واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: مديرعامل بنياد سينمايي فارابي با اشاره به شدت گرفتن حملات به اسلام پس از انقلاب شكوهمند اسلامي، گفت: پس از انقلاب رويكرد پيچيدهتري در فيلمهاي هاليوودي به وجود آمد و در واقع بسياري از فيلمهاي هيولامحور دهه80 بازتاب ترسهاي غرب از اسلام بودهاند. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، همايش كاربردي سينماي ضدفتنه، ديشب با حضور مجيد شاهحسيني، رضا ميركريمي،دكتر شفيعي سروستاني، نصرتالله تابش و با مجريگري سعيد مستغاثي در محل «خانه سينما» برگزار شد. بنا بر اين گزارش، «مجيد شاهحسيني» مدير عامل بنياد سينمايي فارابي و محقق سينما، سخنران بعدي اين نشست بود كه در اولين بخش سخنان خود با ديدي تاريخي به مساله اسلام ستيزي در غرب بحث را آغاز كرد. وي گفت: موج تهاجم فرهنگي بر ضد اسلام جرياني است كه از قبل از انقلاب اسلامي آغاز شده چون پيشينه چالش غرب در اسلام به قرنها قبل باز ميگردد و در واقع قبل از بروز سينما به عنوان مهمترين هنر زمانه بينش ضد اسلام در هنر غربي وجود داشته است. از آغاز پيدايش سينما نگاهي همراه با تحقير به شرق در آثار هاليوود وجود داشته و با نشان دادن مشرق زمين به عنوان فضايي بدوي سعي شده جنس جوامع شرقي با مانوسات مردم از جامع اطراف خود متفاوت باشد و انسان شرقي تبديل به شخصي غريبه از منظر مخاطبان غربي شود. شاه حسيني افزود: از اولين سالهاي توليد فيلم در هاليوود ضمن تمسخر جامعه شرقي، اسلام به عنوان ديني كه در مشرق زمين رايج است مورد هجمه بوده و به تدريج اين نگاه ايدئولوژيكتر و پررنگتر شده كه نمونه آن فيلم «السيد» است. در اين فيلم چهرهاي خونريز و خونآشام از اعراب مسلمان به نمايش درآمد در حالي كه اين فيلم اروپاييان را افرادي متمدن و ديندار كه براي حفاظت از شرف اروپايي خود با مسلمانان جنگ ميكردند، معرفي ميكرد. وي گفت: روند عرب ستيزي و اسلام ستيزي به تدريج در فيلمهاي آمريكايي با تاريخسازي براي صهيونيزم و كشور جعلي اسرائيل ادامه پيدا كرد كه نمونههايش را در فيلمهايي چون سامسون و دليله، ده فرمان و... ميبينيم و بارزترين نمونه اسلامستيزي را ميتوان در فيلم جنگير ساخته مشهور ويليام فريدكين ديد كه فيلم با اذان شروع ميشود و شيطاني كه در آمريكا به روح دختر جواني حلول ميكند با نواي روحاني اذان، معرفي ميشود. شاهحسيني با اشاره به شدت گرفتن حملات به اسلام پس از انقلاب شكوهمند اسلامي، گفت: پس از انقلاب رويكرد پيچيدهتري در فيلمهاي هاليوودي به وجود آمد و در واقع بسياري از فيلمهاي هيولامحور دهه80 بازتاب ترسهاي غرب از اسلام است كه به شكل فيلم درآمد حتي جنس اين فيلمهاي هيولايي نيز متفاوت با ساير آثاري از اين دست است كه در دهههاي قبل توليد ميشد و از شاخصترين اين آثار ميتوان به سري بيگانه اشاره كرد. هيولاي بيگانه، هيولايي باستاني است كه از مكاني ناشناخته ميآيد. در مغز رخنه ميكند و سپس به دل انسانها ميرود و ميزبان خود را ميكشد. خون اين هيولا اسيد است و زايش او باعث مرگ ميزبانش ميشود. در انتهاي اين سري نيز تنها چيزي كه نابودش ميكند موجودي التقاطي است. اگر با اين نگاه بنگريم «پارك ژوراسيك» هم در لايههاي زيرين خود فيلمي ضد اسلامي است كه مساله بازآفريني هيولايي را كه از قرنها قبل وجود داشته، مطرح ميكند. شاه حسيني در ادامه با اشاره به تغيير رويه هاليوود در دهه 90 گفت:در دهه 90 صراحت زيادي در لحن هاليوود نسبت به مسلمانان به وجود آمد و تروريستهاي مسلمان تبديل به نمونه انساني هيولاهاي ترسناك شدند كه اين نگاه بعد از سال 2000 رويكردي آخرالزماني به خود گرفت و در فيلمهاي بسياري نبرد نهايي اسلام و غرب به تصوير كشيده شد. حتي در دوره اخير رجعتي به آثار تاريخي به وجود آمده و موضوعاتي كه در دهههاي گذشته در لفافه مطرح ميشد، اكنون به صورت صريحي دوباره مطرح ميشود كه اين موارد نشان ميدهد كه ضديت با اسلام موجي ديرپا در سينما است و تكثر فيلمهاي ضد اسلامي، مساله اتفاقي بودن ساخت اين آثار را از بين ميبرد. به گزارش خبرگزاري فارس، نصرتالله تابش سخنران بعدي اين مراسم بود كه به ريشههاي ترس از اسلام در ادبيات غرب اشاره كرد و گفت: با بررسي 100 فيلمنامه اخير هاليوودي به اين نتيجه رسيديم كه 63 فيلمنامه از اين آثار اقتباسي است اين نشاندهنده ارتباط قوي بين ادبيات و غرب است و بايد ريشههاي اسلامستيزي را در رمانهاي غربي بررسي كنيم كه اين ريشهها از دانته شروع ميشود و تا اكنون ادامه مييابد. وي در ادامه با اشاره به استفاده از آيات قرآن در فيلم «فتنه»، گفت: در اين فيلم از چند آيه قرآن استفاده شده و بر اساس آن سعي دارد با استفاده از اين آيهها چهرهاي طالباني از اسلام ارائه دهند اما در واقع بايد اشاره كرد كه كارگردان اين فيلم با حذف آياتي كه قبل يا بعد از اين آيات وجود داشته، باعث ايجاد شبهه در فيلم شده و در واقع اين شبهه است كه باعث ايجاد فتنه شده است. وي با اشاره به لزوم كار فرهنگي در مورد مقابله با جريانات موهن به اسلام گفت: معتقدم بيش از آنكه از بيرون ضربه بخوريم ضعف دروني به ما ضربه ميزند، چون نيروي انساني مناسب براي طرح سينماي ديني در ايران فراهم است و كارگردانهاي مسلمان زيادي با توانايي بالا وجود دارند ولي ما از آنها استفاده نميكنيم. وي در پايان تاكيد كرد: در سينماي غرب عليه اسلام و حتي مسيحيت فيلمهاي زيادي ساخته ميشود ولي تا به حال فيلمي عليه يهوديت نديدهايم. گويا جرياني ضد ديني و صهيونيستي قصد دارد مسيحيتي را كه ممكن است پيروانش به اسلام تمايل داشته باشند به جان اسلام بيندازد و آنان را متمايل به دين يهود كند. ادامه دارد... انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]