تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815556080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نجات كودكان مبتلا به ازدياد انسولين مادرزادي‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نجات كودكان مبتلا به ازدياد انسولين مادرزادي‌
جام جم آنلاين: تا امروز درمان دارويي براي كودكاني كه مبتلا به بيماري ازدياد انسولين مادرزادي هستند، پيدا نشده است.اين ازدياد انسولين به دليل جهش در ژن‌هايي است كه كانال‌هاي «پتاسيم» را در سلول‌هاي بتاي (Beta) لوزالمعده كدگذاري مي‌كنند.


در بيماري ازدياد انسولين مادرزادي (HI) جهش‌هاي ژنتيك باعث آسيب رساندن به سلول‌هاي بتاي رمز شده در لوزالمعده مي‌شود. در نتيجه سطح انسولين از كنترل خارج شده و قند‌خون را بشدت كاهش مي‌دهد كه به اين وضعيت «هايپوگلايسميا» مي‌گويند. چنانچه در اين وضعيت بيمار درمان نشود ، به آسيب‌هاي مغزي برگشت‌ناپذير دچار شده و در كودكان باعث مرگ مي‌شود.

طبق برآوردهاي انجام شده توسط دانشگاه پنسيلوانيا، به طور ميانگين از هر 50 هزار كودك آمريكايي، يك نفر به اين بيماري مبتلا مي‌شود. در 20 سال گذشته داروي diazoxide درمان دارويي استاندارد براي بعضي از انواع HI بوده است. اين دارو ترشح انسولين را به وسيله باز نگه داشتن كانال‌هاي پتاسيم سلول‌هاي بتا كنترل مي‌كند.

وقتي سلول‌هاي بتاي تغيير شكل يافته (ناهنجار)‌ در قسمتي مجزا از لوزالمعده محدود مي‌شوند، از طريق يك عمل جراحي دقيق روي قسمت كوچكي از عضو، ضايعه از بين رفته و HI درمان مي‌شود. بيمارستان كودكان فيلادلفيا در تشخيص اين گونه بيماري و انجام جراحي‌هاي دقيق در كودكان تازه متولد شده شهرت جهاني دارد.

در حالت گسترش يافته HI سلول‌هاي ناهنجار بتا در سرتاسر لوزالمعده پخش مي‌شوند و جراحان مجبورند تقريبا تمام لوزالمعده را با عمل جراحي بردارند. در 25 درصد اوقات با اين عمل بيماران از شر HI خلاص مي‌شوند، اما در عوض با خطر بالاي عدم تعادل انسولين روبه‌رو مي‌شوند كه منجر به ديابت مي‌شود.

در تحقيقات جديد انجام شده، محققان از يك پپتيد (تركيب آمينواسيدي)‌ به نام (93-9 Exendin) استفاده كردند كه عملكرد گيرنده هورمون مخصوص در سلول‌هاي بتا را مسدود مي‌كند.

محققان قبلا اثر اين تركيب را روي موش‌هايي كه به صورت ژنتيكي مشكلي شبيه به كودكان مبتلا به HI مادرزادي داشتند ، امتحان كردند.

هنگامي كه محققان از غذا دادن به موش‌ها خودداري كردند، قند خون آنها شروع به كم شدن كرد. ميزان قند خون موش‌هايي كه از اين تركيب استفاده كرده بودند، در مقايسه با ديگر موش‌هايي كه از آن استفاده نكرده بودند به طور قابل ملاحظه‌اي بالاتر و تا اندازه زيادي شبيه به ميزان قند خون موش‌هاي سالم بود.

مرحله بعدي انجام مطالعات مقدماتي روي اثرات اين تركيب در كودكان و بزرگسالان مبتلا به HI مادرزادي است. چنانچه نتايج مطالعات مقدماتي نويدبخش باشد، مرحله آزمايش كلينيكي اين روش آغاز خواهد شد.

اگر اين پپتيد در درمان بيماري كودكان مبتلا به HI موثر واقع شود، پزشكان ابزار جديدي براي كنترل سطح انسولين و مديريت بيماري كودكان در دست خواهند داشت.

مترجم : آتنا حسن‌آبادي‌
منبع: Physorg
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن