تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813233273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غرب بايد به گسترش و تحكيم روابط خود با ايران فكر كند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: غرب بايد به گسترش و تحكيم روابط خود با ايران فكر كند
كارشناسان با اشاره به تلاش آمريكا براي منزوي كردن ايران به عنوان مسير مهم انتقال نفت و گاز درياي خزر به اروپا اعلام كردند؛ اگر روابط روسيه و گرجستان بهبود پيدا نكند اروپايي ها بايد به گسترش روابط خود با ايران فكر كند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از فايننشال تايمز، مهمترين هدف از سفر هفته آينده ديك چني معاون رييس جمهور آمريكا به منطقه قفقاز ، اعلام حمايت مجدد آمريكا از گرجستان در برابر جدايي طلبان اوستياي جنوبي و آبخازيا است.

ديك چني در سفر به گرجستان و آذربايجان نگراني شديد كاخ سفيد را از آسيب پذير بودن مسير هاي استراتژيك صادرات نفت به غرب از طريق منطقه قفقاز به مقامهاي اين دو كشور يادآوري خواهد كرد . به عقيده كارشناسان درگيري نظامي روسيه و گرجستان ميزان آسيب پذيري اين مسيرها را به خوبي نشان داده است . مهمترين هدف آمريكا از احداث خط لوله باكو تفليس جيهان تضعيف جايگاه روسيه در منطقه در زمينه صادرات نفت و گاز و منزوي كردن ايران به عنوان مسير مهم و استراتژيك ترانزيت نفت و گاز درياي خزر و آسياي مركزي به اروپا و آمريكا بوده است .

البته هيچ خط لوله اي در جريان اين جنگ كوتاه مدت آسيب نديده است ولي انفجار اين خط لوله در تركيه موجب توقف صادرات نفت از طريق اين خط شد . جدايي طلبان كرد تركيه مسئوليت اين انفجار را بر عهده گرفتند خط لوله باكو تفليس جيهان روزانه 850 هزار بشكه نفت را منتقل مي كند .

خط راه آهن مهم شرق به غرب گرجستان نيز در نزديكي شهر گوري منفجر شد و انتقال نفت به بنادر اين كشور واقع در درياي سياه متوقف شد .

نيروهاي ارتش روسيه همچنين بندر نفتي پوتي را به تصرف خود درآوردند و از صادرات نفت از طريق اين بندر نيز جلوگيري كردند بريتيش پتروليوم صادرات نفت از طريق خط لوله باكو تفليس جيهان را دوشنبه گذشته از سر گرفت ولي خط لوله باكو سوپسا در گرجستان هنوز بازگشايي نشده است .

آلكساندر لومايا دبير شوراي امنيت ملي گرجستان ضمن استقبال از باز گشايي خط لوله باكو جيهان ، گفت: روسيه از دستيابي به يكي از مهمترين اهداف خود در اين جنگ كه كنترل بر مسيرهاي صادرات نفت به غرب از طريق منطقه قفقاز بود ناكام ماند .

البته تحليل گران بر اين باورند كه جنگ قفقاز ممكن است توليد كنندگان نفت آسياي مركزي را به فكر مسيرهاي جايگزين براي صادرات نفت خود به اروپا و آمريكا بيندازد . روسيه از آذربايجان خواست تا نفت صادراتي خود را از طريق خط لوله باكو به بنادر روسيه در درياي سياه منتقل كند . روسيه آذربايجان را تحت فشار قرار داده تا به تعهدات خود براي افزايش صادرات گاز از طريق مسير روسيه عمل كند . اين استراتژي روسيه در برابر خط لوله ناباكو است كه اروپا قصد دارد از طريق آن ميزان وابستگي خود به گاز وارداتي روسيه را كاهش دهد .

آذربايجان هفته گذشته اعلام كرد ، به طور موقت نفت خود را از طريق ايران صادر خواهد كرد تا سيستم ترانزيت نفت گرجستان به حالت عادي بازگردد . روسيه ، تركمنستان و قزاقستان پيش از اين نيز نفت صادراتي خود را از طريق ايران صادر كردند . تحريم هاي آمريكا بر ضد ايران مانع از صادرات نفت درياي خزر به آمريكا و اروپا از طريق مرزهاي ايران شده است .

مايكل كارتر رييس موسسه ويسور كاپيتال قزاقستان در اين باره گفت : اگر روابط روسيه و گرجستان بهبود پيدا نكند ، اروپا بايد به گسترش و تحكيم روابط خود با ايران فكر كند .
 يکشنبه 10 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن