تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806866372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رحيم‌مشايي در اجلاس هماهنگي تدوين پرونده‌ي نوروز: نوروز بخش مهمي از ملت‌هاي تاريخ‌ساز و تمدن‌ساز را در كنار هم مي‌تواند قرار دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رحيم‌مشايي در اجلاس هماهنگي تدوين پرونده‌ي نوروز: نوروز بخش مهمي از ملت‌هاي تاريخ‌ساز و تمدن‌ساز را در كنار هم مي‌تواند قرار دهد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ايران شناسي

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: يقين بدانيد كه نوروز بي‌نياز از مراجعه به حديث و روايات، به خدا تعلق دارد و مولودي است به‌دست خدا براي پيوند زدن دل‌ها.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي در افتتاحيه‌ي دومين اجلاس هماهنگي كشورهاي برگزار‌كننده‌ي نوروز با هدف تدوين پرونده‌ي اين آيين كه صبح امروز (چهارم شهريورماه) در پژوهشكده‌ي حفاظت و مرمت برگزار شد، پس از خوشامدگويي به نمايندگان 10 كشور مسؤول تهيه‌ي پرونده‌ي مشترك نوروز، بيان كرد: امروز همگي اين افتخار را با هم داريم كه يك كار بسيار زيبا، دلپذير، مهم و ماندگار را در تاريخ اين سرزمين‌ها و بلكه در ملل جهان به انجام مي‌رسانيم.

او با بيان اين‌كه درباره‌ي اين مسأله آن‌قدر حرف دارم كه از شدت شوق نمي‌دانم از كجا شروع كنم، اظهار داشت: در تمام كشورها، وقتي نام نوروز را مي‌شنويم، احساس بسيار شيريني به انسان دست مي‌دهد. از زماني كه انسان از كودكي با مفهوم نوروز و عيد، نو شدن سال و نونوار شدن روبه‌رو مي‌شود، نوروز خود را به سفره‌ي دل‌هاي آدمي وارد مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه به انگليسي تسلط ندارم، ولي فكر مي‌كنم كه حتا اگر مسلط شوم، از فارسي نمي‌توانم دل بكنم، ادامه داد: هيچ‌كسي به خود اجازه نمي‌دهد، درباره‌ي نوروز ساكت بماند. شكوه محبت و عشقي كه هميشه‌ي تاريخ در نوروز، دل‌ها را پر مي‌كند، چون سيلي كدورت‌ها، كينه‌ها، بغض‌ها و دشمني‌ها را از جامعه پاك مي‌كند. اگر انسان‌ها موفق نشده‌ باشند كه عشق را جايگزين كينه كنند، در پيشگاه بزرگ خودشان متهم‌اند.

او گفت: نوروز نقطه‌ي‌ وصل آدميان و فصل مشترك زندگي در بين ملت‌هاي مختلف است. گمان نبريد كه نوروز صرفا به كشورهايي كه از آن‌ها نام برده مي‌شود، تعلق دارد، زيرا اين فقط از اين نظر است كه نوروز فرهنگ ملي اين كشورهاست. حال اگر اين ارتباط در دوران گذشته ضعيف بوده است، فردا و پس‌فردا به مدد ارتقاي ارتباطي انسان‌ها نقش و جايگاه رفيع‌تري پيدا مي‌كند.

معاون رييس‌جمهور بيان كرد: امروز كه براي ثبت نوروز تلاش مي‌كنيم، فراموش نكنيم كه اهداف ناشي از ثبت نوروز بايد به‌مراتب دغدغه‌هاي بيشتري را پيش روي مسؤولان و مديران در حوزه‌هاي فرهنگ، آموزش و تربيت جهاني قرار دهند.

او با يادآوي اين‌كه براي ثبت نوروز به‌عنوان ميراث جهاني معنوي گرد هم جمع شده‌ايم، اظهار كرد: بايد توجه داشته باشيم كه آرمان بزرگي باشد، براي ايستادن در كنار هم، عشق ورزيدن به هم، فهميدن يكديگر، زندگي با هم و براي هم، بايد پيوسته تمام وجودمان را فرا گيرد و از نوروز حداكثر استفاده را براي تحقق آرمان‌هاي بلند بشر ببريم.

به گفته‌ي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نوروز اين ظرفيت و قدرت را دارد كه بخش مهمي از ملت‌هاي تاريخي، تاريخ‌ساز و تمدن‌ساز را در كنار هم قرار دهد. هم‌چنين در ميان غوغاي تنش‌هاي امروز كه ستم‌پيشگان به انسان، خدا و ظرفيت‌هاي جهان در فضاي زندگي زنان و مردان امروز پديد آورده و امنيت و آرامش را از مردم در نقاط مختلف دنيا گرفته‌اند و فرصت تلاش را از ملت‌ها به يغما برده‌اند، تلاش براي نوروز در بين اين ملت‌هاي تاريخي يك فرصت تاريخ‌ساز است.

او در ادامه به ديدار خود با پاپ كه به نمايندگي از رييس‌جمهور حضور يافته بود، اشاره كرد و افزود: در آنجا بيان كردم كه مقصود همه‌ي اديان كمال انساني است؛ ولي آيا مي‌شود، انسان بدون آزادي به كمال برسد؟ آيا آحاد انساني جامعه‌ي بشري بدون امنيت مي‌توانند به كمال برسند؟ آن هم كمال كه به‌شدت محتاج امنيت و آزادي است و بستري براي ظهور و بروز عشق، فهم، معرفت و محبت است.

رحيم‌مشايي ادامه داد: امروز تكليف اديان اين است كه منطق عشق را در دنيا توسعه دهند، آزادي را به مردم ارزاني كنند، فرصت انتخاب را به آدميان بدهند و اين مسأله به‌جز از طريق عدالت مؤثر نيست. آزادي و امنيت چيزي نيست كه گروهي اندك از انسان‌ها به آدميان در دنيا هديه كنند. آزادي و امنيت حقيقت زيباي وجود است كه با موجوديت انسان گره خورده است. هم‌چنين شما قادر نخواهيد بود كه انسان را بدون آزادي، معرفت و محبت تعريف كنيد؛ آنچه بدون آن‌ها تعريف مي‌شود، يقين بدانيد كه انسان نيست.

او اظهار داشت: منطق قالب قدرتمندان امروز اين است كه انسان را آن‌گونه كه مي‌خواهند تعريف كنند و بر اين مبنا، آزادي را به او هديه دهند و تحميل كنند؛ ولي اين‌ دو چه تفاوتي دارند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: به همه‌ي دنيا مي‌گويم، انقلاب اسلامي ما نه آن است كه قدرتمندان زورگو در دنيا تعبير كرده‌اند. انقلاب اسلامي ما، يك انقلاب اسلامي انساني است كه رهبر آن يك شخصيت برجسته‌ي معنوي است كه دست در آسمان دارد و پاي در زمين.

او ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران يك مديريت و يك مأموريت بيشتر ندارد؛ مأموريت ايران چسب زدن بين ملت‌هاست و مأموريت دارد كه پيام عشق و دوستي را در دنيا به مردم هديه كند. اصل ماجرا و فلسفه‌ي اصلي انقلاب اسلامي يك فلسفه‌ي انساني و انقلابي است. ما در انسان‌ها بايد خدا را جست‌وجو كنيم، اگر در انسان خدا را نيابيم، در كجا بايد بيابيم.

وي با بيان اين‌كه در هر چيزي دلالتي براي خداست و آن تابلوي بزرگي كه حقيقت وجود را به‌نمايش مي‌گذارد، انسان است، گفت: منطق نوروز به‌جز اين نيست و ما در نوروز انسان را نمايش مي‌دهيم.

رحيم‌مشايي با اشاره به تلاش‌ها براي تحقق منشور يونسكو و اين‌كه اين سازمان مأموريت دارد اين ميراث متنوع ملت‌هاي مختلف را دست‌مايه‌ي سفره‌ي مشترك انسان‌ها كند، بيان كرد: ايران مفتخر است كه در اين ميانه، حرف براي گفتن دارد. هم‌چنين قدرتمندان زور‌گو كه اندكي بيش نيستند، شياطين هستند و كينه‌ي شيطان از انسان تاريخي‌ است.

به گفته‌ي رحيم‌مشايي، ميراث معنوي بخشي از ميراثي است كه جامعه‌ي جهاني به آن ارج نهاده است. هم‌چنين همه‌ي ميراث ما ميراث معنوي است و تقسيم‌بندي ميراث فيزيكي براي شناسايي بهتر آن‌هاست.

او با اشاره به ديدار خود با ماتسورا براي تأسيس صندوق ايران در يونسكو با هدف مرمت، افزود: در آنجا گزارش داديم كه جمهوري اسلامي ايران با تمام جديت و قدرت براي تفاهم با جهان و تعامل با ملت‌ها و سازمان‌هاي مردمي جهاني آمادگي دارد. اكنون نيز جمهوري اسلامي ايران 47 پرونده را براي ثبت در فهرست آثار فيزيكي نامزد كرده است و 13 اثر طبيعي را نيز براي ثبت جهاني آماده مي‌كند. هم‌چنين 1500 پرونده را براي ثبت ملي و جهاني آماده مي‌كنيم و امروز اين ميزان، از مرز 2200 پرونده گذشته است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه هيچ قدرت و هيچ مانعي مسير حركت ملت‌هاي جهان و ملت ايران را نمي‌تواند سد و جامعه را به توقف محكوم كند، اظهار كرد: اميدوارم هر روز كه مي‌گذرد، فهم و انديشه‌ي بشري براي شناخت بشر و حقيقت خدا و آدميان چندان توسعه يابد كه جايي براي ريا، تزوير و زورگويي دشمنان بشري باقي نماند.

رحيم‌مشايي در پايان سخنان خود با اشاره به سقوط يك هواپيما در قرقيزستان نسبت به جان باختن تعدادي از هم‌وطنان و افراد ديگر اظهار تأسف كرد و بويژه به نماينده‌ي قرقيزستان تسليت گفت.

به گزارش ايسنا، پيش از سخنان رحيم‌مشايي، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: ثبت يك اثر فرهنگي به منزله‌ي افروختن آتشي است از مسير پرپيچ و خم كمال‌گرايي كه انرژي را براي ادامه‌ي مسير فراهم مي‌كند.

فريبرز دولت‌آبادي با اشاره به جريان آيين نوروز و گستره‌ي جغرافيايي آن، گفت: آيين نوروز به‌عنوان يكي از غني‌ترين و زيباترين مواريث بشري قابل ذكر است. هم‌چنين صرف نظر از نتايج اين نشست و ثبت نوروز، اين تجمع و تلاش، مقدس است.

او ادامه داد: ثبت نوروز بين جوامع گوناگون فرصتي براي هم‌گرايي و حركت به سمت مطلوب مشترك همه‌ي انسان‌هاست، به سمت دوستي، احترام متقابل و رهايي از رنگ و مرز، فرصتي براي ديدن بهترين‌ها و حركت به‌سوي بهترين‌ها.

دولت آبادي تأكيد كرد: ثبت نوروز جزو نفيس‌ترين دستاوردهاي بشر امروز است.

هم‌چنين در ادامه سعيد‌آبادي ـ دبير كل كميسيون ملي يونسكو ـ پس از خوشامدگويي به مهمانان خارجي با ارايه‌ي مطالبي به زبان انگليسي، گفت: اميدوارم اين جلسه‌ هم‌بستگي ما را در نشست‌هاي جهاني نشان دهد. مسؤوليت ما اين است كه با هم همكاري كنيم تا اقداماتي را به نفع جامعه و منطقه‌ي خود و جهان بين‌المللي انجام دهيم.

به گزارش ايسنا، رييس دفتر منطقه‌يي يونسكو در تهران نيز بيان كرد: بيشتر از يك دهه است كه يونسكو تلاش فراواني را براي حفظ و ارتقاي ميراث معنوي بشري انجام داده است. البته اعضا بيشتر تلاش كرده‌اند كه به‌صورت سطحي به موضوع نگاه نكنند. در اين راستا، با تلاش كنوانسيون بين‌المللي حفظ ميراث معنوي نخستين سند بين‌المللي، چارچوبي قانوني را براي حفظ اين‌گونه مواريث ارايه كرد.

هان با بيان اين‌كه اكنون توجه به ثبت نوروز در فهرست نمونه‌ي ميراث معنوي بشري معطوف است، ادامه داد: در مقاله‌هاي مختلف خوانده‌ام كه حتا در چين و هنگ‌كنگ، نوروز جشن گرفته مي‌شود و اين خيلي مهم است، زيرا گاهي تصور مي‌كرديم، فرهنگ شكننده است. درحالي‌كه بخش ژنتيكي فرهنگ بسيار قوي است و باقي مي‌ماند. در واقع، هرچه جوامع از هم جدا‌ باشند، از نظر فرهنگي نزديك هم باقي مي‌مانند.

او در پايان اضافه كرد: اهداف يونسكو اين است كه ارزش نوروز را حفظ كند و ويژگي‌هاي آن‌را ثبت كند. هم‌چنين معرفي نوروز پروسه‌ي مهمي براي مسأله‌ي فرهنگي و شناخت ارزش نوروز و بسيج‌ كردن هرچه بيشتر مردم براي حفظ اين مسأله است كه اين نشست گام مهمي را در اين راستا برمي‌دارد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن