تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804144081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رفراندوم عمومي براي حذف صفرها


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: رئیس کل بانک مرکزی برای نخستین بار از برگزاری رفراندوم برای حذف صفرهای پول ملی خبر داد و گفت: اگر لازم باشد، تمام سوپر مارکت‌ها، چهارراه‌ها و سرکوچه‌ها را سکه فروش خواهیم کرد.

، محمود بهمنی عصر امروز در سخنرانی خود در دانشکده علوم اقتصادی در تهران با موضوع بررسی حذف 4 صفر از پول ملی کشور گفت: در ابتدا قصد به جریان انداختن پول درشت در کشور را داشتیم؛ بنابراین توانستیم با خواهش مجوز انتشار بزرگترین اسکناس کشور یعنی 10 هزار تومانی را اخذ کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به هزینه چاپ و امحاء هر قطعه اسکناس به میزان 38 تومان، گفت: با توجه به این نرخ، چاپ اسکناس درشت تر پرفایده تر و مفید تر و کم هزینه تر برای اقتصاد کشور خواهد بود.

اسکناس درشت ایجاد تورم نمی‌کند

وی با تاکید بر اینکه اسکناس درشت ایجاد تورم نمی کند، افزود: این حجم و میزان اسکناس است که نقدینگی و تورم ایجاد می کند نه درشتی و یا ریز بودن پولها.

بهمنی با اشاره به اینکه مرکب و کاغذ اسکناسهایی که در کشور تولید می شود وارداتی است؛ بنابراین با درشت شدن اسکناس ها هزینه ها کاهش خواهید یافت، افزود: از سوی دیگر علاقه داشتیم که چک پولهای 100 هزار تومانی از جامعه جمع آوری شده و پشت نویسی شود و تنها به چک پول 50 هزار تومانی بسنده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اما برای جامعه ما سخت بود که چک پولها را پشت نویسی کنند و احساس ترسی در مردم برای پشت نویسی چکها ایجاد می شد.

استفاده از تجربیات 6 کشور در حذف صفرها
وی با اشاره به اینکه در اجلاس اخیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با شش کشور که تجربه حذف صفرها از پول ملی را داشتند مانند ترکیه، غنا و ایتالیا جلساتی برگزار شد و مشکلات این کار مورد بررسی قرار گرفت، افزود: این در حالی است که این کشور مطرح می کردند اجرای حذف صفرها و جایگزینی شدن پولهای جدید 2 تا 3 سال به طول می انجامد؛ بنابراین مردم می توانند بخشی از مراودات پولی خود را با اسکناسهای جدید و بخشی را با اسکناسهای قدیمی انجام دهند.

یک ریال یک دلار می‌شود
بهمنی با بیان اینکه هنوز حذف 4 صفر پول ملی به تصویب نرسیده است، افزود: با حذف 4 صفر یک ریال مساوی یک دلار خواهد شد. در گذشته نیز واحد پول خرد کشور دینار بود.

برگزاری رفراندوم برای حذف صفرهای پول ملی

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با حذف صفرها قدرت خرید اسکناسها تغییر نخواهد کرد، افزود: اجرا و نامگذاری حفظ صفرها از واحد پولی کشور بر عهده افکار عمومی باید گذاشته شود و اگر افکار عمومی به این طرح خیر بگوید، این کار انجام نخواهد شد. افکار عمومی برای اجرای حذف صفرها باید آماده شود.

وی گفت: با حذف 4 صفر 1000 تومانی تبدیل به یک ریال ، 2000 تومانی به 2 ریال، 5000 تومانی 5 ریال ، 50000 تومانی 50 ریال و 100000 تومانی 100 ریال خواهد شد.

بهمنی با بیان اینکه ارزش ذاتی سکه ها از ارزش مبادلاتی آنها بیشتر است؛ به همین دلیل در بسیاری از موارد مشاهده می شود که این سکه ها برای موارد دیگری ذوب می شوند افزود: حذف صفرها این مشکل را نیز حل خواهد کرد.

تحولات بازار سکه
وی اشاره ای نیز به بازار سکه داشت و گفت: قیمت واقعی سکه بر اساس نرخ طلا در بازارهای جهانی 399 هزار و 500 تومان است بنابراین نرخ آن به 400 هزار تومان هم نمی رسد که با هزینه ضرب و سایر هزینه ها نرخ آن 407 هزار تومان خواهد بود بنابراین چرا عده ای از افراد آن را با نرخ 440 هزار تومان از بازار خریداری می کنند؟

سوپر مارکت‌ها را سکه‌ فروش می‌کنیم
به گفته بهمنی تعداد شعبات بانکی عرضه کننده سکه هم اکنون 200 شعبه است که دستور افزایش آن به 300 شعبه را صادر کردیم و اگر مشکل بازار سکه حل نشد، تعداد شعبات را به 500 شعبه افزایش خواهیم داد، در غیر این صورت تمام سوپر مارکت‌ها، چهارراه‌ها و سرکوچه ها را سکه فروشی خواهیم کرد و نمی گذاریم قیمت سکه به صورت کاذب بالا برود.

سال پرچالش اقتصاد ایران
رئیس کل بانک مرکزی سال 1390 را سالی پرچالش تر از سال 89 برای اقتصاد ایران خواند و با بیان اینکه کمربندها را باید محکم ببندیم گفت: از تغییر ترکیب سبد ارزی متجاوز از 10 میلیارد دلار به ذخایر کشور اضافه شد.

کمربندها را باید محکم ببندیم

محمود بهمنی در ادامه سخنرانی خود گفت: سال گذشته سال پرچالشی در اقتصاد ایران بود که آن را پشت سر گذاشت و امسال پرچالش تر خواهد بود؛ بنابراین باید کمربندهای خود را محکم ببندیم تا امسال را پشت سر بگذاریم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سال جاری به نام سال جهاد اقتصادی که کلمه معنوی به معنای گذشته است، افزود: امسال مکمل سال قبل است که سال همت مضاعف و کار مضاعف بود.

پیش بینی من درست بود

وی تصریح کرد: سه سال گذشته از دبیرکلی بانک مرکزی به بخش ریاست بانک مرکزی آمدم در همان زمان نیز مسائل اقتصادی امروز کشور را پیش بینی می کردیم که روزی به طلای که هم اکنون مورد نیاز است، نیازمند خواهیم بود؛ بنابراین ذخایر ارزی کشور را افزایش دادیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیش از این پیش بینی نیاز به چند صد تن طلا در کشور صورت گرفته بود که این ذخیره سازی انجام شد، افزود: در همان زمان 500 تن طلا با میان نرخ خرید هر اونس 654 دلار خریداری شد که امروز با این کار متجاوز از 10 میلیارد دلار به ذخایر کشور افزوده شده است.

اصلاح وضعیت ذخایر ارزی

بهمنی به اصلاح وضعیت ذخایر ارزی کشور و تغییر سبد ارزی کشور اشاره کرد و افزود: پیش از این نیاز ارزی کشور مانند طلا تامین شد، این در حالی بود که ما در تغییر ترکیب سبد ارزی به نسبت قیمت دلار به یورو و سایر ارزها توجه کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در آن زمان که تصمیم گیری به تغییر ترکیب سبد ارزی گرفته شد، 79 درصد این سبد دلار بود که هم اکنون عکس این حالت اتفاق افتاده است، زیرا می دانستیم که نرخ دلار در بازارهای جهانی افزایش نخواهد یافت بنابراین نرخ آن هم اکنون 1110 و کمی کمتر و یا بیشتر از آن معامله می شود اما چندین میلیارد دلار از این تغییر و مابه التفاوت سود بردیم.

وی با بیان اینکه موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز که با اسم ائمه اطهار با نرخ سود 27 تا 30 درصد فعالیت می کردند را ساماندهی کردیم، افزود: هم اکنون چنین موسساتی در کشور فعالیت ندارند، ممکن است که برخی از آنها تخلف کرده یا از دستورالعمل ها تخطی کنند اما اصل کار اصلاح شده است.

بهمنی تاکید کرد: به منظور کمک به بخش صنعت نرخهای سود اصلاح شد، زیرا صنعت با نرخ سود 28 درصدی در بخش تسهیلات نمی توانست به فعالیت ادامه دهد.

پست رئیس کلی را باید به جوانان تحویل دهم
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه به سمت تکمیل اصلاحات در سیستم بانکی حرکت کرده ایم و در نیمه راه هستیم افزود: این در حالی است که دیگر ما باید پستهای این چنینی را تحویل بدهیم و شما جوانترها (دانشجویان کشور) آنها را از ما تحویل بگیرید و کشور را از به نحو مطلوب اداره کنید.

می‌گفتند نرخ تورم 70 درصد می‌شود اما نشد

وی در پاسخ به سئوالات متعدد دانشجویان حاضر در این جلسه در مورد نرخ تورم و افزایش نقدیگی در کشور گفت: با اجرای هدفمندی یارانه ها بسیاری عنوان می کردند که نرخ تورم در کشور به 55 درصد و حتی 70 درصد خواهد رسید اما چنین نشد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: سال گذشته نقدینگی زیادی به جامعه تزریق شد اما از سوی دیگر بانک مرکزی 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرد که تاثیر زیادی بر کنترل و جمع آوری نقدینگی داشت.

بهمنی افزود: همچنین موسسات اعتباری که سپرده قانونی در بانک مرکزی نداشتند، مجبور به پرداخت سپرده قانونی در بانک مرکزی شدند؛ بنابراین بخشی از نقدینگی نیز از این طریق مهار شد.

به گفته وی بخش اعظم ذخایر ایران از بانکهای خارجی به داخل کشور منتقل شد، این در حالی است که به بانکهای کشور دستور دادیم که ظرفیتهای خود را برای اجرای پروژه ها در بخش نفتی افزایش دهند به طوری که تولید نفت کشور طی 2-3 سال آینده افزایش یابد و درآمدهای نفتی کشور بالا برود. این کار بهتر از این است که ذخایر خود را در بانکهای خارجی برای کسب سود یک درصدی و یا احترام گذاشتن آنها به ما نگهداریم.

رئیس کل بانک مرکزی یکی از عواملی که می تواند در کنترل نقدینگی در کشور موثر باشد را اصلاح نظام مالیاتی خواند و اخذ مالیات به صورت واقعی از افرادی که درآمد دارند، عنوان کرد و افزود: این در حالی است که برخی از کارمندان بیشتر و پیشتر از صنوف مالیات می پردازند.

نقدینگی مانند قند خون است

بهمنی با بیان اینکه درصد کمی از آنچه باید در بخش مالیاتها محقق شود تحقق یافته است، افزود: نقدینگی مانند قند خون است که گاهی به چشم ، قلب و سایر نقاط بدن آسیب وارد می کند، این در حالی است که این نقدینگی گاهی وارد بخش ارز و گاهی وارد بخش سکه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی نمی تواند اقتصاد نداند ، سابقه و ارتباط شغلی نداشته باشد، افزود: بر این اساس ، مقرر شد که مدیران عامل بانکهای دولتی خصوصی و موسسات پولی و اعتباری و اعضای هیئت مدیره آنها صلاحیت فنی مالی و تخصصی شان توسط بانک مرکزی تایید شود.

سنم بالاست، بنابراین کندم
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انتقاداتی که به رئیس کل بانک مرکزی صورت می گیرد مبنی براینکه چرا در اجرای سیاستها کند عمل می شود، گفت: سن من بالاست، بنابراین کندم و یک مرتبه نمی توانم یک موسسه مالی و اعتباری متخلف را ببندم.

مشکلات نقل و انتقال پول نفت ایران رفع شد

رئیس کل بانک مرکزی از رفع مشکلات نقل و انتقال پول نفت ایران پس از چانه‌زنی اخیر با بانک جهانی و صندوق بین المللی پول خبر داد و اعلام کرد: درآمد ارزی ایران در سال 89 به 60 میلیارد دلار رسید.

محمود بهمنی گفت: در اجلاس اخیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول پس از 30 سال جلسه مشترکی با مدیرعامل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در مورد نفت ایران برگزار و اعتراضاتی را مطرح کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در این جلسه مطرح کردیم که دلایل تحریم دریافت پول فروش نفت ایران چیست؟ افزود: همچنین عنوان کردیم که اینگونه تحریمها تاثیرات زیادی بر روی قیمت انرژی جهانی خواهد گذاشت و نرخ آن را بالا خواهد برد؛ بنابراین واردکنندگان نفت از این بابت صدمه خواهند دید.

قیمت نفت 150 دلار خواهد شد

وی با اشاره به اینکه یکی از آثار منفی تحریم ایران نصیب آنها خواهد شد، گفت: در این حالت در آینده شاهد افزایش قیمت نفت به 150 دلار خواهیم بود.

به گفته وی، در جلسه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول مقرر شد که کمیته ای فنی برای بررسی این موضوع تشکیل شود؛ بنابراین بلافاصله پس از بازگشت از اجلاس به ما اعلام کردند که مشکلات نقل و انتقال پولی کشورمان را حل کرده اند، بنابراین مشکلات ایجاد شده برای دریافت پول نفت که از طریق کشور هندوستان ایجاد شده بود، رفع شد.

بهمنی با بیان اینکه نقل و انتقال پول بر روی مسائل اقتصادی تاثیر گذار است، افزود: این در حالی است که اقتصاد ایران در شرایط تحریم قرار دارد و این حالت می تواند یک کشور را از پای بیاندازد اما در این شرایط ما هدفمندی یارانه ها را نیز اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: در اجلاس اخیر به ایران پیشنهاد شد که اجلاسی برای معرفی نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها برای سایر کشورها برگزار نماید.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بازار سکه با بیان اینکه بانک مرکزی نمی خواهد افرادی که قدرت مالی کمی دارند با خریداری سکه در این بازار ضرر کنند، افزود: این در حالی است که با ورود سکه های بانک مرکزی نرخ آن در پنج شنبه گذشته حدود 50 هزار تومان کاهش یافت.

یک سوم واردات کشور صادرات داریم

بهمنی با اشاره به واردات کشور در حدود 58 تا 60 میلیارد دلار، صادرات غیرنفتی کشور را 25 میلیارد دلار اعلام کرد و اظهار داشت: یک سوم واردات کشور صادرات داریم.

وی در ادامه با اشاره به انتقاداتی که در مورد نرخ ارز از سوی صادرکنندگان مطرح می شود، گفت: اگر نرخ دلار افزایش یابد و به 2 هزار تومان برسد قیمتها در بازار 100 درصد افزایش خواهد یافت؛ بنابراین مردم دچار مشکلات و ضررهایی خواهند شد. بنابراین می توان راهکارهای دیگری را برای رفع مشکلات صادرکنندگان از جمله مشوقه های صادراتی را در نظر گرفت.

درآمد ارزی در سال 89 به 60 میلیارد دلار رسید

رئیس کل بانک مرکزی از تزریق بیش از يك میلیارد دلار به بازار به صورت هفتگی خبر داد و گفت: سال گذشته درآمد ارزی کشور بالغ بر 60 میلیارد دلار بود که باید به فروش می رفت و پول آن برای بودجه به دولت ارائه می شد. در زمانی که تعادل بازار ارز بهم ریختگی ایجاد شده بود، تصمیم گرفتیم که به جای تزریق 4 تا 5 میلیارد دلار در یک ماه، یکباره ارز را به میزان مذکور برای تعادل بخشی وارد بازار نماییم.

بهمنی با بیان اینکه تزریق ارز باعث جمع آوری نقدینگی از جامعه شده است، افزود: نرخ رشد نقدینگی در پایان سال 88 حدود 23.9 درصد و در پایان بهمن ماه سال گذشته 21.6 درصد رسید، ضمن اینکه بعید است در پایان اسفند ماه سال گذشته از 25 درصد تجاوز کرده باشد.

وی گفت: بنابراین هم نقدینگی از جامعه جمع آوری شده و هم اینکه قیمت ارز به تعادل رسیده است، در عین حال نرخ ارز بر اساس قانون تابع عرضه و تقاضا و شناور مدیریت شده است.

نظارت بانک مرکزی استانی شد

بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته نظارتهای بانک مرکزی را استانی کرده ایم، افزود: با این تعداد شعب و واحد نمی توانستیم نظارت های خود را بر بازار اعمال نماییم بنابراین مدیران نظارتی نیز به صورت استانی انتخاب می شوند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: سال گذشته 70 هزار میلیارد ریال خط اعتباری برای بانک مسکن اختصاص دادیم، این در حالی است که 70 هزار میلیارد ریال نیز از سوی این بانک اوراق مشارکت منتشر شد و در مجموع 140 هزار میلیارد ریال خط اعتباری به بخش مسکن به صورت کنترلی و نظارت شده اختصاص یافت.

وی در پايان گفت: معوقات بخش تسهیلات مسکن به طور حتم به سیستم پولی کشور به دلیل وثیقه هایی که در این بخش وجود دارد، بازمی گردد. در عین حال، وام 18 میلیون تومانی مسکن تنها 10 تا 20 رصد قیمت مسکن را تامین می کرد، این در حالی است که در کشورهای اروپایی 90 درصد قیمت مسکن از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود، بنابراین مشکلات حاصل شده در بخش مسکن کشورهای اروپایی از این ناحیه ایجاد شد.

__________________





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن