تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815140696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري كشور: توسعه علمي به توجه خاص سياستگذاران نياز دارد


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري كشور: توسعه علمي به توجه خاص سياستگذاران نياز دارد
رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري با تشريح توليدات علم ايران از سال 2001 گفت: توليد علم دانشمندان ايران

تاكنون تقريباً در حد توليدات علمي اين كشور در سال 2007 است و به رقم 9 هزار و 2 رسيده كه اين رشد استثنايي است.
دكتر جعفر مهراد در گفتگو با مهر افزود: توليد علم ايران در سالهاي اخير روزافزون و چشمگير بوده به طوري كه در هر هفته تعداد قابل توجهي از مقالات دانشمندان ايراني در ISI به ثبت مي رسد. سه پايگاه استنادي وابسته به ISI يعني نمايه استنادي علوم، نمايه استنادي علوم اجتماعي و نمايه استنادي هنر و علوم انساني، مراجع اطلاعاتي توليد علم به شمار مي آيند.
وي اظهار داشت: گرچه اين روش مورد ايراد و انتقاد برخي از فرهيختگان جامعه است، اما بايد بپذيريم كه در حال حاضر نظامهاي استنادي تنها روش سنجش و اندازه گيري كميت و كيفيت توليد علم محسوب مي شوند.
رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري گفت: رديابي توليد علم در دهه اول هزاره سوم ميلادي نويد دهنده افزايش سريع سهم ايران در توليد علم جهاني است.
وي افزود: در سال 2001 كل توليدات علمي ثبت شده ايران در نمايه هاي مزبور يك هزار و 735 مورد بود كه حمايتهاي بعدي از پژوهشهاي علمي موجب شد با وجود كمبود در امكانات تحقيقاتي در دانشگاهها و مراكز پژوهشي، در سالهاي بعد چاپ مقالات علمي در نشريات معتبر بين المللي به سرعت افزايش يابد.
مهراد اضافه كرد: بدين ترتيب در سال 2002 ميلادي رشد علم ايران به 2 هزار و 224 مورد افزايش يافت. از اين سال به بعد نيز همواره شاهد رشد توليدات علمي ايران هستيم، به طوري كه در فاصله زماني سالهاي 2003 تا 2007 به ترتيب رشد علم ايران 3 هزار و 284، 3 هزار و 909، 5 هزار و 744، 6 هزار و 800 و 9 هزار و 62 مورد بوده است.
رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري گفت: زماني كه رشد توليد علم ايران را با ساير كشورهاي اسلامي در منطقه مي سنجيم، مشاهده مي كنيم كه بيشتر كشورهاي اسلامي به جز تركيه با فقدان رشد مواجهند.
وي درباره ميزان توليد علم در ايران در روزهاي اخير گفت: در حال حاضر كه اواسط ماه اوت 2008 ميلادي است، توليد علم دانشمندان ايران تقريباً در حد توليدات علمي اين كشور در سال 2007 است؛ يعني توليدات علمي ايران تاكنون با توليدات كل سال 2007 هم مرز شده و به رقم 9 هزار و 2 رسيده است.
مهراد با بيان اينكه رشد توليدات علمي حتي در كشورهاي پيشرفته جهان تقريباً ثابت است، گفت: اگر بپذيريم كه بيش از 80 تا 90 درصد دانشمندان جهان در كشورهاي پيشرفته كار مي كنند، مي توانيم مورد ايران را موردي كاملاً استثنايي تلقي كنيم.
وي با تأكيد بر اينكه توجه ويژه به زيرساختهاي پژوهشي و افزايش بودجه هاي تحقيقاتي تأثير مستقيم بر توليدات علمي كشور خواهد گذاشت، گفت: بين توليد علم و توليد ناخالص ملي ارتباط تنگاتنگي وجود دارد و اصولاً توسعه اقتصادي برابر با توسعه علمي است و چنانچه سهم بودجه پژوهشي از توليد ناخالص ملي افزايش يابد، توليدات علمي ايران بارور خواهد شد.
رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري اظهار داشت: پيشرفت ايران در زمينه هاي مختلف به توسعه علمي احتياج دارد و توسعه علمي مستلزم توجه خاص برنامه ريزان و سياستگذاران در حيطه آموزش عالي است.
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن