تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815294443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كنسرت شيدا، كلاس درس بود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: كنسرت شيدا، كلاس درس بود
سرمايه : «محمد معتمدي» از خوانندگان جواني است كه آواز را خودآموز آغاز كرده و بعد از آن در كلاس هاي «حميدرضا نوربخش» شركت كرده و مدت كوتاهي نيز از راهنمايي هاي استاد «حسين عمومي» بهره برده است. او چندي قبل موفق شد به همراه گروه موسيقي «شيدا» به سرپرستي « محمدرضا لطفي» برنامه اجرا كند كه همين مي تواند به عنوان فصل تازه اي در فعاليت هاي او قلمداد شود. معتمدي همچنين از سال گذشته گروه موسيقي همنوازان مهر را تشكيل داده است كه كنسرت شان در تالار وحدت با استقبال خوبي روبه رو شد.

---
+ابتدا از همنوازان مهر آغاز كنيم، چه شد كه دست به تشكيل گروه موسيقي زديد؟

با تشكيل اين گروه مي خواستم اصول موسيقي كلاسيك ايراني و فرم هايي كه در اين سال ها توسط موسيقيدانان به فراموشي سپرده شده بود را زنده كنم چرا كه همان طور كه در اين مدت بارها اعلام كرده ام چنانچه اين فرم ها بار ديگر در موسيقي ايران احيا نشود، هويت موسيقي ما به شدت تحت تاثير اين مساله نزول خواهد كرد. از طرفي مي خواستيم با تشكيل اين گروه بار ديگر روحيه همكاري جمعي را در موسيقي ايران كه سال هاست به شدت به فراموشي سپرده شده، زنده كنيم.
+شما سال هاست در زمينه موسيقي فعاليت مي كنيد اما بعد از اجراي برنامه با «شيدا» بود كه نام تان به عنوان خواننده اي جوان بر سر زبان ها افتاد.

من قبل از آنكه با گروه شيدا همكاري كنم كه به طور قطع فصل تازه اي در فعاليت حرفه اي موسيقي من قلمداد مي شود، با گروه هاي متعددي كار كرده بودم از جمله گروه موسيقي «خورشيد» به سرپرستي «مجيد درخشاني». طي مدت همكاري ام با اين گروه در كاخ ورساي پاريس يا جشنواره شانگهاي برنامه اجرا كرديم كه مورد استقبال هم قرار گرفت.
+
البته همكاري تان با اين گروه اين روزها خيلي كم شده است.

گروه خورشيد دو سال به طور مستمر كنسرت داشت اما الان به شكل سابق فعاليت نمي كند كه بخشي از آن به خاطر مشكلات متعددي است كه ما با آن مواجه بوديم. اين گروه تعداد زيادي عضو دارد و براي تمرين احتياج به يك مكان بزرگ داشت كه از آن محروم بوديم، هزينه هاي گروه هم كه با اجراي برنامه تامين نمي شد مشكل ديگري است كه فعاليت هاي اين گروه را تحت تاثير قرار مي دهد. ضمن آنكه اجراي برنامه هاي آقاي درخشاني با استاد شجريان نيز مزيد بر علت شد تا از فعاليت هاي گروه به ميزان قابل توجهي كاسته شود.
+
پس قبول داريد فعاليت در گروه شيدا مي تواند هر نوازنده يا خواننده اي را در سطحي گسترده مطرح كند؟

بسياري از كساني كه در گروه شيدا فعاليت مي كنند، از برترين نوازندگان به حساب مي آيند اما تاكنون نتوانسته اند به اندازه لازم با مخاطبان خود ارتباط برقرار كنند. چون در توان هنرمند نيست كه خودش را به مخاطب نشان بدهد. در همه جاي دنيا نهادهاي مشخصي هنرمندان مستعد را كشف مي كنند و به هر طريقي اثر هنرمند را ضبط و به مخاطب ارائه مي دهند. متاسفانه در ايران كسي به فكر اين حرف ها نيست و تنها آقاي لطفي چنين كاري كرده است. از هم نسل هاي ايشان كمتر كسي دغدغه حفظ و اشاعه موسيقي ايراني و آموزش درست آن را دارد.
+
برسيم به گروه شيدا، چقدر برنامه اخير اين گروه توانست خاطره شيداي سابق را زنده كند؟

برنامه ما از نظر صدادهي بسيار خوب عمل كرد و فكر مي كنم توانستيم كنسرت موفقي را اجرا كنيم. اينكه بتوان يك اركستر با اين تعداد نفرات را چنان راهنمايي كرد كه به صورت هماهنگ صداي خوبي را توليد كند تنها از توانايي هاي استاد «لطفي» بر مي آيد. فكر مي كنم شيداي جديد بتواند موفقيت هاي شيداي سابق را به دست بياورد چرا كه نوازندگاني كه هم اكنون با اين گروه فعاليت مي كنند، همگي انگيزه بالايي دارند و در عين حال توانايي هايشان نيز خوب است. به هر حال مديريت آقاي لطفي به شكلي است كه در صورت ادامه فعاليت هاي اين گروه مي توان اميدواري بسياري به آن داشت. آقاي لطفي هميشه قبل از تمام نوازندگان در مكتب خانه حاضر بودند و راس ساعت همه سازها كوك شده تمرين آغاز مي شد و با جديت كار را دنبال مي كردند.
+
شيداي سابق تاثير بسياري بر موسيقي ايران گذاشت كه گمان نكنم قابل تكرار باشد.

اين به خاطر شرايط اجتماعي آن زمان بوده كه باعث شده هر موسيقي اي كه توسط اين گروه اجرا مي شود، به شدت از طرف مردم مورد استقبال قرار گيرد و به عنوان يك اتفاق تلقي شود. اما همان طور كه گفتم استاد لطفي مديريتي بسيار قوي در اين مجموعه دارند و با انگيزه بالاي بچه ها مي توان اميدوار بود كه آن موفقيت ها حتي بيش از گذشته اجرا شود.
+
يعني آقاي لطفي همان انگيزه هاي پيشين را در آهنگسازي يا اجراي برنامه دارند؟

به طور قطع همين طور است و به همين خاطر فعاليت در كنار ايشان براي هر موسيقيدان يك افتخار بزرگ تلقي مي شود. البته پيشينه تاريخي گروه شيدا گاهي باعث نگراني مي شود، اين نگراني وجود دارد كه برنامه هاي ما نتواند موفقيت گذشته را تكرار كند و در نتيجه به جايگاه اين گروه لطمه وارد كند. اگر چه فعاليت در گروه شيدا درس هاي خوبي در زمينه تكنوازي، گروه نوازي حتي مديريت گروه مي دهد.
+
از اين بحث كه بگذريم، وضعيت آواز را در حال حاضر چگونه ارزيابي مي كنيد؟

در رابطه با آواز و تصنيف خواني هم موضوع كمي خلط شده است، موسيقي آوازي ما تصنيف خواني نيست، تصنيف خواني عمر چنداني ندارد و موسيقي اصيل ما آواز است. خوانندگاني كه مشكل آوازي دارند وسعت صدا ندارند، جنس صدايشان موقع خواندن عوض مي شود و عدم رعايت ملاك هاي تكنيكي باعث مي شود سطح شنيداري مردم به مرور در مورد آواز پايين بيايد. اشكال عمده در سطح ارائه كيفي آواز است و اين با رواج تصنيف خواني شدت مي گيرد البته خواننده ها نيز در رفع مشكلات آوازي خود تلاشي نمي كنند. علاوه بر آن موسيقي در برخي موارد به صحنه اي از تسويه حساب هاي شخصي، تريبون اشخاص يا گروه هاي خاص تبديل شده است، پرداختن به مسائلي كه ارزش پرداختن ندارند يك فضاي زرد در موسيقي ايجاد مي كند.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن