تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813135148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زيتون پرورده : رب ، شور و ترشی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: دوستان عزیز با سلام
زیتون پرورده یک فراورده غنی از مواد مغذی و ویتامین ها است. بنابراین این دستورالعمل تهیه زیتون پرورده را که توی سایت بود،ابتدا بخونید سپس..
مواد لازم:
زیتون= 1کیلو
سیر= 1بوته
مغز گردو ی چرخ شده= 1 پیمانه
اب انار= 1پیمانه
سبزی معطر (در گویش ما زندرانی زلنگ(در گویش گیلانی چو چاق)= 2 بسته
رب انار= 1 قاشق
دانه انار ترش در صورت تمایل= نصف پیمانه سایده شده
گلپر= 2قاشق چای خوری
طرز تهیه:
اول زیتون ها هسته آنرا جدا کرده می شوییم سبزی معطر را شسته خوب چرخ می کنیم معمولا باید سبزی ودانه انار را با هم بسابیم حالا چون وسایله برقی در دسترسمان هست از انها استفاده می کنیم وقتی سبزی را چرخ کریم اب زیتون را خالی کرده و گردوی چرخ شده و سبزی ورب انار گلپر سیر کوبیده رابا هم مخلوط می کنیم بعد مقداری از اب انار را میریزم باز مخلوط می کنیم اگر مزه وترشی ان خوب بود بقیه آب انار را نمی ریزیم در صورت تمایل می توان ترشی وسیر انرا بیشتر کرد.

حالا کمی هم من درباره خواص زیتون پرورده اضافه می کنم:
* فواید زیتون برای کمک به زیبایی و سلامت پوست ، رشد و تقویت مو ، سرشار از ویتامین A و E ،و...

* خواص داروئی سیر خام که از مواد اولیه تهیه زیتون پرورده می باشد،از جمله پايين آوردنده چربي خون،کاهش کلسترول خون و... کاملا اثبات شده است.

* مغز گردو نیز از دیگر مواد استفاده شده در تهیه زیتون پرورده است و خواص گردو که به دلیل اجزاء آن شامل: پروتئین و فسفر و.. می باشد،برهمگان مشخص است

* آب انار تهیه شده از انار ترش نیز ازدیگر اجزاء در تهیه زیتون پرورده می باشد و خواص انار که منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها،پتاسیم و ویتامین C می باشدبر فواید مصرف این محصول می افزاید.

* میوه زیتون و برگ زیتون و روغن زیتون در طبقه داروهای گیاهی قرار می گیرند.

دوستان اگر علاقه مند خرید کنسرو زیتون پرورده هستند می توانند از فروشگاه الکترونیکی ماخرید نمایند.
http://gilanrice.com/p93
پيوست ها:
logo.jpg [ 51.71 KiB | بازديد 391 بار ]


زیتون پرورده:

زیتون ساده:1کیلو
گردو میکس شده(کاملا له شده): 300تا 500گرم
سیر خورد شده: 5حبه
اب انار ترش :به میزانی که خودتون دوست دارید ترش بشه
گلپر :1قاشق مربا خوری
سبزی چوچاق : 1 قاشق غذاخوری

اول از همه زیتون به مدت 48ساعت دراب بمونه تا تلخیش از بین بره زیتون را در ظرف می ریزیم وبا گردو میکس شده کاملا مخلوط می کنیم.سیر را در مولینکس ریخته وبه همراه سبزی میکس می کنیم نه به تنهایی.این مخلوط را هم اضافه می کنیم ودرانتها گلپر واب انار را اضافه می کنیم.
نکته:در گیلان در فصل زمستان انار ترش را میکس می کنیم , از صافی رد کرده و این پوره انار را در بسته های کوچک در فریزر نگهداری می کنیم .اما در شهرها ی دیگر اب انار پاستوریزه در فروشگاها وجود داره.
اگر اب انار در دسترس نبود از اب نارنج هم می توان استفاده کرد.
اندازه گردو به افراد بستگی داره و می توان مقدار را کم یا زیاد کرد.
زیتون پرورده با انواع غذا مصرف میشه خصوصا کباب - انواع کتلت -فسنجان - باقالی پلو ....
خلاصه اینکه خیلی خوشمزست

زیتون با پیاز:
زیتون سرکه ای:نیم کیلو
پیاز کوچک خلال شده : 1عدد
اب نارنج یا لیمو : 4قاشق غذاخوری
گلپر:به میزان لازم
هیچی دیگه همه مواد رو با هم قاطی کنید و در کنار غذا میل کنید.


زیتون ربی:

زیتون ساده :نیم کیلو
رب انار ترش :1 تا 2 قاشق غذاخوری
گلپر.:به اندازه لازم که خودتون دوست دارن.
(البته خودم اصلا از این مدل خوشم نمیاد)

طرز تهیه زیتون سرکه ای برای تمام فصول :
اگر اومدین شمال و زیتون خرید کردین و می خواین به مدت طولانی نگهداری کنید پیشنهاد می کنم یا به صورت ساده یا به صورت سرکه ای نگهداری کنید
ساده:زیتون را به مدت 48 ساعت دراب خنک می گذاریم و هر 6ساعت اب را عوض می کنیم.بعد از از بین رفتن تلخی نه به صورت کامل انرا درون ظرف درب دار ریخته وبه مقدار زیاد نمک ضافه می کنیم وپر از اب پر کرده وتمام سطح زیتون را بپوشاندو بعددر یخچال نگهداری می کنیم.
زیتون سرکه ای: همین کارهایی که برای زیتون ساده انجام دادیم را تکرا می کنیم فقط به جای اب کامل از محلول اب و سرکه استفاده می کنیم.(نصف اب ونصف دیگر سرکه).به همین راحتی.

شوشوی من اینجوری درست میکنه....

زیتون بدون هسته....که توی بازار موجوده
رب انار
گردوی اسیاب شده
گلپر اسیاب شده

همه ی مواد بالا رو با هم قاطی میکنه(((مقدار رب انار بستگی به میل خودتون داره که چقدر ترش باشه....گردو و گلپر هم همینطور.....من با گردوی زیاد دوست دارم و البته گلپر خیلی کم به اندازه ای که بوی خوبی بده....)))

من اصلا زیتون دوست ندارم ولی این زیتون پرورده رو خیلی دوست دارم....مزش عالیه....

یکی از دوستای شوشو که از شمال زیتون پرورده اورده بود توش سفید رنگ بود که بعد از تحقیق و تفحص فهمیدیم کشکه!!!البته اون روش البالوی خشک،ناردونه،الو جنگلی و لواشک هم گذاشته بود که خیلی اشتها اور بود

مواد لازم:

زیتون سبز هسته گرفته و به دلخواه خورد یا درسته              نیم کیلو
رب انار                                                                         نیم پیمانه
سیر کوبیده                                                                    8 پر
آب لیمو                                                                        2 قاشق
مغز گردو کوبیده                                                             150 گرم
نعنای خشک کف مال                                                     1 قاشق مرباخوری
 
طرز تهيه :
زیتون پرورده از ساخته های بسیار نغز آشپزی گیلان است و در خود گیلان آن را مانند ترشی و ماهی شور در کنار غذای اصلی سر سفره می گذارند ، ولی روی میز اردو هم مسلماً جای خود را دارد .
 در گیلان زیتون پرورده را غالباً با زیتون ماری و آب ترشه انار ( نوعی انار جنگلی بسیار ترش ) و سبزی های بومی مانند . خالواش و چوچاق درست می کنند . این مواد را در تهران و برخی از شهرستان ها از فروشگاه های مواد خوراکی گیلان می توان خرید ، ولی اگر این مواد در دسترس نبود ، از روی این دستور عمل کنید ، نتیجه رضایت بخش خواهد بود . همه مواد را در ظرفی بریزید ، زیر و رو کنید و یک ساعت یا بیشتر در یخچال بگذارید ، سپس در ظرف اردور بکشید و سرد سر سفره بگذارید .
زیتون گاهی بیش از اندازه شور است ؛ ممکن است لازم باشد پس از هسته گرفتن آن را 1 ساعت در آب سرد بخوابانید .
پيوست ها:
زيتون.jpg [ 13.98 KiB | بازديد 473 بار ]


دستت درد نکنه سیامک.اصل زیتون پرورده ی شمال رو گفتی زلهنگ اگه نباشه که زیتونن پرورده نمیشه 

منم عاشق این جور زیتون پرورده ام

سلام سلام سلام
من پارسال وقتی میخواستم زیتون شور درست کنم تا 2 هفته زیتونها رو توی آب نمک گذاشتم و هر روز آب نمکشو عوض میکردم مزه اش خوب شده بود اما رنگش خیلی تیره شده بود حالا امسال زیتونهام خیلی درشته و یکی از فامیلامون گفت بجای آب نمک یه هفته توی آب بزار و آبشو هر روز عوض کن الان یک هفته هست که اینکارو میکنم بعضی از زیتونها نرم و قهوه ای شده و بعضی ها هیچ تغییری نکرده چون زیتونهام زیاده میخوام نصفشو پرورده درست کنم نصفشو زیتون شور..حالا بهم بگید بهترین و موثرین راه برای گرفتن تلخی زیتون چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

up

up

محبوبه جان چند روز پیش تی وی یه برنامه نشون داد اسمشو نمیدونم اما گزارش از همین باغهای زیتون بود . اونا خودشونم هم گفتن ( زیتون کارها ) که تو آب معمولی میذارن به مدت چند هفته و آب رو مرتب عوض میکنن تا تلخیش بره و بعد آب نمک میریزن .

*sara* نوشته است:
محبوبه جان چند روز پیش تی وی یه برنامه نشون داد اسمشو نمیدونم اما گزارش از همین باغهای زیتون بود . اونا خودشونم هم گفتن ( زیتون کارها ) که تو آب معمولی میذارن به مدت چند هفته و آب رو مرتب عوض میکنن تا تلخیش بره و بعد آب نمک میریزن .

وای سارا جون دستت درد نکنه بالاخره یکی پیدا شد جواب مارو بده

محبوبه جون چه جالب اتفاقا مادیروز از شمال اومدیم و از این زیتون های تازه گرفتیم اونجا پرسیدم چطوری درست کنیم گفتند اول باید بشکنید وبعد تا سه بار آبش را عوض کنید بعدش نمک بزنید و بگذارید بمونه حالا من چند تا سوال دارم یکی اینکه آیا حتما برای از بین بردن تلخیش باید شکسته بشه یا اگر بدون شکستن هم توی آب بزاریم تلخیش میره
یکی دیگه اینکه در چه فاصله زمانی باید آبش را عوض کرد  و تا چند روز
بعد از اینکه نمک و سرکش را زدم بعد از چند روز قابل استفاده می باشد ممنون اگر راهنمائیم کنید من الان نصفش را شکستم و نصفی را همینطوری گذاشتم توی آب بینم چطور ی می شه و کدام بهتر می شه .

samaneh2487 نوشته است:
محبوبه جون چه جالب اتفاقا مادیروز از شمال اومدیم و از این زیتون های تازه گرفتیم اونجا پرسیدم چطوری درست کنیم گفتند اول باید بشکنید وبعد تا سه بار آبش را عوض کنید بعدش نمک بزنید و بگذارید بمونه حالا من چند تا سوال دارم یکی اینکه آیا حتما برای از بین بردن تلخیش باید شکسته بشه یا اگر بدون شکستن هم توی آب بزاریم تلخیش میره
یکی دیگه اینکه در چه فاصله زمانی باید آبش را عوض کرد  و تا چند روز
بعد از اینکه نمک و سرکش را زدم بعد از چند روز قابل استفاده می باشد ممنون اگر راهنمائیم کنید من الان نصفش را شکستم و نصفی را همینطوری گذاشتم توی آب بینم چطور ی می شه و کدام بهتر می شه .

سمانه جون میشه بجای شکستن با چاقو روی زیتونها یکی دو تا خط بندازی اینجوری هم تلخیش درمیاد من همین کارو کردم من الان یه هفته است آبشو هرشب عوض میکنم اما هنوز تلخیش نرفته میخوام تا دوسه روز دیگه هم این کارو انجام بدم بعد بریزم توی شیشه و آب نمک و سرکه بهش بزنم نصفشم پرورده درست کنم بعد از اینکه توی آب نمک و سرکه گذاشتی حدود یکی دو هفته بعد آماده میشه اما اینو بدون زیتونهایی که بدون بریدگی و شکستگی داخل آب گذاشتی تلخیش نمیره مخصوصا که اگر درشت باشه همونطوری تلخ میمونه

ما هم هفته پیش طارم بودیم و برای یک سال زیتون خریدیم. یک  نوع که زیتون آماده و نوع کنسروی بود که خودشون با یک سری مواد مثل سود سوز آور بدون شکستن تلخیش رو گرفتند و با سرکه و آب نمک مخلوطه و میشه همینطوری خورد که من با همون هم پرورده درست کردم. در ضمن دونه هاش هم سالمه و نشکسته. نوع دوم هم کنسرویه و نشکسته که البته هنوز آماده نیست و قراره چند مرتبه آبش رو عوض کنم و نهایتا بگذارم تو آب نمک و سرکه و استفاده کنیم. نوع سوم هم زیتون تازه از درخت چیده شده بود که بهمون گفتند چون شما نمیتونید کنسرویش کنید باید بشکنیدش و برای هر یک کیلو زیتون آب نمک با 200 گرم نمک درست کنید و یک مدت بمونه بعد هم چند بار آبش رو عوض کنید و آخر سر تو سرکه و آب نمک بگذارید و آماده خوردنه. برای شکستنش هم همسری زحمت کشید رو تخته آشپزخونه با چکش شکستشون






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن