تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820113085




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنر، مطمئن‌ترين راه جلوه‌گري


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: غلامرضا اعواني گفت: مطمئن‌ترين و آسان‌ترين راهي كه مي‌توان مبادي دين را جلوه‌گر ساخت، هنر است. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اتاق خبر جايزه جهاني اديان توحيدي، همايش بين‌المللي هنر در اديان توحيدي صبح امروز با حضور صاحبنظران، محققان و تصويرگران داخلي و بين‌المللي در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) آغاز شد. بنا بر اين گزارش، در اين همايش «مجتبي آقايي» دبير كل دومين جايزه جهاني اديان توحيدي، يكي از اهدف اين همايش را بررسي ضعف زمينه هاي پژوهشي و نظري در كار هنري اعلام كرد. مدير موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) در ادامه با بيان اينكه مشتركات بسياري بين باورها و طرز تلقي هاي هنرمنداني كه به اديان توحيدي باور دارند، وجود دارد گفت: "از طريق هنر، همدلي ميان هنرمندان شكل مي گيرد كه اميدواريم با برگزاري همايش هاي اينچنيني و تقويت بنيانهاي نظري در كار هنري به همزباني هم دست يافت." در ادامه "غلامرضا اعواني" رييس انجمن حكمت و فلسفه به عنوان اولين سخنران به ارائه مقاله خود با موضوع "تفاوت ميان هنر ديني و دنيايي" پرداخت و با اشاره به اهميت و جايگاه امر مقدس در تفكر ديني و تأثير آن بر هنر گفت: "احساس امر مقدس در انسان فطري، امري ذاتي است. امر مقدس خاصه در اديان، سهم بسزايي دارد و وجود آن غير ممكن به نظر مي‌رسد. وي در توضيح اينكه چه چيزي را مقدس مي دانيم به ديدگاه سنت‌گرايان اشاره كرد و گفت: "ظهور و حضور وجود مطلق يا خدا، امر مقدس است، كه اگر چه اين حضور يكسان نيست اما انسان نمي تواند بدون حضور اين امر الهي باشد." اعواني در ادامه با بيان اينكه دنياي مدرن بر جنبه حيواني تأكيد مي كند و امر مقدس را نفي و جنبه الهي را ناديده مي گيرد، اظهار داشت: " علم جديد و تكنولوژي و بينش هاي سكولاريستي دوران جديد موجب جدا شدن علم و دين و بيگانه كردن انسان از امر مقدس شده است و راه بازگشت، برگشت به سنّت و فهم همه شئون انساني و عالم وجود است." رييس انجمن حكمت و فلسفه در ادامه سخنراني خود به ارتباط هنر با امر مقدس اشاره كرد و اظهار داشت:" از ديدگاه سنت گرايان هنر ديني، هنر مقدس، اصل و اساس فرهنگ ديني است. يك جهان بيني و مباني اعتقادي را كه به امر مقدس توجه دارد، نمي توان يافت كه هنر آن مقدس نباشد. چرا كه مباني اعتقادي حتي در حوزه هنر نيز بروز و ظهور مي يابد." دكتر اعواني ادامه داد: " يك اثر هنري، مي تواند به نوعي همان متافيزيكي را به تصوير بكشد كه عارف در مراتب عرفاني طي كند. ضمن اينكه مطمئن ترين و آسان ترين راه كه مي توان مبادي دين را جلوه گر ساخت، هنر است." وي در ادامه درباره ارتباط هنرمند و هنر مقدس گفت: " هنر مقدس طولي و هدايت كننده عالم است. از آنجا كه هنرمند و جهان بيني او از هنرش جدا نيست و با ذات او در ارتباط است، بنابراين اين كه هنرمند، در بطن جسماني و نفساني خود باشد يا در بطن روحاني، قطعاً هنر او هم تحت تأثير آن و تجلّي روح او خواهد بود." رئيس انجمن حكمت و فلسفه در پايان خاطر نشان كرد: " از آنجا كه هر فضيلتي از خُلق الهي نشأت مي گيرد و پايه كمال معنوي نيز، فضايل است، بنابراين تا هنرمند صاحب فضايل الهي نباشد نمي تواند هنر با فضيلت خلق كند." در بخش ديگر اين همايش، " پاتريك لود"، دكتراي ادبيات فرانسه كه در همايش بين المللي هنر در اديان توحيدي با موضوع "ابعاد متافيزيكي و معنوي تصوير" به سخنراني پرداخت و با ذكر اينكه در نظر نخست، رابطة متافيزيكي و تصوير متناقض مي نمايد گفت: متافيزيك، اگر تنها به معناي لفظي آن نگريسته شود، به آن چيزي اشاره دارد كه از طبيعت (فيزيك)، يعني جهان محسوس بيرون است، ولي تصوير اساساً با صور محسوس سروكار دارد. نارسايي واژه متافيزيك در نگرش سنتي آن است كه ظاهراً به حضور الهي در طبيعت و جهان محسوس، نظر ندارد. ولي در واقع چنين نيست. وي در سخنراني خود كوشيد نشان دهد چگونه، آنچه متافيزيك تصوير مي نامد مبناي تصوير معنوي يا مقدس است. وي مسيحيت، بوديسم و هندوئيسم را مصاديق بارز متافيزيك تصوير برشمرد. " پاتريك لود" در ادامه با بيان اينكه تصوير مقدس، نمودار حضور آن چيزي است كه پنهان از ديده است، گفت: "اين دوگانگي (حضور آنچه پنهان است) در ريشه واژه (ايماژ - ايماگو) به خوبي ديده مي شود. ايماگو ، كه در اصل به معناي ماسك مرگ بوده است، نشانه آن كسي است كه ديگر در ميان ما نيست. بنابراين كار متافيزيك تصوير، حضور بخشيدن به كسي يا چيزي است كه از نظر ما غايب است." وي در ادامه متافيزيك تصوير را، هم نمودار " نزديكي" و هم بيانگر دوري در كنار يكديگر دانست و افزود: " تمدني كه ديگر قادر به درك تصوير نيست، و تصوير در آن جايگاه چنداني ندارد، در معرض اين خطر است كه در بيروني ترين جنبه هاي " دنياي گذران " فرو رود، و در برابر "سرطان معنوي" كه از درون آن را مي خورد، بي دفاع بماند. " " پاتريك لود" در پايان با تأكيد به جنبه معنوي و تعليمي تصوير، چنين نتيجه گيري كرد: "با شناسايي و پذيرش زيبايي تصوير، به نيت آفريننده اي هم كه هستي بخش آن است، پي مي بريم، اگر اين تصوير در عمق وجود، تأثير مي گذارد، براي آن است كه در اثر آن لرزشي از بي نهايت منتقل مي شود. به اين لرزش، هنگامي كه دام هاي ناپايدار دنياي بيرون كنار روند، تنها يك پاسخ متناسب وجود خواهد داشت: تذكر به آنچه هستيم." همايش بين المللي هنر در اديان توحيدي تا ساعت 18 امروز ادامه خواهد داشت و نشست دوم آن فردا از ساعت 9:30 آغاز خواهد شد و طي اين جلسات هشت مقاله از اساتيد برجسته داخل و خارجي ارائه خواهد شد. انتهاي پيام/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن