تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804492426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون سازمان تحقيقات كشاورزي در گفت‌وگو با فارس خبر داد: پيشرفت خيره‌كننده دانش كشاورزي در دولت نهم با وجود تحريم‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معاون سازمان تحقيقات كشاورزي در گفت‌وگو با فارس خبر داد: پيشرفت خيره‌كننده دانش كشاورزي در دولت نهم با وجود تحريم‌ها
خبرگزاري فارس: معاون سازمان تحقيقات كشاورزي گفت: پيشرفت‌هاي قابل توجه در تحقيقات كشاورزي و معرفي ارقام جديد در عين تحريم و به وسيله پژوهشگران داخلي انجام شد.


محمد علي كمالي سروستاني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، افزود: كشورهايي مانند ايران كه آرمان‌هايي مانند استقلال و حضور مستقل سياسي در دنيا را دارند، از طرف جوامع استكبار مورد فشار و تحريم‌هايي قرار مي‌گيرند، اما تحريم باعث پيشرفت نيز مي شود.
وي افزود:‌ در شرايط تحريم در وهله اول فشار اقتصادي به كشور وارد مي‌شود و سعي استكبار اين است كه كشورها را از علم و تكنولوژي دور نگه دارند، اما در واقع همين فشارها منجر به زمينه شكوفايي در علم و تحقيقات مي‌شود.
معاون سازمان تحقيقات كشاورزي افزود: ايران اسلامي از تحريم‌ها بهترين استفاده را كرد و در شرايط تحريم با تلاش پژوهشگران داخلي به سرعت نسبت به معرفي ارقام مختلف بذر گياهي به خصوص در محصولات استراتژيك اقدام كرد.
كمالي سروستاني بيان داشت:‌ رقم‌هاي مختلف گندم حدود 13 رقم در سال جاري و در سال زراعي قبل 7 رقم جديد گندم به كشاورزان معرفي شد.

* معرفي ارقام جديد

معاون سازمان تحقيقات كشاورزي خاطرنشان ساخت: در دولت نهم 7 رقم جديد بذر گندم، 3 رقم چغندرقند، ‌2 رقم جديد بذر پنبه، 2 رقم جديد گلرنگ (دانه روغني)، يك رقم جو و يك رقم برنج به كشاورزان معرفي شد.
وي افزود:‌ در فعاليت‌هاي شيلاتي محققان موفق به توليد مرواريد و بيوتكنيك توليد مرواريد پرورشي در آزمايشگاه شدند كه امروز در سطح آزمايشي به مرحله اجرا رسيده است.

* 30 رقم برنج پرمحصول

معاون سازمان تحقيقات كشاورزي افزود: به بركت تحقيقات 30 رقم پرمحصول بذر برنج كه ميانگين عملكرد آن در سال 1340 حدود 5/2 تن در هكتار بود، اين ميانگين با تحقيقات به 5 تن در هكتار افزايش يافته است.
كمالي خاطرنشان ساخت: در ارتباط با شيلات گونه جديد ميگو پرورشي كه بدون مشكل بيماري لكه سفيد به پرورش‌دهندگان معرفي شد.
كمالي خاطرنشان ساخت: براي خودكفايي در برنج افزايش سطح كشت امكان ندارد و خودكفايي از طريق افزايش عملكرد در واحد سطح به دست مي‌آيد.

* خاويار از ماهي پرورشي

وي خاطرنشان ساخت:‌ به روش مديريتي و كار اصلاح نژادي براي اولين بار در كشور محققان ايراني موفق شدند، خاويار از ماهي پرورش اوزن برون به دست آورند.
معاون سازمان تحقيقات كشاورزي ادامه داد:‌ در بحث دامپروري و اصلاح نژاد ملكه زنبور عسل نتايج پرباري بدست آمد و سيستمي در كشور راه‌اندازي شده به ويژه در گاوداري‌هاي صنعتي از طريق آزمون نُتاج (فرزندان) گاوهاي قهرمان پرتوليد ركوردبرداري در سراسر كشور با كمك معاونت امور دام در حال اجراست.

* افزايش 100 درصدي شيردهي گاو

كمالي افزود: نتايج ركوردگيري منجر به اين شد كه سطح متوسط توليد شير در گاوداري‌ها از 12 كيلوگرم به 25 كيلوگرم شيردهي در شبانه‌روز به ازاي هر راس گاو افزايش يابد.
وي افزود: نتيجه فعاليت علمي در بخش اصلاح نژاد باعث شد، با وجود افزايش شديد نياز و تقاضا به شير علاوه بر پوشش تقاضاي داخلي، خودكفايي در لبنيات به دست آيد.
كمالي خاطرنشان ساخت: كشور ايران در توليد گوشت قرمز و گوشت مرغ خودكفا است، البته يك مقدار گوشت صنعتي براي صنايع فراوري وارد مي‌شود و در عوض صادرات گوسفند به صورت رسمي و قاچاق به كشورهاي همسايه از تركيه تا حوزه خليج فارس وجود دارد.
معاون سازمان تحقيقات كشاورزي در مورد بهداشت و سلامت غذا افزود: براي توليد واكسن و سرم انساني و دامي فعاليت‌هاي زيادي در چند سال گذشته انجام شده و واكسن جديد دوگانه نيوكاسل و برونشيت عفوني در سال 85 معرفي شد.
كمالي افزود: واكسن تب برفكي با يك دهم قيمت جهاني و واكسن جديد بروسلوز گاوي در كشور توليد شد.

* سلامت انسان و دام

معاون سازمان تحقيقات كشاورزي در مورد اهميت موسسه واكسن و سرم رازي خاطرنشان ساخت:‌ فعاليت اين بخش منجر شده 17 ميليون كودك و 3 ميليون بزرگسال و 500 ميليون قطعه از طيور و نيز 120 ميليون راس واحد دامي از آلودگي به بيماري‌هاي مهلك نجات پيدا كنند.
كمالي خبر داد:‌ واكسن جديد دوگانه نيوكاسل و آنفلوانزاي طيور در داخل كشور توليد شد كه براي مبارزه با آنفلوانزا كمك شاياني داشته است.

*دانش فني سلولهاي لاين

معاون سازمان تحقيقات كشاورزي تصريح كرد: براي نخستين بار سلول‌هاي لاين كه شبيه سلول‌هاي بنيادين است، براي توليد واكسن‌هاي ويروسي انساني و حيواني و تشخيص انگل تك ياخته‌اي در داخل توليد مي‌شود.
وي افزود: اين دانش فني سلول‌هاي لاين در اختيار كشورهاي پيش‌رفته است كه تكنولوژي آن را به كشورهاي مانند ما نمي‌دادند، اما خود محققان آن را به دست آوردند.
وي افزود: تلاش زيادي براي كاهش مصرف سموم در توليد گياهي انجام شد به گونه‌اي كه امروز مصرف سم در كشاورزي از 53 هزار تن به 26 هزار تن يعني 50 درصد كاهش يافته است.
كمالي تصريح كرد: كاهش مصرف سم در كشاورزي منجر شد ، حداقل هزار و 200 ميليارد ريال صرفه‌جويي در كشور و همچنين توليد محصول سالم‌تر منجر شود.
وي با اشاره به افزايش روش مبارزه بيولوژيك با آفات افزود: روش مديريت جامع آفات و بيماري موسوم به IPM در دستور كار قرار گرفت و به اين وسيله مصرف سم شيميايي به شدت كاهش يافت.

* قند رژيمي از آب پنير

وي افزود: در بخش بيوتكنولوژي محققان ايراني موفق شدند از پسآب صنايع لبني كه از عوامل مزاحم صنايع‌ و آلوده محيط زيست بود، قند رژيمي با ارزش اقتصادي بالايي توليد كنند.
معاون سازمان تحقيقات كشاورزي افزود: در بخش جنگل و مرتع فعاليت بيوتكنولوژي روي كلون‌هاي بومي و پرمحصول انجام شد و باعث شد، ميزان رشد صنوبر به 3 تا 4 برابر معمول افزايش يابد كه در جهت افزايش درآمد كشاورزان موثر است.
كمالي همچنين از دستيابي به فناوري توليد خمير كاغذ با راندمان 38 درصد از باگاس نيشكر خبر داد و گفت: باگاس نيشكر در خوزستان به فراواني توليد مي‌شود كه كشاورزان قبلا آن را آتش مي‌زدند، اما اكنون از آن خمير كاغذ درست مي‌شود.
وي افزود: همچنين از سرشاخه نيشكر، پيت و باگاس بعد از غني سازي براي خوراك دام استفاده مي‌شود.

* سد زير زميني

كمالي همچنين از ساخت سدهاي زيرزميني براي حفظ رطوبت خاك خبر داد و گفت: 130 سد زيرزميني در سال جاري مكان يابي و طراحي شده و 35 طرح در مرحله اجرا قرار گرفته است.
وي افزود: اين طرح براي اولين بار در كشور اجرا مي‌شود كه اثر مناسبي براي استفاده از آب زيرسطحي در مناطق محدود اجرا مي‌شود كه بوسيله آن جريان‌هاي آب روان زيرسطحي مهار شده و در قسمت شكست و گسل‌هاي زمين در يك مخزن جمع‌آوري شده و براي آشاميدن انسان و آب شرب دام و كشاورزي استفاده مي‌شود.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن