تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815465824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟ : مطالب جالب و خواندنی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین:
تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟
در این مقوله اظهار نظرهای متفاوتی شده است که هر یک از جنبه های مختلفی به این موضوع پرداخت است و یک تعریف قطعی و مشخص درعرف و بازار ایران نمی توان پیدا کرد .معمولا در بازار ایران به هر سرویسی که ارائه دهنده خدمات متعهد می گردد گارانتی می گویند در حالی که در اکثر کشورهای دیگر از اصطلاح وارانتی استفاده می گردد .اما آنچه مهم است اینست که مفهوم دقیق سرویس همان شرایطی خواهد بود که در کارتهای گارانتی مرقوم شده است، نه کلمه ی "گارانتی" یا "وارانتی " حتی ما هم یه زمانی تصمیم گرفتیم از کلمه "وارانتی" استفاده کنیم ولی به این نتیجه رسیدیم که ذهنیت بازار از سرویس و تعمیرات بدون هزینه "گارانتی" است .
 
- گارانتی : اصطلاح گارانتی (Guarantee) عبارت است از قولی لازم که شخصی به شخص دیگر می دهد بگونه ای که اگر شرایط خاصی رخ داد این قول عملی شود. بعنوان مثال وقتی شخصی می خواهد وام بگیرد او نیاز به یک نفر ضامن یا Guarantor دارد تا وی گارانتی – ضمانت – کند که اگر وام گیرنده اصل پول را نپرداخت وی پول را باز پس دهد. دقت کنید که باز پرداخت پول از طریق ضامن یا Guarantor تنها زمانی صورت میگرید که وام گیرنده پول را باز پس ندهد.
اما امروزه این لغت بیشتر در خرید و فروش و معاملات بکار می رود و معمولا" تولید کنندگان محصولات به مصرف کننده های خود ضمانت یا گارانتی می دهند که محصولشان در مدت زمان مشخصی کاملا" درست کار میکند و اگر اینطور نبود اصل پول برگشت داده می شود و یا محصول تعویض می شود.

کمی دقیق بخواهیم به موضوع بنگریم، گارانتی در واقع نوعی پشت گرمی برای مصرف کننده می باشد که تولید کننده در مدت زمان خاص برای محصول خود به مصرف کننده می دهد و یا پشت گرمی است که به مصرف کننده می دهد تا وی اطمینان حاصل کند تا محصولی که خریده، همان است که مشخصاتش در تبلیغات آمده است و اگر مصرف کننده راضی نبود حاضر است آنرا پس بگیرد یا تعویض کند.

جالب است بدانید که فلسفه و ایده گارانتی نه تنها در دنیای واقعی بلکه در بسیاری از مصنوعات بشری نیز کاربرد دارد. بعنوان مثال یک سیستم عامل کامپیوتر ممکن است به برنامه های اجرایی گارانتی بکند که هر لحظه که برنامه نیاز به حافظه بیشتر داشت، حافظه لازم در اختیار برنامه قرار بگیرد.

- وارانتی : این لغت کمی استفاده پیچیده تری دارد. Warranty شباهت زیادی به گارانتی دارد اما معمولا" در بازه های زمانی بیشتر از آن استفاده می شود و در آن راه برگشت از تصمیم خرید برای مشتری باز نیست. وارانتی قولی است که معمولا" بین فروشنده و خریدار - یا تولید کننده و مصرف کننده – گذاشته می شود و فروشنده – از طرف تولید کننده – تاکید می کند که محصول او در مدت زمان مشخص – که معمولا" از دوره گارانتی بیشتر است – با همان مشخصات اولیه کار میکند.

تولید کننده معمولا" در مدت زمان وارانتی در صورت بروز مشکل برای محصول هزینه تعمیر یا تعویض قطعات را بعهده می گیرد و به این طریق به مصرف کننده اطمینان می دهد که در طول مدت وارانتی نیازی به انجام هزینه تعمیرات ندارد.

به تفاوت گارانتی و وارنتی دقت کنید که شما در مدت گارانتی می توانید به اصل پول خود برسید اما در مدت وارانتی نه. دقت کنید که خدماتی مانند وارانتی یا گارانتی هر دو به دلخواه تولید کننده یا حتی در پاره ای موارد به دلخواه فروشنده برای جلب بیشتر رضایت مشتری می باشد که ارائه می شود و در واقع الزامی در ارائه آنها وجود ندارد.
 
 
    اصطلاح گارانتي(Guarantee)قولي است كه شخصي به شخص ديگر مي دهد به گونه اي كه اگر شرايط خاصي رخ داد اين قول عملي شود. به عنوان مثال وقتي شخصي مي خواهد وام بگيرد، نياز به يك ضامن يا Guarantor دارد تا او گارانتي (ضمانت) كند كه در صورت عدم پرداخت اصل پول توسط وام گيرنده، وي پول را باز پس دهد. امروزه اين لغت بيشتر در خريد و فروش و معاملات به كار مي رود و معمولا توليدكنندگان محصولات، به مصرف كننده هاي خود ضمانت يا گارانتي مي دهند كه محصولاتشان در مدت زمان مشخصي كاملا درست كار مي كند و اگر اين طور نباشد اصل پول برگشت داده يا تعويض مي شود.
    
    گارانتي در واقع نوعي پشت گرمي براي مصرف كننده است كه توليدكننده در مدت زمان خاص براي محصول خود به وي مي دهد تا اطمينان حاصل كند محصول خريداري شده هماني است كه مشخصاتش در تبليغات آمده و اگر مصرف كننده راضي نبود، حاضر است آن را پس گرفته يا تعويض كند. وارانتي (Warranty) شباهت زيادي به گارانتي دارد ولي خريدار بعد از خريد کالا نمي تواند تصميم خود را عوض کند.
    
    وارانتي قولي است كه معمولا بين فروشنده و خريدار - يا توليدكننده و مصرف كننده - گذاشته مي شود و فروشنده - از طرف توليدكننده - تاكيد مي كند كه محصول او در مدت زمان مشخص - كه معمولا از دوره گارانتي بيشتر است - با همان مشخصات اوليه كار مي كند. توليدكننده معمولا در مدت زمان وارانتي در صورت بروز مشكل براي محصول هزينه تعمير يا تعويض قطعات را به عهده مي گيرد و به اين طريق به مصرف كننده اطمينان مي دهد كه در طول مدت وارانتي نيازي به انجام هزينه تعميرات ندارد. از اين رو در مدت گارانتي مي توان به اصل پول خود رسيد اما در مدت وارانتي اين امر ميسر نيست. خدماتي مانند وارانتي يا گارانتي هر دو به دلخواه توليدكننده يا حتي درپاره اي موارد به دلخواه فروشنده براي جلب بيشتر رضايت مشتري به يك كالا اختصاص پيدا مي کند و در واقع الزامي در ارائه آنها وجود ندارد.
 
     معمولا وضعيت گارانتي در سطح جهان بدين صورت است که زماني که کالا را خريداري مي کنيد، بايد از کيفيت قابل قبولي برخوردار باشد و همانگونه که در تبليغات و بروشورها توصيف شده عمل کند. در غير اين صورت مي توانيد يکي از راه حل هاي زير را انتخاب کنيد:
    
    • اگر تنها چند هفته از خريد کالا گذشته باشد و يا به دليل قانع کننده اي وقت چک کردن کالا را نداشته ايد، مي توانيد در صورت بروز مشکل و يا منطبق نبودن کالا با توضيحات داده شده در مورد آن، وجه پرداختي خود را پس گرفته و يا تقاضاي تعويض آن را بکنيد.
    
    • اگر مشکل به وجود آمده خيلي مهم نباشد و بتوان به راحتي آن را برطرف کرد، انجام تعمير جزئي منطقي است. اگر بعد از تعمير، خواسته شما تامين نشده و يا مشکل برطرف نشد، مي توانيد تقاضاي تعويض کالا را کنيد.
    
    • اگر کالا بيش از چند هفته در اختيار شما بوده و دليل قانع کننده اي براي امتحان کالا در اين مدت نداشته ايد، مي توانيد تقاضاي تعمير يا تعويض کالا را بکنيد. تعمير کالا بايد در مدت حداقل زمان منطقي انجام شده و مشکلي براي مشتري ايجاد نکند. تعمير انجام شده بايد کالا را به حالت قابل قبولي باز گرداند. در غير اين صورت مي توانيد تقاضاي تعويض کالا يا غرامت بکنيد. اين غرامت مي تواند شامل مقداري پول و يا هزينه تعمير کالا توسط فرد و يا موسسه ديگري باشد.
    
    • اگر امکان تعويض کالا وجود نداشته و تعمير آن نيز به صرفه نباشد، بايد هزينه اي به شما بازگردانده شود. فروشنده مي تواند هزينه مدت زماني را که شما از کالا استفاده کرده ايد از قيمت کل کالا کم کرده و باقي پول را به شما باز گرداند.
    
    • اگر به هر دليلي متضرر شده باشيد، مي توانيد به اندازه و يا بيشتر از قيمت کالا، تقاضاي غرامت کنيد.
    
    به خاطر داشته باشيد در صورت بروز هر مشکل که شما را محق به بازپس گرفتن هزينه پرداختي، تعويض يا تعمير کالا و يا دريافت غرامت کند، فروشنده کالا بايد مشکل شما را حل کند و اين مساله هيچ ربطي به شرکت سازنده ندارد و فروشنده نمي تواند شما را به اين مرکز ارجاع دهد.
    
    
    وضعيت گارانتي در ايران
    ما معمولا در ايران (چه توليد کنندگان، چه فروشندگان و چه خريداران) به گارانتي عادت نداريم. در حقيقت تعريف درستي از اين مسأله نشده است، بنابراين از آن صرفا به عنوان يک حرف و تبليغ استفاده مي شود.
    
    قضيه گارانتي هم در ايران همراه با واردات کالا از کشور هاي غربي وارد ايران شد و از آنجايي که نظارت صحيح و جامعي به بازار موبايل نمي شود، و از آن گذشته اغلب شرکت هاي توليد کننده کالا در ايران نمايندگي رسمي ندارند تا ناظر بر کار متوليان خود باشند، و فروشندگان نيز تنها بر سود خود توجه داشته و شرکتي نيز از آن ها براي دادن گارانتي حمايت نمي کند. گارانتي در بازار ايران به خوبي جا نيفتاده و صرفا جنبه تبليغاتي دارد و حتي بسياري داشتن گارانتي را دليل بر اصل بودن کالا مي پندارند و از خدماتي که مي توانند بواسطه آن دريافت کنند بي اطلاعند.
    
    تا چندين سال قبل، خريداري کالا، با گارانتي معتبر براي خريداران ايراني جا نيفتاده بود و تعداد انگشت شماري به داشتن گارانتي معتبر براي خريداري کالا مورد نظر خود اهميت مي دادند. دليل اين امر هم بسيار واضح بود: يکي از اين موارد وجود تفاوت قيمت فاحش ميان کالا هاي با گارانتي معتبر و غير معتبر بود که باعث مي شد خريدار مدل دوم را انتخاب کند؛ البته اين مساله نيز دليل ديگري داشت و آن هم اين بود که خريداران معمولا بعد از مراجعه به مراکز گارانتي با مشکلات زيادي مواجه مي شدند که اغلب به علت سخت گيري هاي بيش از حد، معطل شدن زياد و مشکلات متعدد، عطاي استفاده از گارانتي را به لقاي آن مي بخشيدند و ترجيح مي دادند به جاي پرداخت پول بيشتر بابت گارانتي کردن کالا، آن را به دست تعميرکاران معمولي کالا ها سپرده و آن را از طريق عادي تعمير کنند. در اين حالت معمولا در مدت زمان کوتاه تري کالا تعمير شده به دستشان مي رسيد و علاوه بر آن مجبور به پرداخت هزينه هاي بسيار بالايي براي تعمير کالا نبودند.
    علت اين مشکلات را نيز بايد در جاي ديگر جستجو کرد.
 
 
وجود شرکت هاي گارانتي کننده غير معتبر و سود جو و پشتيباني نکردن از کالاي فروخته شده نيز خود به بدنامي هر چه بيشتر شرکت هاي گارانتي کننده اصلي دامن مي زد.
    
    اغلب اين شرکت ها همانطور که قبلا ذکر کرديم يا تنها نامي بيش نبودند، و يا اين که براي دادن خدمات پس از فروش به خريداران، مشکلات زيادي ايجاد مي کردند که باعث مي شد خريداران اغلب ترجيح دهند کالا خود را براي تعمير به تعميرگاه هاي معمولي بسپارند.
    
    از جمله اين مشکلات مي توان به موارد زير اشاره کرد:
    
    • عدم دريافت خدمات مناسب
    
    • نارضايتي از خدمات و تعمير دستگاه
    
    • دريافت هزينه بالا براي تعمير
    
    • طولاني بودن زمان تعمير
    
    • در اختيار قرار ندادن کالا جايگزين در طول دوره تعمير
    وجود اين گونه مشکلات باعث بروز بدبيني خريداران به شرکت هاي گارانتي کننده شده و اغلب باعث مي شد در اقدام بعدي به خريد کالا، گزينه گارانتي را مد نظر قرار ندهند.
    
    اما نبود گارانتي نيز مشکلات خاص خودش را دارد! آيا تا به حال به اين فکر کرده ايد که با وجود مدل هاي بسيار زياد و متنوع کالا در بازار، تمام تعميرکاران کالا هاي تلفن همراه از عهده تعمير تمام آن ها بر نمي آيند و گارانتي کننده هر برند، گروه تخصصي ويژه اي براي تعمير و ارائه خدمات و لوازم يدکي و جانبي تمام مدل هاي خود در اختيار دارد؟ آيا تا به حال به اين فکر کرده ايد که زماني که يک کالا گران قيمت خريداري کنيد و بعد از به خانه آمدن و يا چند روز بعد با مشکلي مواجه شود و کالا شما نيز گارانتي معتبر نداشته باشد، چه حالي پيدا مي کنيد؟ از اين گذشته شايد کالا ايرادي داشته باشد که قابل تعمير نباشد و اگر شرکت گارانتي کننده، تعويض کالا را نيز در دستور کار خود داشته باشد، ديگر جاي نگراني وجود نخواهد داشت.
 
    
    اين ها نکات مهم و قابل توجهي هستند که نمي توان به سادگي از کنار آن ها گذشت.
    مهم ترين نکته هنگام خريد کالا، توجه به گارانتي و شرکت گارانتي کننده کالا است که نبايد آن را فراموش کنيد. تنها نکته اي که بايد به خاطر داشته باشيد اسامي شرکت هاي اصلي گارانتي کننده هر کدام از برند هاست، تا هنگام خريد با وجود نام هاي گوناگون گارانتي موجود در بازار دچار سردرگمي نشويد.
    
    اين شرکت ها مجهز به لابراتوار و برد تخصصي تعمير کالا براي دستگاه هاي عرضه شده با گارانتي شرکت خود هستند و در برخي موارد حتي تعويض کالا را نيز در دستور کار خود دارند.
    
    
    شرکت هاي معتبر گارانتي کالا در ايران
    در اين قسمت به معرفي شرکت هاي معتبر گارانتي کالا و در اصطلاح گارانتي هاي اصلي هر کدام از برند ها مي پردازيم تا بيشتر با آن ها و خدماتشان آشنا شده و در هنگام خريد به آن توجه کنيد. البته توجه داشته باشيد قبل از خريد به موارد شامل گارانتي که معمولا روي برچسب گارانتي ذکر مي شوند توجه کنيد.
    
    گارانتي کنندگان معتبر برند نوکيا عبارتند از: اتصالات اينترنشنال ايران، موبايل پلاس، پارس ايراتل، خدمات طلايي نوکيا. سوني اريکسون: سيتادل تلکام، پارس نيکاتل و کامتل. سامسونگ: پارس ميکروتل. ال جي: ماديران و پرشين تلکام. پنتک: فيتکو. ساژم: رانجو سرويس. آي ميت: فيتکو. موتورولا: پارس پرديس قشم و فيتکو. جي ال ايکس: ارتباط همراه. حاير: انتخاب.
    
    
    گارانتي حق مشتري است
    وجود گارانتي براي کالاها و استفاده از خدمات آن حق مسلم خريداران و مصرف کنندگان ايراني همانند ديگر مصرف کنندگان در سر تا سر دنياست و نبايد به علت ناآگاهي و يا ناهماهنگي در بازار از آن محروم شوند. جا نيفتادن اين فرهنگ در ايران تنها مي تواند به علت اطلاع رساني ضعيف و يا عدم توجه اصناف به آن و سودجويي واردکنندگان غيرمجاز باشد، که بايد آن را برطرف کرد.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن