تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805121148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قاچاقچيان مكمل هاي غذاييهمچنان قرباني مي گيرند


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: قاچاقچيان مكمل هاي غذاييهمچنان قرباني مي گيرند
گروه اجتماعي- سعيد اويس: «اينترنت و ماهواره در قبضه مكمل هاي غذايي تقلبي است كه همگي آنها داعيه دار خواص معجزه آسا هستند. در يك لحظه مشكل چاقي فرد را برطرف مي سازد، طاسي سر را از بين مي برد، فشار خون را كنترل كرده و كلسترول را به اندازه طبيعي آن بازمي گرداند. قد را به اندازه دلخواه بلند مي كند. ويژگي ها و خواسته هاي ظاهري فرد را تامين مي كند در مقابل بيماري هاي خاص همچون ديابت و هموفيلي، فرد را ايمن مي سازند وهزاران خاصيت خارق العاده ديگر كه در هيچ كلينيك و درمانگاه ديگري يافت نمي شود. فروشندگان اين قبيل محصولات، با بي اهميت جلوه دادن لزوم مجوز وزارت بهداشت، نه تنها سلامت جامعه را به خطر مي افكنند، بلكه در نظام دارويي كشور نيز اخلال به وجود مي آورند.»
در گذشته اي نه چندان دور، نگاه به علم تغذيه نگاهي حاشيه اي بود. اما امروز به خوبي مي دانيم براي ارتقاي سلامت، پيشگيري از بيماري ها، براي موفقيت در درمان و بازتواني، به اين علم به شدت محتاجيم.
بي توجهي به تغذيه مي تواند عوارض جبران ناپذيري را براي هر جامعه اي به بار آورد. ارتقاي سطح سواد تغذيه اي جامعه، امروزه به عنوان يكي از محوري ترين برنامه هاي سلامت مورد توجه همگان است.
خوشبختانه اين مساله در سند چشم انداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران مورد توجه قرارگرفته و قانونگذار در ماده 84 قانون توسعه چهارم، دولت را موظف به تشكيل شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي، به منظور نهادينه كردن مديريت، سياستگذاري، ارزشيابي و هماهنگي در امنيت غذا و تغذيه كشور، تامين سبد مطلوب غذايي و كاهش بيماري هاي ناشي از سو»تغذيه كرده است. تهيه و اجراي برنامه هاي آموزشي به منظور ارتقاي فرهنگ و سواد تغذيه اي جامعه نيز در اين قانون ارزشمند مورد تاكيد قرار گرفته است. در سه دهه بعد از انقلاب اسلامي، دستاوردهاي بزرگي در بخش سلامت براي كشور عزيزمان حاصل شده است كه كاهش سو» تغذيه از موارد مهم و افتخارآفرين آن است. اما هنوز تا ايدهآل فاصله زيادي داريم.
يكي از موضوعاتي كه درحوزه مواد تغذيه اي بايد به آن اشاره كنيم، مكمل هاي غذايي است. مكمل ياsupplement وقتي به كمك مي آيد كه مواد غذايي نتواند در تامين نيازهاي يك فرد كامل عمل كند و كامل كننده نيازهاي سلولي انسان به ويتامين ها يا املاح هستند. در حقيقت پزشكان مكمل هاي غذايي را با توجه به جنبه هاي مختلف فرد، شامل وضعيت سلامت، رشد، سن و عوامل ديگر تجويز مي كنند. به دليل اينكه مواد موجود در مكمل ها اغلب از ويتامين ها و املاح هستند كه معمولا در غذا وجود دارند، به آنها مكمل غذايي گفته مي شود. مشاهدات علمي مختلف نشان داده است مكمل هاي رژيمي، اثرات بسيار سودمندي روي سلامت فرد دارد.
در واقع مصرف مكمل هاي غذايي، تضميني براي تامين كامل مواد مغذي مورد نياز بدن است. به عنوان مثال كودكي كه شش ماه با شير مادر تغذيه شده و تا سن شش ماهگي از ذخاير آهن خود و مقدار آهن قابل جذب شير مادر استفاده كرده، بعد از شش ماهگي نياز به مكمل آهن دارد، چون سرعت رشد او زياد است و آهن موجود در غذا براي آن ميزان رشد كافي نيست. براي زنان باردار هم قرص آهن از پايان سه ماهگي تا سه ماه پس از زايمان تجويز مي شود. چون نياز به آهن در دوران بارداري نيز افزايش مي يابد. همچنين در سطح جهان، پزشكان در كنار داروهاي ژنريك براي درمان برخي بيماري ها، از مكمل هاي غذايي براي كاهش ميزان مصرف داروهاي ژنريك مربوطه و عوارض ناشي از آن استفاده مي كنند.
قطعا علت اصلي توليد مكمل ها، نياز انسان ها است و بخش عظيمي از مكمل هاي غذايي با هدف كمك به ارتقاي سلامت افراد تهيه مي شود و از اين نظر توليد اين محصولات خود ارزش بالايي دارد.
مكمل هاي غذايي خصوصا در مناطق محروم و كشورهاي فقير كه سو»تغذيه رواج دارد و در بحران هايي مانند زلزله و سيل كه ممكن است مردم منطقه اي را براي مدتي در معرض خطر كمبودهاي تغذيه اي بگذارد، بسيار حياتي و ارزشمندند.
علاوه بر اين، با توجه به افزايش اميد به زندگي، مكمل ها اگر درست مصرف شود، مي تواند تا حد زيادي به توانمندي بهتر افراد در سال هاي بعدي زندگي كمك كند. براي مثال در بسياري از كشورها مصرف مكمل كلسيم همراه با ويتامين دي، به صورت همگاني توصيه مي شود. آمار نشان مي دهد حداقل چهل درصد مردم جهان، روزانه از مكمل هاي غذايي و قرص ها و كپسول هاي حاوي ويتامين و مواد معدني استفاده مي كنند. البته نبايد فراموش كنيم كه تغذيه مناسب اصل است، ولي اگر به دلايلي تغذيه ما نتواند نيازهاي ما را تامين كند، مصرف مكمل ها ضروري و حياتي است.
اما سوداگران در اين ميان بيكار ننشسته اند و از اين موضوع كمال استفاده و بهره را براي افزايش درآمدهاي غيرمشروع خود برده اند. ورود مكمل هاي غذايي قاچاق به كشور، به رغم تلاش هاي سازمان هاي مختلف، كماكان قربانيان خود را به مسلخ سلامتي و تندرستي مي كشاند. اين موضوع ريشه در پايين بودن سواد تغذيه اي جامعه دارد.وجود سايت هاي بدون هويت و اصالت در اينترنت كه به ارائه مشاوره هاي پزشكي و تغذيه اي مي پردازد، يكي از ساده ترين نمونه هايي است كه امروزه در جامعه ما گسترش يافته است. ادعاي وجود يك مكمل غذايي-رژيمي خارق العاده و كمياب كه درمان قطعي، سريع و برگشت ناپذير همه مشكلات فيزيكي و روحي، رواني فرد و حتي ناهنجاري هاي شخصيتي، با مصرف آن سهل الوصول است، بسياري از جوانان ما را فريفته خود ساخته است. به رغم همه هشدارهاي وزارت بهداشت در خصوص اينگونه مشاوره هاي غيرعلمي، هنوز بازار اينگونه مكمل هاي غذايي در كشور داغ است و سوداگران به واسطه فقر فرهنگ تغذيه اي جامعه، علاوه بر اخلال در نظام دارويي كشور، سلامت و تندرستي مردم را نشانه مي روند.به نقل از خبرگزاري مهر، بيش از 70 درصد مكمل هاي غذايي كه در بازار داخلي عرضه مي شود، از مبادي غيرقانوني و به صورت قاچاق وارد كشور مي شود. ضمن اينكه بيش از 50 درصد مكمل هاي قاچاق نيز تقلبي است و استفاده از آنها عوارض مختلفي همچون خونريزي كبد، پارگي تاندون ها، ريزش موي سر، ايجاد آكنه، بروز فشار خون و... را به دنبال دارد. براين اساس يكي از راهكارهايي كه مي توان براي رفع اين مشكل ارائه داد، آشنا كردن افراد جامعه با فرهنگ استفاده صحيح از مكمل هاي غذايي سالم است. مردم به واسطه اهميتي كه خود براي سلامت، تندرستي و شادابي خويش قائل هستند، نبايد به سوي فرآورده هايي كه به صورت قاچاق و بدون نظارت وزارت بهداشت وارد كشور مي شود، بروند و هنگام تهيه اين محصولات بايد به برچسب فارسي آنها كه در بردارنده نام شركت توليد كننده و وارد كننده و شماره مجوز وزارت بهداشت است، دقت كنند تا ابهامات موجود كاملا از بين برود و افراد با اطمينان از اينكه يك مكمل به تاييد وزارت بهداشت رسيده است، بتوانند بدون هرگونه نگراني، آن را با نظر پزشك مصرف كنند.
 جمعه 8 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن