تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815438750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شجاعت معنوي در تقابل با ضعف ها و كاستي هاي اخلاق فردي اجتماعي و سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: شجاعت معنوي در تقابل با ضعف ها و كاستي هاي اخلاق فردي اجتماعي و سياسي
« شجاعت » يكي از ارزش هاي والا و نقش آفرين در عرصه هاي فعاليت هاي سياسي و نظامي محسوب مي شود. در عرصه مديريت سياسي و حكومتي رهبر و زمامدار و كسي كه مرزبان هويت اسلامي جامعه و تدبيركننده امور و در حال سياست گزاري داخلي و خارجي و هدايتگري كشتي اقتدار و عزت و استقلال در درياي متلاطم و طوفان خيز حوادث مختلف سياسي مي باشد بايد از مراتب بالاي شجاعت و شهامت برخوردار باشد تا به خوبي بتواند در مواجهه با قدرت هاي سيطره جوي جهاني با توانمندي و صلابت عمل نمايد و در برابر تهديدهاي مكرر آنان متزلزل نگردد و به ضعف و سستي و سازش و تسليم نيفتد.
در صحنه ها و عرصه هاي فعاليت هاي نظامي فرماندهان ارشد و جانشينان و معاونان و مشاوران و رزمندگان جبهه هاي نبرد با باطل در صورت اتصاف به صفت والاي شجاعت و شهامت قادر به رويارويي و نبرد و جهاد حماسه ساز و صلابت زا با دشمنان مي باشند و از اين طريق است كه پي در پي به گشودن جبهه ها و پيشرفت هاي مكرر و فتح سنگرهاي گوناگون و واردآوردن ضربات سنگين و طاقت فرسا بر آنها توفيق مي يابند.
در متون فرهنگ و معارف اسلامي آمده است كه « خداوند متعال شجاعت را دوست مي دارد » (1 ) و نيز درباره شجاعت چنين توصيف زيبايي به كار رفته است :
« شجاعت ياوري است آماده و فضيلتي آشكار است . » (2 )
تعابير ديگري همچون « شجاعت عزتي حاضر است » (3 ) و « شجاعت زيور و زينت است » (4 ) نشانگر منزلت و نقش حائز اهميت اين ارزش والا در صحنه هاي مختلف حيات دنيايي مي باشد.
اكنون كه جايگاه و منزلت « شجاعت » نمايان گرديد لازم است مشخص شود كه « شجاع ترين » انسان ها چه كساني هستند و چرا و چگونه به اين مرتبت والا دست يافته اند.
تعاليم و معارف ديني به همان ترتيب كه رفعت و منزلت ارزش والاي « شجاعت » را مي نمايانند شجاع ترين افراد يعني كساني كه اين صفت شريف و خصلت منيع در آنها به زيباترين وجه و در مراحل و درجات بالا به تجلي درآمده است را نيز معرفي مي نمايند تا از اين طريق ضمن گراميداشت انواع و مراتب شجاعت مهم ترين و بالاترين نوع و درجه و مرتبه آن را نيز مشخص نمايند.
اين روايت ژرف و آگاهي بخش هم از پيامبراكرم (ص )(5 ) وهم از حضرت علي (ع )(6 ) نقل شده است :
« شجاع ترين مردم كسي است كه بر تمايلات و هواهاي نفساني خويش غالب و حاكم و مسلط باشد. »
مي بينيم كه در نگاه عميق اين كلام نيكو و شريف شجاع ترين افراد كساني نيستند كه جسمي قوي و مستحكم داشته باشند و بازوان ستبر و نيرومند و جثه اي عظيم و قامتي بلند و رسا كه اين ويژگي ها ضمن ارزشمندي و تاثيرگذاري در ميادين نبرد با خصم به تنهايي كافي نمي باشند و نمي توانند معيار و ضابطه اي متقن براي متجلي شدن ارزش والاي شجاعت در كسي باشند ضمن آن كه اين توانايي ها در همان حد و اندازه اي كه در ميدان هاي جنگ و جهاد با دشمنان كاربرد دارد در عرصه هاي فعاليت هاي سياسي و حكومتي و در مسئوليت رهبري و زمامداري و سياست گزاري هيچ نقش موثري ايفا نمي كند. زيرا اين عرصه شجاعت بالاي معنوي مي طلبد كه با آزادگي روح به دست مي آيد و اين نيز تابع پرورش هاي اخلاقي مي باشد.
از ديدگاه پيامبراكرم (ص ) و امير مومنان (ع ) اگر كسي بتواند در برابر هر وسوسه و تحريك به معصيت و گناه و فساد و تباهي مقاومت كند و سريع و شتابنده به طرد و نفي آنها بپردازد و هيچ روزنه اي براي نفوذ هواهاي نفساني باقي نگذارد شجاع ترين انسان به شمار مي رود.
طبيعي است كه اين مرتبه بالا از شجاعت و شهامت به راحتي و سهولت به دست نمي آيد بلكه استمرار مجاهده با نفس و مراقبت هاي دقيق و وقفه ناپذير از خويش و تمرين و خودسازي و تهذيب و تزكيه تدريجي نفس ثمر و حاصلي به نام شجاعت آفريده است .
شجاعت و شهامت به صورت ثمره ارزشمند مجاهده با تمايلات و هواهاي نفساني قدرت و توانمندي روح و جان آدمي است كه در سخن حق و گفتار راسخ و استوار و رفتار صلابت زا و عملكردهاي حماسه ساز و دلاورانه متجلي مي شود و اين قدرت و توانايي كه درون مايه اصلي هر شجاعت و شهامت است در مراحل قابل توجه اي از پيشرفت هاي انسان در جهاد و مبارزه با اميال و خواهش ها و هواها و هوسها به ظهور و عينيت درمي آيد. اين مراحل را مي توان از بالاترين و نهايي ترين مراحل و مراتب مجاهده و مبارزه با نفس به شمار آورد. چنان كه در متون معارف اسلامي به صراحت به اين واقعيت اينگونه اشارت رفته است :
« كسي كه بر نفس خود غالب و مسلط شود به درجه نهايي قدرت و توانايي نائل آمده است . » (7 )
اين روايت علاوه بر اين كه به قدرت و توان يافتن كساني كه به مجاهده با نفس مي پردازند به روشني اشاره مي كند سيطره بر نفس و به كنترل درآوردن اميال نفساني را با به اوج توان و قدرت رسيدن انسان همراه مي داند و طبيعي است كه چنين كسي بر بلنداي قله هاي تقوا و وارستگي قرار گرفته و از همه قيود و زنجيرهاي اسارت نفس آزاد و رها شده و « خود » را به مفهوم همه منيت ها و نفسانيت ها و خودخواهي ها و خويشتن پرستي ها در تمام جلوه هاي فردي و اجتماعي و سياسي و اقتصادي ـ در « خدا » فاني كرده است و به « بقا » در حق رسيده است و اين جاست كه به وصال محبوب نائل مي آيد و شراب طهور قرب مي نوشد و به مشاهده انوار زيباي جمال حضرت معشوق ازلي و ابدي مي نشيند و مقام و منزلتي مي يابد كه هرگز به وصف درنيايد و جز عارفان و عاشقان و واصلان كسي خبري از آن ندارد و الفباي عشق ناخواندگان را به اين محفل دلدادگي و وصل و شور و نور و حضور و شهود راه نيست .
مدعي خواست كه آيد به تماشاگه راز
دست غيب آمد و بر سينه نامحرم زد
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
پاورقي ها :
1 ـ نهج الفصاحه حديث 799
2 ـ غررالحكم ج 1 ص 81
3 ـ همان منبع ص 32
4 ـ همان منبع ص 15
5 ـ نهج الفصاحه حديث 299
6 ـ الحديث ج 3 ص 304
7 ـ غررالحكم ج 2 ص 642
كسي كه مرزبان هويت اسلامي جامعه و تدبير كننده امور و در حال سياست گزاري داخلي و خارجي و هدايتگر كشتي اقتدار و عزت و استقلال در درياي متلاطم و طوفان خيز حوادث مختلف سياسي مي باشد بايد از مراتب بالاي شجاعت و شهامت برخوردار باشد تا به خوبي بتواند در مواجهه با قدرت هاي سيطره جوي جهاني با توانمندي و صلابت عمل نمايد و در برابر تهديدهاي مكرر آنان متزلزل نگردد و به ضعف و تسليم نيفتد
در نگاه فرهنگ و معارف اسلامي شجاع ترين افراد كساني نيستند كه جسمي قوي و مستحكم داشته باشند و بازوان سبتر و نيرومند و جثه اي عظيم و قامتي بلند و رسا كه اين ويژگي ها ضمن ارزشمندي و تاثيرگذاري در ميادين نبرد باخصم به تنهايي كافي نمي باشند و نمي توانند معيار و ضابطه اي متقن براي متجلي شدن ارزش والاي شجاعت در كسي باشند ضمن آن كه اين توانايي ها در همان حد و اندازه اي كه در ميدان جنگ و جهاد با دشمنان كاربرد دارد در عرصه هاي فعاليت هاي سياسي و حكومتي و در مسئوليت رهبري و زمامداري و سياستگزاري هيچ نقش موثري ايفا نمي كند. زيرا اين عرصه شجاعت بالاي معنوي مي طلبد كه با آزادگي روح به دست مي آيد و اين نيز تابع پرورش هاي اخلاقي مي باشد
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن