تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815319920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازرس سابق تسليحاتي سازمان ملل: اگر غرب سندي از ساخت بمب اتم ايران داشت حتما منتشر مي‌كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بازرس سابق تسليحاتي سازمان ملل: اگر غرب سندي از ساخت بمب اتم ايران داشت حتما منتشر مي‌كرد
خبرگزاري فارس: بازرس سابق تسليحاتي سازمان ملل در عراق گفت: اگر غرب سندي مبني بر ساخت بمب اتمي در ايران داشت حتما در انتشار آن تعلل نمي‌كرد.


ويليام اسكات ريتر بازرس سابق سازمان ملل در عراق (از 1991 تا 1998) هنگامي كه در سال 2003 مشخص شد صدام حسين تسليحات كشتار جمعي نداشته است نسبت به دولت بوش انتقادات شديدي را ابراز كرد.
او آخرين اثر خود را كه در ايتاليا منتشر شده در مورد ايران نوشته است. ريتر تاييد مي‌كند كه دولت بوش قصد دارد همان سناريويي را كه در عراق طراحي كرده بود در مورد ايران اجرا كند: اين سناريو معرفي "تهديدي به نام ايران" است و اين در حالي است كه دلايلي كافي كه نشان دهد تهران درصدد ساخت بمب اتمي است در اختيار ندارد.
ريتر در اين مصاحبه به پرسش‌هاي روزنامه الكترونيكي «il manifesto» پاسخ داده است.

**گزارش قبلي آژانس دقيقا نگراني‌هاي سرويس‌هاي مخفي آمريكا بود

* آژانس اتمي در ماه مي از پژوهش‌هاي ايران براي تهيه موشك‌هاي هسته‌اي خبر داد و از ايران درخواست كرد اطلاعات بيشتري را در اين مورد ارائه دهد. اين گزارش به اين معني بود كه آژانس رويكرد سختگيرانه‌تري را دنبال خواهد كرد؟

- آژانس يك ارگان سياسي است. ايالات متحده، انگليس و اتحاديه اروپا مايوس شده‌اند زيرا قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد كه در آنها از ايران خواسته بودند غني‌سازي اورانيوم را تعليق كند عملي نشده‌اند. اين دلسردي در آخرين گزارش آژانس نيز مشهود بود. با اين وجود اين موضوع به سندي مربوط مي‌شد كه حاوي هيچ موردي كه با شفاف‌سازي‌هاي قبلي متضاد باشد، نبود. بر مبناي اين شفاف‌سازي‌ها برنامه هسته‌اي ايران به نظر مي‌رسد منحصرا كاركرد صلح‌آميز و غير نظامي دارد. با توجه به اين نكته است كه من اعتقاد دارم گزارش آخر آژانس سياسي بود زيرا "دغدغه‌هاي" مطرح شده در اين گزارش دقيقا نگراني‌هاي سرويس‌هاي مخفي ايالات متحده است. نقش آژانس و بازرسانش در ايران بررسي اين موضوع است آيا ايران از معاهده NPT تخطي كرده است يا خير؟ ايران از پاسخ به پرسش‌هايي كه از صلاحيت معاهده خارج هستند امتناع مي‌كند. به‌ويژه وقتي كه اين پرسش‌ها از سوي سرويس‌هاي جاسوسي مخالف جمهوري اسلامي مطرح شده باشند. من مطمئنم كه اين گزارش آخر آژانس از سوي شوراي حكام تهيه نشده بود و تحت فشارهاي سنگين ايالات متحده تنظيم شده بود.

* شما در كتاب خود از "جناحي" نام برده‌ايد كه آماده حمله به ايران است. اين جناح از چه افرادي تشكيل شده است؟

- حلقه نئومحافظه‌كاران كه بر دولت آمريكا و به ويژه بر تدوين سياست‌هايش در مورد امنيت ملي تسلط يافته عنصر اصلي اين جناح است. افرادي مانند جان بولتون، پل ولفوويتز اكنون خارج از دولت هستند اما افرادي بانفوذتر مانند ديك چني هميشه در دولت حضور دارند. در مقابل از "جناحي"سخن گفته‌ام كه فراتر از دولت است؛ اين جناح مجموعه‌اي از افراد و سازمان‌ها به همراه بسياري از روشنفكران است كه در رسانه‌ها نيز نفوذ دارند و از طريق ايدئولوژي متحد شده‌اند كه تغيير ريشه‌اي خاورميانه را مدنظر قرار داده است و برخورد با ايران نيز در امتداد اين تغيير ارزيابي مي‌شود.

** اگر غرب سندي از ساخت بمب اتم ايران داشت حتما منتشر مي‌كرد

* غرب اسنادي را ارائه مي‌دهد كه بر مبناي آنها ايران در حال تهيه بمب اتمي است؟ در اين مورد چه توضيحي داريد؟

- اگر اين اسناد موجود بودند تاكنون منتشر شده بودند. تبليغاتي كه غرب عليه ايران راه انداخته است بر مبناي اسناد نيست بلكه بر پايه فرضيات است. اسرائيل و ايالات متحده با صداي بلند مي‌گويند "ايراني‌ها مي‌توانند به تسليحات اتمي دست يابند." بعد از اينكه بازرسان آژانس از ماموريت بازرسي خود باز مي‌گردند و ادعاهاي‌شان را تكذيب مي‌كنند، مي‌گويند كه اين خود دليل موجهي است كه ايراني‌ها برنامه خود را مخفي كرده‌اند. آنها فقط در اين مورد حدس مي‌زنند در حالي كه هيچ سند محكمي ندارند.
در مورد عراق واقعيت مشخص شد؛ همه مي‌دانند كه در سازمان ملل متحد نيز اسناد غلطي وجود داشته است. من نمي‌گويم اينطور نيست. آيا دولت ايتاليا به شهروندانش مي‌گويد دولت بوش براي توجيه جنگ عليه صدام دروغ گفته است؟ اتحاديه اروپا چنين كاري كرده است؟ در رسانه‌ها در مورد اين موضوع صحبت شده است و اتفاقات امروز را هم مي‌بينيم، دولت‌هاي فرانسه، ايتاليا، آلمان و انگليس جرات دارند بگويند "ايالات متحده عزيز، شما در مورد عراق قبلا دروغ گفته‌ايد و ما در مورد ايران به اسناد محكم احتياج داريم."

** بحران اتمي ايران در اسرائيل ساخته و پرداخته شده است

* شما در كتاب خود از بحراني سخن گفته‌ايد كه از سوي اسرائيل طراحي شده است. منظور شما چيست؟

- اسرائيل اصرار دارد ايران و برنامه اتمي‌اش تهديد است. اسرائيلي‌ها به صراحت مي‌گويند نه بمب اتمي بلكه غني‌سازي ساده اورانيوم از سوي تهران خط قرمزشان محسوب مي‌شود كه عبور از اين خط قرمز را به هيچوجه نمي‌پذيرند. حتي اگر اين غني‌سازي طبق معاهدهNPT كه ايران از امضاكنندگانش مي‌باشد مجاز باشد. اسرائيل هميشه به ايالات متحده فشار مي‌آورد كه قاطعانه با ايران برخورد كند. اگر اسرائيل روزي مي‌گفت "بسيار خوب ما در مورد برنامه غني‌سازي ايران هيچ حرفي نداريم" شما گمان مي‌كنيد كه باقي جهان چيز ديگري مي‌گفتند؟ نه، زيرا افكار عمومي جهان به ميزان كافي براي چگونگي مواجهه با ايران و برنامه غني‌سازي‌اش پخته شده است. اين بحران در اسرائيل ساخته و پرداخته شده و بيش از پيش ابعاد دراماتيكي به خود مي‌گيرد، تا حدي كه مسئولان اسرائيلي حمله به ايران را اجتناب‌ناپذير دانسته‌اند.

* شما اعتقاد داريد كه ايالات متحده جنگ ديگري در اين منطقه به راه خواهد انداخت؟

- اين آخرين چيزي است كه من مي‌خواهم بگويم. ما مي‌دانيم كه پنتاگون فشار مي‌آورد تا گرايش‌هاي جنگ‌طلبانه در كاخ سفيد را كمرنگ كند اما مديريت وزارت دفاع در دست گروهي ايدئولوژيك خواهد افتاد كه درصدد تغيير راديكال خاورميانه است و در صورت ورود نامزد دموكرات به كاخ سفيد كه نگرشي متفاوت با اين گروه دارد تلاش خواهند كرد رئيس‌جمهور جديد را قانع كنند كه روند امور به صورت ريشه‌اي تغيير نخواهد كرد.
انتهاي پيام/ي
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن