واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: يك نويسنده كودك و نوجوان گفت: همانگونه كه انقلاب تحولات زيادي در جامعه به وجود آورد، ادبيات نيز از اين تحولات به دور نبوده و ادبيات انقلاب دفتري جديد بر روي خوانندگان خود باز كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، عرفان نظرآهاري در گفتوگو با ستاد خبري اولين جشن بزرگ داستان انقلاب افزود: ادبيات انقلاب قرباني ادبيات دفاع مقدس نيست، بلكه شايد بتوان گفت كه تبلور و تعالي ادبيات انقلاب، در ادبيات دفاع مقدس به بالندگي رسيده است. وي راجع به ادبيات دفاع مقدس و ادبيات انقلاب اظهار داشت: اين دو واقعه نزديك به مهم رخ داد، با اين تفاوت كه در انقلاب مردم خود تصميم گرفتند و اما جنگ برآنان تحميل شد، اما در ادبيات همان روند فكري و عقيدتي انقلاب باعث تولد ادبياتي به نام دفاع مقدس شد. وي ادامه داد: ادبيات رسالت رشد فكري مخاطب را دارد تا او را از جهان خاموش و تاريك و تنگ به روشنايي هدايت كند، در اين ميان ادبيات انقلاب به تقويمي خاص خلاصه نميشود و ميتوانيم بگويم با وجود ادبيات انقلاب، نويسندگان و خوانندگان بزرگتر شدند، تغيير كردند و رشد داشتند؛ همان چيزي كه انقلاب اسلامي در جامعه به وجود آورد. نظرآهاري بيان داشت: ادبيات در هر جامعهاي پيوند دهنده مردم با اتفاقات جامعه است و در انقلاب اسلامي نويسندگان به روشني انعكاس عشق و شور و ايمان مردم را صادقانه در آثار خود خلق كردند. وي ضمن بيان اين مطلب كه بايد بنايي بسازيم كه گذر زمان نتواند آن را خراب كند و با تأكيد بر پژوهش در ادبيات انقلاب تصريح كرد: حركتهاي ما نويسندگان در بيشتر حوزهها انفرادي صورت ميپذيرد و در نتيجه در ادبياتي مثل ادبيات انقلاب، نويسنده به احساسهاي خودش، تجربههاي شخصي و دنيايي كه خود تنفس كرده بسنده ميكند. وي افزود: براي ماندگاري اينگونه ادبيات بايد تيمهاي متخصص از روانشاسان و جامعهشناسان نتيجه پژوهشهاي خود را مثلاً راجع به انقلاب در اختيار نويسنده بگذراند، تا حاصل كار به اثري منسجم و قوي چه از نظر تكنيكي و چه محتوايي تبديل شود. نويسنده كتاب "ليلي نام تمام دختران زمين است"، علت كمبود جذابيت در بسياري از داستانهايي را كه درباره انقلاب نوشته شده، چنين ارزيابي كرد: شايد خيلي وقتها در ادبيات انقلاب كارهايمان به سمت سفارشي نوشتن سوق پيدا ميكند و بسيار در نوشتههايمان حرف ميزنيم كه شايد در يك رمان نياز به يك جمله باشد، و در نهايت اثر ما به يك كتاب پيام تبديل ميشود. وي يادآور شد: ادبيات عرصه مستقيمگويي نيست و نويسنده هرچه بيشتر به رمز، نماد و استعاره توجه كند و پوشيدهتر سخن بگويد، بيشك اثري قابل تأمينتر خلق خواهد كرد. نويسنده كتاب "جوانمرد نام ديگر تو" درباره دوري مخاطب از ادبيات انقلاب گفت: جاذبههاي بصري هر كتاب در كنار مفهوم و تكنيك قومي ميتواند در توجه مخاطب تأثيرگذار باشد. اگر در طرح جلد كتابها بيشتر دقت شود و از كپيبرداري از هم كاسته و خلاقيت بيشتري صرف شود، بيشك مخاطب در انتخاب، راحتتر با يك اثر برخورد ميكند. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 544]