واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: «رضا ميركريمي» گفت: در فيلم «فتنه» از سويي تهاجم به اعتقادات ديني و از سويي تعرض به داشتههاي فرهنگيمان را ميبينيم و با اين حملات مزيتهاي خود را ميفهميم و اين نشان ميدهد روح و كالبد جامعه ايراني در معرض تهاجم است. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، همايش كاربردي سينماي ضدفتنه، ديشب با حضور مجيد شاهحسيني، رضا ميركريمي،دكتر شفيعي سروستاني، نصرتالله تابش و با مجريگري سعيد مستغاثي در محل «خانه سينما» برگزار شد. در ابتداي اين نشست كه توسط كميته فرهنگي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي برگزار شد، رضا ميركريمي مدير عامل خانه سينما ضمن تبريك به شوراي جديد اين انجمن، گفت: در فكر بودم كه در مورد موضوع اين جلسه بايد بحث را از كجا شروع كرد. اكنون در دورهاي از تاريخ هستيم كه دوره انتظار است و بشر بارها آن را تجربه كرده است. اكنون نوع بشر به اوج سركشي خود رسيده است و زورمداران ميخواهند از انقلابي كه در پيش است و كاخ ستمشان را زير و رو خواهد كرد، جلوگيري كنند. ساختآثاري مانند «فتنه» در واقع يك پاتك يا ضد حمله است، چون حمله اصلي را ديدگاه ديني مترقي ما به فرهنگ غرب آغاز كرده و ما هنرمندان نيز نقشه جدي در شكلگيري آن نداشتهايم. وي افزود: اتفاقاتي كه در چند دهه اخير افتاده فضايي را درست كرده كه باعث شده تهاجم فرهنگي به وجود بيايد اين تهاجم در وقاع حركتي انفعالي از جنس حركاتي است كه قبلا هم زياد اتفاق افتاده اما ما به عنوان سربازاني كه بايد با اين تهاجم بجنگيم، قبل از هر چيز بايد بدانيم كيستيم، چه ميكنيم، يا بهتر است چه كاري را انجام بدهيم... شتابزده عمل كردن در اين موارد، جواب مشخصي نميدهد و تنها فايدهاش، بازسازي مجدد موقعيت تخريب شده ما است. ميركريمي با اشاره به نقش والاي هنرمندان در جامعه گفت: هنرمندان نماينده درجه يكي از جامعه هستند و به خاطر حساسيت بالاي خود بهترين كساني هستند كه ضعفهاي جامعه را خوب ميبينند. ديدن اين ضعف، كاري منتقدانه است اما در واقع وظيفه اصلي هنرمند آگاهيسازي جامعه و حساس كردن جامعه نسبت به وقايع است. مدير عامل خانه سينما با طرح سوالي در مورد كم شدن حساسيت مردم گفت: بايد به اين سوال پاسخ مشخصي بدهيم و شايد جواب آن اين باشد كه مردم تكليف شخصي خود را نسبت به واكنش نشان دادن فراموش كردهاند و اين تكليف به دولت واگذار شده، گويي دولت وكيل مردم است. وي ادامه داد: گمان نميكنم كه مثلا گروهي از مردم بياعتقاد شده باشند اما عقيده دارم كه وظايف شخصي مردم توسط خودشان در حال فراموش شدن است و از آنجا كه وظيفه هنرمند حساس كردن مردم است، پايين آمدن سطح حساسيت مردم من را نگران ميكند و حس ميكنم هيمنه ما دچار نقصان و مشكل شده است كه البته جامعه شناسان بايد در اين مورد بحث و بررسي مفصلي را آغاز كنند. كارگردان «خيلي دور، خيلي نزديك» با اشاره به توليد فيلم «فتنه»، گفت: اين فيلم كه فاقد ارزش هنري است در ادامه مجموعهاي از آثار و توليدات فرهنگي است كه از دو سمت حمله ميكند. در اين فيلم از سويي تهاجم به اعتقادات ديني و از سويي تعرض به داشتههاي فرهنگيمان را ميبينيم و اين نشان ميدهد روح و كالبد جامعه ايراني در معرض تهاجم است و از آنجا كه به قول لقمان بايد ادب را از بيادبان بياموزيم با اين حملات مزيتهاي خود را ميفهميم. ميركريمي ادامه داد: متاسفانه ميبينيم در همه كشورها وقتي اهانتي صورت ميگيرد يا مشكلي اتفاق ميافتد، مردم به صورت خودجوش دست به راهپيمايي ميزنند اما در كشور ما اين حركات يا نيمه دولتي است يا وابسته به بخشنامه است كه اين موضوع باعث نگراني من به عنوان يك هنرمند ميشود. وي تصريح كرد: چرا حساسيت مردم به هويت ملي پايين آمده و نقش ما هنرمندان و سياستگذاران هنري چيست تا موجب شود اين حساسيت به حد سابق خود برگردد. اميدواريم انجمن منتقدان و ديگر صنوف مولف با طرح اين سوالات و دعوت از كارشناسان به بازنگري سياستهاي فرهنگي بپردازند چون ما به عنوان اهالي فرهنگ در معرض اتهام كم كاري هستيم. اميدوارم شرايطي ايجاد شود كه در مواجهه با چنين آثاري اعتماد به نفس را فراموش نكنيم و هوشيارانه به اين سوالات پاسخ دهيم ما نبايد تنها به صدور بيانيه اكتفا كنيم و براي اين كار در حوزه فرهنگ، بايد آگاه سازي را در درون شروع كنيم و آنگاه است كه جامعه به نداي ما پاسخ خواهد داد. به گزارش فارس، شفيعي سروستاني در ابتداي اين جلسه، در مقدمهاي بر بحث اسلامستيزي در فرهنگ غرب، گفت: ساخت و پرداخت آثاري شبيه به فتنه با همه بيارزشي خود شايد از اين حيث مهم است كه ما را متوجه فضايي ميكند كه در آن قرار داريم. در اين كه ما متذكر وقايع اطرافمان نيستيم، جايگاه خودمان را نشناختهايم و خطر را هم نشناختهايم. وي ادامه داد: ترديدي نيست اما بايد دانست كه غرب پايان را تجربه ميكند و شايد هيچكس به اندازه غربيها متذكر اين پايان نيستند. تجربه غرب در زماني كه پايان خود را نزديك ميبيند جمعيت مستضعف را متوجه يك معنا ساخته كه پايان غرب قطعي است و مجرايي هم براي خلاصي از اين بحران وجود ندارد. البته بايد در نظر داشت كه تجربه اين بحران مردم عادي و معمولي را متوجه معنا و معنويت ساخته و بازگشت به معنويت در 30 سال گذشته بينظير بوده است. وي افزود: در اين بازگشت به معنويت بيش از هر چيز شاهد اظهار علاقه به اسلام بوديم كه هنوز هم اين علاقه ادامه دارد. در واقع با پايان سير كمالي اتفاقاتي كه همزمان با افول غرب در شرق در جريان است، زمينههاي تولد تاريخ جديدي را در شرق اسلامي شاهديم كه انقلاب اسلامي نيز تابعي از اين تحول بزرگ بود. شفيعي سروستاني در ادامه، با اشاره به تاكتيكهايي كه غرب براي ادامه حيات خود به كار ميبرد، گفت: در چنين وضعيتي غرب متوجه دو موضوع ميشود. اولين موضوع ترس بزرگي است كه از احتمال بروز قدرتي دوم در شرق اسلامي حس ميكند به اين دليل كه اسلام تنها ديني است كه توانايي و استعداد تشكيل جامعهاي ديني را دارد و ترس ديگر اين است كه بر حسب اطلاعات و مستنداتي كه جمعآوري كردهاند ميدانند كه به زودي تحولي بزرگ از شرق روي ميدهد و مردي ظهور ميكند كه بساط غرب را در هم ميپيچد. در ادامه اين نشست، مستغاثي نيز در تاييد سخنان شفيعي سروستاني گفت: دو نظريه اصلي غرب جنگ تمدنهاي هانتيگتون و پايان تاريخ فوكوياما كاملا نشان دهنده استيصال غربيها در برابر تحولاتي است كه در شرق روي ميدهد. ادامه دارد... انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 886]