تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815606318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاتميت پيامبر اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: آيت‏الله ناصر مکارم شيرازى
پيامبر اسلام آخرين پيامبران خداست و سلسله نبوت با او پايان مي‏پذيرد و اين از «ضروريات آئين اسلام‏» است.
معنى «ضرورى» اين است که هرکس وارد صفوف مسلمين شود، بزودى مي‏فهمد که همه مسلمانان به‏اين مطلب عقيده دارند و از واضحات و مسلمات نزد آنان است، يعنى همانگونه که هرکس با مسلمانان سر و کار داشته باشد مي‏داند آنها از نظر مذهبى تاکيد روى اصل «توحيد» دارند، همچنين مي‏داند روى «خاتميت پيامبر» نيز همگى توافق دارند، و هيچ گروهى از مسلمانان در انتظار آمدن پيامبر جديدى نيستند.
درحقيقت قافله بشريت در مسير تکاملى خود با بعثت پيامبران مراحل مختلف را يکى پس از ديگرى طى کرده است و به مرحله‏اى از رشد و تکامل رسيده که ديگر مي‏تواند روى پاى خود بايستد، يعنى با «استفاده از تعليمات جامع اسلام مشکلات خود را حل کند».
به‏تعبير ديگر: اسلام قانون نهايى و جامع دوران بلوغ بشريت است، از نظر اعتقادات کاملترين محتواى بينش دينى و از نظر عمل نيز چنان تنظيم يافته که بر نيازمنديهاى انسانها درهر عصر و زمانى منطبق است.
دليل بر خاتميت پيامبر
براى اثبات اين مدعا دلائل متعددى داريم که از همه روشنتر سه دليل زير است:
1 - ضرورى بودن اين مساله، گفتيم هرکس با مسلمانان جهان در هر نقطه تماس گيرد درمي‏يابد که آنها معتقد به خاتميت پيامبر اسلامند، بنابراين اگر کسى اسلام را ازطريق دليل و منطق کافى پذيرفت، راهى جز پذيرش اصل خاتميت ندارد.
2 - آيات قرآن نيز دليل روشنى بر خاتميت پيامبر اسلام است، از جمله: آيه 40 از سوره احزاب:
ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول‏الله و خاتم‏النبيين.
پيامبر اسلام پدر هيچيک از مردان شما نبود، او تنها رسول خدا و خاتم انبياء است.
اين تعبير هنگامى گفته شد که مساله پسرخواندگى در ميان اعراب رواج داشت، آنها فردى را که از پدر و مادر ديگرى بود به‏عنوان فرزند خود برمي‏گزيدند و همچون يک فرزند حقيقى داخل خانواده آنها مي‏شد، محرم بود، ارث مي‏برد و مانند آن.
اما اسلام آمد و اين رسم جاهليت را ازبين برد وگفت: پسر خوانده‏ها هرگز مشمول قوانين حقوقى و شرعى فرزند حقيقى نيستند ازجمله «زيد» که پسرخوانده پيامبر اسلام بود و نيز فرزند پيامبر محسوب نمي‏شد، لذا مي‏گويد شما به جاى اينکه پيامبر اسلام را پدر يکى از اين افراد معرفى کنيد او را به دو وصف حقيقيش توصيف کنيد: يکى وصف «رسالت‏» و ديگرى «خاتميت‏».
اين تعبير نشان مي‏دهد که خاتميت پيامبر اسلام همچون رسالتش براى همگان روشن و ثابت و مسلم بود.
تنها سؤالى که در اينجا باقى مي‏ماند اين است که مفهوم حقيقى «خاتم‏» چيست؟
«خاتم‏» از ماده «ختم‏» به معنى پايان دهنده و چيزى است که به وسيله آن کارى را پايان مي‏دهند، مثلا به مهرى که در پايان نامه مي‏زنند «خاتم‏» مي‏گويند و اگر مي‏بينيم به‏انگشتر نيز «خاتم‏» گفته شده به خاطر اين است که نگين انگشتر در آن عصر و زمان به جاى مهر اسم به کار مي‏رفته، و هرکس پاى نامه خود را با نگين انگشترش که روى آن اسم يا نقشى کنده بود مهر مي‏کرد و اصولا نقش نگين انگشتر هرکس مخصوص به خود او بوده است.
در روايات اسلامى مي‏خوانيم: هنگامى که پيامبر، صلي‏الله‏عليه‏وآله، مي‏خواست نامه‏اى براى پادشاهان و زمامداران آن زمان بنويسد و آنها را به اسلام دعوت کند، خدمتش عرض کردند: معمول سلاطين عجم اين است که بدون مهر، نامه‏اى را نمي‏پذيرند، پيامبر، صلي‏الله‏عليه‏وآله، که تا آن زمان نامه‏هايش کاملا ساده و بدون مهر بود، دستور فرمود انگشترى براى او تهيه کردند و بر نگين آن جمله «لااله‏الاالله، محمد رسول‏الله‏» را نقش کردند، پيامبر بعد از آن دستور مي‏داد نامه‏ها را به وسيله آن مهر کنند.
بنابراين معنى اصلى خاتم همان پايان‏دهنده و ختم‏کننده است.
3 - روايات فراوانى نيز داريم که بروشنى خاتميت پيامبر را ثابت مي‏کند از جمله روايات زير است:
الف) در حديث معتبرى از جابربن عبدالله انصارى از پيامبر چنين نقل شده است که فرمود:
مثل من در ميان پيامبران همانند کسى است که خانه‏اى را بنا کرده و کامل و زيبا شده تنها محل يک خشت آن خالى است، هرکس در آن وارد شود و نگاه به آن بيفکند مي‏گويد: چه زيباست ولى اين جاى خالى را دارد، من همان خشت آخرم و پيامبران همگى به من ختم شده‏اند. (1)
امام صادق، عليه‏السلام، مي‏فرمايد:
حلال محمد حلال ابدا الى يوم القيامة و حرامه حرام ابدا الى يوم القيامة.
حلال محمد حلال است تا روز رستاخيز و حرام او حرام است تا روز رستاخيز» (اصول کافى، ج 1، ص 58).
در حديث معروفى که شيعه و اهل تسنن از پيامبر نقل کرده‏اند مي‏خوانيم که او به على (ع) فرمود:
انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى.
تو نسبت‏به‏من همچون هارون نسبت‏به‏موسى هستى، جز اينکه بعد از من پيامبرى نخواهد بود.
و دهها حديث ديگر.
در زمينه خاتميت پيامبر اسلام سؤالاتى است که توجه به‏آنها لازم است:
1 - بعضى مي‏گويند اگر فرستادن پيامبران يک فيض بزرگ الهى است، چرا مردم زمان ما از اين فيض بزرگ محروم باشند؟ چرا راهنماى جديدى براى هدايت و رهبرى مردم اين عصر نيايد؟!
اما آنها که چنين مي‏گويند درحقيقت از يک نکته غافلند و آن اينکه محروميت عصر ما نه به خاطر عدم لياقت آنهاست، بلکه بخاطر آنست که قافله بشريت در مسير فکرى و آگاهى به پايه‏اى رسيده است که مي‏تواند با دردست داشتن تعليمات پيامبر اسلام به راه خود ادامه دهد.
بد نيست در اينجا مثالى بزنيم:
پيامبران اولوالعزم يعنى آنها که داراى دين و آئين جديد و کتاب آسمانى بودند پنج نفر بودند «نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و پيامبر اسلام، عليهم‏السلام‏» اينها هرکدام در يک مقطع خاص تاريخى براى هدايت و تکامل بشر تلاش کردند، و اين قافله را از يک مرحله گذرانده در مرحله دوم به پيامبر اولوالعزم ديگرى تحويل دادند، تا به مرحله‏اى رسيد که اين قافله راه نهايى را يافت و همچنين توانايى بر ادامه راه را.
درست همانند يک محصل که پنج مرحله تحصيلى را طى مي‏کند تا دوران فراغت از تحصيل برسد (البته فراغت از تحصيل معنى ندارد و منظور ادامه راه با پاى خويش است):
دوره دبستان، دوره راهنمايى، دوره دبيرستان، دوره ليسانس و دوره دکترا.
اگر يک دکتر به‏مدرسه و دانشگاه نمي‏رود مفهومش اين نيست که لياقت ندارد، بلکه به خاطر اين است که اين مقدار معلومات دراختيار دارد که به کمک آن مي‏تواند مشکلات علمى خود را حل کند و به مطالعاتش ادامه دهد و پيشرفت کند.
2 - با اينکه جامعه بشرى دائما درحال دگرگونى است، چگونه مي‏توان با قوانين ثابت و يکنواخت اسلام پاسخگوى نيازهاى آن بود؟ !
درجواب مي‏گوييم: اسلام داراى دو گونه قوانين است: يک سلسله از قوانين که مانند صفات ويژه انسان ثابت و برقرار است، همچون لزوم اعتقاد به توحيد، اجراى اصول عدالت، مبارزه با هرگونه ظلم و تعدى و اجحاف و...
اما قسمتى ديگر يک سلسله اصول کلى و جامع است که با دگرگون شدن موضوعات آن صورت تازه‏اى به‏خود مي‏گيرد و پاسخگوى نيازهاى متغير هر زمان است.
مثلا يک اصل کلى در اسلام داريم، تحت عنوان «اوفوا بالعقود» که مي‏گويد: به قراردادهاى خود احترام بگذاريد و به آنها وفادار باشيد.
مسلما با گذشت زمان انواع تازه‏اى از قراردادهاى مفيد اجتماعى و تجارى و سياسى مطرح مي‏شود که انسان مي‏تواند با درنظر گرفتن اصل کلى بالا به آن پاسخ دهد.
و نيز يک اصل کلى ديگرى داريم به‏عنوان «قاعده لاضرر» که مطابق آن هر حکم و قانونى سبب زيان فرد يا جامعه شود بايد محدود گردد.
ملاحظه مي‏کنيد که تا چه‏حد اين قاعده کلى اسلامى کارساز و حل‏کننده مشکلات است، و از اينگونه قواعد در اسلام فراوان داريم، و با استفاده از همين اصول کلى است که مي‏توانيم مشکلات پيچيده دوران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامى را حل کنيم.
3 - شک نيست که ما در مسائل اسلامى نياز به رهبر داريم، و با فقدان پيامبر و غيبت جانشين او، مساله رهبرى متوقف مي‏شود و با توجه به اصل خاتميت انتظار ظهور پيامبر ديگرى را نيز نمي‏توان داشت، آيا اين امر ضايعه‏اى براى جامعه اسلامى نيست؟
در پاسخ مي‏گوييم براى اين دوران نيز پيش‏بينى لازم در اسلام شده است و از طريق «ولايت فقيه‏» است که رهبرى را براى فقيهى که جامع‏الشرايط و داراى علم و تقوى و بينش سياسى در سطح عالى باشد تثبيت کرده است و طريق شناخت چنين رهبرى نيز بروشنى در قوانين اسلام ذکر شده، بنابراين از اين ناحيه نگرانى وجود نخواهد داشت.
بنابراين ولايت فقيه همان تداوم خط انبياء و اوصياى آنها است، رهبرى فقيه جامع‏الشرايط دليل بر اين است که جوامع اسلامى بدون سرپرست رها نشده‏اند. (2)
[B]پى‏نوشت: 1. تفسير مجمع‏البيان.
2. براى توضيح بيشتر به کتاب «طرح حکومت اسلامى‏» از همين مؤلف مراجعه نمائيد.
[/B]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 389]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن