‌اي با واقعيت زندگي كرد كه مراقب باشيم گليم را از زير پاي ما نكشند و بر اين اساس از ظرفيت‌هاي روسيه استفاده شود.

خرازي ادامه داد: عقل فعال و ديدگاه زيرك ايجاب مي‌كند كه از ظرفيت‌هاي مختلف استفاده شود. بنابراين منافع دائمي ما اين است كه با همه‌ي دنيا از جمله روسيه رابطه داشته باشيم.

سفير سابق ايران در فرانسه، تاكيد كرد: ايران چنين قدرتي دارد كه در حوزه‌ي پيرامون روسيه از ظرفيت مسلمانان روس استفاده كند؛ چرا كه امروز اسلام در روسيه پايگاه دارد و ايران با نفوذ در روسيه مي‌تواند از چنين پايگاهي استفاده كند.

وي مبناي سياست خارجي را ستيز نرم‌افزارها و جنگ ذهن‌ها خواند و گفت: در اين صورت مي‌توان از ظرفيت‌هاي موجود بهره‌برداري كرد. البته اين موضوع در صورت شناخت حساسيت‌ها ميسر خواهد شد.

براي حفظ قدرت بايد از تمام ظرفيت‌ها استفاده كرد

به گزارش ايسنا، وي در رابطه با وضعيت مرزهاي كشورگفت: ايران در يكي از حساس‌ترين مناطق ژئوپلتيك و ژئواستراتژيك منطقه قرار دارد. اين كشور زادگاه بسياري از نهضت‌هاي فكري است و در كنار مرزهايش طراحي‌هاي عملياتي صورت مي‌گيرد.

خرازي ادامه داد: بحران توزيع و انتشار مواد مخدر، توسعه‌نيافتگي، رژيم‌هاي غير دموكراتيك و ... در كشورهاي اطراف ايران وجود دارد. از سوي ديگر منطقه‌ي خاورميانه مهمترين منطقه در دنيا است به گونه‌اي كه نيروهاي خارجي در اين منطقه ساكن هستند به طوري كه 31 پايگاه و اردوي آمريكايي در منطقه وجود دارد. در چنين شرايطي جمهوري اسلامي توانسته است ثبات و ادامه‌ي اين نظام سياسي را حفظ كند. طبيعي است ايران براي حفظ قدرت ناچار است از تمام ظرفيت‌هايش استفاده كند.

ايران در دستيابي به توفيقاتش تنهاست

سفير سابق ايران در فرانسه، با بيان اين اعتقاد كه ايران در دستيابي به توفيقاتش در صحنه‌ي بين‌المللي تنهاست، گفت: اين واقعيت وجود دارد كه ايران در صحنه‌ي بين‌المللي تنهاست. كدام كشور در دنيا در توليدات ما را كمك كرده است؟ يا در كدام دانشگاه و مركز تحقيقاتي سخاوتمندانه به روي ما باز بوده است؟ كدام كشور خارجي بدون درنظر گرفتن منافع اقتصادي در سازندگي ايران شركت داشته است؟

وي تاكيد كرد: حق مسلم مردم ايران اين است كه از همه نوع تجهيزات و امكانات براي ثبات خود در منطقه بهره‌مند باشند.

تصورحل همه مشكلات در صورت دوستي با آمريكا و غرب نادرست است

خرازي خاطرنشان كرد: اين كه تصور شود در صورت دوستي با آمريكا و غرب همه چيز درست شود، اين طور نيست. با وجودي كه بنده به يك رابطه منطقي و عقلاني اعتقاد دارم، اما براي اين كار بايد موانع موجود را برداشت.

مردم ايران بيش از 200 سال براي دست‌يابي به آزادي و استقلال مبارزه كردند؛ از اين رو حق آنهاست كه از همه‌ تجهيزات بهر‌مند باشند.

هنر ديپلماتيك آن است كه دست دوستي را با عزت دراز كنيم

سفير سابق ايران در فرانسه در رابطه با موضوع جزاير سه‌گانه نيز گفت: ماجراي جزاير سه گانه از داستان جمال عبدالناصر، حمايت شاه و رژيم اسرائيل شروع مي‌شود. ماهيت سياست خارجي ما با اعراب تغيير مي‌كند؛ چرا كه اعراب كمتر سر سازگاري با مردم ايران داشتند. هنر ديپلماتيك آن است كه بايد دست دوستي را با عزت دراز كرد ولي واقعيات تاريخي را از نظر دور نداشت.

خرازي تاكيد كرد: در صورتي كه پايه‌هاي قدرتمند وحدت ملي را پايه‌گذاري كنيم و سخاوتمندانه برخورد و از جمود احتراز و درهاي كشور را باز كنيم ديگر نيازي به كشورهاي كوچك و خلق الساعه نداريم؛ از اين رو بايد از ظرفيت‌ها به گونه‌اي استفاده كنيم كه نگراني خارجي نداشته باشيم.

تهديدهاي اسرائيل تنها يك بلوف است

وي در بخش ديگري از سخنانش اسرائيل را ظرف شيشه‌اي و ايران را ظرف فلزي توصيف و اظهار كرد: ماجراي پيروزي حزب‌الله لبنان نشان داد كه اين موضوع به ذلت اسرائيل و موفقيت حزب‌الله منجر مي‌شود؛ چرا كه حزب‌الله تنها از تكنولوژي برخوردار نيست بلكه نظام و رويكرد و جنگ آنها متفاوت است. مطمئن باشيد تهديدهاي اسرائيل تنها يك بلوف است و مي‌خواهد امتياز بگيرد. آنها مي‌خواهند اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي در دنيا را به وجود آورند.

سفير سابق ايران درفرانسه درادامه، تاكيد كرد:ايران عراق نيست ازسوي ديگر آمريكا نيز درموقعيتي قرار ندارد كه بخواهد درگيري‌هاي جديدي را آغاز كند. آمريكايي‌ها تنها جنگ رواني را با لابي اسرائيل، بخشي از اعراب و ضد انقلابيون درخارج از كشور آغاز كرده‌اند و تصور مي‌كنند با اين اطلاع‌رساني غلط ازسوي اين لابي‌ها مي‌توانند كاري كنند.

وي افزود: ظرفيت ايران يك ظرفيت استثنايي است كه به همت مجاهدت و مبارزات مردم، خون شهدا و جوانان به دست آمده است.تفاوتي نمي‌كند كه چه دولتي در اين نظام سر كار باشد چرا كه همه بايد راه امام را ادامه دهند؛ از اين رو بايد شرايط را تحمل كرد.

مشكل، استفاده نكردن از ظرفيت‌هاي ملي است

خرازي با بيان اينكه بنده آسيب را ازسوي نيروهاي خارجي نمي‌بينم بلكه مهمترين مشكل استفاده‌نكردن از ظرفيت‌هاي ملي است، گفت: سوال بزرگ در برابر نظام سياسي ايران آن است كه چگونه مي‌توان از اين ظرفيت‌ها براي رسيدن به وحدت ملي استفاده كرد و چگونه مي‌توان از مجموع پتانسيل‌ها و استعدادهاي بي‌نظير برخوردار شد. مشكل ما مشكل داخلي است؛ چرا كه هميشه تهديد خارجي و از همان زمان اوايل انقلاب وجود داشته است.

سفير سابق ايران در فرانسه در رابطه با رابطه‌ي ايران و آمريكا، گفت: رابطه آمريكا و ايران رابطه‌اي است كه در طول 30 سال گذشته دچار نوسانات بوده و ديوار بي‌اعتمادي آنقدر بين اين دو كشور بلند است كه با دادن چند نامه و مصاحبه به صورت يكطرفه فرو نمي‌ريزد.

نگاه به حل مسئله‌ آمريكا بايد واقع‌بينانه و خارج از احساسات باشد

وي اضافه كرد در ايران سه نوع ديدگاه درباره رابطه‌ي ايران و آمريكا وجود دارد. ديدگاهي معتقد است كه بايد همه‌ي مشكلات را با آمريكا حل كرد كه اين ديدگاه نيز ساده‌انگارانه به مسئله‌ي آمريكاست. ديدگاه ديگر بر اين باور است كه هيچ راهي براي حل اين مسئله وجود ندارد و بالاخره ديدگاه سوم ديدگاهي است كه معتقد است بايد در اين مساله به صورت منطقي و گام به گام جلو رفت تا به يك مسير منطقي رسيد و كاري را انجام داد كه منافع ملي مردم ايران در آن مستتر باشد.

خرازي ادامه داد: تجربه نشان مي‌دهد كه ما تجربه‌ خوبي از دولت دموكرات‌ها نداشتيم به گونه‌اي كه بدترين فشارها و قطعنامه‌ها و مصوبات ضد ايراني در زمان حكومت دموكرات‌ها صورت گرفت. البته اين بدان معنا نيست كه با جمهوريخواهان وضع بهتر است.

وي افزود: در زماني ما بيشترين خدمات را به آمريكايي‌ها كرديم به گونه‌اي كه با اين خدمات ما هر قدم كه برمي‌داشتيم آنها دو قدم عقب مي‌رفتند. از اين رو نبايد در اين رابطه رفتار احساسي كرد بلكه نگاه به حل مسئله‌ي آمريكا بايد نگاهي واقع‌بينانه و خارج از احساسات باشد.

معاون سابق وزارت امورخارجه، اضافه كرد: دولت خاتمي در ماجراي عراق بيشترين كمك را به مردم عراق كرد. 11 سپتامبر، 12 نوامبر و 22 سپتامبر سه واقعه‌اي بود كه ايران با آمريكا تعامل سازنده‌اي كرد. بر اين اساس ايران از اولين كساني است كه در ماجراي 11 سپتامبر در خاورميانه در اين موضوع موضع‌گيري و حتي آن را تقبيح كرد. حتي در دنياي عرب هيچ كشوري نسبت به اين موضوع موضع‌گيري ايران بود.

خرازي افزود: در 12 نوامبر كابل به دست ائتلاف شمال كه از حمايت ايران برخوردار بود سقوط كرد. از سوي ديگر در 22 سپتامبر ايران اولين هيات سياسي را وارد افغانستان كرد و حتي حاضر شد براي مسئله‌ي فرهنگي و اقتصادي از جمله ساختن دانشگاه و كتابخانه به اين كشور كمك كند؛ اما با وجود همه‌ي اين كمك‌ها در 28 ژانويه يعني يك ماه پس از اين كمك‌ها آمريكا ايران را محور همه‌ي شرارت‌ها خواند و اين موضوع يعني توهين به ملت ايران.

وي افزود: ايران نزديك به 5/1 سال با آمريكا در بحث عراق بدون مابه‌ازاء همكاري كرد، آن گاه آمريكا اين كشور را تهديد مي‌كند. آمريكايي‌ها بدترين و توهين‌آميزترين رفتارها را با ايراني‌ها داشته‌اند.

وي خاطر نشان كرد: آمريكا به دليل كينه‌ي تاريخي كه از انقلاب و ايران دارد نگاه تاريخي به اين كشور مي‌كند. ما مي‌گوييم در اين رابطه نگاه تاريخي نكنيد. اما مواضع ايران در خاورميانه چه ربطي به آنها دارد؟ ما 30 سال است كه با آمريكا مشكل داريم. از رژيم شاه و صدام حمايت كرده‌اند، هواپيماي مسافربري ايران را سرنگون كردند، منافقين را در كشور خود راه دادند و تحت‌الحمايه آنها در عراق فعاليت مي‌كنند. تا اين مسائل حل نشود نمي‌توان كاري كرد.

سفير سابق ايران در فرانسه، با طرح اين پرسش كه چرا پاكستان و هند مي‌توانند از تكنولوژي هسته‌يي برخوردار باشند اما ما نمي‌توانيم؟ گفت: ايران نزديك به چهار هزار شهيد در مقابله با مواد مخدر داده است اما از امكانات بين‌المللي محروم است. اينها سوالات زيادي است كه تا وقتي حل نشود نمي‌توان مسئله‌ي بين ايران و آمريكا را حل كرد.

خرازي ادامه داد: مشكل ما با آمريكا اين است كه آنها مي‌گويند يا تقابل يا همكاري در حالي كه اعتقاد كشور آن است كه يا تقابل يا همكاري معنايي ندارد. از اين رو رابطه‌ي ايران با آمريكا رابطه‌ي پيچيده است.

خرازي با بيان اين كه آنها خودشان مطرح مي‌كنند كه سالانه صد ميليون دلار براي فروپاشي اين نظام هزينه مي‌كنند.

اساس مذاكره با غرب بايد بر اساس احترام باشد

وي تاكيد كرد: اساس مذاكره با غرب بايد بر اساس احترام باشد و اينكه اگر ما يك قدم برداشتيم آنها نيز يك قدم بردارند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 10 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن