تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804602120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر سير شكل‌گيري مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مروري بر سير شكل‌گيري مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره)
گروه سياسي: مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره) كه از مواريث فرهنگي يادگار امام است، در طول سال‌هاي گذشته كوشيده‌ تا در كنار نهادها و مراكز فرهنگي و رسانه‌هاي متعهد، از پيوند عميق مردم و به‌يژه نسل جوان با آثار و رهنودهاي حضرت امام پاسداري كند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) گرچه سال‌هاست ملت شريف ايران از نعمت وجود و حضور رهبر كبير انقلاب اسلامي محروم است، اما شاهد و پاسدار ميراث گرانقدري است كه از امام به جاي مانده است؛ ميراثي كه بر خلاف آثار حاكمان جهان، كاخ‌هاي سربه فلك ‌كشيده و ثروت‌هاي انبوده و زخارف دنيايي نيست كه اين حقيقت را كوچه‌هاي منتهي به خانه گلين و استيجاري امام در جماران و حسينيه به ظاهر كوچك و به واقع كانون پرخروش اسلام‌خواهي معاصر گواهي مي‌دهد. ميراث امام همان اصول و آرمان‌هايي است كه در كلام‌ و پيام‌هاي و آثار جاويدش به روشني ترسيم شده‌اند.

مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره) كه خود از مواريث فرهنگي يادگار امام است، در طول سال‌هاي گذشته كوشيده‌ است تا در كنار نهادها و مراكز فرهنگي و رسانه‌هاي متعهد، از پيوند عميق مردم و به‌يژه نسل جوان با آثار و رهنودهاي حضرت امام پاسداري كند و با تنظيم و انتشار صدها هزار نسخه از آثار امام و ديگر فعاليت‌هاي متنوع خويش در عينيت بخشيدند به حضور نيرومند رهنمودها و رفتار و منش حضرت امام در متن جامعه اسلامي در داخل و خارج كشور گام‌هاي مؤثري بردارد.

در اين گزارش سير شگل‌گيري و تكميل مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) شرح داده شده و ساختار آن با توجه به نوع فعاليت‌ها براي مخاطبان بازگو مي‌شود تا ضمن آشنايي اجمالي با عملكرد آن، زمنيه‌هاي همكاري پژوهشگران و محققان را با اين مؤسسه در عرصه‌هاي مختلف فراهم كند.

سير شكل‌گيري مؤسسه

درشهريورماه سال 1367، حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيدحسن خميني نكات اساسي و مهمي را طي نامه‌اي به شرح ذيل به محضر حضرت امام خميني (ره) تقديم كردند:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

پدر عزيز و مراد بزرگوارم، پس از سلام:

1 ـ يكي از مسائل بسيار مهم كه بعد از جنابعالي ـ خدا آن روز را نياورد ـ موجب موضع‌گيري‌هاي فرزندان انقلاب و افراد گوناگون و محققين و احياناً اختلاف آنها مي‌گردد، برداشت‌هاي گوناگون سياسي و غيرسياسي آنان از يك متن است و از اين بسيار گسترده‌تر، از اختلاف بين متون منتشرشده حضرتعالي با آنچه به عنوان اسناد سياسي و غيره از صدا و فيلم و متن‌هاي دستنويس جنابعالي كه منتشر نشده و در اختيار ماست، سرچشمه مي‌گيرد.

شما بهتر از هر كس مي‌دانيد كه به علل گوناگون گاهي خود شخصاً و گاهي اينجانب و يا مسئولان و حتي بعض افراد معمولي پيشنهاد حذف يك قسمت و يا قسمت‌هايي از سخنراني‌ها يا حذف و تغيير و اضافه جمله و يا جملاتي بسيار در اعلاميه‌ها خدمت‌تان عرضه شده است كه حضرتعالي گاهي قبول نمي‌فرماييد و گاهي پس از دقت، دستور حذف و يا تغيير و اضافه را بدان صورت كه مايل باشيد، صادر مي‌فرماييد كه انجام گيرد، حال اگر روزي تصميم بر اين گردد ـ كه حتما مي‌گردد ـ متن سخنراني‌ها و يا اعلاميه‌ها و چيزهايي از اين قبيل كه با صدا و خط حضرتعالي منتشر گردد، مسلما متن دستخط و يا متن اصلي صدا و فيلم به عنوان سند خدشه‌ناپذير اصل قرار مي‌گيرد و آنچه از زياد و كم بدان صورتي كه گذشت و لو بسيار هم مهم باشد يا كنار گذاشته مي‌شود و يا تحت‌الشعاع خط و يا متن اصلي سخنراني قرار مي‌گيرد و اين از مسائلي است كه بايد جدي براي آن فكري كرد.

2 ـ يكي ديگر از مسائلي كه خوب است حضرتعالي براي آن فكري كنيد، اين است كه آنچه از حضرتعالي منتشر شده است در جرايد و صدا و سيما و حتي بولتن‌ها، به يك صورت نيست، گاهي ديده شده در روزنامه‌اي و يا مجله‌اي به علل، چه سياسي و چه غيرسياسي و يا سهوا، جمله يا جملاتي از لابه‌لاي اعلاميه‌ها و يا سخنراني‌ها در روزنامه‌اي آورده شده و در روزنامه ديگر نيامده است، كدام را بايد اصل قرار داد، آن متني كه اين جمله را دارد و يا متني كه فاقد آن جمله است؟ بديهي است اين ترديد در جايي است كه دسترسي به صدا و خط حضرتعالي نيست و اين هم بسيار است؛ چرا كه خيلي وقت‌ها كه صحبت‌هاي جنابعالي را من و يا دوستان مي‌نويسم و بعد از تصويب شما به مطبوعات و غيره مي‌دهيم، چه كسي بايد تشخيص دهد آن جمله از حضرتعالي است يا نه؟ روشن است كه گاهي تغيير و يا حذف و يا اضافه كلمه‌اي به طور كلي معناي جمله را تغيير مي‌دهد.

3 ـ مسئله ديگر اين است كه تكليف نامه‌ها و نوشته‌ها و پيام‌ها و فيلم و نوارها و اشعارتان كه به طور كلي منتشر نشده است و در بايگاني دفتر موجود است را هم روشن بفرماييد.

4 ـ پرونده‌هاي حضرتعالي در ساواك است كه الان در اختيار وزارت اطلاعات مي‌باشد و يك نسخه از آن را اينجانب در اختيار دارد، لازم است به اطلاع حضرتعالي برسانم كه تنها پرونده‌هاي جنابعالي در سازمان امنيت شاه در تهران 48 جلد است كه تقريبا هر جلد حدود پانصد صفحه مي‌باشد كه انتشار آن بدون شك پرده از مسائل بسياري بر مي‌دارد و طبيعي است كه گرانقدرترين اسناد انقلاب اسلامي است.

5 ـ كتاب‌ها و نوشته‌هايي كه صرفا علمي و يا اخلاقي است، از ارزشمندترين كتبي است كه مي‌تواند زيربناي انقلاب فقهي، اخلاقي، فلسفي، عرفاني و اصولي باشد.

6 ـ بهره‌برداري و تحقيق و تحليل و نيز انتشار اسناد و نامه‌هاي و بولتن‌هايي كه قبل و بعد از انقلاب به عنوان حضرتعالي و يا دفتر ارسال گرديده و هم‌اكنون نيز در اختيار دفتر مي‌باشد.

7 ـ دو سه نمونه از مواردي كه باعث نوشتن اين نامه شد، به عنوان ضميمه و استشهاد تقديم مي‌گردد.

خدا يار و نگهدارتان باد

فرزند شما: احمد خميني

نيمه اول شهريور 1367

حكم امام

امام خميني (س) در پاسخ نامه مذكور در مورد چگونگي حفظ و نشر آثار و تنظيم و تدوين اسناد و مدارك مربوط به ايشان اين حكم را صادر فرمودند:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

فرزند عزيزم احمد ـ حفظه‌الله تعالي و ايده

از آنجا كه شما را بحمدالله تعالي در مسائل سياسي و اجتماعي صاحب‌نظر مي‌دانم و در تمامي فراز و نشيب‌ها در كنار من بوده‌اي و هستي و با صداقت و كياست امور سياسي و اجتماعي اينجانب را متصدي هستي، لهذا شما را براي تنظيم و تدوين كليه مسائل مربوطه به خود كه بسا در رسانه‌هاي گروهي اختلاف و اشتباهاتي رخ داده است، انتخاب مي‌نمايم و از خداوند متعال كه حاضر و ناظر است توفيقات شما را خواستارم. اميد است با صرف وقت و دقت نظر، اين امر را به پايان برساني.

والسلام علكيم

پنجشنبه 17 شهريور 67/26 محرم‌الحرام 1409

روح‌الله الموسوي الخميني

تأسيس مؤسسه

حجت‌الاسلام ‌والمسلمين حاج سيداحمد خميني بر اساس حكم حضرت امام خميني (س) و بر مبناي طرحي كه توسط آقايان محمدعلي انصاري و حميد انصاري تدوين و كليات آن مورد موافقت حضرت امم و رؤساي سه قوه قرار گرفته بود، مؤسسه‌اي را در سال 1367 با نام «مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (س)» تأسيس نمود. ايشان پس از ارتحال حضرت امام مسئوليت اداره مؤسسه مذكور و حرم مطهر حضرت امام را طي حكمي به حجت‌الاسلام ‌والمسلمين محمدعلي انصاري سپرد.

متن حكم بدين شرح است:

بسمه‌تعالي

جناب حجت‌الاسلام ‌والمسلمين آقاي حاج شيخ محمدعلي انصاري ـ دامت افاضاته ـ

با توجه به سابقه و تجربه خدمت شما در پيشگاه مقدس رهبر كبير انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله العظمي امام خميني «سلام‌الله عليه» جنابعالي را به عنوان سرپرست مسئول مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني «قدس‌الله سره ) و حرم مطهر آن حضرت منصوب مي‌نمايم كه با هماهنگي و استفاده از كليه نيروهاي مجرب اجرايي و فكري و فرهنگي و مردمي كشور، زمينه‌هاي لازم نشر آثار با بركت و همچنين طراحي و ساخت مرقد شريف را فراهم نماييد.

انشاءالله تمامي ارگان‌ها و نيروهاي مومن و مخلص انقلاب در تمامي برنامه‌ها با شما همكاري مي‌نمايند و در اجر بزرگ تعظيم شعائر اسلام و تحقق آرمان‌هاي مقدس امام سهيم خواهند بود. خداوند به شما و همگي توفيق خدمت بيشتر در پيمودن راه مقدس و اهداف عظيم انقلاب اسلامي عنايت فرمايد.

والسلام عليكم و رحمه‌الله

احمد خميني

68/3/31

توليت مؤسسه

پس از رحلت يادگار حضرت امام در اسفند 1373 و بنا به وصيت ايشان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين سيدحسن خميني مسئوليت اداره مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام و توليت آستان حضرت امام را بر عهده گرفتند.

ايشان در تيرماه سال 1374 با حكمي مجدد، انتخاب پدر را تأييد و حجت‌الاسلام ‌والمسلمين حاج شيخ محمدعلي انصاري را در مسئوليت حرم امام و مؤسسه ابقا نمودند. سپس طي حكم جداگانه‌اي جناب آقاي حميد انصاري را نيز در سمت قائم‌مقام مؤسسه مجددا منصوب كردند.

متن اين دو حكم چنين است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

جناب حجت‌الاسلام ‌والمسلمين آقاي حاج شيخ محمدعلي انصاري (زيد عزه)

باتوجه به انتخاب شايسته پدرم و همچنين با عنايت به عنايات خاص حضرت امام ـ سلام‌الله عليها ـ و مرحوم يادگار گرانقدر امام ـ رضوان‌الله عليه ـ و با تأسي به حكم آن عزيز بزرگوار كه همواره از حضرتعالي به عنوان رازدار و مونس خويش ياد مي‌كردند و لذا در همه كارهاي خويش شما را چونان برادري مي‌دانستند و از همين‌رو مسئوليت حرم امام و مؤسسه تنظيم و نشر آثار ايشان را به جنابعالي تفويض كرده بودند و باتوجه به صراحتي كه در وصيت‌نامه خويش دارند و جداي از همه موارد فوق، با توجه به شناختي كه اينجانب از شما دارم و حضرتعالي را از ديربار يكي از همراهان افكار امام و ياران باوفاي ايشان مي‌شناسم، شما را كماكان در سمت سابق ابقاء مي‌نمايم. انشاءالله موفق باشيد.

سيدحسن خميني ـ ( 15/4/74)

برادر عزيز

جناب آقاي حميد انصاري

باتوجه به سوابق درخشان و نقش برجسته و تعيين‌كننده جنابعالي در كليه مراحل تأسيس و برنامه‌ريزي و تعيين خطوط و اهداف اساسي مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (س) و نيز مديريت موفق و حضور مستمر شما در كليه امور اجرايي آن در سمت قائم‌مقام مؤسسه و خصوصاً باتوجه به عنايت خاص و تأييد يادگار امام راحل (س) حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمين آقاي حاج سيداحمد خميني ـ رحمت‌الله عليه ـ از شما و بنا به پيشنهاد سرپرست مؤسسه بدينوسيله مجددا به سمت قائم‌مقام مؤسسه منصوب مي‌شويد.

اميد است با استعانت از خداوند متعال و با همكاري و همدلي كليه مسئولين واحدها و مراكز وابسته و به‌كارگيري اختيارات لازم همچون گذشته در راه توسعه و پيشرفت اين مجموعه با بركت كه حقا نقش بارز خود را در بسط و نشر افكار بلند امام راحل به‌خوبي ايفا نموده است، موفق باشيد.

والسلام عليكم و رحمه‌الله

سيدحسن خميني (15/4/74)

قانون حفظ آثار و ياد امام خميني (س) و الحاقيه آن

مجلس شوراي اسلامي با تصويب قانون نحوه آثار و ياد حضرت امام خميني در تاريخ چهاردهم آبان 1368 و سپس با تأييد آن توسط شوراي نگهبان، امر حفظ، نشر، نظارت و تأييد آثار امام خميني را به طور مستقيم و به مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (س) واگذار و علاوه بر آن بعضي سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و صدا و سيما را موظف به نشر و بسط انديشه‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نموده است.

همينطور مجلس شوراي اسلامي با الحاق موادي به قانون فوق كه در تاريخ 26 شهريور 1369 به تصويب و در تاريخ 3/7/ 69 به تأييد شوراي نگهبان رسيده است، درباره دخل و تصرف و يا انهدام اسناد مرتبط با حضرت امام (س) و نيز ساير مواردي كه در اين الحاقيه آمده است، براي مرتكبان پيگرد قانوني و مجازات تعيين كرده است.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن