تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814733295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مخالفت مالكي با امضاي توافقنامه‌ي امنيتي بغداد-واشنگتن پيش از انجام تغييرات در آن نمايندگان عراقي: امضاي توافق با آمريكا با مشكلات زيادي روبه‌روست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مخالفت مالكي با امضاي توافقنامه‌ي امنيتي بغداد-واشنگتن پيش از انجام تغييرات در آن نمايندگان عراقي: امضاي توافق با آمريكا با مشكلات زيادي روبه‌روست
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

نخست وزير عراق مخالفتش را با امضاي توافقنامه‌ي امنيتي بين بغداد و واشنگتن تا پيش از انجام تغييرات در اين توافقنامه اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نوشته روزنامه‌ي الصباح -چاپ بغداد- نوري مالكي نخست وزير عراق، پس از ديدار با رهبران فهرست ائتلاف يكپارچه‌ي شيعه عراق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا زماني كه برخي تغييرات در متن پيش نويس توافقنامه‌ي امنيتي بين آمريكا و عراق صورت نگيرد، اين توافقنامه امضا نخواهد شد.

وي افزود: همچنان نقاطي در اين توافقنامه مورد اختلاف است كه بايد در راستاي حفظ حاكميت عراق تغييراتي در آن ايجاد شود، لذا انجام مذاكرات جدي با طرف آمريكايي در خصوص اين نقاط ضروري است.

از سوي ديگر، شيخ جلال الدين الصغر يكي از رهبران فهرست ائتلاف يكپارچه‌ي شيعه عراق، تاكيد كرد كه زمان خروج نيروهاي خارجي از عراق نزديك است.

وي خاطر نشان كرد: هيچ عراقي اجازه‌ي حضور نيروهاي خارجي را در خاك اين كشور نخواهد داد.

الصغر تصريح كرد: در شرايط كنوني حاكم بر عراق نيروهاي خارجي بر اساس تصميم شوراي امنيت در خاك عراق حضور دارند و ما بايد با جديت هر چه تمامتر از سازمان‌هاي امنيتي عراق حمايت كنيم تا اين سازمان‌ها در كنترل امنيت كشور با شكست روبرو نشوند.

وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر نيروهاي چند مليتي براي كمك به حل و فصل بحران امنيتي عراق در اين كشور حضور دارند، حضور طولاني مدت آنها را مشكلي براي حاكميت عراق دانست و افزود: ما بايد سازمان‌هاي امنيتي‌مان را به سطح مطلوب آمادگي برسانيم و چنانچه اين امر روي دهد مي‌توانيم خروج نيروهاي چند مليتي از عراق را به زودي شاهد باشيم.

اين مقام مجلس اعلاي اسلامي عراق، در خصوص تعيين سقف زماني براي خروج نيروهاي ائتلاف از عراق گفت: تعيين جدول زماني در حال حاضر بين دولت‌هاي عراق و آمريكا مورد مناقشه است. آمريكايي‌ها در اين خصوص يك زمان مشخص مي‌خواهند و ما نيز خواهان زماني پيش از زمان مورد درخواست آنها هستيم.

الصغر تاكيد كرد: چنانچه نيروهاي آمريكايي طي چهار سال آينده از عراق خارج شوند، پيشرفت زيادي در زمينه حفظ استقلال و بازگرداندن حاكميت كامل به عراق صورت مي‌گيرد.

وي عنوان داشت: دولت عراق بايد پس از كسب اطلاع از طرح‌ها و سياست‌هاي دولت جديد آمريكا اقدام به امضاي اين توافقنامه كند.

عبدالكريم السامرايي رييس كميته‌ي امنيت و دفاع پارلمان عراق نيز به وجود برخي اختلافات بين بغداد و واشنگتن در خصوص امضاي توافقنامه‌ي امنيتي اشاره كرد.

وي عنوان داشت: بخش اصلي اين اختلافات به موضوع اعطاي مصونيت به نيروهاي آمريكايي و تعيين زمان براي عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق مربوط است.

السامرايي خاطر نشان كرد: دولت عراق خواهان اعطاي مصونيت به نيروهاي آمريكايي تنها در چارچوب پايگاه‌هاي اين نيروها است و معتقد است كه هر يك از نيروهاي آمريكايي كه در عراق مرتكب جرم و جنايتي شوند، بايد مشمول قوانين قضايي عراق شوند.

اين مقام پارلمان عراق خاطر نشان كرد: دولت عراق بر اين مساله تاكيد دارد كه نيروهاي آمريكايي پيش از آغاز هر گونه عمليات نظامي در خاك عراق بايد موافقت دولت بغداد را جلب كنند در حاليكه طرف آمريكايي خواهان آزادي عمل در اجراي هر گونه عمليات نظامي در خاك اين كشور است.

وي ادامه داد: پيش نويس توافقنامه امنيتي بغداد و واشنگتن به پارلمان عراق ارجاع داده مي‌شود تا بررسي‌هاي لازم پيش از اعلام موضع‌ نهايي در قبال اين توافقنامه انجام شود.

السامرايي تاكيد كرد: پارلمان عراق تنها در صورتي كه احترام به حاكميت عراق در متن اين توافقنامه رعايت شود، نسبت به امضاي آن اقدام خواهد كرد.

تيسير المشهداني نماينده جبهه التوافق العراقيه نيز تاكيد كرد: روند امضاي پيش نويس توافقنامه‌ي امنيتي بين بغداد و واشنگتن دشوار است.

وي افزود: اين توافقنامه بايد چند مرحله را پشت سر بگذارد به طوري كه پس از تكميل طرح پيش نويس توسط هيات مذاكره كننده و شوراي اجرايي عراق به شوراي سياسي امنيت ملي ارجاع داده مي‌شود تا نظر اين شورا را نيز جلب كند.

المشهداني تاكيد كرد: پس از موافقت شوراي سياسي امنيت ملي، متن پيش نويس توافقنامه به پارلمان ارايه مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: قرار بود متن پيش نويس جمعه گذشته به شوراي سياسي امنيت ملي ارايه شود اما به دليل عدم تكميل حد نصاب اعضاي اين شورا، اين امر محقق نشد.

اين مقام پارلمان عراق خاطر نشان كرد كه هيچ گونه بند محرمانه‌اي در توافقنامه امنيتي بين بغداد و واشنگتن وجود ندارد.

مشهداني گفت: مهمترين بند توافقنامه امنيتي جدول زماني براي خروج نيروهاي چند مليتي از عراق، وضعيت شركت‌هاي امنيتي آمريكا در اين كشور و اعطاي مصونيت به نيروهاي آمريكايي است.

اين در حالي است كه عبداللطيف ريان مشاور اطلاع رساني نيروهاي چند مليتي در عراق، هر گونه اظهاراتي مبني برعقب نشيني اين نيروها از خاك عراق را غير دقيق توصيف كرد.

وي بر حمايت دولت آمريكا از نيروهاي عراقي در رويارويي با تروريست‌ها و ناقضان قانون تاكيد كرد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن