تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815570288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به دليل قطعي برق طي سه ماه اخيرترافيك و تصادف در تهران 30درصد افزايش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: به دليل قطعي برق طي سه ماه اخيرترافيك و تصادف در تهران 30درصد افزايش يافت
ثمانه قدرخانعكس: آكوسالمي- رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران: خاموش شدن ناگهاني چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي علت افزايش تصادفات شهري بوده است- مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران: در تمام ساعات شبانه‌روز ترافيك تهران را زير نظر داريم، اما با قطع برق كنترل ترافيك از دست ما خارج مي‌شود


اگرچه برخي مسوولان تصورشان بر اين است كه خاموشي‌هاي گسترده و متناوب برق فقط زندگي شبانه افراد را با مشكل مواجه مي‌كند، اما آمارهاي مستند از شهر تهران حاكي است قطع برق طي سه ماه گذشته ترافيك و امنيت تردد در خيابان‌ها را به شدت تحت تاثير قرار داده است.
گزارش‌هاي ثبت شده در پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نشان مي‌دهد قطعي برق در سه ماه اخير باعث شده آمار كشته‌شدگان و مجروحان تصادف شهري در تهران 20درصد و تعداد تصادفات نيز 30درصد افزايش پيدا كند.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در اين باره مي‌گويد: شرايط در تهران به گونه‌اي است كه امنيت در زمان قطعي برق كم مي‌شود و تاريكي خيابان‌ها سلامت و تسهيل در عبور و مرور را تهديد مي‌كند.
به گزارش دنياي‌اقتصاد خاموشي و قطع برق داستان جديدي به نظر نمي‌رسد و كهنه هم نشده هر روز وارد مرحله جديدي مي‌شود و ابعاد تازه‌اي به خود مي‌گيرد. يكي از عمده محورهاي درگير شده با قطع برق شلوغي تهران است.
تهران پرحركت، پر از دود و ماشين كه يك منظره جديد و بي‌بديل نيست، يك نگاه تكراري است. نبودن برق هم به شلوغ‌تر شدن منظره تهران كمك كرده است، چنانچه رييس پليس راهنمايي و رانندگي اعلام مي‌كند به دليل قطعي برق طي 3 ماه اخير آمار كشته‌شدگان و مجروحان تصادف شهري در تهران20درصد افزايش يافته و در عين حال تصادفات تهران نيز 30درصد افزايش يافته است. هرچند وزارت نيرو و سازمان توزيع نيروي برق در تهران در اين رابطه بي‌واسطه‌ترين نقش را برعهده دارند، اما معاونت حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران بنا به صلاحديد ساير ارگان‌ها مسوول برطرف كردن اين معضل شناخته شده است.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران علت افزايش تصادفات شهري و كشته‌شدگان و مجروحان حاصل از آن را خاموش شدن ناگهاني چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي و معابر مي‌داند كه امنيت مردم را به مخاطره مي‌اندازد. مردم تهران طي چند ماه اخير شب‌هاي تاريك بسياري را در تهران تجربه كرده‌اند و به همين دليل معاون حمل و نقل شهرداري تهران با زيرمجموعه خود يعني سازمان كنترل ترافيك شهرداري تصميم گرفته چراغ‌هاي معابر شهري و به ويژه چراغ راهنمايي و رانندگي را به باتري و ژنراتور تامين‌كننده برق تجهيز كند. هرچند شهرداري هزينه‌هاي اين تجهيز و نگهداري پس از آن را بسيار چشمگير برآورد كرده است، اما حجت‌ا... بهروز، رييس سازمان كنترل ترافيك حفظ امنيت و جان مردم تهران را از تقبل هر هزينه‌اي مهم‌تر مي‌داند.
تهران آشفته
سرهنگ هادي هاشمي، رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اعلام اينكه از زمان قطعي برق و غيرفعال شدن چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي در تقاطع‌ها، آشفتگي ترافيكي در شهر ايجاد مي‌شود، گفت: «با توجه به شرايط پيش آمده طي دو، سه ماه اخير، 30درصد بر تراكم ترافيكي تقاطع‌ها و محورهاي هم جوار آنها اضافه شده است، به علاوه اينكه آشفتگي روحي و رواني رانندگان نيز در پي آن ايجاد شده است.»
وي اضافه مي‌كند: «اين عوامل سبب‌ساز رشد 20درصدي كشته و مجروحين تصادف‌هاي تهران طي چند وقت اخير شده است.» سرهنگ هاشمي تصريح مي‌كند: «عابران پياده از فرصت‌هايي كه از چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي پيدا مي‌كنند از عرض خيابان عبور مي‌كنند و همين امر سبب‌ساز اين اتفاقات شده است.»‌
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ قطع شدن برق كه موجب قطع روشنايي معابر مي‌شود را دليل ديگري بر اين امر مي‌داند كه در پي آن ناامني ترافيكي در معابر حاكم مي‌شود و تهديد جدي براي امنيت جاني عابران پياده خواهد بود.»
وي با تاكيد بر اينكه قطع شدن برق در سطح شهر كه قطعي برق معابر را در پي دارد دليل رشد تصادف‌هاي تهران است و با اعلام 36درصد رشد تصادفات خسارتي و افزايش 20درصدي كشته و مجروح در تهران كه رقم قابل ملاحظه‌اي است، خطرات بيشتري را براي تهران پيش‌بيني مي‌كند.
با قطعي برق در معابر عمومي و خاموش شدن چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي، آشفتگي در خيابان‌ها ايجاد مي‌شود كه به تبع آن نيروي انساني در پليس راهنمايي و رانندگي نقش و كاركرد ابزار و تجهيزات فني را عهده‌دار مي‌شود. رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيز با اشاره به اين موضوع و چند برابر شدن فعاليت پليس در زمان قطعي برق مي‌گويد: «با توجه به پيشرفت تكنولوژي و فن‌آوري جديد نبايد همچون انسان‌هاي نخستين عمل كرد. به طور قطع راهنمايي و رانندگي نيز مثل تمام ارگان‌ها از فن‌آوري‌هاي جديد استفاده مي‌كند. از آنجا كه انرژي برق منبع حركتي تمام فن‌آوري‌ها است و چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي نيز از انرژي برق تغذيه مي‌شوند، بنابراين با قطع برق از چرخه فعاليت خارج مي‌شوند. در اين لحظه آشفتگي ترافيكي داريم و بايد از نيروي انساني بهره ببريم.»
سرهنگ هاشمي توضيح مي‌دهد: «ما هميشه در 20درصد تقاطع‌ها حضور داريم و 80درصد تقاطع‌ها را چراغ راهنمايي و رانندگي مديريت مي‌كند.»‌
650تقاطع حساس
وي ادامه مي‌دهد: «دوهزار و 600تقاطع در تهران به چراغ زمان‌دار و چشمك‌زن مجهز است كه 650تقاطع آن به عنوان تقاطع حساس شناخته مي‌شود و نيازمند مديريت صحيح از طريق لوازم الكترونيكي است. اگر بخواهيم براي هر چراغ در هر تقاطع يك نيروي انساني بگذاريم با احتساب 3 يا 4 زمانه بودن چراغ‌ها در نهايت بايد 7 تا 8هزار نفر نيروي انساني به كار گرفت تا در تقاطع‌ها بايستند و به كارگيري اين همه نيروي انساني امكان‌پذير نيست».
رييس پليس راهنمايي و رانندگي اذعان دارد كه اين ارگان نظارتي است، مجري نيست نه توليدكننده است نه اجرا كننده بلكه ناظر بهره‌برداري و مناظر ترافيكي است و با همين توضيح كوتاه شهرداري تهران را وارد بحث مي‌كند.
سرهنگ هاشمي مي‌گويد: «انرژي برق را وزارت نيرو وارد اين چرخه مي‌كند و تجهيزات ترافيكي را شهرداري تقبل مي‌كند».
همين ورود كوتاه به بحث جايگاه شهرداري اين معنا را پيدا مي‌كند كه مسووليت هماهنگي توزيع برق در شهر تهران طي جلسات مشترك وزارت نيرو، استانداري، فرمانداري، شهرداري و راهنمايي و رانندگي به شهرداري تهران تفويض شده است. سرهنگ هاشمي نيز با تاييد اين نكته خبر مي‌دهد: «شهرداري پيگير شده است تا با انجام كار كارشناسي 200تقاطع با استفاده از باتري‌هاي «UPS» در زمان خاموشي‌ها، روشن بماند.
ما در 50تقاطع مشكل جدي تامين برق داريم. ما از وزارت نيرو درخواست كرديم يا تقاطع‌هاي حساس را از چرخه خاموشي‌ها جدا كند يا زمان قطعي برق را در آنها به ما اطلاع دهد.وي ادامه مي‌دهد: «شهرداري و وزارت نيرو بايد اقدامي انجام دهند كه تقاطع‌هاي شهر تهران را نجات دهند، چون شرايط در تهران به گونه‌اي است كه امنيت در زمان قطعي برق كم مي‌شود».
شهر خاموش
برق كه مداوم قطع مي‌شود و زمان خاموشي كه اعلام مي‌شود فقط منازل مسكوني و اداري يا فضاهاي داخلي نيستند كه تحت‌تاثير نبودن انرژي بخشي از فعاليت خود را از دست مي‌دهند، بلكه فضاهاي شهري هم از اين خاموشي‌ها تاثير مي‌پذيرند. از آنجا كه در شهري مثل تهران عوامل بسيار زيادي بر ترافيك شهري و حمل‌ونقل اثرگذار تلقي مي‌شوند، فصل‌هايي از سال تاثير متقابلي بر اين شرايط دارند. در شرايط فعلي كه فصل بازگشايي مدارس و آمدن ماه رمضان تاثير مستقيم بر ترافيك تهران دارد قطعي برق نيز حضوري پررنگ در اين تاثيرگذاري و تاثيرپذيري‌ها دارد.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز آماري از ميزان افزايش ترافيك در ماه‌هاي مختلف سال ارائه مي‌كند و مي‌گويد: «ترافيك تهران در نيمه دوم سال 30درصد بيشتر از ساير مواقع است كه بخشي از آن در ماه اول بازگشايي مدارس است كه خانواده‌ها دغدغه بچه‌ها را دارند و در ماه اول مدرسه بچه‌ها را به مدرسه مي‌برند و مي‌آورند.
امسال ساعت تعطيلي مدارس با زمان افطار همزمان شده است كه قطع برق و تاريكي خيابان‌ها نيز ناهنجاري ويژه‌اي را ايجاد خواهد كرد. تاريكي خيابان‌ها سلامت و تسهيل در عبور و مرور را تهديد خواهد كرد.»
مهندس حجت‌ا... بهروز، مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران با تاكيد اين نكته كه قطع برق و معضلي كه به وجود آورده است شهر تهران را به هم ريخته عنوان مي‌كند: «شهرداري طبق وظيفه ذاتي مديريت ترافيك را برعهده دارد، ولي اتفاقات چند ماه اخير به دليل قطع برق مشكلات بسيار زيادي را براي شهرداري پديد آورده است.»
وي با تصريح اينكه شركت كنترل ترافيك تهران وظيفه كنترل تمام شهر را برعهده دارد و در تمام ساعات شبانه روز ترافيك تهران را زير نظر دارد، مي‌گويد: «از طريق مركز كنترل ترافيك به كل شهر تهران دسترسي داريم چون سيستم نظارت ما يك سيستم متمركز است كه به ما اين امكان را مي‌دهد ترافيك تهران و رفت و آمد را زمان‌بندي كنيم ولي با قطع برق در واقع ارتباط با تقاطع قطع شده و كنترل ترافيك از دست ما خارج مي‌شود.»
حجت‌ا... بهروز با اشاره به جلسات مشتركي كه شهرداري تهران با وزارت نيرو و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، استانداري و فرمانداري تهران داشته‌اند، خاطرنشان مي‌كند كه طي تمام جلسات اينگونه تصميم‌گيري شده است كه شهرداري تهران از برق اضطراري در چند تقاطع حساس در تهران استفاده كند تا معضل قطع برق تا حدودي مرتفع شود. ولي مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران با اشاره به سابقه استفاده از برق اضطراري در معابر عنوان مي‌كند: «استفاده از برق اضطراري از سال گذشته از سوي شهرداري تهران پيشنهاد شده بود تا در مواقع اضطراري كه زياد هم اتفاق نمي‌افتد خاموشي برق معابر تاثير منفي بر مباحث ترافيكي شهر نداشته باشد. در واقع مقرر شده بود به خاطر مسائل غيرمترقبه تقاطع حساس‌تر به سيستم برق اضطراري مجهز كنيم كه مدتي پاسخگو باشد، در واقع خرابي چراغ‌هاي معابر در نهايت 20 تا 30 دقيقه طول مي‌كشد و در اين زمان، برق اضطراري پاسخگو است، ولي بيشتر از اين زمان را نمي‌تواند تحمل كند. ولي پيش‌بيني نمي‌كرديم چنين اتفاقي بيفتد. نه باور داشتيم چنين شرايطي پيش بيايد نه مقرر بود كه چنين اتفاقاتي رخ دهد.»
مديرعامل شركت كنترل ترافيك در ادامه با اشاره به تجهيز 100 تقاطع تهران به برق اضطراري توسط شهرداري عنوان مي‌كند: «اين قرار براي اول امسال گذشته شده بود كه وضعيت عادي بود ولي معضلي كه به وجود آمد شهر را به هم ريخت.»
وي مي‌گويد: كنترل چراغ راهنمايي تقاطع‌ها به روش دستي ممكن نيست به همين دليل شهرداري تهران طي 2، 3 ماه گذشته سعي كرده از طريق وزارت نيرو برق معابر عمومي را جدا كند، ولي وزارت نيرو چنين كاري را تقبل نكرد.
حجت‌ا... بهروز مي‌گويد: «روشنايي معابر عمومي با ايمني و امنيت مردم گره خورده ولي وزارت نيرو اعلام مي‌كند نمي‌تواند برق معابر عمومي را از ساير بخش‌هاي شبكه برق شهري جدا كند. بنابراين شهرداري را موظف كرده‌اند براي روشنايي معابر پاسخگو باشد.»
وي با بيان اينكه از سوي وزارت نيرو به شهرداري ابلاغ شده است كه تا 200 تقاطع را هر چه سريع‌تر به برق اضطراري تجهيز كند تا مشكل روشنايي معابر به حداقل برسد، توضيح مي‌دهد: «سعي كرديم امكانات گسترده‌تري را نسبت به قبل در نظر بگيريم كه در نتيجه آن هزينه بسيار زيادي به شهرداري تحميل خواهد شد».
طي چند ماه گذشته كه قطع برق در سطح كشور به صورت گسترده اعمال مي‌شود، تجهيزات برق اضطراري نيز به دليل متقاضي فراوان كم شده است و به گفته حجت‌ا... بهروز باتري ژنراتور ناياب است و همين نكته نيز تامين برق را براي معابر تهران با مشكل دوچندان مواجه كرده است.
جيره برق خيابان‌ها به نام شهرداري نوشته مي‌شود
وي اين توضيح را هم ضروري مي‌داند كه شهرداري تهران به سازمان كنترل ترافيك به عنوان زيرمجموعه خود اعلام كرده است به هر صورت كه امكان دارد برق اضطراري معابر شهري را فراهم كند و اين دستور موجب شده تا معاونت حمل و نقل شهرداري تهران تا اوايل شهريورماه 200 تقاطع در شهر تهران را به سيستم برق اضطراري مجهز كند تا بخشي از فشار ناشي از قطع برق از روي دوش مردم تهران برداشته شود.
نصب ژنراتورهاي تامين‌كننده برق اضطراري براي شهر تهران به جز هزينه غيرقابل پيش‌بيني براي شهر هزينه‌هاي قابل توجهي براي نگهداري به شهرداري تحميل مي‌كند كه دولت هيچ مسووليتي در قبال آن برعهده نگرفته است.
شهرداري اعلام مي‌كند كار ديگري امكان‌پذير نيست. جيره برق خيابان‌هاي تهران نيز به نام شهرداري نوشته شده است. كارشناسان نيز قطع برق در معابر شهري را خطري معلوم براي پايتخت مي‌دانند. شب‌هاي پايتخت بدون روشنايي امنيت مردم را به خطر خواهد انداخت. اين نكته‌اي است كه شهردار فعلي تهران به دليل سابقه مديريتي‌‌اش در نيروي انتظامي كل كشور به عنوان سردار جاده‌ها و امنيت به خوبي مي‌شناسد.
به همين دليل است كه محمدباقر قاليباف امروز به عنوان شهردار تهران تكليف كرده است در غياب دولت، هزينه‌هاي روشنايي شب‌هاي پايتخت توسط ارگان‌هاي زيرمجموعه شهرداري پرداخته شود. شهردار تهران در جلسات مشتركي كه براي خاموشي و روشنايي تهران با مديران مختلف اجرايي داشته است روشنايي تهران را وابسته به جان و امنيت مردم آن عنوان كرده و حساسيت مديران شهري را تحريك كرده است.
همين نكته سبب شده تا مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري به صراحت بگويد ديگران نتوانستند با برنامه‌هاي خود كاري از پيش ببرند، پس ما براي امنيت جان مردم تهران دست به كار شديم هر چند كار بسيار مشكلي است و شايد منجر به موفقيت نشود.
سكوت و مشغله توزيع نيروي برق تهران
هرچند شهرداري تهران و راهنمايي و رانندگي تهران براي حل مشكل قطع برق معابر با هم وارد عمل شده‌اند اما سكوت وزارت نيرو و فعاليتي كه در اين رابطه انجام خواهد داد خود جاي پرسش دارد. هر چند در تهيه اين گزارش تلاش شده تا نظرات سازمان توزيع نيروي برق تهران عنوان شود، اما مديرعامل اين سازمان هرگونه پاسخي را خارج از فرصت اين مركز و مشغله كاري خود دانست.
همكاري دوجانبه
در غيبت وزارت نيرو، شهرداري تهران و راهنمايي و رانندگي همكاري دوسويه خود براي حل مشكل ترافيك شهري در زمان خاموشي چهارراه‌ها و تقاطع‌ها را آغاز كرده است.اداره راهنمايي و رانندگي با اينكه معتقد است در شرايط فعلي «ترافيك تهران پس مي‌زند» و شهرداري تهران اعلام مي‌كند باتري‌هاي چراغ‌هاي راهنمايي و روشنايي‌ خيابان‌ها عمر محدودي دارند ولي تلاش براي رفع اين مشكل يك ضرورت است.
راهنمايي و رانندگي استان تهران در عين حال كه نيروهاي خود را در تقاطع‌هاي حساس به مديريت ترافيك مي‌گمارد، ولي اعلام مي‌كند انتظار دارد حداقل چراغ راهنمايي 650 تقاطع حساس از شبكه‌ شهري جدا شود و قابل مديريت باشد، چراغ‌ها قطع نشود و مردم بتوانند راحت در سطح شهر تردد كنند.
هر چند معاونت حمل و نقل شهرداري تهران تلاش دارد از ابزار كمكي براي رفع مشكل خاموشي معابر و ترافيك ايجاد شده كمك بگيرد ولي اداره راهنمايي و رانندگي تهران نيز در قالب فرهنگ ترافيك در‌خواست‌هايي را از مردم دارد، مسائلي همچون استفاده از تلفن براي انجام كارهاي ضروري، دوري از سفرهاي كاذب در سطح شهر، پياده‌روي براي رسيدن به مقصدهاي نزديك، اجتناب‌ از سفر درون‌شهري در ساعات پرترافيك و تاكيد بر اين نكته كه ظرفيت‌ معابر اشباع شده است و آخر اينكه غالب ترافيك در شهر تهران كاذب است.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن