تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815616921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي مهر /گزارشي از قرنطينه آزمونهاي وزارت بهداشت / تلاش براي حذف خاطره دستياري


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اختصاصي مهر /گزارشي از قرنطينه آزمونهاي وزارت بهداشت / تلاش براي حذف خاطره دستياري
خبرگزاري مهر - گروه حوزه و دانشگاه: خبرنگار مهر با حضور در قرنطينه وزارت بهداشت گزارش ويژه اي از تلاش اين وزارتخانه براي حفاظت از آزمونهاي حساس گروه پزشكي تهيه كرده است. گزارشي كه حاكي از تلاش مسئولان براي حذف خاطرات تلخ آزمون دستياري است.

خبرنگار مهر با بازديد از محل قرنطينه آزمون دانشنامه تخصصي پزشكي با نحوه طراحي سؤال، تايپ و تكثير و از همه آنها مهم تر حفاظت چند لايه وزارت بهداشت براي برگزاري هرچه بهتر اين آزمون آشنا شد.

وزارت بهداشت هر ساله با برگزاري بيش از 20 آزمون در سطوح مختلف كه يكي از آنها آزمون دانشنامه رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي است، وظيفه سنگين حفاظت از اين آزمون ها را بر عهده دارد. سنگيني اين وظيفه زماني خود را بيشتر نشان مي دهد كه بدانيم گروه هدف آزمون تعداد زيادي از پزشكان متخصص و فوق تخصص كشور در رشته هاي مختلف هستند.

زماني كه پاي به قرنطينه آزمون دانشنامه تخصصي پزشكي گذاشتم، در ذهن خود محيطي پليسي با شيشه هاي چند لايه و سقف بتوني و غير قابل نفوذ را ترسيم كرده بودم اما صحبت هاي مسئولان حراست كه در اين بازديد من را همراهي مي كردند اين نكته را به من يادآور شد كه به جاي استفاده از مصالح غير نفوذ، شرايط به گونه اي طراحي شده است كه آزمون ها با كمترين آسيب پذيري مواجه شوند.

براي ورود به سالن قرنطينه كارت مهمان را دريافت مي كنم. از اين پس من ميهمان قرنطينه هستم كه در معيت ميزبان خود بازديد را آغاز مي كنم. تصوير هر فردي كه وارد سالن قرنطينه مي شود فيلمبرداري مي شود و تمامي فيلم ها تا زمان پايان آزمون در محل مخصوص نگهداري مي شود. اين فيلمها كه با تاريخ و ساعت نگهداري مي شوند به نوعي سوابق آزمون محسوب شده و در صورت خدشه به آزمون مورد استناد قرار مي گيرند و تمامي تاريخچه يك آزمون را به صورت مستند در خود حفظ مي كنند.

هيچ فردي در منطقه قرنطينه نمي تواند بدون كارت شناسايي كه به او داده شده است تردد كند. منطقه قرنطينه از سالن تايپ، تكثير، محل نگهداري اسناد و مخزن آزمون تشكيل شده است كه در كنار ستاد حفاظت آزمون و ستاد عوامل اجرايي نيز قرار دارند كه همانند منطقه قرنطينه با محدوديت تردد روبرو هستند.

ورود به سالن تايپ پس از نگارش نام ميهمان و ميزبان از سوي نگهبانان ميسر مي شود. نگهبانان در فرم هايي با شماره سريالهاي مخصوص ورود و خروج عوامل اجرايي را ثبت مي كنند تا در صورت نياز به اين اسناد مراجعه شود.

سالني با دو رديف 10 تايي رايانه و تايپيست هاي حرفه اي براي تايپ سؤالات سخت و پيچيده آزمون دانشنامه تخصصي و فوق تخصصي پزشكي. تمامي پنجره هاي سالن تايپ پيش از ورود عوامل اجرايي توسط عوامل حافظت آزمون پلمپ شده و لاك و مهر شده بود.

در ابتداي سالن تايپ محلي براي نمايندگان دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي و عوامل اجرايي حفاظت آزمون در نظر گرفته شده است كه در واقع محل دريافت سؤالات از نمايندگان هيئت هاي بورد و ارائه آن به بخش تايپ است.

سؤالاتي كه از سوي استادان در فرم هاي مخصوص با شماره رمز مربوطه نوشته مي شود بدون بخش پاسخ ها وارد بخش تايپ مي شود. پس از شمارش تعداد صفحاتي كه از سوي استاد به بخش تايپ داده مي شود و تنظيم صورت جلسه مربوطه، كار تايپ سؤال آغاز مي شود. هيچ كاغذ سفيد ديگري در سالن تايپ وجود ندارد.

به گفته مسئول حفاظت آزمون كه من را همراهي مي كند، تمامي رايانه هاي مخصوص تايپ كنترل شده و كليه خروجي هاي آنها پلمپ شده است. همچنين تايپيست ها امكان ذخيره هيچ نوع اطلاعاتي را بر روي رايانه ها ندارند و تنها در پايان مرحله تايپ مي توانند اطلاعات مربوطه را براي سرور اصلي ارسال كنند.

اين مقام مسئول يادآور مي شود كه تمامي عوامل اجرايي پيش از بكارگيري از سوي دبيرخانه و حفاظت آزمون استعلام مي شوند و در صورت تأييد صلاحيت مي توانند در اين بخش مشغول به كار شوند. البته بر اساس آيين نامه حفاظت از آزمون هيچ فردي كه نزديكانش در اين آزمون شركت باشند نمي توانند در اين دوره در گروه عوامل اجرايي قرار گيرند.

رايانه هاي بخش تايپ داراي كدهاي خاص هستند و با شماره شناسايي مي شوند و استاد در بدو ورود به سالن تايپ مي تواند به راحتي رايانه خاص آن رشته را پيدا كند. نكته اي كه در مورد سالن تايپ وجود دارد اين است كه تايپيست ها كليد سؤالات را در اختيار ندارند و سؤالات نيز در نهايت از سوي معاون فني آزمون كه يكي از اساتيد است از ميان كليه سؤالات انتخاب مي شود و در واقع مشخص نيست كه از ميان كليه سؤالات كدام براي آزمون انتخاب مي شود.

پس از مرحله تايپ به مرحله تكثير وارد مي شويم. با توجه به اينكه طراحي سؤال هنوز ادامه دارد، تكثير آغاز نشده است اما دستگاهها و مراحل به نمايش گذاشته مي شوند. وزارت بهداشت در بخش آزمونهاي خود با يك خاطره تلخ روبرو است، آزمون دستياري سال 82 و لو رفتن سؤالات آزمون موجب شده است كه وزارت بهداشت اين كار را از شركت خصوصي مجري اين كار گرفته و كليه مراحل تا چاپ دفترچه را خود به انجام برساند.

بيشترين تعداد شركت كننده در آزمون هاي وزارت بهداشت در آزمون كارشناسي ارشد با حضور بيش از 45 هزار داوطلب است و اين تعداد اين امكان را براي وزارتخانه فراهم كرده كه كار تكثير نيز در درون وزارت بهداشت انجام شود.

پس از بازديد از بخش تكثير به سراغ اتاق هاي طراحي سؤال مي رويم. اساتيد نام آشنايي همچون دكتر مصطفي معين، دكتر سيد مؤيد علويان، دكتر ناصر سيم فروش، دكتر سيد حسن امامي رضوي، دكتر باقر لاريجاني و ده ها استاد ديگر به نام پزشكي بر اساس رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي خود مشغول طراحي سؤال هستند.

اساتيد فارغ از مسئوليت هاي اداري گرداگرد ميزهاي طراحي سؤال قرار گرفته اند و به بحث و تبادل نظر براي انتخاب بهترين سؤالات مي پردازند.

اتاق هاي طراحي سؤال به طور كامل از نظر امنيت و حفاظت آزمون حراست مي شود و استادان طراح سؤال اجازه ندارند كه غير از برگه هاي پيش نويس طراحي را به محل تايپ وارد كنند. نماينده بورد مربوطه در انتهاي مرحله طراحي سؤال با كنترل كردن صحت تايپ و سؤالات، آنها را براي تكثير و دفترچه سازي به بخش پذيرش تحويل مي دهد. در صورت نياز به اسلايد و يا عكس خاص اين كار به وسيله يك رايانه مخصوص انجام مي گيرد.

به گفته يكي از مسئولان حفاظت آزمون، يكي از دلايل مهم نبودن قرنطينه شبانه روزي براي آزمونهاي دانشنامه تخصصي و فوق تخصصي پزشكي، حضور استادان رشته پزشكي است. اين افراد به عنوان اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي علوم پزشكي بايد در دو حوزه درمان و آموزش حضور مداوم داشته باشند و ضمن اينكه اطمينان كامل به اعضاي بورد وجود دارد و همين موضوع امكان حضور آنها را در قرنطينه به طور دائم منتفي مي كند.

وي مي افزايد: بارها پيش آمده است كه دستورهاي باليني مربوط به يك بيمار اورژانسي به سالن قرنطينه آورده شده تا آخرين دستورات پزشك معالج كه يكي از اعضاي هيئت هاي بورد است، در آن نوشته شود و همين مسئله موجب مي شود كه از وجود اين اساتيد تنها در ساعاتي كه طراحي سؤال انجام مي شود، بهره بگيريم.

در ميان بازديد از بخش پذيرايي اين نكته به ذهن خطور مي كند كه آيا ممكن است مانند فيلم هاي هاليوودي برخي بخواهند از طريق پذيرايي و تغذيه به آزمون نفوذ كنند اما صحبت هاي مسئول حفاظت آزمون اين نكته را منتفي اعلام مي كند.

وي مي گويد : تمامي فعاليت پذيرايي و غذاهاي مورد نياز براي عوامل اجرايي، استادان و ساير افراد از سوي نگهبانان كنترل مي شود و از سوي ديگر تأمين كننده اين خدمات پيش از آزمون تعهدات لازم را تأمين كرده اند.

همه سؤالات پس از تكثير وارد بخش مخزن مي شود. در زمان بازديد در مخزن بسته بود و همراهان من اعلام كردند كه مخزن تنها با حضور سه نفر از اعضاي حفاظت آزمون، دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي و مسئول حراست باز مي شود و از تمامي مراحل فك پلمپ فيلمبرداري مي شود. قفل هايي كه براي درب استفاده مي شود تنها يكبار مورد استفاده است و براي آزمون بعدي مورد استفاده قرار نمي گيرد. قفلها با حضور نمايندگان ذكر شده باز مي شوند.

سؤالات تنها دو ساعت پيش از آزمون از مخزن خارج مي شوند و به كمك افرادي به عنوان رابط آزمون در پاكت هاي امنيتي مخصوص با شماره رمز، دربسته و كيف هاي رمز دار به محل آزمون منتقل مي شوند. تمامي مراحل توسط دوربين هاي مدار بسته كنترل مي شود و پس از صورتجلسه اجازه بازگشايي پاكت ها داده مي شود.

به گفته يكي ديگر از مسئولان حفاظت آزمون كه گروه بازديد كننده را همراهي مي كند، حساسيت آزمونهاي علوم پزشكي در شاخص هايي متعددي از كنكور بيشتر است. يكي از دلايل اين حساسيت سطح دانش افرادي است كه در اين آزمون ها مورد ارزيابي قرار مي گيرند.

حفاظت چند لايه آزمون هاي علوم پزشكي اين امكان را ايجاد كرده كه با بهره گيري از جديدترين فناوري هاي روز، امنيت آزمون حفظ شود. دوربين هاي مداربسته، سنسورهاي چشمي و حركتي و واكنشي نصب شده در مكان هاي مورد نياز بخشي از اين حفاظت چند لايه محسوب مي شود.

در واقع حفاظت به گونه اي طراحي شده كه امكان كمترين آسيب هم وجود نداشته باشد و اگر فرد يا سيستمي براي آسيب رساني از يك بخش عبور كرد در لايه بعدي نتواند خدشه اي به آزمون برساند.

به گفته اين مقام مسئول با تمهيداتي كه انديشيده شده از سال 84 به اين سو كه مسئوليت حفاظت آزمون برعهده گروه جديد قرار گرفته، هيچ شكوائيه اي در خصوص آزمون به وزارت بهداشت ارائه نشده است و تاريخچه ناخوشايند آزمون دستياري موجب شده كه هنوز هم برخي افراد با ديد منفي به آزمون هاي وزارت بهداشت نگاه كنند در حال محو شدن است. البته برخي از كساني كه در آزمون ها پذيرفته نمي شوند نيز سعي مي كنند به عنوان دستاويزي براي پذيرفته نشدن، امنيت آزمون را خدشه دار جلوه دهند.

به گفته اين مسئول حفاظت آزمون كار ديگري كه در زمان آزمون انجام مي گيرد، تهيه پرينت رنگي از كارت ورود به آزمون و برچسب صندلي است كه شماره داوطلبي نيز تركيبي رندومي از شماره شناسنامه ، كد ملي و چند آيتم ديگر انتخاب مي شود و در واقع امكان پشت سر هم نشستن افرادي كه نام خانوادگي آنها با يك حرف شروع مي شود، وجود ندارد.

اين مقام مسئول حفاظت آزمون يادآور مي شود: ترتيبات حفاظتي آزمون ها نبايد اصل قضيه آزمون ها را مخدوش كند بلكه تمام سعي حفاظت آزمون اين است كه منفعت گروه هدف در نظر گرفته شود.

به نظر مي رسد كه وزارت بهداشت تمام سعي خود را بكار گرفته است كه خاطرات ناخوشايند آزمون هاي گذشته را از اذهان هزاران پزشك و پيراپزشك كه براي تحصيلات آينده خود برنامه ريزي كرده اند پاك كند. آزمون هايي پاك به سپيدي لباس مقدس پزشكي.
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن